Sokan gondolják, hogy a webshop indítás könnyű dolog, csak kell egy jó ötlet, és már indulhat is a műsor. Nos, a valóságban nem ez a helyzet. A webshop indításkor és tervezéskor nagyon sok hibát el lehet követni.
Ebben a cikkben az általam leggyakrabban tapasztalt hibákat szedtem össze.
Webshop, mint passzív jövedelem?
Ez inkább üzleti hiba, azt hiszik hogy egy webshop = “passzív jövedelem”.
Az igazság azonban az, hogy egy webshop általában akkor lehet passzív jövedelem, ha már elég nagyra nőtt ahhoz, hogy ki tudj szervezni minden feladatot. Tehát van egy sikeres webshopod, és mögötted egy szervezet, ami mindent (a termék beszerzésen át a készlet nyilvántartáson és a weboldallal kapcsolatos dolgokon keresztül egészen a marketingig) megold a folyamatos részvételed nélkül. Ha még így is profitot termel neked a webshopod, akkor beszélhetünk passzív jövedelemről.
De legyünk őszinték, az ilyen nem túl gyakori.
Egy webshoppal a valóságban rengeteg munka van, főleg a kezdeti időszakban.
Csak egy nagyon szűk szegmensben – pl. online tanfolyam árusítás egy jól működő online marketing és értékesítési tölcsérrel – lehet olyan oldalt felépíteni, amire hellyel-közzel igaz lehet a “passzív jövedelem” címke. Egyszerűen azért, mert ilyen esetben szinte az egész folyamat automatizálható.
Kimarad a piacfelmérés
A másik nagy üzleti hiba, amikor nem mérjük fel a piacot előre.
Legyünk kritikusak és kérdezzük meg magunktól, hiszen sok pénzt fogunk a projektbe rakni: Biztos, hogy szükség van a mi webshopunkra? Máshol nem tudják a felhasználók megkapni, amit mi árulunk? Ha igen, miért minket fognak választani?
Általában jó megközelítés, ha választas egy olyan réspiacot (niche-t), ahol van esélyed kitűnni, és nem kell giga webáruházakkal és brandekkel versenyezned.
Nem túl valószínű, hogy te fogod lenyomni a milliárdos forgalmat bonyolító nagy elektronikai webáruházakat, és valószínűleg egy új ingatlan.com is meghaladja a lehetőségeidet.
Kitűnni alapvetően két módon tudsz:
- egyedülálló és különleges az ajánlatod (extra termékek, amikre van igány, de csak nálad kaphatóak meg – például saját infótermékek, vagy valami máshol már bevált termék adaptálása a magyar piacra, stb.)
- nagyon szuper a marketinged.
A leges legrosszabb megoldás, ha olcsó, máshol is könnyen elérhető tömegterméket akarsz árulni nulla marketinggel.
A fontos tehát, hogy mielőtt beleugranál egy webshop projektbe, alaposan mérd fel a piacodat. Tudd, kik lesznek a versenytársaid, a vásárlóid, és hogy miként tudod elérni őket.
Az online marketinggel számolni kell!
És el is érkeztünk a harmadik gyakori webshop tervezéssel kapcsolatos hibához, ami pedig nem más, mint amikor a tervezésnél nem számolunk az online marketinggel. És persze az online marketinggel járó költségekkel.
Pedig online marketing nélkül egy kanyi vasat sem fogunk keresni, mert nem lesznek érdeklődők a honlapunkon, akik vásárolnának.
Tehát szükséged van forgalomra (= sok érdekledőre) a honlapon ahhoz, hogy keresni tudj a webáruházadon.
A forgalom generálásra szóba jöhet a Webshop SEO, a Facebook és a Google hirdetések, persze Tiktok, YouTube, hírlevél. Illetve webshopoknál fontosak lehetnek még a különböző árösszehasonlító weboldalak is.
A lényeg az, hogy akármilyen online marketing csatornát is választasz, minden esetben lesz költsége. Ez kikerülhetetlen. Persze ha behatóan értesz egy online marketing csatornához, például a SEO-hoz, akkor jelentősen tudod csökkenteni a költségeket. De még így sem lesz ingyen.
Szerintem egyébként 1 éves távon érdemes úgy kijelölni a webshop büdzsét, hogy maga a webshop technikai felállítása csupán az egy évre tervezett költés 20 százalékát érje el.
Vagyis, ha tudod, hogy összesen 2 millió elkölthető forintod van az első 12 hónapban a webshopra, akkor magára a weboldal összerakására nem költhetsz többet, mint 400 ezer forint. A maradék 1.6 millió forintot online marketingre és vásárlószerzésre kell fordítanod.
De hangsúlyozom, hogy ez az én véleményem.
Elképzelhető, hogy más arányokkal is sikeres lehet egy webshop indítás.
Amit szeretném, hogy elvigyél ebből a cikkből, az az, hogy mindenképpen számolj a marketinggel, ne hidd, hogy csak attól, hogy aktiválod a webshopodat, már vásárlóid is lesznek.
Felesleges fejlesztésekkel égetni el a büdzsét
A negyedik hiba, amikor már az indulásnál túl sok funkciót, fejlesztést akarunk belepakolni a webshopba. Ahelyett, hogy megelégednénk az alap webáruház funkciókkal, és fontosabb dolgokra, például a vevőszerzésre koncentrálnánk.
Hangsúlyozom, nincs azzal baj, amikor egy már működő webshopot folyamatosan fejlesztenek, új funkciókkal, lehetőségekkel bővítenek.
De a legtöbb esetben az alap webshopos funkcióknál – pl. választható fizetési és szállítási megoldások, kosárba rakás, termékkeresés, stb. – nincs szükség többre az elején.
Ezzel szemben sokan rengeteg pénzt égetnek el felesleges fejlesztésekre még azelőtt, hogy a webshop igazán el tudna indulni. Emiatt aztán nehezebb is lesz vissza keresni a befektetett pénzt.
Ne költs feleslegesen!
Például nem biztos, hogy már az indulásnál szükséged rögtön egy többnyelvű weboldalra. Nem, inkább kijavítom magam. Biztos, hogy nincs szükséged az indulásnál egy többnyelvű weboldalra. Sőt, szinte soha nincs szükség egy webshop esetén többnyelvűségre.
Legyenek meg a szükséges alapfunkciók, de ne költs a webshop működéséhez nem nélkülözhetetlen dolgokra.
Koncentrálj a lényegre: jó ajánlat, jó marketing, egyszerűen használható weboldal, ami tudja az alapfunkciókat.
Ha ez megvan, akkor jó eséllyel sikeres tudsz lenni a webshopoddal, és a bevétel egy részét vissza tudod forgatni olyan funkciók fejlesztésébe, amikről időközben kiderült, hogy tényleg szükséged lehet rájuk.
Egy gyors tipp: ha sallangmentes, racionális megoldást keresel a webshopod elindítására, nézd meg a Webshop csomagot.
Ne válaszd az elsőre legolcsóbbnak tűnő megoldást
Mert lehet, hogy nem is az.
Például a legtöbb bérelt webshopnál valamilyen formában fogsz találkozni rejtett költségekkel. De nem csak erre gondolok.
Egyszerűen tudomásul kell venni, hogy a webshop indítás bizony pénzbe kerül.
Ez nem egy olyan dolog, ami kijön 50 vagy 100 ezer forintból. Ezért jobb, ha nem olyanon spórolsz, ami aztán elgáncsolhatja az egész projektet.
Tipikusan ilyen, amikor az ember kiválasztja a legolcsóbb bérelhető webshopot, aztán pedig kínlódik vele, mert semmit sem lehet úgy megcsinálni, ahogyan elképzelt, vagy ami még fontosabb: úgy ahogy jól működne.
Bérelhető webshopnak egyébként azt nevezzük, amikor tipikusan egy havi díjért cserébe kapsz egy kész rendszert – nem kell saját tárhelyet foglalnod, semmit se telepítened, hanem mindent készen kapsz. Tipikusan ilyen rendszer mondjuk a Shopify, de létezik több kifejezetten magyar megoldás is.
A probléma az szokott lennie, hogy bérelhető webshopok egy zárt rendszert képeznek, nagyon nehéz átállni egyikről egy másikra, és – ez a fontosabb – a legtöbbnél komoly megkötések vannak a testreszabhatóságban. Minél olcsóbb egy ilyen bérelhető rendszer, annál több lesz a limitáció.
Vagyis annál nehezebben lesz olyan webshopod, mint amilyet megálmodtál, vagy amilyenre szükséged van.
Nem mondom, hogy egy bérelt webshop minden esetben rossz megoldás. Csak legyél tisztában vele, mit veszel, és hogy biztosan elég-e neked, amit kapsz egy bérelhető áruháztól.
Egyedi fejlesztésű webshopra valószínűleg nincs szükséged
Ha eddig arról beszéltünk, hogy ne az elsőre legolcsóbbnak tűnő megoldást válaszd, akkor térjünk ki arra is: nagyon-nagy valószínűséggel a legdrágább opcióra, azaz egyedi fejlesztésű webáruházra sincs szükséged.
Az egyedi fejlesztésű webshopok árai a csillagos eget rugdossák, ezért csak akkor válaszd ezt a lehetőséget, ha:
- tuti megengedheted magadnak,
- biztos vagy benne, hogy ilyen-olyan okok miatt szükséged lesz rá. Például, nagyon-nagy terveid vannak, és ebben a webshop készítés költsége csak egy csepp a tengerben.
A WordPress alapú webshopok előnyei
Jogosan teheted fel a kérdést, hogy oké, de akkor mit válasszak?
Szerintem ár/érték arányban legjobban egy WordPress webshoppal jársz.
Sok hozzá a dobozos megoldás (nem kell mindent lefejelszteni), tetszőleges bővíthető-fejleszthető, és nagyon kevés a megkötés.
Ráadásul sokan értenek hozzá, vagyis mindig fogsz találni valakit, aki segíteni tud, ha elakadtál.
Saját webshopot indítanál? Van egy ötletem!
Ezek voltak a leggyakoribb hibák, amiket elkövethetsz webshop tervezésnél.
Már korábban említettem, hogy összeállítottunk egy saját webshop csomagot, ami kifejezetten olyanoknak szól, akik tudatosan szeretnék elindítani a webáruházukat, a lényegre koncentrálva, átlátható konstrukcióban, felesleges pluszköltségek nélkül.
Ha esetleg téged érdekel, kattint az alábbi linkre!
Sok sikert!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?