Webshop indításán gondolkodsz, vagy már rendelkezel is eggyel? Itt az ideje komoly foglalkoznod a webshop marketinggel. Egyszerűen azért, mert hatékony marketing nélkül nem lesznek vásárlóid.
A webshop marketinget, mint minden mást, lehet pocsékul, közepesen és kiemelkedően sikeresen is csinálni. Ez a cikk abban fog neked segíteni, hogy el tudj a jó irányba indulni.
Oké, tegyük tisztába. Mi az a webshop marketing?
Érdemes innen kezdenünk, hogy közös nevezőről mehessünk tovább.
A webshop marketing minden olyan tevékenység összességét jelöli, ami segít nagyobb forgalmat terelni a webáruházadba, és ezt a forgalmat vásárlókká alakítani (csúnya szakszóval konvertálni.)
Ha tágan értelmezzük a fentieket, akkor a webshop marketing körébe kerül minden, ami támogatja a vásárlások számának növelését. Nem csupán a közösségi média jelenlét, vagy a láthatóság a Google keresőben, hanem például olyan technikai kérdések is, mint hogy megfelelően működnek-e a rendelésekhez beállított automatikus üzenetek, vagy akár a webshop felületének UX szemléletű tervezése, és a pontosan belőtt analitika is.
A webshop marketing egyébként használhat offline és online módszereket is. Ebben a cikkben én elsősorban az online marketing lehetőségekre fogok koncentrálni, egyszerűen azért, mert ehhez értek.
Stratégia nélkül nem megy
A webshop marketing nem a hirdetések csiszolásánál, vagy a technikai SEO beállítások vizsgálatánál kezdődik.
Hanem a stratégiánál.
A stratégia egy hatalmas téma, itt most szeretnék az alapokra szorítkozni. Mielőtt bármit is csinálnál, tűpontosan látnod kell ezeket:
- kik fognak tőled vásárolni
- hol fogod őket elérni, megszólítani
- miért fognak tőled vásárolni
Nézzük meg ezeket egyenként is.
Kik fognak tőled vásárolni?
A hatékony marketingtevékenységhez ismerned kell a célközönségedet. Ez a célközönség lehet nagyon széles és változatos, vagy egy egészen szűk, jól körülhatárolható csoport is.
Pl. elektronikai termékeket kb. mindenki vesz, míg újrahasznosított, organikus anyagból készült baba játszószőnyeget inkább egy speciális csoport.
Széles közönség esetén valószínűleg szegmentálnod kell majd, azaz kisebb, könyebben meghatározható csoportokra bontanod a közönséget. De ebbe most ne menjünk bele ennél jobban.
A lényeg az, hogy a sikeres webshop marketinghez világosan értened kell, kik fognak tőled vásárolni, mi motiválja őket, miért és milyen problémára jelent megoldást számukra az, amit árulsz.
Amikor SEO projektbe kezdek egy új ügyféllel, az első lépésben mindig Buyer personát (ideális vásárlói profilt) készítünk, pont azért, hogy fel tudjuk térképezni a célközönséget.
A célközönség ismerete az egész webshop marketing alapja.
Ne próbáld megúszni ezt a dolgot, mert nagyon sokat tudsz bukni rajta.
Hol fogod elérni és megszólítani a célközönséged?
Általában jól körültapintható, hogy egy vásárlói csoportot hol lehet leginkább elérni marketing célból.
Például, bizonyos korosztályok a Facebook napi felhasználói, míg más korosztályok inkább a TikTokon lógnak. Vagy – hogy ne csupán online csatornákról legyen szó – az orvosok hajlamosak elolvasni a nekik szóló szakmai magazinokat, az Economistot pedig teljesen más célközönség fogyasztja, mint a Blikket.
Ha ismered a célközönséged, akkor van valami képed arról is, hogyan lehetne elérni.
Persze vannak általános okosságok, mint például az, hogy a legtöbb esetben a Google kereső jó csatorna, mert szinte mindenki használja. De léteznek esetek, amikor más csatornák hatékonyabbak, jobban működnek, olcsóbbak.
Ezt alaposan fel kell mérned a stratégia részeként.
Miért fognak tőled vásárolni?
Egyrészt ismerned kell a célközönséget, a hiedelmeit, a problémáit, a vágyait, amit a termékeiddel segíthetsz kielégíteni.
Másrészt valószínűleg nem egyedül vagy a piacodon. Ismerned kell a konkurenseid, az ajánlataikat, az erősségeiket és a gyengéiket. Hozzájuk képest is el kell tudnod helyezned magad a célközönség mentális térképen.
Harmadrészt őszintén és részrehajlás nélkül át kell látnod a saját webshopod erősségeit és gyengéit. Az előbbiekből kommunikálható előnyöket kell faragnod, míg az utóbbiaknál fejlődnöd kell.
Ez a három adja össze azt a csomagot, amiért a célközönséged téged választ majd. Vagy amiért nem.
Ezek alapdolgok, nincsen benne semmi titkos tudás. Talán számodra triviálisak is. Mégis azt látom, hogy nagyon sok webáruház nem tudja ezeket a dolgokat meglépni. Maradnak örökre a 32. iphone webshop, vagy a 21. kutyatáp áruház.
Te ennél jobb vagy, ezért is érdemes végiggondolnod a fenti dolgokat. És beleépíteni mindezt a stratégiádba.
A legfontosabb webshop marketing tanács, amit valaha is olvasni fogsz
Na, erre felkaptad a fejed, ugye?
Pedig komolyan gondolom. Mindjárt mondom.
A webáruház marketinget nagyon sokféleképpen el lehet rontani. Valószínűleg több módon, mint amit akár én is el tudok képzelni.
Az egyik, ha nem foglalkozunk vele. Mármint a marketinggel.
Ez tuti módszer. Biztosan kinyírja a webshopot rövid távon.
A másik szuper kinyiffantós módszer, amikor a teljes webshop marketing koncepció egyetlen csatornára épül.
Például csak Facebook, vagy kizárólag Google hirdetésekre.
Kezdésnek nincs azzal baj, ha egy webshop egyetlen csatornát próbál kimaxolni. Főleg akkor, ha ezt sikeresen csinálja.
A probléma az, amikor azon az egy csatornán megcsuklik valami. Például egy algoritmus változás miatt, vagy a szabályzói környezet módosul radikálisan, és ezért az, ami tegnap még használható volt, ma már nem.
Ilyenkor jön a kapkodás meg a szorongás.
Jobb ezt elkerülni.
Ezért a tanácsom az (dobpergés), hogy
a webshop marketinged soha, de soha ne korlátozd le egyetlen csatornára. Állj több lábon.
Az elején válassz ki egy vagy két csatornát, és ha ezek már beindultak, nyereséget termelnek, mozdulj tovább a következőre.
Van még egy másik dolog is, ami szerintem ugyanennyire fontos.
Ez pedig a márkaépítés.
Sok webshop próbál megélni nulla márkaépítéssel úgy, hogy kizárólag a fizetett forgalomban hisz, aminek ez a modell szerint azonnali vásárlásokat kell generálnia.
A probléma ezzel, ha nincs brand, akkor nem lesz bizalom sem, és csak az árversennyel nyert előnyben lehet reménykedni.
Magyarul, akkor fognak vásárolni a népek, ha nálad legolcsóbb a cucc.
Ez egy ideig működő modell lehet, de a végtelenségig biztos nem jó megoldás.
Nem részletezem, te is tudod miért.
Építs márkát, és használj vegyesen organikus és fizetett csatornákat is – ha így állsz hozzá, máris jobb helyzetbe vagy, mint oly sok másik webshop.
Ezzel megvagyunk, beszéljünk a különböző webshop marketing csatornákról.
A webshop marketing online eszközei
Mint korábban említettem, a webáruház marketing eszköztárából nem hiányoznak a hagyományos offline módszerek sem. Például plakátok, PR megjelenések az offline sajtóban, vagy akár a direkt telefonhívások.
Azonban mi itt az online csatornákkal fogunk foglalkozni. Gyerünk!
Webshop SEO
A webshop SEO célja a lehető legmagasabb láthatóság biztosítása a keresőmotorok (elsősorban Google) organikus, azaz nem fizetett találatai között.
A fizetett hirdetésekkel szemben, amiről mindjárt lesz szó, a keresőoptimalizálás (SEO) nem hoz azonnali eredményt. A kereső természetéből fakadóan a SEO-val kizárólag hosszabb távon lehet sikert elérni.
Cserébe a keresőben elért pozició tartós lesz, és akkor is folyamatos organikus forgalmat fog vinni a webáruházadba, ha visszaveszed a fizetett hirdetésekre szánt büdzsédet.
SEO nélkül webshopos bizniszt építeni – szerintem – hatalmas kockázat. Keresőoptimalizálás híjján a keresőben 100 százalékosan ki leszel szolgáltatva a Google Ads változásainak, a folyamatosan felfelé araszoló hirdetési költségeknek.
Persze a SEO sem mindenható, de ha hosszú távra tervezel, valódi üzeletet akarsz építeni, és nem akarsz kizárólag fizetett hirdetésektől függni, akkor a keresőoptimalizálás „must-have”.
Nem csak én gondolom így. A Shoprenter 2024-es Nagy Webáruház Felmérése szerint, amiben 998 webshop vett részt, a tulajdonosok a Google organikus kereséseket tartják a legnagyobb bevételt hozó csatornának. Ezzel párhuzamosan pedig a SEO-t a leghatékonyabb marketing eszköznek.
Szerintem ezen érdemes elgondolkodni.
A másodiknak egyébként pedig a Google Ads-t, úgyhogy folytassuk ezzel.
Google hirdetések
A keresőmarketing másik ága a SEO mellett a Google Ads (Lásd: Mi az a Google Ads?). Míg a keresőoptimalizálás a kereső organikus helyeinek megszerzésével foglalkozik, addig a Google Ads értelmszerűen a fizetett hirdetésekkel elérhető pozciókra koncentrál.
Webáruházak esetén mindkét módszert érdemes alkalmazni, mert így lehet a legoptimálisabb eredményt elérni.
A Google Ads már régen nem csupán a klasszik keresőhirdetésekből áll, hanem például többféle képes, YouTube és emailes hirdetéseket is feladhatunk vele.
Maga a rendszer évről-évre egyre komplexebb, egyre több a lehetőség és egyre több előzetes tudás és tapasztalat kell a sikeres kampányokhoz, bár ezt próbálja a Google a felhasználói felület egyszerűsítésével „elmaszkolni”.
Jól beállított, profin kezelt kampányokkal nagyon jó megtérülést lehet elérni a Google Ads-ben, ezért szerintem egy valamire való webshop marketingjében fontos elemet képvisel.
Email marketing
Az email marketinget már számtalanszor eltemették a mindig az épp aktuális marketing hype felé terelő guruk és követőik.
Ami hülyeség, de van egy jó oldala: a legtöbb webshop nem, vagy csak gagyin foglalkozik email marketinggel.
Igen, arra gondolok, amire te: a következetesen, magas minőségben végzett email marketing komoly lehetőséget jelenthet a webshopod számára.
Az email marketingben az a nagyon vonzó, hogy nem újra és újra megvásárolnod a potenciális vásárlóid figyelmét, például fizetett hirdetésekkel. Egyszer kell csak megszerezni az email címüket.
Plusz az email marketing egy része teljesen automatizálható.
Ki lehet építeni olyan rendszert, ami különböző triggerek alapján küld a feliratkozott vásárlóknak az adott szituációhoz illő üzeneteket, vagy akár teljes email sorozatokat.
Például, ha egy feliratkozott felhasználó kosárba tesz bizonyos termékeket, de nem vásárolja meg őket X időn belül (trigger), akkor kap egy üzenetet a postafiókjába, aminek a célja tovább segíteni őt a vásárlási folyamatban.
Vagy ha az első alkalommal vásárol (trigger), bekerül egy olyan automatizációba, ami valamilyen extrával vagy kedvezménnyel további vásárlásra próbálja ösztönözni.
(Kiegészítő szolgáltatásként mi is foglalkozunk ilyen automatizált email marketing rendszerek kiépítésével. Ha érdekel, dobj egy üzenetet.)
Az email marketing körébe tartozik a viselkedés alapú automatizált rendszereken túl a rendszeres hírlevelezés, és időszakos (akció, stb.) email kampányok összerakása is.
Ha maximálisan szeretnéd a SEO-val vagy fizetett hirdetésekkel megszerzett forgalmat a weboldaladon, mindenképpen nagyon-nagyon ajánlott legalább automatizált email rendszereket kialakítani.
Közösségi média jelenlét és fizetett hirdetések
A webshop célcsoportjától függően erős értékesítő és marketing csatorna lehet a közösségi média.
A már idézett Shoprenteres kutatás szerint 2024-ben a megkérdezett webshopok 79 százaléka volt aktív valamelyik közösségi média felületen, elsősorban a Facebook-on. Ezzel az aránnyal
a közösségi média a leggyakrabban használt marketing csatorna a magyar webáruházak között.
Főleg, ha a fizetett hirdetéseket is idevesszük, mert a fenti 79 százalék túlnyomó többsége (84%) hirdetett is valamelyik közösségi felületen.
Érdekes, hogy ezzel együtt (vagy ennek ellenére) a közösségia média és hirdetések tapasztalt hatékonyság jelentősen elmarad a Google-tól (SEO-t és hirdetéseket is beleértve).
Őszintén, nem tudom, ennek mi lehet oka, mert nem vagyok a közösségi média (pláne a social hirdetések) szakértője. Talán közrejátszik az is, hogy sokan saját szakállukra hirdetnek a Meta-n, szakértő bevonása nélkül, ez pedig ritkán vezet jóra.
Árösszehasonlító oldalak
Több webshopos partnerünk analitikájából látjuk, hogy az árösszehasonlító oldalak nagyon sok vásárlást képesek becsatornázni – megfelelő használat esetén. Azért teszem ezt hozzá, mert itt is sok múlik az egyes technikai beállításokon.
Egyébként ezek az oldalak (Árukereső, Árgép, stb.) úgy működnek, hogy rengeteg webshop termékeit listázzák, amiket ár, elérhetőség, szállítás vagy megbízhatóság alapján is össze tud hasonlítani a user.
Az ilyen árösszehasonlító portálok többségénél a regisztráció ingyenes, nincs havidíj, de az átkattintásokért fizetni kell. Az átkattintási alapdíj ráadásul elég kedvező, összehasonlítva a Google Ads vagy a Facebook áraival. Természetesen lehet hirdetni (kiemelni) is, ezzel biztosítani előnyösebb helyeket a listázott termékek között.
Persze van azért árnyoldal is.
Az árösszehasonlító honlapokon az emberek az alacsonyabb árat keresik. Ezért mennek oda. Vagyis az egésznek van egy árlenyomó hatása, ami (általánosságban) nyilván nem érdeked neked, kedves webshop tulajdonos.
Valós segítség a webshop marketinghez
Már említettem, hogy szerintem SEO nélkül webshopot építeni elég kockázatos biznisz. (Ahogy természetesen az is veszélyes lehet, ha kizárólag egyetlen csatornára, legyen ez akár a SEO, akarod alapozni a teljes webáruházad forgalmát.)
Szeretnék adni egy kis konkrét segítséget.
Ha feliratkozol az egyébként magyar nyelven tök egyedülálló SEO hírlevelemre, egy nagy adag iránymutatást kapsz a webshop SEO terén. Plusz copy-paste módszerrel használható módszereket is mutatni fogok a rendszeresen küldött levelekben.
Ráadásul még szórakoztató is lesz. Várlak!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?