Ebben a cikkben egy kicsit mást fogsz találni, mint a legtöbb „SEO árak” keresésre kidobott találatban. Ugyanis szeretném, ha a lényeget látnád: a SEO árképzés tényezőit és folyamatát. Őszintén és mellébeszélés nélkül.
Persze, abban az esetben sem szeretném, hogy csalódottan menj el, ha számokat szeretnél látni. Ezért összegyűjtöttem az elérhető számok alapján egy összegzést.
Ha olvasás helyett szívesebben nézel videót, akkor erre az esetre is van megoldás:
SEO árak saját gyűjtés és tapasztalat szerint
Íme:
- SEO tanácsadás óradíjak: 10.000-50.000 ezer forint között. Az átlagár valahol 20 ezer forint környékén lehet.
- Havidíjas SEO árak: 50.000 és 500.000 forint között. Nálunk mostanában 250 és 450 ezer forint között alakulnak egy projekt havi költségei.
- SEO audit, elemzés: 40.000 forinttól többszázezer forintig. Nyilván az adott elemzés mélységétől függ.
- SEO szövegírás: 8.000-50.000 forintig. A drágább szolgáltatások általában az önálló kutatást, stb. is magukba foglalják. Az AI miatt ebben a szegmensben nagy felfordulás van.
- Linképítés (csomagban): 15.000-90.000 forintig. Hatalmas szórás lehet az egyes linkek értékében. A legtöbbször csomagajánlat esetén a szolgáltató a saját tulajdonában lévő honlapokat használ linképítésre.
- Linképítés (nem csomagban, egyedi PR cikk kihelyezések): 7.000-800.000 forintig. Ez arra az esetere vonatkozik, amikor nem egy adott szolgáltató (linképítő szolgáltatás) hálózatát használjuk, hanem egymástól független, saját jogukon, nem kizárólag SEO szempontból értékes portálokon veszünk megjelenési lehetőséget.
Na, megvagyunk ezzel is 🙂 Ha csak ezt kerested, akkor is azt ajánlom, hogy olvass tovább, mert sok értékes infót találhatsz a cikkemben. Legalábbis abban az esetben, ha mostanában szeretnél SEO projektet indítani, és kiváncsi vagy, mennyibe fog kerülni.
A felsorolást böngészve gondolom neked is feltűnt, hogy egyes szolgáltatásoknál a két szélső összeg között akár tízszeres lehet a különbség. Akkor most mégis mire számíthatsz? Ez az, amit én sem tudok megmondani.
Elárulok ugyanis egy titkot:
A végső SEO ár gyakorlatilag szinte mindig egyéni árajánlat és alku kérdése lesz. Az interneten található árak szinte mindig csak irányárak.
Ezért inkább azt szeretném megosztani veled, hogyan működik szerintem a SEO árazás. Igyekszem gyakorlati tanácsokat is adni arra, miként érdemes ajánlatot kérni, és értékelni a kapott ajánlatokat.
Csapjunk a lovak közé!
Mi határozza meg a keresőoptimalizálás árakat?
Kezdjük egy gondolatkísérlettel. Vegyük ki a képből a megbízó (weboldal tulajdonos) személyiségét, vágyait, tapasztalatait. Ezek nagyon gyakran mozgatnak üzleti döntéseket, de most zárjuk ki őket tudatosan egy pillanatra. Ugyanígy tegyük félre a megbízott (SEO szakértő vagy ügynökség) személyiségét, márkáját – mindent, ami szubjektív.
Így kapunk egy vegytiszta képletet. Ebben a képletben a SEO árakat alapvetően három körülmény határozná meg.
- a megbízó által kijelölt cél, amit szeretne elérni a SEO-val
- az elérni kívánt cél üzleti értéke
- a piaci szegmens adottságai (Mennyire intenzív a verseny a Google keresőben? Milyen weboldalakkal kell versenyezni? Mennyi befektetett munkára, tartalomra, linképítésre lesz szükség a sikerhez?)
Egy képzeletbeli példa
Mire gondolok pontosan? Egy szimpla világban a megbízó, akit nevezzünk most az egyszerűség kedvéért Károlynak, megtudná mondani, milyen célt szeretne elérni a SEO-val. Például, szeretne havi 100 vásárlással többet a webshopjában. Ha az iparági átlag 0.5-1 százalékos konverziós aránnyal számolunk, ehhez 10-20 ezerrel több organikus kattintásra lenne szüksége havonta.
Ezt tehát a cél, amit Károly el akar érni. Tudja azt is, hogy a plusz 100 vásárlás neki havi 1 millió forint plusz profitot fog érni, mert 1 vásárlásból 10 ezer forintot kaszál. Ez éves szinten 12 millió forint plusz profit: számára ez lesz a SEO üzleti értéke.
Képzeletbeli Károlyunk tisztában van azzal is, hogy a SEO eredményei skálázhatóak és legtöbbször tartósak.
Ezért ha jól működik a dolog, plusz havi 100 vásárlásnál jóval többre is számíthat hosszabb (1-3 éves) távon.
A következő faktor ebben a „vegytiszta” modellben maga a piaci szegmens, amiben a webshop működik. Ha a legerősebb konkurensek a keresőben rendelkeznek 25 értékes linkkel, és 100 tartalommal (termék, termékgyűjtő és blog jellegű aloldalakat is beleszámítva), akkor Károlynak is ezt kellene elérnie. Legyen az 25 értékes link átlagára 40 ezer forint, a 100 tartalomé pedig 10 ezer forint.
Ebben az esetben Károly költsége eddig kétmillió forint. Itt jön be a SEO vállalkozó, aki a példánkban legyen Szabadúszó Miklós. Ő teljeskörű SEO szolgáltatást nyújt, azaz nem csupán csak linket épít, vagy tartalommarketinget ígér.
Miklós (aki valószínűleg maga végezte el a fenti becslést a szükséges tartalmak és linkek számáról) kiszámolja, hogy ha 12 hónaposra tervezik a SEO projektet, akkor neki ezzel havi szinten átlagosan 15 óra munkája lesz. Az óradíját 10 ezer forintban határozza meg (ebben az ideális világban mindenki pontosan ugyanennyit kérne SEO szakértőként), ezért havi 150 ezer forintot, éves szinten 1.8 millió forintot fog kérni.
Károly megkapja a SEO ajánlatot, amiben így 12 hónapra vetítve 3.8 millió forint (havi szinten 316 ezer forint) szerepel. Ez áll szemben a projektól remélet, tartós 12 millió forintos / év profitnövekedéssel. Úgy dönt, hogy megéri neki a dolog.
Természetesen ez csak egy képzeletbeli példa, fiktív számokkal. Pusztán azt szerettem volna megmutatni, hogyan működne a SEO árazás az elején említett „vegytiszta” képlet szerint.
Ahogy igazából működik a SEO árazás
A fenti képbe ugyanis „belerondít” két nagyon is fontos faktor.
- A megbízó személyisége (személyes története, tapasztalatai, vágyai, stb.), fizetőképessége és a keresőmarketingről kialakított képe.
- A megbízott SEO szakértő vagy ügynökség üzleti és árazási modellje. Ide értve azt is, milyen szolgáltatás kínál „SEO” fedőnév alatt.
Az első alatt arra gondolok, hogy Károly, amikor ajánlatot kér SEO-ra, már rendelkezik némi elképzeléssel arról, mennyit is hajlandó fizetni. Mivel óvatos duhaj, és azzal tisztában van, hogy egy SEO projekt többféle banánhéjon is elcsúszhat (lásd Nagy SEO hibák cikkemet), ezért úgy szeretné bebiztosítani magát, hogy nem hajlandó havi 80 ezer forintnál többet fizetni.
A másik oldalon Miklós erre a fejleményre többféle választ is adhat:
- Ragaszkodik a magasabb árhoz, mert a saját munkájának értékét magasabbra taksálja. Elengedi Károlyt, és a továbbiakban is csak azokkal a potenciális ügyfelekkel lép együttműködésbe, akik tisztán látják a SEO üzleti értékét, és ennek ismeretében tudják megfizetni.
- Árat csökkent. Ezt többféleképpen megteheti, de számára a legegyszerűbb, ha nagyon olcsó linkeket ajánl megvételre, megkeresi a legolcsóbb szövegírási lehetőségeket (pl. ChatGPT nyakló nélkül), plusz kevesebb munkaórát szán a projektre.
- Elhagyja az eredetileg teljeskörű SEO szolgáltatás egyes elemeit. Pl. nem foglalkozik linképítéssel. Vagy ellenkezőleg: csak linképítéssel foglalkozik, mert az a legegyszerűbb (ismételhető, skálázható, prezentálható). Igyekszik úgy promotálni a dolgot, mintha a linképítés nagyrészt lefedné a teljes SEO-t, a többi csak úri huncutság lenne.
- Ráérezve Károly óvatosságára, árazási modellt vált, és sikerdíjas elszámolást ajánl. Igyekszik úgy alakítani a megállapodás részleteit, hogy bebiztosítsa a „sikert”. Azaz olyan célt ajánl, amiről biztosan tudja, hogy nagyon gyorsan elérhető. Persze ezt nem köti Károly orrára, mintahogy azt sem, hogy a kijelölt „siker” üzleti értéke valószínűleg nagyon csekély lesz.
Nem árulok zsákbamacskát, amikor leírom, hogy én Miklós helyében az első megoldást választanám 🙂
Nem véletlen, hogy minden egyes SEO ajánlatadásnál igyekszem közelíteni a fentebb leírt „vegytiszta” árazási modellhez.
De mivel jár jól Károly?
Amire szeretném felhívni a figyelmet, hogy képzeletbeli Károly üzleti célja (a havi plusz 100 vásárlás) minden fenti opció esetén veszélyben van.
- Ha Miklós árat csökkent, hogy beleférjen a keretbe, akkor joggal vethető fel a minőség kérdése.
- Ha Miklós elhagyja a SEO integráns elemeit, akkor Károly webshopja nem fog a kívánt módon fejlődni a keresőben.
- Ha pedig sikerdíjas kapcsolatba mennek bele… nos, akkor Károly nagy eséllyel rosszul fog kijönni a dologból. Lesz eredmény, csak nem fog jelentős üzleti sikerben manifesztálódni.
Károly – szerintem – akkor járt volna a legjobban, ha a várható üzleti érték felől közelít a kérdéshez. Miklós pedig nem variál, hanem korrekt, valós piackutatáson alapuló, és a célhoz szabott árat ad Károlynak teljeskörű SEO-ra.
De miért is fizetsz pontosan?
Már említettem, hogy a SEO árazásban fontos szempont a SEO szakember vagy ügynökség üzleti és árazási modellje. Menjünk egy kicsit a részletekbe!
Először is, nagyon nem mindegy, pontosan milyen szolgáltatást nyújt az adott vállalkozás. Ezt már érintettük, de nézzük alaposabban, mi tartozhat a SEO „kosárba”:
- SEO audit (általában technikai SEO, de lehet benne más is, pl. tartalom és linkprofil elemzés is)
- Kulcsszókutatás
- Tartalommarketing
- SEO szövegírás
- Linképítés
- Helyi SEO
- SEO tanácsadás
- és még egy csomó minden…
Általánosságban elmondható, ha valaki a fentieket mind magába foglaló komplex szolgáltatást nyújt, akkor drágább lesz, mint egy részszolgáltatás.
Azt is érdemes tudni, hogy egy projekt esetében a SEO bizonyos munkafolyamatai nagyjából egyszeriek (pl. SEO audit), más dolgokat folyamatosan ismételni kell hosszabb ideig a kívánt hatáshoz (pl. linképítés, tartalomgyártás).
Ez azért lényeges, mert van, ahol tudsz kérni egyszeri díj ellenében kulcsszókutatást vagy SEO auditot, máshol csak egy teljes csomagban kínálnak mindent.
A konkrét szolgáltatásokon túl természetesen a vélt, vagy valós szakértelem is az árazási politika fontos szempontja. Tehát alapvetően egy hosszú évek tapasztalatával rendelkező, harcedzett SEO szakember drágább lehet, mint egy junior szakértő.
Ezen felül természetesen kihat az árazásra, hogy milyen típusú, kategóriájú vállalkozástól kérsz ajánlatot. Nyilván lesz különbség egy nagyon profi, bejáratott marketinget folytató, sok embert foglalkoztató digitális marketing ügynökség, és egy egyéni vállalkozó, szabadúszó szakember között.
Ezek olyan általános trendek, amit mindenhol leírnak. Ugyanakkor, ahogy az lenni szokott, a valóság sokszor más.
Ugyanis bizony léteznek Magyarországon régi, nem kevés embert foglalkoztató, de olcsó ügynökségek. És szintén léteznek drága szabadúszók. Láttam már tapasztalt, végtelenül profi, de ehhez képest nagyon olcsón dolgozó SEO szakembert. No meg az átlagosnál jóval húzósabb árat kínáló újoncot is.
Nehéz ebben szabályszerűséget látni, szerintem leginkább a SEO vállalkozás márkája felől lehet megfogni. Egyes márkák integráns része az olcsóbb, mindenkinel elérhető szolgáltatás, más márkák prémiumként igyekeznek pozícionálni magukat. És ennek megfelelően áraznak is.
Tehát összességében így áll a helyzet: egyrészt fizetsz a konkrét szolgáltatásért, másodszor a vélt vagy valós szakértelemért, harmadrészt pedig az adott SEO vállalkozás márkaköltségéért.
Modellek a SEO árazásra
Részben már érintettük, milyen formában tudsz SEO szolgáltatást vásárolni. Vegyük most át a lehetőségeket részletesen is.
Sikerdíjas SEO és a fő buktatója
A sikerdíjas keresőoptimalizálás kecsegtető ajánlatnak tűnhet, hiszen csak akkor kell fizetned, ha a kitűzött eredmények megvalósulnak. Gyakran a keresőoptimalizálás alapjait nem értő ügyfeleket vonzza. Ha nem sül el jól, legalább nem kell fizetned – gondolhatod.
A valóságban sikerdíjas modell esetén általában egyszerű, könnyen teljesíthető célokat tűznek ki. Legtöbbször ilyen cél egy-egy kiválasztott kulcsszó esetén a Google keresőben elért első helyezés.
A probléma ezzel, hogy ritkán hoz komoly organikus forgalomnövekedést, vagy jelentős üzleti hasznot. A SEO szolgáltató érdeke egy ilyen kontrukcióban, hogy könnyű célpontokat válasszon. A könnyű célpontok azonban ritkán hoznak hosszan távon valódi változást a megrendelő üzletében. Sőt, sokszor olyan kulcsszavak dominálását tűzik ki célul, amikre minimális keresés van, és konkrétan nulla üzleti hasznot hoznak.
Kivételek persze lehetnek, de a legtöbb projekt esetében szerintem a sikerdíjas árazás nem jó irány.
Óradíjas és projektalapú díjazás
Az óradíjas vagy a projektalapú díjazás lehetőséget ad arra, hogy konkrét, átlátható munkáért fizess.
Az óradíjas modell főleg tanácsadásra, vagy specifikus problémák gyors kezelésére alkalmas. A projektalapú díjazás már nagyobb terjedelmű, de jól körülhatárolható, feladatokra is megoldást kínálhat. Ilyen lehet a kulcsszókutatás, vagy egy weboldal audit. De végülis ide sorolható a „X forintért cserébe Y számú link” típusú linképítés is.
Ezek az árazási modellek nagyobb kontrollt és átláthatóságot biztosítanak a megrendelőnek, mint a sikerdíjas SEO. Ugyanakkor a véleményem szerint nem alkalmasak hosszú távú építkezésre, ami a SEO-ban az igazi eredményt hozza. Erre leginkább a havidíjas SEO a megfelelő konstrukció.
A havidíjas SEO alapjai és előnyei
A havidíjas SEO modellben a honlaptulajdonos hosszú távú, általában legalább egyéves megállapodást köt egy SEO szakemberrel vagy ügynökséggel.
Ez a megközelítés ideálisan illeszkedik a SEO munka természetéhez, mivel a keresőoptimalizálás jellemzően hosszú távú projekt.
A SEO ugyanis nem ad azonnali eredményeket, hanem folyamatos és kitartó munkát igényel egy jól megtervezett stratégia mentén.
A havidíjas SEO-nak két óriási előnye van: egyrészt jól átlátható és kalkulálható költségeket jelent mindkét fél számára, ami egy stabil és korrekt üzleti együttműködést tesz lehetővé.
Másodsorban, az ilyen típusú együttműködés során nagyobb hangsúly helyezhető a közös munkára és a hosszú távú célokra.
A SEO ugyanis nem csupán egy technikai feladat, hanem egy olyan folyamat, amely a honlap tulajdonosának aktív részvételét és együttműködését igényli a tartalom létrehozásától a linképítésig.
A közös munka – amellett, hogy a honlap organikus eredményeit javítja hosszú távon – lehetővé teszi a honlaptulajdonos számára, hogy mélyebben megértse a keresőoptimalizálás folyamatát, és hatásait.
A SEO és az AI: vége a keresőoptimalizálásnak?
Az elmúlt időszakban minden a nagy nyelvi modellek (LLM), népi nevükön az AI térhódításáról szól. Gondolj csak a ChatGPT-re, csak hogy a jelenleg leghíresebbet említsük.
Az AI széleskörű megjelenése persze felforgatta a SEO világát is. Sokan beszéltek arról, hogy az AI rövid időn belül okafogyottá teszi a keresőoptimalizálást, mert úgyis átalakul a Google az új technológiára szabva. Más lesz a találati lista, csak AI válaszok lesznek rajta látható helyen, stb.
Immáron egy éve lehet tudni, hogy ez nem így lesz – legalábbis biztosan nem rövid- vagy középtávon.
Fokozatosan biztosan nagyobb szerepet kapnak majd az AI generálta válaszok a találati listán, de nem egyszerre, és nem minden területen.
Igen, az AI megjelenése elkezdte megváltoztatni azt, hogyan a SEO egy-egy részterületén dolgozunk. A mesterséges intelligencia jól használva segíthet a stratégia kialakításában, a tartalomtervekhez információ gyűjtésben, a szövegírás folyamatának bizonyos részeit is képes meggyorsítani.
De csak olyan szakember kezében, aki alapvetően ért is ezekhez a területekhez. Tudja, mit kell kérdeznie, és hogyan kell szűrnie a válaszokat.
Nem, sem általában a SEO-t, sem a SEO szakembert nem helyettesíti a mesterséges intelligencia. Segíteni tudja a SEO munkát, de kiváltani nem.
A SEO megtérülése
Az online marketing megtérülését sokféleképpen lehet mérni, de talán a legcélravezetőbb mérőszám a ROI (Return on Investment). Lényegében azt mutatja meg százalékosan, milyen arányban térült meg a marketing tevékenységre fordított pénz.
A SEO esete annyiban mindenképpen más, mint mondjuk a PPC hirdetéseké, hogy a ROI számításnak csak hosszú távon van értelme. Az ok egyszerű: ha most elkezdünk egy új honlapot keresőoptimalizálni, leghamarabb is csak 6 hónap múlva fognak szállingózni az első eredmények.
Több éves távon már szép ROI számokra lehet számítani a SEO-val, de addig szükségképpen nagyon negatív irányba torzíthat.
Természetesen bármilyen megtérülést csak úgy lehet egzakt módon követni, ha megfelelően be van lőve az analitika. Nem csupán az oranikus forgalmat kell nyomon követnünk, hanem az organikus forgalomból érkező konverziókat (vásárlások, ajánlatkérések, stb.) is.
Az interneten sokkülönböző szám kering a várható konverziós arányokról, de azt ajánlom, hogy ne dőlj be a szép becsléseknek.
Általánosságban el lehet mondani, hogy ma az átlagos konverziós arány az organikus forgalomra 0.5 százalék körül alakul. Az 1 százalék jó eredménynek számít, az ennél magasabb számok pedig kifejezetten jónak.
Vagyis 100 organikus látogatóból 0.5-1 fog valószínűleg ajánlatot kérni, vagy vásárolni a honlapodon. Amikor a célokon gondolkodsz, amit a SEO-val szeretnél elérni, mindenképpen tartsd ezt szem előtt.
A SEO-ban nincs garantált eredmény, sem garancia
Talán benned is felmerült, hogy vajon a SEO szakemberek adnak-e garanciát az eredményekre. Nos, nem.
Az ok egyszerű: túl sok a bizonytalansági tényező, ami jó minőségű munka esetén is akadályozhatja a megfelelő eredmények elérését.
Az első hatalmas bizonytalanság a Google maga. Hajlamosak vagyunk elfelejteni, de a Google kereső nem egy közszolgáltatás, hanem egy magánvállalkozás. Úgy alakítja a kereső szabályait, működését, ahogy jólesik neki.
Ezért aztán előfordulhat, hogy ami máig még jól műkődött a SEO-ban, holnap már nem fog. Simán előfordulhat, hogy egy algoritmus változás negatívan hat a weboldalad organikus forgalmára, vagy akár szélsőséges esetben kaphatsz manuális büntetést is.
Nem mondom, hogy ezek megfognak történni, de benne vannak a pakliban. Senki nem tud garanciát adni arra, hogy ezek veled pont sohasem fognak előfordulni.
A jó hír: a SEO-t lehet úgy csináli, hogy a weboldalad nagy-nagy valószínűséggel ütésálló legyen. Elég, ha amiben csak lehet, követed a Google SEO-val kapcsolatos irányelveit.
A másik nagy bizonytalansági tényező versenypiaci környezet, amiben versenyez a weboldalad. Mindig jöhet egy ügyes vagy nagyobb erőforrásokkal rendelkező vetélytárs, aki a saját nyomulásával zárójelbe teszi az eddig elvégzett SEO munka gyümölcseit.
Végül a SEO szolgáltató szempontjából bizonytalansági tényező lehetsz te magad is… Ha nem hallgatsz a tanácsokra, ha nem végzed el időben a rád maradó feladatokat, akkor a világ legjobb szakembere sem fog tudni segíteni.
A SEO-ban a fentiek miatt sajnos nincs garantált eredmény. Amire egy felelős szolgáltató garanciát tud nyújtani, az az elvégzett munka minősége.
Hogyan kérj ajánlatot?
A fentieket végigolvasva megértem, ha úgy érzed, nem vagy könnyű helyzetben a SEO árajánlatkéréssel. A keresőoptimalizálás egy nagyon komplex iparág, nincsen egységes árazás, kevés a kapaszkodó.
Ráadásul a SEO egy befektetés az üzletedbe, a hosszú távú eredmény érdekében – rövid távon azonban inkább csak munkát, lekötött forrás, kiadást jelent.
Szeretnék veled megosztani néhány tippet, aminek szerintem jó hasznát tudod venni, ha SEO-ra kérsz ajánlatot. Ha követed a lentieket, kicsit egyszerűbben fogsz tudni válogatni a kapott ajánlatok közül. Látni fogod, ki az, aki tényleg energiát tett az ajánlatkészítésbe. És azt is, mennyire tud az ajánlat készítője reflektálni a te egyedi helyzetedre.
- Az ajánlatkérésben ne csupán azt írd le / mondd el, hogy SEO-t szeretnél. Részletezd, hogy milyen célt szeretnél elérni a SEO-val. Jelöld meg, mi az, amit sikernek tekintenél 3-6-12 hónapos távon.
- Írd össze a legfőbb vetélytársaidat, a piaci szegmensed legerősebb szereplőit. Nézd meg, hogy ezek közül kinek hogyan szerepel a honlapja a keresőben, pl. fontos kulcsszavakra hanyadik helyen jelenik meg.
- Jelezd, hogy tisztában vagy vele, a SEO komplex folyamat, ami nem csupán linképítést vagy tartalomírást jelent. A teljes keresőoptimalizálásra kérd az ajánlatot. Emeld ki, hogy fontos neked az eredmények transzparens követése is (analitika!).
- Általában jó ötlet, ha több helyről kérsz ajánlatot. Tartalmi szempontból nem biztos, hogy összehasonlíthatóak lesznek. De az ajánlatok egymáshoz viszonyított minősége árulkodó lehet.
- Ha az ajánlat nem tartalmaz, kérj referenciát.
Mi alapján dönts?
Nagyon sok minden kiderül egy szolgáltatóról abból, hogy milyen az ajánlatadási folyamat. Lesz, aki csak átdob egy előre elkészített csomagajánlatot, máshol többlépcsős folyamat lesz, akár több forduló megbeszéléssel.
De hogyan válasz a kapott SEO ajánlatok közül? Az alábbiakban adok neked ehhez egy sor egyedi támpontot (igen, szerintem ezeket nem olvastad még máshol).
A szubjektív megélések
Az ajánlatadási folyamat alapján ki fog alakulni benned egy sor szubjektív érzés, tapasztalat. Szerintem fontos erre is hallgatni: a SEO hosszú folyamat, nem árt, ha olyannal dolgozol együtt, aki szimpatikus.
Mit mondanak mások?
Keress valódi értékeléseket minden szóbajövő szolgáltatóról. Kézenfekvő Google véleményeket, webes megjelenéseket, említéseket (szakmai rendezvények, konferenciák, sajtómegjelenések) böngészni.
De azért kezeld ezeket a helyükön.
Nem kell hasraesni egy konferencia előadástól, 99 százalékban kevés sportértékük van.
Mennyire egyedi az ajánlat? Rólad szól?
Vizsgáld meg: az adott ajánlat tényleg neked szól? Reflektál a problémádra, a célra, amit el szeretnél érni?
Az átláthatóságról
Fontos szempont az is, mennyire átlátható az adott árajánlat, mennyire érthető, miért is fizetnél pontosan. Ha valami nem tiszta, ne habozz megkérdezni.
A SEO vállalkozás belső munkamegosztása
Kérdezz rá, hogy ha szerződést kötnél velük, konkrétan ki fog foglalkozni a projekteddel.
Elképzelhető, hogy a SEO vállalkozás arca – akivel esetleg tárgyalsz – rá sem fog nézni a te ügyeidre később, hanem minden egy projektmenedzser kezében lesz.
Aki lehet tapasztalt, de teljesen tapasztalatlan is. Kérd, hogy beszélhess a munkatárssal, akinél valószínűleg landolna a projekted.
Nyugodtan tegyél fel kérdéseket a belső működésükről, hogy átlásd, mibe mész bele. Árulkodó, ha nem kapsz elfogadható válaszokat.
Túl olcsó és túl drága ajánlatok
Valószínűleg nagy lesz a szórás az ajánlatok között a konkrét árat tekintve.
A nagyon olcsó ajánlatokat szórd ki (hidd el, jobb lesz így), a kiugróan magasakat pedig vizsgáld meg: vajon miért így áraztak? Mi lehet mögötte a ok?
Kérdez rá az ajánlatot adó szolgáltatónál. Lehet, hogy olyan szempontra fogja felnyitni a szemed, amire eddig még nem gondoltál.
De az is előfordulhat, hogy teljesen indokolatlannak fog tűnni a nagyon magas ár.
Tudom, hogy ez egy SEO árakról szóló cikk. És talán elcsépeltnek tűnik, de teljesen halál komolyan mondom:
Ne kizárólag az ár alapján dönts! Ez lenne a legnagyobb hiba, amit el tudsz követni.
Ha nagyon szimpatikus egy ajánlat, de túl van az anyagi lehetőségeiden, kérdezd meg, lehet-e közelíteni a két dolgot. Előfordulhat, hogy elutasítást kapsz. De az is előfordulhat, hogy sikerül alkudnod. Lehet az is, hogy a kijelölt célokból faragtok egy kicsit, így mérsékeltebb büdzséből is el tud indulni a projekt.
SEO árak: összefoglalás
Igyekeztem mindent összeszedni ebbe a cikkbe, ami csak fontos lehet a te szempontodból a keresőoptimalizálás árakkal kapcsolatban. Remélem, hogy adtam némi segítséget a továbblépéshez.
Köszönöm, hogy végig olvastad, és ne fejeltsd: ha keresőoptimalizáláshoz keresel partnert, kérj bátran ajánlatot tőlünk is!
További hasznos cikkek a témában:
- Milyen hamar hoz eredményt a SEO? (Példákkal)
- Mennyi tartalomra van szükség a sikeres SEO-hoz?
- A keresési szándék nyomában
- Nagy SEO hibák, amikre rámehet az egész projekt
- Hogyan védjed meg a márkaneved a Google-ben?
- Mennyi új ügyfelet szerezhet egy ügyvédi iroda kizárólag SEO-val?
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?