A sikeres vállalkozások előbb vagy utóbb felismerik, hogy nem elég, ha szakmailag nagyon jók. Hanem valamilyen módon hirdetni is kell magukat, ha profitábilisek akarnak maradni. Nézzük, mit érdemes tudnod vállalkozásod hirdetéséről az online térben!
Először tisztázzuk, mit értünk „vállalkozás hirdetése” alatt.
Amikor hirdetésről beszélünk, akkor mi, online marketing szakemberek egyből a fizetett hirdetésekre gondolunk. Mindenki saját magából indul ki, és sokszor hibásan feltételezzük, hogy mindenki más érti a különbséget az organikus elérés és a fizetett hirdetések között. (Hogy melyik micsoda, ezt mindjárt tisztázzuk.)
Szeretnék ebben a cikkben számodra is érthetően fogalmazni.
Ezért ebben a cikkben a „hirdetés” szót nagyon tág értelemben használom.
Minden olyan tevékenységet ide veszek, aminek a célja, hogy az online térben felhívjuk a vállalkozásunkra a figyelmet, így növelve az ügyfeleink, vásárlóink számát.
Fizetős vagy ingyenes online marketing
Az online marketingben különbséget tehetünk organikus („ingyenes”) és fizetett csatornák között. Ugyanaz a platform hozhat nekünk egyszerre organikusan és fizetett hirdetésekkel is ügyfelet.
Mire gondolok?
Például a Google-ban lehetőséged van jó minőségű tartalmakkal organikusan megjelenni a számodra fontos kereséseknél a találati listán. De adhatsz fel fizetett hirdetéseket, amikkel szintén ugyanoda kerülhetsz.
Ugyanígy a Facebookon „hirdetheted” a vállalkozásod posztokkal, csoport bejegyzésekkel, anélkül, hogy fizetned kellene érte. De adhatsz fel fizetett hirdetéseket is, amikkel ugyanazokat az embereket próbálod megszólítani.
Hogy még bonyolultabb legyen a kép, azt is érdemes érteni, hogy miért tettem fent idézőjelbe az „ingyenes” szót.
Teljesen ingyenes online marketing ugyanis nem igazán létezik.
A „teljesen ingyenes” megközelítéssel, azaz úgy, hogy nem szervezel ki munkát, nem költesz eszközökre és tudásanyagokra, csak nagyon-nagyon korlátozott szinten tudsz sikeres lenni az online térben.
(És akkor most ne vegyük figyelembe, hogy ha valamibe minden áldott héten beleraksz mondjuk 10 munkaórát, akkor az mennyire ingyenes…)
Említettem, hogy a Google keresőben jó tartalmakkal üzleti szempontból számodra értékes embereket érhetsz el fizetett hirdetések nélkül is. Ez tényleg igaz.
Ugyanakkor ha ezt nem csak úgy tessék-lássék módon, hanem szisztematikusan akarod csinálni (erről szól a keresőoptimalizálás), akkor bizony lesznek költségeid. Hiába „ingyenes” (organikus) önmagában a csatorna.
Például tanfolyamokat végzel el, fizetsz egy SEO szakértőnek a szaktudásáért, tartalmakat és külső hivatkozásokat vásárolsz.
Vagyis nem csupán a fizetett hirdetések kerülnek pénzbe, hanem az is, ha organikusan (fizetett hirdetés nélkül) akarsz tényleg nagy számú embert elérni a vállalkozásoddal.
A lényeg, hogy kétféle elérés lehetséges az online marketingben:
- fizetett hirdetéseken keresztül
- organikusan, azaz fizetett hirdetések nélkül (de ez legtöbbször nem jelenti azt, hogy ingyenesen).
Remélem most már neked is világos, és mehetünk tovább. (Ha mégsem, nem a te hibád, csak szándékom ellenére nem fogalmaztam elég pontosan. Amennyiben ez a helyzet, írd meg kommentben.)
Miért fontos a vállalkozás hirdetése online?
Mert ma már az emberek gyakorlatilag mindent online intéznek. Online vásárolnak, vagy online keresnek információt a vásárláshoz. Online keresnek szolgáltatásokat, vagy online néznek utána, milyen szolgáltatást kitől érdemes megvenniük.
Ha nem vagy látható online, akkor a potenciális vásárlóid nagyrésze számára gyakorlatilag nem létezel.
Ahhoz, hogy látható legyél, „hirdetned” kell. Vagyis online marketinget csinálni.
A következő kérdés, hogy hol érdemes megjelenned online hirdetésekkel, vagy organikus tartalmakkal.
A legfontosabb online hirdetési felületek Magyarországon
Nézzük sorba a legfontosabbakat!
Minden kétséget kizáróan az elsőszámú felület, ahol egy magára valamit is adó vállalkozásnak elérhetőnek, láthatónak kell lennie.
A Google részesedése a magyarországi kereső piacon magasabb, mint 95 százalék. Minden AI mizéria ellenére sem tudta megszorítani kicsit sem a Bing, sem más.
A Google-ban a magyarok minden áldott nap több millió keresést futtatnak le megoldások, termékek, szolgáltatások után kutatva. Elemi érdeked, hogy a válllakozásoddal láthatóan jelenj meg a számodra fontos keresésekre adott Google találati listákon.
A Google-ban alapvetően kétféle módon jelenhetsz meg:
- organikusan, magas színvonalú, információgazdag tartalmakkal
- fizetett hirdetésekkel.
Az előbbivel a már említett SEO, a másikkal a Google Ads foglalkozik.
A Facebook rendelkezik a legnagyobb felhasználói bázissal Magyarországon a közösségi média platformok között. Ez globálisan is igaz.
A Facebookon van lehetőséged organikusan, azaz fizetett hirdetések nélkül is eljutni a célcsoportodhoz, posztolással és csoportok építésével. Ugyanakkor az organikus elérést a Facebook hosszú ideje folyamatosan szűkíti – így terel mindenkit a fizetett hirdetések felé.
A Facebook hirdetési rendszeréről elmondható, hogy mivel gigantikus adathalmazzal rendelkezik a felhasználokról, elképesztően kifinomult a célzás.
Ezért ha nagyon pontos képed van a célcsoportodról, akkor Facebook hirdetésekkel valószínűleg elég hatékonyan el fogod tudni érni a megfelelő embereket.
Amire készülni kell, hogy a sikeres Facebook jelenléthez nagyon aktívnak kell lenni (ez a többi közösségi média platformra is igaz), és folyamatosan nagy menyniségű, friss tartalomra lesz szükség. Igaz ez a hirdetésekre is: a Fb hirdetéshez mindig újabb és újabb kreatívokat (képes, grafikus tartalmat) és szövegeket kell gyártani, mert elég hamar lepereg az életciklusuk.
YouTube
A legnépszerűbb videó-megosztó portálon, a YouTube-on kétféle módon lehet hirdetni.
Az egyik, ha saját videókat készítesz, amikkel folyamatosan növeled a vállalkozásod, márkád elérését. Például, ha független autó állapotfelmérő vagy, akkor készíthesz videókat a munkáidról, az általad javasolt típusokról, stb.
Ez a tartalommarketing egyik formája.
Másrészt a Google hirdetési rendszerén keresztül lehetőséged van a YouTube-ot videós vagy képes hirdetési felületként is használni.
A videós tartalmak tagadhatatlan előnye, hogy a sima szövegekkel szemben sokszor erősebb benyomást gyakorolnak az emberekre.
Könyebb videós tartalmakkal bizalmat, elkötelezettséget építeni.
Szerintem hátrány viszont, hogy videót készíteni nagyon idő- és energiaigényes feladat. A videókat meg kell tervezni, szövegezni. Aztán jöhet csak a rögzítés, végül jöhet az utómunka, a vágás, a feltöltés. A személyes tapasztalatom szerint ez sokkal több idő, mint megírni egy jó cikket.
TikTok
A YouTube nagy kihívója jelenleg a TikTok, ami elsősorban a fiatalok között népszerű.
Nincs vele személyes tapasztalatom, de az ezzel foglalkozó szakemberek elmondása alapján nekem ez a kép állt össze: a TikTokon baromi gyorsan és hatékonyan lehet közönséget építeni, de a monetizáció nagyon nehézkes.
Egyelőre szerintem, ha nem kifejezetten a fiatalok között van a célcsoportod, én nem erőltetném első helyen semmiképp.
A LinkedIn akkor jöhet szóba, ha vállalkozásoknak értékesítesz (B2B) szolgáltatást vagy terméket. Ez ugyanis egy üzleti közösségi oldal. Amolyan „munkahelyi Facebook”, ahol nem a személyes tartalom van a középpontban, hanem a szakmai és üzleti élet.
Mivel Magyarországon is elég sokan regisztrálnak fel LinkedIn-re, ha B2B-ben utazol, megéri tenni egy próbát vele. Persze csak akkor fog működni, ha a célcsoportod is fent van a platformon.
Egyrészt használhatod tartalommarketing céllal, elsősorban szakmai posztokban, prezentációkban gondolkodva. Másrészt lehetőséged van hirdetni is, azt azonban érdemes tudnod, hogy a LinkedIn sokkal drágább, mint a többi közösségi platform.
Az első dolog, amire mindenképpen szükséged lesz, ha sikert szeretnél az online térben
Egy jó üzleti honlap.
Ha még nincs saját weboldala a vállalkozásodnak, akkor szerintem mindenképpen innen indíts.
Weboldal nélkül „hajléktalan” vagy az interneten, mindenhol mások (pl. közösségi oldalak) szeszélyeinek vagy kiszolgáltatva.
Minden online marketing tevékenységed egyik alapfeladata értékes forgalmat (látogatókat, potenciális vásárlókat) hozni a weboldaladra.
De ez honlap nélkül nyilván nem megy. Ezért ezzel foglalkozz nulladik lépésként.
A vállalkozás hirdetése csak ezután következik.
Így válaszd ki a vállalkozásodnak megfelelő online hirdetési felületet
Ahhoz, hogy jól tud kiválasztani a vállalkozásodnak optimális hirdetési felüleletet, pontos képpel kell rendelkezned a célcsoportodról. Ez igaz akkor is, ha más vállalkozásoknak értékesítesz (B2B), és akkor is, ha közvetlenül a lakosságnak (B2C).
Nagyon fontos, hogy legyen legalább egy gondosan összerakott Buyer Personád, azaz egy olyan elképzelt ideális vásárlói profilod, ami a lehető legjobban leképezi a valós célcsoportodat. Bővebben erről it is olvashatsz.
Ha ismered az ideális vásárlódat, akkor könyebben tudsz dönteni arról is, melyik hirdetési felületet válaszd. Hiszen azt a felüleletet érdemes használnod, amelyiket a legkönyebben és leghatékonyabban eléred a kijelölt ideális vásárlódat.
Néhány szempont a választáshoz:
- ha a Google-ban azonosítható, hogy az általad kínált szolgáltatásra/termékre van kereslet, akkor mindenképpen megéri foglalkoznod vele. Mert a Google-t mindenki használja.
- ha nagyon pontosan lehatárolható, jól megkülönböztethető jegyekkel rendelkezik a célcsoportot, akkor jó ötlet lehet közösségi média felületet (is) választani. Hogy melyiket, az adott célcsoporttól függ: a LinkedIn inkább csak B2B célokra lesz jó, a Facebook-on ma már egyáltalán nem aktív a legfiatalabb fogyasztói korosztály, de ettől felfelé még mindig hatalmas az elérése, stb.
- ingyenes vagy fizetős lehetőséget keresel. Ingyenes lehet egy bizonyos pontig, ha te csinálod a SEO-t, vagy ha valamelyik közösségi média felületen konzisztens tartalomgyártással gyűjtesz követőtábort. Megismétlem: előbb-utóbb muszáj kilépned az ingyenes megoldásokból, ha skálázi szeretnéd a vállalkozásodat.
- Az sem hátrány, ha használod és érted az adott platform működését. Főleg, ha saját magad szeretnél menedzselni a megjelenésedet. Fontos: nem azt mondom, hogy szeretned kell az adott platformot, de legalább értsd, mit csinálsz.
És akkor el is jutottunk ahhoz a kérdéshez, hogy mikor érdemes kiszervezni a vállalkozásod online hirdetését szakembernek vagy ügynökségnek.
Mikor érdemes kiszervezned a vállalkozásod online hirdetését?
Nyilván meghatározó, hogy mennyit tudsz vállalkozás hirdetésére rákölteni. Ugyanis, ha kiszervezed a marketinget, akkor nem csupán az adott platform hirdetési költségeit fogod fizetni, hanem kampánykezelési és szakértői díjakat is.
Szerintem, ha nagyon kicsi a havi online marketingre fordítható büdzséd, mondjuk 100 ezer forint alatt (hirdetési költségek + szakértői díjak), akkor egyelőre érdemes egyedül próbálkoznod.
Vagy venni egy nagy levegőt, és inkább nagyobb összegeket erre szánni.
Ugyanis 100 ezer forint alatt is fogsz találni ajánlatokat, de én ezekkel nagyon óvatos lennék. Vegyünk egy példát.
Ha kiszervezed a SEO-t, alapvetően három tételt fogsz fizetni: 1) szakértői díj, 2) tartalomírás, 3) linképítés. Akárhogyan is lesz megfogalmazva az ajánlat, ezek biztosan költséget jelentenek.
Normális, jó minőségű szöveget ma Magyarországon 15000 ft / 1000 szó alatt nehéz venni. Egy jó minőségű (!) link ára szövegírással együtt 30 ezer forint alatt ritkaság. Tehát ha belekezdesz a SEO-ba, és kell havi két szöveg és havi két link, akkor máris 90 ezer forintnál tartasz. A maradék 10 ezer forint jut a SEO szakemberednek.
Ez sehogyan sem életképes. 10 ezer forintért nem fogsz nem hogy minőségi, de semmilyen SEO munkát kapni. Ezért a szövegírás és a linkek minőségéből fognak visszavenni, hogy több maradhasson náluk. Mondjuk leviszik a „költségeket” (linképítés, szövegírás) 50 ezer forintra, és a másik 50 ezer marad náluk.
Még ennyiért sem kapsz jó SEO szakembert, cserébe „legalább” gagyi linkjeid és rossz tartalmaid lesznek. És a végén még organikus, SEO-val szerzett forgalmad sem lesz, vagy csak a töredéke annak, amit egy normális konstrukcióban elérhettél volna.
Kidobott pénz.
Tehát, ha nagyon korlátozott büdzséd van csak, akkor szerintem inkább szánd rá az időt és az energiát, és tanuld ki valamelyik platformot (például vegyél SEO tanfolyamot).
Abban az esetben, ha nagyobb összeget is tudsz havi szinten allokálni (100 ezer forint felett), akkor szerintem mindenképpen érdemes szakértőhöz fordulnod.
Mert így megkímélheted magad a tanulópénztől, elfecsérelt időtől. És foglalkozhatsz inkább azokkal a szakmai és üzleti területekkel, amiket élvezel, és amikkel a legtöbbet tehetsz a vállalkozásodért.
Amiben mi tudunk segíteni
Ha a vállalkozásodat szeretnéd hirdetni, mi alapvetően ezekben tudunk segíteni neked:
- Korszerű, letisztult üzleti honlapot készítünk neked, ráadásul garanciával.
- SEO szolgáltatás: masszív és stabilan növekvő organikus forgalmat szerzünk a weboldaladra keresőoptimalizálással
- Google hirdetéskezelés: üzletileg értékes, fizetett forgalmat hozunk a honlapodra Google Ads segítségével.
Remélem, hamarosan együtt fogunk dolgozni 🙂
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?