Az elmúlt években megsokszorozódott a honlapkészítő és WordPress fejlesztő szakember száma. Konkrétan legalább kettő Dunát lehetne rekeszteni velük. Rottenbacher Tamás (WordPress Magyarország) vendégcikke.
Azonban az a tapasztalatom, hogy többségük (sajnos) nem képes olyan minőséget átadni a megrendelőinek, mint amilyet ígér, amilyen képet próbál festeni magáról.
Nagyon sok történetet hallottam, amikor úgy kerestek meg, hogy az előző fejlesztő nem válaszol, nem hajlandó együttműködni, esetleg hónapok óta küzd egy alap hiba javításán. Persze ez csak a jéghegy csúcsa.
Mivel ez a tendencia valószínűleg nem fog javulni, 5 fontos tanácsot szeretnék adni azoknak, akik fejlesztőt keresnek. Ha ezeket figyelembe veszed, kisebb eséllyel fogsz tanulópénzt fizetni weboldal készítés esetén. Lássuk!
Saját honlap
Vita tárgya szokott lenni, hogy egy jó fejlesztőnek szüksége van-e saját honlapra. Vannak akik azt mondják, “A jó bornak nem kell cégér”, amiben igazat is adok. Van az a szint, amikor az embernek kialakul egy olyan szakmai háttere, hogy bizalmi ajánlások is elegendőek.
Azonban egy fejlesztő számára a saját honlapja egyben az online névjegykártyája is. Bizonyíték a saját minőségére, igényességére. Ha ez a honlap jó, akkor az adott szakember képes színvonalas munkát készíteni.
Azt is ellenőrizzük, hogy a saját honlapján elérhetőek-e a fejlesztő adatai. Adószám, cégnév, telefonszám, székhely vagy lakcím, nyilvántartási szám és fotó saját magáról. Amelyik fejlesztő nem vállalja fel az arcát és az adatait, az nagy eséllyel sumákol.
Tipp: az adószámra vagy a cégnévre rákeresve hasznos adatokat is kaphatunk. Például egy csődeljárás alatt lévő céggel nem érdemes kezdeni. Az is kibukhat, ha esetleg álnevet ad meg a honlapján.
Referenciák
Mindig kérj legalább 3-4 referenciát, amikor WordPress fejlesztőt keresel. Azonban nem mindegy, mire vonatkozik a referencia: ha egy 5000 termékes webáruház készítéséhez keresel embert, akkor ne landing page vagy céges honlap referencia alapján dönts.
Lesznek junior fejlesztők (junior, medior, senior különbségek) akik nem rendelkeznek referenciával. Nekik érdemes lehet minta feladatot adni, például egy egyszerűbb landing page készítését. Ha jó minőségű az eredmény, akkor megbízhatod bátrabban nagyobb projekttel is.
Aki azt írja, hogy több éve honlapkészítéssel foglalkozik, annak rendelkeznie kell minimum 10, de inkább 20 elkészült munkával. Ugyanis ha több év alatt nem tudott elkészíteni ennyi projektet, akkor ott valami sántít. (Igen, lehet a megrendelők hibája is egy projekt sikertelensége, azonban erre nem lehet mindig hivatkozni. Ha pedig átlagnak az jön ki, hogy 2 hónap alatt tudott egy céges bemutatkozó oldalt csinálni, akkor ott bizony nem minden van rendben.)
Tipp: Referenciának olyan honlapokat kérjünk, amiket már élesben használnak azok megrendelői. A referenciának megadott honlapok tulajdonosait fel is kereshetjük, megkérdezhetjük milyen volt az együttműködés a fejlesztővel.
Szerződés
Mindig kérjünk szerződés mintát és nézzük meg, milyen arányban védi az a megrendelőt, és milyen szinten a fejlesztőt. Figyeljünk oda, hogy van-e benne kötbér, ha nem készülne el időben, milyen fizetési feltételek vannak, és mi az amit garantál dokumentáltan. Az fog számítani, ami a szerződésben le van írva. A többi nem vehető jogi vita esetén biztos alapnak.
Az alap, szinte semmitmondó megbízási szerződés mintákat felejtsük el. Azok a kisebb, 200.000 Ft alatti megbízásokhoz még alkalmasak lehetnek, azonban komolyabb projekthez már nem.
Kérjünk továbbá brief dokumentumot is, ez is nagyon fontos. A legtöbb „álszakember” nem fogja írásban rögzíteni, hogy mit vállalt, miként kell jól működjön a honlap, és azért milyen összeget kapott.
A szerződés egyik fontos eleme legyen, hogy számla / díjbekérő ellenében történik csak kifizetés. Nagyon sokan ugyanis feketén űzik ezt az ipart, és felelősséget is pont ennyire (semennyire) vállalnak a munkájukért.
Tipp: Ha nincs szerződés, brief dokumentum, akkor nincs mire hivatkoznunk egy esetleges elszámolási vita esetén. Ezek nélkül semmiképp se menjünk bele (számunkra) anyagilag számottevő projektbe, megbízásba.
Figyeljük a reakcióit
Kérdezzünk sokat és bátran. A válaszoknak nézzünk utána, és figyeljük meg a kommunikáció stílusát is.
Ne higgyük el a “bullshitet”, a szakmai szavakkal átitatott mellébeszélést. Ha segítőkész és egyértelmű válaszokat ad, az jó jel.
A legeslegjobb az, ha a fejlesztő több kérdést tesz fel a megrendelő irányában, mint fordítva. Aki nem kérdez és nem akar részletekbe menni, valószínűleg nem alapos. Ilyenkor legtöbbször puszta tömegtermék lesz az eredmény. Az apró részletek, amik élővé, különlegessé tesznek egy weboldalt, nem lesznek kidolgozva.
Figyeljük továbbá meg azt is, hogy miként áll a megjelenéshez és az alapokhoz.
Tipp: Fontos, hogy nem minden fejlesztő fog egyből szerződést készíteni és brief dokumentumot írni, mivel ezek idő (és ezáltal a fejlesztőnek munka és költség) szinten is jelentősek lehetnek. Van aki sávos ajánlatot követően készíti el, ez egy teljesen jó, járható út. A reakció időt is figyeljük meg, az is fontos tényező!
Mely területeken jártas
Fontos szempont, hogy egy WordPress fejlesztő milyen területeken jártas. Lehet például, hogy valaki nagyon jó, tapasztalt backend fejlesztő. De nem biztos, hogy hatékony, ha ugyanő készíti a honlap frontend részét.
A backend, az UX (felhasználói élmény) és a frontend optimalizálás más-más irányok, más ismereteket követelnek meg.
Minél komplexebb egy feladat, annál tapasztaltabb, több területhez is konyító WordPress fejlesztő megtalálása a cél. Például egy WordPress honlapkészítő sokkal hatékonyabb weboldalt tud készíteni, ha rendelkezik UX ismeretekkel. Ha jártas a marketingben, akkor hatékonyabb landing- és gyűjtőoldalakat tud készíteni. Amennyiben komolyabb SEO tapasztalata van, jelentősen jobb lehet WordPress keresőoptimalizálás terén.
Egy-egy fejlesztői állásra felvételiztetéskor sajnos több olyan “szakember” bemutatkozását is láttam már, aki mindent felsorolt saját szakterületként, amiről akárcsak egy mondatot is tudott. Majd rákérdezve alap kérdésekre, valahogynem kaptam választ. Persze szakmailag a munkáján ez erősen meg is látszott, az ügyfelei kárára.
Tipp: Arra figyeljünk, hogy ha valaki azt állítja magáról, hogy mindenhez is ért, akkor valójában semmihez nem ért. Nagyon kevés az olyan szakember, akik 3-4 területnél többet profi módon elsajátított. Ők pedig jellemzően drágán dolgoznak, tapasztalatukkal arányosan.
Személyes preferencia
Ez egy sokszínű, jellemzően szubjektív szempont. Szimpatikus a fejlesztő? A megérzéseink szerint rendelkezik a szükséges kompetenciákkal, tapasztalattal? Fogunk tudni együtt dolgozni?
Ezek fontos kérdések. Minden üzleti döntésünk mögött van érzelmi szál is, akár tudatosan, akár tudatalatt.
Lesznek, akik tárgyalástechnikai trükköket fognak alkalmazni. Ezt csak akkor fogjuk felismerni, ha rendelkezünk ilyen irányú ismeretekkel.
Tipp: érdemes a kiszemelt fejlesztő nevére vagy cégnevére keresni, és megnézni a különféle közösségi felületeken (Facebook, LinkedIn, Google) az értékeléseket. Ne kizárólag a fejlesztő saját honlapján megjelenő értékeléseket vegyük figyelembe.
Magázó vagy ügynökség?
Nincs egyértelmű válasz arra, szabadúszó fejlesztőt vagy ügynökséget érdemes-e választani. Projekttől függ.
Az ügynökségek esetében megvan az az előny, hogy a hirdetésektől a grafikán át a szövegírásig minden egy helyen van. Ennek minden előnyével és hátrányával. Sokkal drágább lesz minden, de egy helyen van.
A több éves tapasztalattal rendelkező (senior) szabadúszó fejlesztők képesek az ügynökségekkel azonos szintű minőséget hozni, sokkal kedvezőbb áron. De nem fognak mindent elvállalni a logókészítéstől a SEO szövegíráson át a Google Ads kampányig, és vissza.
Vakójában mindkettőnek – ügynökségnek, szabadúszónak – megvan az előnye és a hátránya. A projekt részleteinek ismeretében lehet a legideálisabb döntést meghozni.
WordPress fejlesztő kiválasztása – Összegezve
A fentiek figyelembevételével jóval nagyobb az esélyünk, hogy megbízható, a célhoz leginkább megfelelő WordPress fejlesztőt találhass.
Érdemes figyelni a részletekre, apróságokra; és nem csak a külsőségekre, hangzatos marketing szövegekre alapozva döntést hozni. Lehet egy fejlesztő trikóban, ha valódi szakember, akkor jobb munkát fog végezni, mint az, aki mindent megígér öltönyben nekünk.
Minél komolyabb a projekt, annál alaposabban járjunk utána, kivel is akarunk együtt dolgozni. Mert ez alapvetően fogja befolyásolni a projekt sikerét.
Vélemény, hozzászólás?