Több módon lehet vállalkozói weboldalt építeni. Sokan mindenfajta tervezés nélkül vágnak bele egyből a külcsín megtervezésébe. Mások egy már megálmodott, vagy akár össze is rakott weboldalra próbálnak elégséges tartalmat összeizzadni.
Ebben a cikkben azt mutatom be, hogy szerintem mi a helyes sorrendje a honlap készítés lépéseinek. A folyamatról sok hasznos infót találsz a kezdőknek írt weboldal készítés útmutatómban is.
1. Az üzleti cél meghatározása
Előbb-utóbb minden vállalkozásnak szüksége van egy saját weboldalra. Amikor eljön ez a pillanat, a legeslegelső lépés meghatározni, hogy pontosan milyen feladatot szánunk a honlapnak.
Mi az üzleti célunk vele?
Csak azért kell, hogy legyen mit bemutatnunk egy üzleti konferencián? Vagy esetleg webshopban gondolkodunk, ahol a teljes bevételünk a weboldal sikerén nyugszik?
Mindenképpen tisztában kell lennünk ezzel, különben nem tudunk tervezni a költségekkel, és nem tudjuk mérni az eredményeket sem.
Sok vállalkozás létezik például, amely egyébként az internet nélkül is elég fizető ügyfelet tud szerezni. Ilyen esetekben sokszor azért lehet fontos egy weboldal, mert az ügyfelek egyszerűen elvárják, hogy az interneten is legyen ellenőrizhető nyoma a vállalkozásnak. Valljuk be, sokkal bizalomkeltőbb egy cég, aminek rendesen utána lehet nézni az interneten, látjuk ki dolgozik ott, milyen projekteket valósítottak eddig meg, stb.
Ilyen esetekben a weboldal célja a puszta bemutatkozás, az alapszintű bizalom felépítése, az online jelenlét megalapozása. Ez az egyszerűbb eset.Mások szeretnének sok új ügyfelet és bevételt szerezni az internetről. Ilyenkor a weboldal vagy webshop csak a kiindulási alap, mert csak úgy, a semmiből senki nem fog eltalálni egy új honlapra. Az internetről pedig alapvetően kétféle módon lehet látogatókat és ügyfelet vonzani egy frissen elindított weboldalra: hirdetésekkel és keresőoptimalizálással. Mindkét esetben többlet munkával és költségekkel kell számolni.
Kulcsfontosságú tehát, hogy lássuk, 1) pontosan mit szeretnénk a honlapunktól, és hogy 2) mennyi pénzünk van a projektre, beleszámolva az esetleges járulékos költségeket is (hirdetések, SEO szakember, profi blogger, stb.).
Ha már tudjuk az üzleti célt, a döntés elvezet minket egy csomó lehetőséghez.
Szükségünk van-e blogra vagy képgalériára, esetleg fórumra? Ha most nincs, de nem akarjuk elvetni a lehetőséget, akkor fontos, hogy a weblap a jövőben könnyen továbbépíthető legyen. Ez is egy olyan elvárás, amit egészen a kezdetektől bele kell számítanunk a tervezésbe.
2. A potenciális felhasználók feltérképezése és megismerése
Egy vállalkozásnak, legyen online vagy offline, tudnia kell, hogy kik a potenciális ügyfelei. Mivel foglalkoznak? Mik a nehézségeik, problémáik? Pontosan mihez kell nekik segítség, amit a mi vállalkozásunk meg tud adni egy termékkel vagy szolgáltatással?
Egy erős piackutatás nélkül vállalkozni olyan, mintha egy ismeretlen helyre szeretnénk eljutni útjelző táblák, térkép, GPS és bármi más segítség nélkül.
Az online világban nagyon fontos tudnunk azt is, hogy a célcsoportunk milyen kulcsszavakat használ a Google keresőben. Ezekre a kulcsszavakra kell optimalizálnunk a weboldalunk tartalmát ahhoz, hogy ránk találjanak az interneten. Különösen akkor fontos ez, ha új ügyfeleket remélünk a weboldaltól.
Egy induló weboldalnál érdemes összeszedni 50-100 kulcsszót, amely kapcsolódik a vállalkozásunkhoz. A kulcsszó kutatáshoz az ingyenesen is használható Ubersuggest platformot ajánlom. Sokkal pontosabb, mint a Google kulcsszótervező, ami legtöbbször csak nagyon bő becsléseket ad meg egy-egy keresőszó népszerűségére, hirdetési értékére, stb.
Ha kész a kulcsszó listánk, akkor már van a kezünkben egy átfogó kép arról, milyen pontokat kell mindenképpen lefednie a weboldalunk tartalmának.
3. Az induló tartalom elkészítése
Ebben a fázisban össze kell állítani, hogy mi fog szerepelni a honlapon. Sokszor ez a legnehezebb lépés, mert hosszas végiggondolást, és nem kevés munkát igényel. Nem szabad sajnálni erre az időt, mert a kiemelkedő tartalom a minőségi weboldal egyik legfontosabb ismérve.
Sokan először választanak webdesignt, például WordPress esetén sablont, szépítgetik a megjelenést, majd lassacskán elkezdik kitölteni az üres mezőket. Szerintem ez nem jó megoldás.
Sokkal hatásosabb, jobb lesz az eredmény, ha a tartalomhoz keressük a megjelenést. A jobb WordPress sablonok úgyis szabadon alakíthatóak a saját igényeinkhez.
Persze ilyenkor már általában van a fejünkben egy elképzelés arról, hogyan fog festeni a weboldalunk. Ugyanakkor a részletes kidolgozást, a pepecs munkát a külcsínnel érdemes a következő fázisra hagyni, és először a tartalomra koncentrálni.
Milyen tartalom fogadja a látogatót a főoldalon? Milyen szövegek, képek vagy videók fognak szerepelni a weboldalon? Milyen aloldalakra lesz szükség? Mit tudunk elmondani a termékeinkről, szolgáltatásainkról? Mik a legfontosabb információk a vállalkozásunkról, saját magunkról? Lesz-e saját logónk?
Egy sor hasonló kérdést kell megválaszolni, mielőtt belevágnánk a weboldal konkrét kialakításába. Sok időt és munkát meg fogunk spórolni azzal, hogy a kész tartalomhoz szabjuk a honlapstruktúrát és designt, nem pedig a kész honlap struktúrát kezdjük el újból és újból toldozgatni-foltozgatni, amikor utólag eszünkbe jut, hogy minek felejtettünk el addig helyet csinálni.
Kicsit hasonló ez a házépítéshez. Egy háromfős családnak általában nincs szüksége háromszintes kertes házra öt fürdővel és hat hálószobával, mert csak kihasználatlanul fognak porosodni az üres helyiségek. Ellenben ha van négy gyerekem és három kutyám, akkor biztosan nem elégedhetek meg 45 négyzetméterrel, mert nem fogunk elférni.
4. A webdesign és honlapstruktúra kialakítása
A kész tartalommal a kezünkben elkezdődhet a teljes weblap struktúra kialakítása, a címlap, az aloldalak és menük létrehozása.
Legkésőbb ekkor meg kell határozni milyen funkciókra lesz szükség a honlapon (kapcsolati űrlap, közösségi média integráció, fotógaléria stb.), WordPress esetén össze kell gyűjtenünk a megfelelő bővítményeket is.
És itt az idő a webdesign megválasztására is.
Ha WordPress alapra építjük a weboldalunkat számtalan, a külső megjelenést meghatározó sablonból választhatunk. Semmit sem kell a nulláról kitalálnunk (de ha akarjuk, természetesen ezt is megtehetjük, például a Divi sablonnal), ezért mindenféle grafikai tudás nélkül is valóban szép honlapunk lehet.
A legjobb fizetős sablonokról, és az ingyenes sablonokról is volt már szó itt a blogon. Szerintem ha hosszú távra tervezzel, és tényleg stabil megoldást szeretnél, érdemes költeni egy jó prémium sablonra. Jó szívvel tudom ajánlani a Divit és az Oxygent, valamint a StudioPress termékeit, szerintem jelenleg ezek a legbiztosabb választások a piacon.
Egy biztos: ha külsős szakemberrel készítettünk weboldalt, ne hagyjuk, hogy valami ingyenes sablonnal szúrják ki a szemünket. A WordPress weblapkészítés árában igenis benne kell lennie egy jó minőségű sablonnak, ebből ne engedjünk.
A webdesign rendkívül szerteágazó téma, számtalan különböző iskola, stílus és szempontrendszer létezik. Sokan egyfajta művészeti ágként tekintenek a webdesingra, mások mindent a marketing céloknak vagy a felhasználói élménynek rendelnek át, megint mások pedig a tipográfia felől közelítenek a témához.
Ebben a cikkben egyetlen általános érvényű szempontot szeretnék kiemelni. Ez egyfajta aranyszabály a vállalkozói honlapok készítésénél.
Nem az a jó design, ami a weboldal tulajdonosának tetszik, hanem amelyik rezonál a honlapon kínált szolgáltatás/termék célcsoportjának igényeire, elvárásaira.
Ha belegondolunk, ez elég magától értetődő, mégis sokan figyelmen kívül hagyják.
Ha tinédzsereknek árulunk öltözködési kiegészítőket, akkor rendkívül fontos a friss, modern és mobileszközön is látványos megjelenés. Ellenben egy könyvelői iroda valószínűleg jobban jár valami konzervatívabb, a lényegre koncentráló, kimértebb designnal.
A legbiztosabb, legprofibb döntés, ha a vállalkozásunk profiljának és érdekeinek megfelelően választunk külső megjelenést.
És még egy tipp: mivel legtöbbször a főoldal felel az első benyomásáért, amely a vállalkozásodról kialakul a felhasználóban, kapjon helyet itt minden olyan lényeges információ és elem, amire szükség lehet egy céges honlap esetében.
5. Tesztelés
Egy üzleti honlap esetén az az ideális, ha a weboldal a felhasználói visszajelzések fényében nyeri el végleges formáját.
A visszajelzés lehet üzenet, komment vagy személyes megkeresés is. De sok információt lehet meríteni a weboldalhoz csatolható Google Search Console és Analytics (régebben Webmester eszközök) használatából is, amelyek megmutatják, hogy milyen kulcsszavakra keresve jutottak el hozzánk, mennyi időt töltöttek a honlapon, mely aloldalakon/cikkeknél időztek el, stb.
Ne félj változtatni, ha valami nem működik, vagy nem úgy, ahogy előre eltervezted.
Jó ötletnek tűnt egy mozgó (videós) háttér a főoldalon, de a felhasználók menekülnek az első három másodperc után, mert zavarja őket? Kukába vele.
Érkeznek látogatók a keresőből/hirdetésből, de nincs konverzió (nem vásárolnak, nem kérnek árajánlatot, nem írnak üzenetet, stb.)? Lehet, hogy a tartalommal van a baj, nem elég meggyőző vagy nem tűnik hitelesnek. Előfordulhat az is, hogy magát a szolgáltatást/terméket kell újragondolni.
Persze kellemetlen tud lenni, ha szembesülünk vele, hogy nem jó valami úgy, ahogy elképzeltünk. Nem érdemes azonban ezt magunkra venni, csak tudomásul kell venni, hogy a tesztelés ugyanúgy a folyamat része, mint a tartalom megírása vagy a megfelelő sablon megtalálása.
Rengeteget fog növelni weboldalunk üzleti értékén, ha komolyan vesszük a felhasználók és ügyfelek visszajelzéseit.
Ha ez mind kész, hátradőlhetek, ugye?
Egy időre biztosan.
Az igazság azonban az, hogy egy weboldal soha sincs teljesen készen. Mindig lesz mit változtatni, javítani, frissíteni.
Idővel új funkciókra van szükség a jelenlegi helyett, elavul a tartalom, vagy esetleg változik az üzleti cél.
De még akkor is lesz dolgunk a honlappal, ha nincs mit átalakítani, hiszen karbantartás nélkül sajnos hamar gajra mehet az egész.
És még akkor egy szót sem szóltunk az online marketingről..
Remélem mindez nem tűnik túl bonyolultnak. Ha igen, ez sem szabad, hogy kedved szegje. A honlapkészítés ugyanis tényleg komplex folyamat, de alapos tervezéssel, a lényegre koncentrálva szuper eredményeket lehet elérni.
Ha elakadnál, ne félj egy jó honlap szakértő segítségét kérni. Nyugodtan fordulhatsz hozzám is, az elérhetőségeimet megtalálod a Kapcsolat menüpontban.
Vélemény, hozzászólás?