A technikai SEO a keresőoptimalizálási munka fontos, integráns része. Ha komoly eredményeket akarsz elérni a keresőben, muszáj ismerned a technikai SEO alapjait.
Mi az a technikai SEO?
Ahhoz, hogy egy weboldal jól szerepeljen a keresőben, egy sor technikai körülménynek teljesülnie kell. Ezeknek a körülményeknek, vagy szempontoknak az összességét nevezzük összefoglalóan technikai SEO-nak.
A technikai SEO a keresőoptimalizálás három nagy részterületének egyike, a tartalmi optimalizálás (On-Page SEO) és a linképítés (Off-Page SEO) mellett.
A technikai SEO-hoz rengeteg dolog tartozik, összességében akár 200 kisebb-nagyobb szempontot is fel lehetne sorolni. Néhány példa a fontosabbak közül:
- Feltérképezhetőség és indexelhetőség
- .xml oldaltérképek
- kliens- és szerver oldali hibakódok szűrése
- Weboldal architektúra és struktúra
- Keresőbarát URL szerkezet felépítése
- Duplikációk kiszűrése
- Mobilbarát felépítés, reszponzív design
- Betöltési sebesség
- Kép optimalizálás
- Meta adatok (title, meta leírás, meta kulcsszavak) ellenőrzése
- Strukturált adatok
- Robots.txt ellenőrzése
- Átirányítások ellenőrzése
Viszonylag gyakori kérdés, hogy mennyire fontos a technikai SEO, összehasonlítva mondjuk a linképítéssel vagy a tartalmi optimalizációval.
Erre nem könnyű egyszerűen válaszolni, mert szerintem alapvető hiba, amikor a technikai SEO-t teljesen külön akarjuk kezelni a többi keresőoptimalizálási feladattól.
De nem akarom megkerülni a választ.
A honlap általános jó állapota technikai szempontból a sikeres SEO szereplés előfeltétele. Ez azt jelenti, hogy
van 20-30 technikai SEO szempont, amire muszáj odafigyelnie minden honlaptulajdonosnak. Ha ezek rendben vannak, akkor nem lesz technikai akadálya a sikeres szereplésnek a keresőben.
Ugyanakkor egy technikailag tökéletesen kipolírozott honlap önmagában – sok és jó minőségű tartalom, valamint erős linkprofil nélkül – semmit, de tényleg semmit nem ér a keresőben.
Ezért nem érdemes a technikai SEO megszállottjának lenni. Teljesen mindegy, hogy egy honlap mobilos betöltési sebessége 86 vagy 92 százalékos a Google tesztje szerint. Legyenek rendben az alapok, a többit lehet akkor reszelgetni, hamár semmi más teendő nincs a weboldallal.
A legfontosabb technikai SEO feladatok
Mint már említettem, a technikai SEO területén több szempontot fel lehetne hozni, mint amennyi belefér ebbe a cikkbe. Ezért inkább az értelmetlen felsorolás helyett szeretném megoldás-centrikusan megmutatni, mi az amit tenned kell, ha rendbe akarod rakni a weboldalad technikai SEO szempontból.
Teljesítsd a Google „Oldallal kapcsolatos élmény” elvárásait!
Az „Oldallal kapcsolatos élményről” szóló jelentést a weboldalad Google Search Console fiókjában találod meg. Három elemből áll: „Https”, „Mobilos használhatóság” és „Alapvető webes vitals-mutatók”.
Az első kettő egyszerűen megoldható. Kezdjük a https-sel. A Google találati listákon szereplő TOP 10 weboldal 97 százaléka http:// helyett https:// protokollt használ. A https:// protokollhoz nem kell más, mint egy SSL tanúsítvány és az elérési útvonalak megfelelő szabályzása, például az .htaccess fájlban.
A mobilos használhatóság lényege, hogy a honlapod minden eszközön, képernyőmérettől függetlenül teljes értékűen használható, böngészhető legyen. Ehhez leggyakrabban reszponzív felépítést használunk. Szerencsére ma már ez annyira alap, hogy gyakorlatilag az összes ingyenes WordPress sablon tudja. (Más kérdés, hogy a részletekben lehetnek hibák, amiket javítani kell)
Az alapvető webes vitals-mutatók (a szerencsésebb angol nevén Web Core Vitals) már nehezebb dió. A Google az elmúlt években új mutatókat talált ki a weboldal sebesség és az ezzel kapcsolatos felhasználói élmény mérésére.
Vitatott szakmai körökben, mennyire hat ki a Web Core Vitals mutatókon elért eredmény a honlap SEO teljesítményére. Az én eddigi tapasztalatom az, hogy
a nagyon rossz mutatókat mindenképpen érdemes javítani, mert ez ténylegesen javítani fogja a weboldal teljesítményét SEO szempontból is.
Ugyancsak érdemes erőforrást rakni a Web Core Vitals mutatók javítására, ha a konkurens honlapok jelentősen jobban teljesítenek ebből a szempontból. De ahol ezek nem állnak fenn – elfogadhatóak a mutatók eredményei, nem kiemelkedőek a versenytársak sem ebből a szempontból – ott szerintem érdemes előbb más dolgokkal (tartalom, linkek, stb.) foglalkozni.
Tedd biztonságossá a honlapodat!
A feltört, vírusos honlapokat a keresőmotor észreveszi, és záros határidőn belül eltünteti a találati listákról. Visszakerülni pedig nagyon nehéz tud lenni.
Ezért törekedj arra, hogy a honlapod biztonságos, és megfelelően védett legyen. (A WordPress biztonságról is találsz cikket a blogon.) Alapfeltétele ennek, ha jól választasz tárhelyszolgáltatót és webfejlesztőt.
Legyen átlátható a honlapod szerkezete!
Ehhez több minden kell: a navigáció (menürendszer) legyen logikus, és tartalmazza a legfontosabb aloldalakat, de mást ne. Legyen egyből átlátható, hogy honnan hová jut a felhasználó, merre kell tovább indulnia, ha egy témában további infót keres a honlapon, esetleg a kapcsolatot szeretné felvenni.
Egy honlap szerkezete, felépítése akkor ideális, ha a felhasználó (és a Google-robot) mindent ott talál, ahol elsőre gondolja. Nem kell feleslegesen kattintgatnia, keresgélnie.
Emellett használj rövid, értelmes, nem dinamikusan generált URL címeket. Minél egyszerűbb a honlapod URL szerkezete, annál jobb. Például a https://virto.hu/keresoptimalizalas/technikai-seo-audit-2022-04-21 helyett jobb a https://virto.hu/technikai-seo/ URL cím.
Legyen a honlapod bejárható a keresőrobotok számára!
Ahhoz, hogy egy weboldal egyáltalán feltűnjön a Google találati listán, először a kersőrobotoknak fel kell tudnia térképezni, majd indexelni a honlap aloldalait.
Nagyon fontos, hogy a feltérképezéshetőségnek és indexelhetőségnek ne legyen semmilyen technikai kerékkötője. Mert ha ezeket valami akadályozza – például a keresőrobotok ki vannak tiltva a robots.txt fájlban – akkor az egészet megette a fene SEO szempontból.
Legyen duplikációmentes a honlapod!
A duplikáció SEO szempontból alapvetően azt jelenti, ha ugyanaz a tartalom több különböző URL címen is szerepel. A leggyakoribb formája ennek, ha egy weboldal például elérhető www. és www. nélküli változatban is.
Nagyon fontos, hogy a weboldalad csak egyféle változatban (lehetőleg www. nélkül és https:// kezdetű URL címmel) legyen használható.
Mit tartalmaz egy jó technikai SEO audit?
Technikai SEO auditot elvégezhetsz egy jó minőségű SEO szoftver (Ahrefs, Semrush, Website Auditor) segítségével is, vagy megkérhetsz egy szakembert a feladatra. Az utóbbi előnye, hogy nem csupán egy adathalmazt kapsz, hanem az adatok befogadható értelmezését is – és végül is ez a lényeg.
Egy jó technikai SEO auditnak:
- Fel kell tárnia az esetleges Google indexelési anomáliákat, és megtalálnia az okokat. Ezek elég sokrétűek lehetnek, például noindex címkék rossz használata, helytelen robots.txt beállítások, vagy akár a Google nem tartja meggyőzőnek a weboldal általános minőségét, stb. A zökkenőmentes indexelés nélkül semmilyen eredményre nem számíthatunk a keresőben.
- Ki kell tudnia szűrnie a kliens oldali (40x) és szerver oldali (5xx) státusz hibákat, azaz megtalálnia a valami miatt nem elérhető URL címeket a honlapon belül.
- Rá kell tudnia mutatni a honlap durva kódolási, valamint szerkezeti problémáira. Például, ha HTML helyett kliensoldali programozási nyelven (pl. JavaScript) épül fel, SEO szempontból kardinális hiba. Szerkezeti hibák alatt azt értem, amikor egy honlap felépítése (navigáció, URL struktúra) nem logikus, nehezíti a tartalom feltérképezését és böngészését.
- Ki kell tudni szűrnie, ha helytelenül vagy sehogy nem használ a weboldal kanonikus URL címeket. Ugyanez vonatkozik a strukturális adatokra is.
- Meg kell találni a duplikációkat, például a rossz beállítások miatti párhuzamos http:// és https://, www. és www. nélküli URL címeket. Meg kell határoznia a duplikációk megjelenésének okát.
- Észre kell vennie, ha a SEO teljesítményt veszélyezteti a honlap gyenge betöltési sebessége, rossz Core Web Vitals mutatói.
- És még ezernyi másik dolgot is számba kell vennie, például a törött linkeket, túlságosan nagy fájlméretű képeket, hiányzó, vagy a forráskódban rossz helyen szereplő <title> elemeket, helytelenül használt metaleírásokat, átirányítási-láncok, stb.
- Még nem is beszéltünk az olyan félig technikai-félig UX (felhasználói élmény) jellegű szempontokról, mint a mobilbarát design, a morzsamenük, a tipográfia, a helyes skip-link használat, stb. Azt gondolom, hogy ezeknek is egy jó minőségű weboldal audit részét kell képezniük.
Ennyiből is látszik, hogy egy alapos technikai SEO audit elkészítése nem egy könnyű, két perces feladat. Az elvégzéséhez tapasztalat és szaktudás szükséges.
Ezt kapod, ha tőlem rendelsz technikai SEO auditot
Az én megközelítésem szerint egy technikai SEO audit önmagában nem árul el eleget egy weboldalról. Ezért önmagában nem is szoktam technikai auditot készíteni. Helyette a weboldal általános minőségét átfogóan vizsgáló komplex elemzést szoktam készíteni az ügyfeleimnek.
Egy ilyen elemzés három nagy részből áll:
- Technikai SEO és UX audit: általánosságban, „madártávlatból” elemzi a honlapot technikai és felhasználói élmény szempontjából. Az eredménye egy konkrét „to-do-list”, ami pontos utasításokat tartalmaz a webfejlesztő számára.
- URL szintű elemzés: Az egyes URL címekre lebontva vizsgálom a honlap minőségét és teljesítményét. Az elemzés aloldalakra lebontva megmutatja, mely URL címek teljesítenek jól vagy rosszul a keresőben (kattintások, megjelenések, CTR, külső linkek, oldalon eltöltött idő, visszafordulási arány, stb.), és milyen technikai hibák merülnek fel egy-egy konkrét URL címen.
- A honlap legfontosabb elemei vizsgálat: minden weboldallal szemben vannak bizonyos általános tartami és szerkezeti elvárások, amiknek egyszerűen meg kell felelnie. Ezek nem szigorú értelemben vett SEO-szempontok, de fontosak, ha üzletileg értékes, jól konvertáló honlap a cél.
Fontos, hogy nem csak feldolgozatlan adatcsomagot kapsz. Hanem a pontos dokumentáció mellett érthetően bemutatom neked, milyen problémákkal küzd a honlapod, és milyen irányban érdemes elindulnod. A felmerülő kérdésekre pedig személyesen válaszolok.
Ha érdekel a lehetőség, akkor írj egy üzenetet. Remélem hamarosan beszélünk 🙂
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?