Saját vállalkozás elindításán töröd a fejed, vagy már rendelkezel is eggyel? Szeretnél az interneten is jelen lenni, ügyfeleket szerezni? Akkor amire mindenképpen szükséged van, az egy korszerű üzleti honlap.
Teljesen függetlenül attól, hogy mivel foglalkozol, hajat vágsz, kutyát tenyésztesz vagy fürdőszobákat csempézel.
Ha nincs weboldalad, pénzt veszítesz. Hogy miért? Összegyűjtöttem 5+1 okot.
1. Mert majdnem mindenki internetezik
Napjainkban több mint négy milliárd aktív internetfelhasználó él világszerte. Egy 2018-as felmérés szerint a magyar lakosság 79 százaléka, 7,67 millió ember használ internetet, túlnyomó többségük (89%) minden nap. Vagyis, ha a magyar piacon szeretnél érvényesülni, ötből négy embert elérhetsz az interneten keresztül, miközben hagyományos módszerekkel (ismeretség, offline hirdetés, stb.) csupán töredéküket van esélyed megszólítani.
2. Mert az emberek online keresnek megoldást a problémáikra
Az emberek többsége ma már először az interneten keres rá arra a termékre vagy információra, amelyre éppen szüksége van. Sőt, mielőtt odamennének személyesen, a legtöbben a helyi üzleteket, például a sarki cipőboltot is az interneten keresik fel először. Ez elképesztően nagy hatalmat ad a legnépszerűbb keresőmotor, a Google kezébe. Naponta 3,5 milliárd keresés fut le a Google-n.
Nagy az esélye, hogy éppen most is járja valaki a netet pontosan egy olyan problémával, amelyre te is tudsz megoldást nyújtani.
Ha viszont nincs saját üzleti honlapod, vagy van, de nem keresőbarát, ők mind más ügyfelei, vásárlói lesznek. Nem véletlen, hogy egyre több vállalkozás áldoz saját weboldal készítésre és keresőoptimalizálásra. Ráadásul ezt a folyamatot elképesztően felpörgette a covid krízis is.
3. Mert az ügyfeleid elvárják, hogy legyen weboldalad
Még abban az esetben is, ha valaki személyes ismeretségen, vagy offline hirdetésen keresztül jutott el hozzád, el fogja várni, hogy legyen saját üzleti weboldalad.
Egyszerűen amatőrnek fogsz tűnni, ha nincs honlapod.
Olyannak, aki csak most bújt elő a kőkorszakból, vagy csak egyszerűen nem érdekli, hogy új ügyfeleket találjon. Ez nagyon rossz üzenet. Előfordulhat az is, hogy nem fog megbízni benned, hiszen nem tudja sehol sem ellenőrizni, tényleg azzal foglalkozol-e, amit mondasz magadról.
Természetesen nem elég az, ha van „valamilyen”, akármilyen honlapod. Nem kell Wikipédiát megtöltő bonyolult tartalmat előállítanod magadról és a vállalkozásodról, legtöbbször néhány oldalnyi, naprakész (!) információ bőven elég. De azért nem rossz (sőt), ha indítasz egy saját blogot.
Léteznek azonban olyan nélkülözhetetlen jellemzői és elemei minden üzleti honlapnak, amelyekre mindenképpen figyelmet kell fordítanod. Ilyen az egyértelmű navigáció, a könnyen elérhető kapcsolati adatok, fényképek rólad és a munkatársaidról, stb. Ezekről ebben a cikkben írtam bővebben.
4. Mert a konkurenciádnak is van weboldala (ha pedig nincs, a legjobb, ha te vagy az első)
Ha a konkurenciádnak van weboldala, teljesen egyértelmű, hogy neked is kell. Ha nincs, akkor a konkurenciádnak segítesz, mert mindenki, aki rákeres az adott témára vagy termékre, az ő honlapján fog kikötni.
Ha pedig valamiért a versenytársaid nem invesztáltak még saját üzleti honlapba, legyél te az első.
Egy kis szerencsével a sokszorosát fogod megkeresni annak az összegnek, amibe a weblapod elindítása és fenntartása kerül.
Már volt róla szó, hogy az emberek online keresnek megoldást a problémáikra. Mielőtt vennének valamilyen terméket vagy szolgáltatást, hosszú-hosszú időt töltenek az interneten azzal, hogy információt gyűjtenek a témában. Például véleményeket, teszteket, témába vágó fórumokat olvasgatnak.
Ha a te honlapod képes olyan tartalmat adni nekik, amit valóban hasznosnak fognak érezni a vásárlói döntés meghozatalához – például alapos összehasonlító teszteket, kiemelkedő oktatóanyagokat, sok háttérinfót nyújtó blogbejegyzéseket, stb. -, jó eséllyel nálad fognak pénzt költeni.
5. Mert te kontrollálhatod, mi jelenik meg rólad az interneten
Előbb-utóbb mindenképpen beszélni fognak rólad az interneten. Az ügyfeleid itt-ott elfogják mondani a véleményüket, tapasztalataikat a vállalkozásodról.
Ameddig nincsen egy saját, hivatalos honlapod, ahol arról tudsz beszélni, amit te fontosnak érzel a vállalkozásoddal kapcsolatban, teljes mértékben rá leszel szorulva, hogy mások mondjanak jó dolgokat rólad.
Persze fontos és szuper, ha beszélnek rólad Facebookon, Instagramon vagy a Twitteren. Egészen addig, ameddig csak pozitív vélemények, hozzászólások születnek a vállalkozásodról.
Ha valamiért ez a trend negatívba fordul (és ehhez sajnos sokszor elég egyetlen megalapozatlan, vagy rosszindulatú komment), és nincsen egy vállalkozásod iránti bizalmat erősítő saját honlapod, bajban leszel.
Egy rossz komment olyan, mint amikor valaki előnytelen fotót készít rólad. Nem tehetsz ellene semmit. De biztosan nem ezt a rosszul sikerült képet akarod majd másoknak mutogatni, például a Facebook profilképedként, igaz? Helyette választasz magadnak egy sokkal jobbat, éleset, előnyöset, szép beállítással.
Ugyanerről szól a saját üzleti honlap is: a vállalkozásod legjobb arcát akarod megmutatni a lehetséges ügyfeleidnek. (Természetesen nem biztatlak arra, hogy hazudj. Csak olyat állíts magadról és a szolgáltatásodról/termékedről, ami igaz. Hosszútávon az becsületesség a legjobb módszer.)
Sosem leszel képes teljes mértékben kontrollálni, hogy mi jelenik meg rólad a közösségi médiában. De a vállalkozásodról alkotott összképet eredményesen tudod formálni egy saját üzleti honlappal, ahol a te üzeneteid, a te véleményed és szempontjaid kapnak teret.
+ 1. Akkor is szükségem van saját weboldalra, ha fent vagyok a Facebookon?
Sok vállalkozó gondolja azt, hogy saját weboldal helyett elég egy külön oldal a Facebookon, vagy egy Twitter fiók, kedvező kommentekkel, sok megosztással, aktivitással. Tévednek.
Az első probléma ezzel a stratégiával az, hogy így állandó függésbe kerülsz a közösségi média oldalaktól.
Pedig elég egy apró változás a Facebook algoritmusában, és hopsz, soha, de soha többé nem dobja fel a bejegyzéseid a felhasználók hírfolyamában. Nem hirdetett tartalomnál már most is elenyésző (gyakorlatilag nulla) ennek az esélye. Hirdetés nélkül nagyon-nagyon nehéz új ügyfeleket szerezni a Facebookon.
A Facebook algoritmusa rendszeresen módosul, szigorítanak itt, enyhítenek egy picit amott. Az, ami most még működik, lehet, hogy jövő héten már nem fog. Elképzelhető, hogy egy hirdetéssel vagy tartalommal, amivel most még tök szép eredményeket tudsz elérni, egy hónap múlva már semmire sem lesz jó.
Ellenben ha saját honlapod van, nem kell más szabályait követned. A magad ura leszel az interneten, nem kell remegve figyelned a Zuckerberg-birodalom irányváltásait.
Ráadásul, – és ez a második ok, amiért az „elég a közösségi média” stratégia nem működik – a felhasználói trendek folyamatosan változnak.
Simán elképzelhető, hogy jövőre, vagy két év múlva az emberek keresnek a mostaniak helyett másik, újabb és divatosabb közösségi média platformot. (Ha nem hiszed, íme egy adat: 2018-ban 50 millió órával kevesebb időt töltöttek a felhasználók a Facebookon, mint egy évvel korábban. Semmi sem tart örökké.)
A közösségi médiát 2022-ben kötelező használni, de önmagában nem lesz elég. Ha rám hallgatsz, időt és energiát, vagy akár pénzt is áldozva felépítesz egy saját minőségi weboldalt a vállalkozásod számára, amit a potenciális ügyfeleid mindig megtalálnak majd, függetlenül a közösségi média átalakulásaitól.
Te mit gondolsz?
Szerinted van még olyan vállalkozás 2024-ben, ami saját üzleti honlap nélkül is elboldogul? Írd meg a véleményed hozzászólásban!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?