Csak Magyarországon évente több száz új webshop indul, ám ezeknek csupán egy pici töredéke lesz sikeres hosszú távon. Az ok sokszor az, hogy egyszerűen nincs elég online látogatójuk, ezért vásárlójuk sem. Pontosan ezen tud segíteni a webáruház keresőoptimalizálás.
Egy webáruház esetében kulcsfontosságú, hogy folyamatosan sokan (lehetőleg nagyon sokan) látogassák a honlapot. Ezt el lehet érni mindenféle közösségi média kampányokkal, fizetett hirdetésekkel, és keresőoptimalizálással (SEO) is.
Miért fontos a SEO, ha webshopod van?
Egy webshopnak rengeteg költsége van, és nagyon nem mindegy, mekkora befektetéssel tudsz vásárlókat szerezni. A SEO ebben emelkedik a többi csatorna, például fizetett hirdetések közül:
A keresőoptimalizálás hosszú távon a legolcsóbb befektetés vevőszerzésre.
Egyszerűen azért, mert tartós eredményt hoz, szemben mondjuk a fizetett hirdetésekkel, ahol csak addig jönnek a honlapodra érdeklődők, amíg fut a kampány, és fizetsz a kattintásokért.
Ezzel együtt azt is el mondani, hogy a SEO nem zárja ki a többi online marketing tevékenységet.
Sőt, azt gondolom, hogy ha ez nem korlátozza a SEO-ra fordítható időt és pénzt, akkor egy komolyabb webáruház esetében a keresőoptimalizálás mellett mindenképpen érdemes hírlevél marketinget végezni, közösségi média jelenlétet fenntartani, és ha van rá büdzsé, akkor hirdetni is (lásd Google Ads hirdetéskezelés).
Miben különbözik a webshop SEO a „sima” honlapok keresőoptimalizálásától?
Ha az alapokat nézzük, akkor a webshop SEO semmiben sem különbözik egy „sima” weboldal keresőoptimalizálásától. Ugyanaz a cél, ugyanazok az eszközök és módszerek fognak működni egy webáruház esetében is.
Ezzel együtt azért a webáruház SEO két lényeges pontban más egy kicsit:
- általában a webshopok nagyobbak (több aloldaluk, URL címük van), mint a sima honlapok. Ezért egy webshop keresőoptimalizálása gyakran sokkal több munkaidőt emészt fel, mint egy sima honlapé. Egy webshopnál sokkal több a szöszölős részletkérdés, több a tartalom, egyszerűen minden nagyobb léptékben mozog.
- a webshopoknál bejön két nagyon fontos tartalomtípus, ami egy sima honlapnál nincs: a termékoldalak és termékgyűjtő (termékkategória) oldalak, amik alapos SEO munkát igényelnek.
Tippek és ötletek a webáruház SEO-hoz
Az ecommerce SEO nagyon sokoldalú téma, amiről könyvet is lehetne írni. Az alábbiakban 16 olyan tippet, ötletet olvashatsz, amivel javíthatod a webáruházad SEO-ját. Vágjunk bele!
1. Legyen kidolgozott buyer persona a kezedben!
Rengetegen úgy állnak neki egy webshop felállításához, hogy nincs letisztult elképzelésük arról, kinek fognak eladni. Te ne kövesd el ezt a hibát, szánj időt és energiát arra, hogy kidolgozod a buyer personádat.
A buyer persona egy elképzélt „tipikus vásárló”, aki egyesíti magában azokat a tulajdonságokat, amik a célcsoportodat jellemzik. Ha kész a tipikus vásárló profilja, gondold át, milyen lépésekben kereshet számodra releváns témákra a Google-ban. Így egy csomó ötletet összeszedhetsz a kulcsszókutatáshoz.
2. Kezd a kulcsszókutatással!
A kulcsszókutatás lényege, hogy feltérképezd azokat a kifejezéseket, szavakat, amikkel az emberek a számodra fontos témákban kutatnak a Google segítségével. Például, ha autókhoz gyártasz egyedi üléshuzatokat, akkor számodra releváns kulcsszó lehet az „egyedi üléshuzat” kifejezés.
A kulcsszókutatáshoz több ingyenes eszközt is használhatsz, ilyen például a Google Ads kulsszótervezője, az Ubersuggest vagy a Rank Tracker SEO szoftver.
Fontos, hogy ne csupán a legnyilvánvalóbb kulcsszavakban gondolkodj, hanem járd körül az összes témát, ami csak szóbajöhet.
Ebben segít a buyer persona: gondold végig, mire kereshet az interneten, amikor megoldást szeretne egy problémájára, amiben a te terméked vagy szolgáltatásod is segíthet neki.
3. A technikai alapok legyenek rendben!
A technikai SEO egy hatalmas téma, itt most csak annyit szeretnék kiemelni neked, hogy az alábbiaknak mindenképpen rendben kell lennie, ha sikert szeretnél a keresőben:
- a Google robotjainak szabadon kell tudniuk bejárni (crawl) és indexelni a weboldalt. Ha ez valamiért nem megy nekik, akkor semmi eredményre nem lehet számítani
- mobilbarát (reszponzív) design. Enélkül ma már egyetlen honlap sem rúghat labdába.
- stabil működés. Ha egy honlap naponta kétszer lerohad, és random 500-as hibákat dobál, akkor ott baj van, és ezt előbb-utóbb a Google is látni fogja.
4. A termékkategória oldalak a weboldal SEO alappillérei!
A termékkategória vagy termékgyűjtő oldalak SEO szempontból egy webáruház talán legfontosabb elemei. A jól kitalált, és rendesen optimalizált termékgyűjtő oldalakat a Google nagyon szereti. Sokkal több forgalmat tudnak behozni a keresőből a honlapodra a termékgyűjtő, mint az egyszerű termékoldalak.
Alaposan gondold ezért végig, hogyan tudod csoportosítani a termékeidet, és rendezd őket logikus kategóriákba. Ehhez használd a kulcsszókutatás eredményeit: látni fogod, milyen termékcsoportokra keresnek az emberek.
5. A termékoldalakon is egyedi metacímek és leírások kellenek!
Gyakori hiba a webshopoknál, amikor nem törekednek arra, hogy a termékoldalak tartalmi szempontból minél egyedibbek legyenek. Például a metaadatoknál címnek nem a termék kulcsszóorientált neve van megadva, hanem mondjuk a vásárlónak semmit sem mondó termékszám.
Ugyancsak gyakori, hogy a metaleírások nincsenek rendesen kitöltve, esetleg kicsit variálással vagy anélkül minden terméknél megegyeznek. Pedig egy egyedi, jól sikerült metaleírás növelni fogja az átkattintási hajlandóságot a Google-ban (többen fognak rákattintani az emberek, ha a szemük elé kerül a találati listán).
6. Használj egyedi termékleírásokat!
Kulcskérdés, hogy milyen szöveg szerepel a webshopodban a termékoldalakon. Ha csak átvetted a beszállítódtól a termékleírásokat és egy az egyben feltetted a honlapodra, akkor jó, ha tudod: nagy eséllyel van egy csomó másik webshop, ami ugyanazt csinálta. Ergó a Google szemében értéktelen másolatokat (duplikációkat) gyártottál.
Mindenképpen (de tényleg!) készíts a termékeidhez egyedi leírásokat. Rengeteget fog számítani.
7. Érdemes saját képeket és videókat használni
Nem csupán a termékleírások szövegénél kell törekednek az egyediségre, de a termék képeknél is. Ha fontos termékről van szó, készítsd saját fényképeket róla. Sőt, nagyon népszerűek a kicsomagolós videók, érdemes ilyeneket is készíteni, és ezzel feldobni a termékoldalakat.
8. Engedj helyet a vásárlói értékeléseknek
A termékoldalak fontos eleme a vásárlói értékelések. A kutatások szerint a pozitív értékelések komolyan növelik a vásárlások számát.
Ráadásul a vásárlói visszajelzések SEO szempontból is érdekesek: a Google – ha jól használjuk a strukturális adatokat, erről egy rövid angol nyelvű videó itt – hajlamos megjeleníteni a találati listán is az értékelések átlagát, csillagos formában.
Talán nem is kell ecsetelnem, milyen előnyt jelenthet, ha a potenciális vásárlód már a Google találati listán (még mielőtt a weboldalra érkezne!) találkozik azzal, hogy mennyi és milyen értékelést kapott egy-egy terméked.
9. Törekedj a helyes belső link szerkezetre!
Nagyon sok weboldal és webshop feledkezik meg a helyes belsőlinkelés fontosságáról (vagy nem is tudnak róla). A belső link az, amikor a weboldalunk egyik oldalán hivatkozunk a weboldalunk egy másik aloldalára. Ezek a belső linkek afféle útjelzőként szolgálnak a Google számára.
Rendkívül lényeges, hogy a belső linkek a honlapunkon megfeleljenek ezeknek a szempontoknak:
- a horgonyszövegek tartalmazzanak kulcsszavakat, tehát, ha például a Xiamoi robotporszívó termékoldalunkra linkelünk, akkor a horgonyszöveg legyen „Xiamoi robotporszívó”, nem pedig „kattints ide”.
- a kulcsszavas horgonyszövegeket konzekvensen használjuk, tehát ne mutasson két különböző termékoldalra ugyanazzal a horgonyszöveggel egy csomó különböző belső link. Ezzel csak összezavarjuk a Google-t.
Az áttekinthető, logikus belső link hálózat világosan jelezni fogja a Google számára, melyik tartalmunkat milyen kulcsszóra szeretnénk optimalizálni.
A jó belső linkelési szisztéma sokszor konkrét rangsorolási előnyt jelenthet a találati listán.
10. A felesleges „ballaszt” kizárása az indexelésből
A Google az elmúlt időszakban a korábbinál kevesebb erőforrást fordít az új URL címek indexelésébe. Egyre gyakoribb eset, hogy nem indexel egy rakás URL címet az adott domainen, mert a honlap fontosságához képest aránytalanul magasnak ítéli a feltérképezendő URL címek számát (lásd crawl budget).
Márpedig, ha valamit nem indexel a Google, akkor nem fog megjelenni a találati listán a keresőben.
Általában ezért jó gyakorlatnak számít, ha a nem fontos URL címeket kizárjuk az indexelésből egy „noindex” címkével. Például, WordPress webshopoknál szinte mindig ilyennek számítanak a termékkategória oldalakkal párhuzamosan futó címke oldalak.
11. Kerüld a duplikációkat!
Az előző pontból következik az is, hogy a Google egyre érzékenyebb a „duplikált” tartalmakra, amikor két különböző URL címen nagyon hasonló, vagy teljesen azonos tartalmat talál. Az ilyen URL címeket általában az indexelésből kizárással díjazza, de az olyan weboldalak, ahol túlsúlyban vannak a duplikált tartalmak, akár teljesen el is tűnhetnek a keresőből.
Duplikációnak minősülhet, ha más weboldalról veszel át szóról-szóra szövegeket, például blogcikkeket vagy termékleírásokat.
De technikai értelemben az is duplikáció, ha a weboldalad a hanyag beállítás vagy hiba miatt http:// és https:// elérési útvonalon is megjelenik. Vagy ha elérhető www. és www. nélküli formában is. Hiszen ilyenkor két különböző URL címen található meg ugyanaz a tartalom.
12. Egy jó blog kiemel a tömegből
A legtöbb webshopnak nincs saját blogja, mert „felesleges”. Nos, nem az. Sem SEO, sem tartalommarketing szempontból.
Ha a keresőoptimalizálást nézzük, egy jó (élvezetes és okosan optimalizált) blog rengeteg forgalmat tud behúzni a keresőből, olyan keresésekre, ahol egy termékoldal vagy termékgyűjtő oldal nem tud labdába rúgni.
Hagyományosan ilyenek például a „legjobb” típusú keresések (pl. „legjobb regények”, „legjobb robotporszívó”, stb.). De témától függően rengeteg olyan kulcsszót fogsz találni, amit nem lehet lefedni a szokásos webshopos tartalmakkal, de kihagyni sem érdemes őket.
Na erre kiváló eszköz a blog. És akkor még arról nem is beszéltünk, mennyire nagyon növeli a bizalmat, az érdeklődést a potenciális vásárlóidban egy sor jól megírt, érdekes blogcikk.
Egy szónka is száz a vége:
Írj blogot a webshopod felületén!
De tényleg, nem fogod megbánni.
13. Ellenőrizd a weboldalad sebességét!
A weboldal sebesség fontos összetevője a felhasználói élménynek (UX), amire pedig külön fókuszál a Google a találati lista sorrendjének összeállításakor.
Nem kell a betöltési sebességnek mindenek felett álló fontosságot tulajdonítani, de az biztos, hogy az emberek nem szeretik a piszok lassú honlapokat. A különösen gyenge betöltési sebesség pedig akadálya lehet a SEO teljesítménynek.
A honlapod sebességének ellenőrzésére használhatod a Google saját eszközét. A kapott értékeket mindig a versenytársakéval összevetve érdemes vizsgálni. Ami fontos, hogy törekedj erre: az asztali számítógépes betöltési sebesség legyen 70, a mobilos betöltési sebesség 50 pont felett.
14. Szükséged lesz erős külső hivatkozásokra!
A Google a weboldalak „értékét” nagyon sok szempont alapján méri. Az egyik legfontosabb az erős linkprofil: vagyis az, mennyi erős weboldalról mutat hivatkozás, külső link a mi honlapunkra.
Minél több értékes külső linked van, annál jobban fogsz szerepelni a Google-ban, és annál nagyobb forgalmad lesz a keresőből.
A linképítés sokak szemében a SEO munka legrosszabb része. Nagyrészt szerintem azért, mert sok a mítosz körülötte, plusz ott vannak a régi, mára elavult és veszélyes linképítési módszerek, amiket még ma is bőszen hirdetnek és árulnak piaci szereplők. Sokan megégették már magukat ezekkel a megoldásokkal, ezért gyanakodva néznek a linképítésre.
Pedig maga a linképítés elméleti alapja szögegyszerű: tematikailag releváns, erős weboldalakról kell linket szerezni. Plusz ügyelni kell arra, hogy a hivatkozás a megfelelő horgonyszöveggel mutasson a megfelelő helyre.
Persze megértem, ha neked ez még így nem teljesen tiszta, de ez is megtanulható, akár csak a SEO többi része. Szükséged is lesz már, mert a legtöbb piaci szegmensben erős külső hivatkozások nélkül nem lehet sikeres a keresőben egyetlen webáruház sem.
A linképítésről egy korábbi cikkemben írtam bővebben.
15. Ne felejtsd a strukturális adatokat
A strukturális adatok a Google számára sztenderizált formában nyújtanak információt egy oldal tartalmáról. A strukturális adatok a weboldal forráskódjában jelennek meg (Schema Markup).
Leegyszerűstíve például a strukturális adatokból a Google meg tudja mondani, hogy az adott URL címen egy recept, vagy vásárlói vélemények, esetleg blogcikk szerepel. A Google több esetben arra is használja ezeket a mikroadatokat, hogy információkat jelenít meg belőlük a közvetlenül találati listán (például a már említett vásárlói vélemények csillagos formában).
Egy webshop szempontjából különösen fontos, hogy használhatunk strukturális adatokat a termékoldalak megjelölésére is.
Mivel ez egy kicsit technikai dolog, szerencse, hogy a jobb webáruház motorok automatizálva használják a strukturális adatokat. Például a WooCommerce Yoast bővítménnyel kiegészítve szépen használja és kitölti a megfelelő mikroadatokat.
Ha egyedi fejlesztésű webáruházad van, akkor mindenképp ellenőrizd, hogy tud-e a rendszered strukturális adatokat kezelni. Ehhez használhatod a Schema.org ingyenes eszközét.
16. A legfontosabb: tanulj a SEO-ról
Mire ide elértél, valószínűleg meg már több cikket elvolastál a keresőoptimalizálásról. Talán már látod azt is, hogy ez egy tényleg hatalmas téma, amit gyakorlatilag lehetetlen megtanulni innen-onnan, ingyenesen elérhető cikkek segítségével.
Félre ne érts, én is így kezdtem, az interneten olvasgatva a SEO-ról. Egy csomó jó infót össze lehet szedni, nem csak az alapokról, de sokszor haladóbb kérdésekről is.
De ha tovább akarsz lépni, és komolyan, hatékonyan foglalkozni a webshopod keresőoptimalizálásával, akkor két lehetőség van előtted:
- tanulni SEO tanfolyamok segítségével
- együttműködni egy SEO szakértővel, például havidíjas keresőoptimalizálás keretében.
Sok sikert kívánok neked a webshopod SEO-jához, ha pedig kérdésed van, ne habozd feltenni a hozzászólások között!
Gyakori kérdések a webáruház SEO-ról
A kersőoptimalizálás segítségével megsokszorozhatod a webshopod látogatóinak a számát, ez pedig a vásárlások számának emelkedéséhez fog vezetni. Nem véletlenül használják a SEO-t a legnagyobb webshopok és weboldalak is.
Erre nincs általános szabály, mindig az adott webshoptól és piaci környezettől függ. Egy biztos: vagy sok időt és energiát kell raknod a SEO kitanulásába, vagy el kell kezdened dolgozni egy szakértővel. Mindkettő költségekkel jár, neked kell eldöntened, melyik út éri meg jobban neked.
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?