A keresőoptimalizálás nem csodafegyver, nem varázslat – kevesen beszélnek róla, de igenis van egy csomó sikertelen SEO projekt. Szerintem fontos, hogy ezekről is essen szó.
Az okok sokrétűek: gyakran a rosszul felmért lehetőségek állnak a sikertelenség mögött, máskor hiányzik a megfelelő szaktudás vagy rossz a kommunikáció SEO szakember és megbízó között.
És ott vannak a nagy SEO hibák, amik önmagukban is tacsra tudnak küldeni egy projektet.
És most nem olyan hibákra gondolok, hogy mondjuk hiányzik a meta leírás. Persze, a meta leírásokat ki kell tölteni, nem is mindegy, hogyan, de erre nem fog rámenni egy projekt. Arra sem, ha nem tökéletes a betöltési sebesség, vagy hiányoznak az alt textek. Bár több cikket is meg lehetne tölteni velük, ezek valójában egy SEO kampány egésze szempontjából korrigálható apróságok.
Léteznek nagyon durva, de egyben nagyon amatőr SEO hibák is – ilyen például, amikor egy domain csere vagy weboldal felújítás után nincsenek megcsinálva rendesen a 301-es átriányítások, és összeomlik az addigi organikus forgalom. Ez elég gyakori, de általában közös pont az ilyen esetekben, hogy nem felügyeli SEO szakember a folyamatot. Csak utólag merül fel, hogy meg kellene kérdezni valaki hozzáértőt, amikor már beütött a krack.
Ebben a cikkben én most inkább olyan hibákra fogok koncentrálni, amelyek egy SEO projektben jöhetnek elő, megtorpedózva a sikert.
Tehát, amikor már van együttműködés SEO szakértő és megbízó között, de valami félrecsúszik, a remélt üzleti haszon elmarad, helyette csak a rossz szájíz és az elégetett pénz a „jutalom”.
Zárójel: ha olvasás helyett a videót preferálod, íme:
1. Nincs stratégia
Sok SEO szakember tudja, mit kell tennie ahhoz, hogy belátható időn belül számottevő emelkedést érjen el egy weboldal organikus forgalmában. Ugyanakkor közölük sokan ezt mindenféle vezérfonal, előre felépített stratégia nélkül teszik.
A SEO – a megbízó szempontjából – ugyanis nem az organikus forgalomról szól. Hanem a magasabb, releváns organikus forgalom útján elérhető üzleti haszonról.
Stratégia nélkül keresőoptimalizálni olyan, mint térkép/GPS/iránytű nélkül hajózni a viharos óceánon. Ha szerencsénk van partot érünk, de nem biztos, hogy ott, ahol előre elképzeltük.
Hány SEO projekt épül fel egyszerűen úgy, hogy gondolkodás nélkül listázunk relevánsnak tűnő kulcsszavakat, aztán toljuk rá észnélkül a közepes tartalmat! Ez a hozzáállás alapból hibás.
A jó SEO stratégia ugyanis nem önmagában a Google találati listában rejlő lehetőségek kiaknázására törekszik, hanem ezeket igazítja hozzá ezeket a megbízó vállalkozás üzleti céljaihoz.
Tavaly átvettem egy kártevő- és rovarirtással foglalkozó vállalkozás honlapjának keresőoptimalizálását. Elég szép organikus forgalmat futott, elég sok volt az elfogadható tartalom, a linkprofil gáz volt (linkfarmos megoldások), de nem ez volt a legszembetűnőbb.
Hanem az, hogy az organikus forgalom nagyját olyan keresőkifejezések hozták, amik tematikailag ugyan relevánsak voltak, de üzletileg nem. Például „molyirtásra”-ra elsők között a honlap, ami jól hangzik, csak lényegi bevételt nem termelt: a molyirtásra az emberek többsége sajnál pénzt költeni, legfeljebb vesznek a legközelebbi drogériában molycsapdát.
Amikor SEO stratégiát készítettünk a projekthez felmértük, mik azok a szolgáltatások, témák, amik valódi üzleti haszont hozhatnak a megbízónak, és ezekhez a célokhoz kerestünk kulcsszavakat, amikkel dolgozni kezdtünk. Az eredmény: nem csupán az organikus forgalom nőtt, hanem a megkeresések (lead) száma is.
A jó SEO strarégia segít nyeregben maradni. Segít megtartani a kontrollt a projekt felett. Segít odajutni, ahová elindultunk.
Ha neked is fontos, hogy meg legyen az irányításod a folyamatok felett, akkor jegyezd meg: alaposan kitalált stratégiára szükség van a sikeres SEO-hoz!
2. Nem kivárni az eredményt
Megbízói oldalról talán a legnagyobb hiba, ami egy SEO projekt vesztét okozhatja:
amikor nincs türelem, önfegyelem kivárni, amíg beérik a keresőoptimalizálás gyümölcse.
Persze, érthető. A SEO nem hoz azonnali eredményt, friss weboldalaknál ma már simán kell várni 6-12 hónapot, mire elkezd megtérülni a projektbe ölt pénz. Senki se szereti a bizonytalanságot.
De ha egy vállalkozás komolyan szeretne foglalkozni az online marketinggel, és már megértette, hogy nincsenek „tuti trükkök” meg „csoda megoldások”, amik máról tegnapra vásárlók özöneit fogják előállítani a semmiból, akkor egyszerűen el kell fogadni a tényt:
az online marketing hosszú távú játék. És a SEO ezen belül is a türelmesebbeknek szánt műfajok közé tartozik.
Ezért aztán, ha van kapitális hiba, amit egy vállalkozás elkövethet (azon kívül, hogy nem foglalkozik online marketinggel) az az, ha nincs benne elkötelezettség és türelem átvészeni az első hónapok sivatagját. Amikor csak az idő meg a pénz megy, de eredmény még nincs.
Ilyenkor garantált, hogy veszteség lesz az egészből: pénz már ment a projektbe, nem is kevés, de eredményt nem fog hozni, vagy ha igen, akkor jóval kisebbet, mind amit hozhatott volna, ha kitartunk az eredeti stratégia mellett.
Egy jó SEO szakértő persze mindezt el tudja magyarázni az ügyfeleinek, ezzel minimálisra csökkenthető a lemorzsolódók aránya. Szerintem ez nagyon fontos: időt tölteni az ügyfél edukálásával, hogy tényleg értse, miért nem érdemes ki-be ugrálni egy SEO projektből.
3. Spórolni akarunk a szövegírón
Klasszikus hiba, amikor már elszántuk magunkat, hogy pénzt költünk a SEO-ra, de létfontosságú dolgokon akarunk spórolni.
Félre ne érts, érthető, ha valaki odafigyel, és nem akarja, hogy az elszálló költségek túlszaladják a lehetőségeit. Ugyanakkor el kell fogadni, hogy a SEO (és bármilyen más marketing tevékenység is) pénzbe kerül. Sok pénzbe. Amin meg lehet próbálni farigcsálni, csak nem biztos, hogy megéri, mert nagyon hamar a minőség rovására mehet.
A leggyakoribb példája a kontraproduktív spórolásnak, amikor a szövegírás költségén akarunk faragni. Valahol érthető: sokan azt gondolják, hogy a szövegíráshoz mindenki ért. Hiszen mindenkinek kellett fogalmazást és verselemzést írnia az iskolában. Minek adnánk érte sok pénzt? Hiszen az csak szöveg.
Nos, ez az elképzelés nem is állhatna messzebb a valóságtól.
Tudom, mert én is csináltam marketing szövegírást.
Nem csupán azért, mert a marketing (és SEO) szövegírás egy külön szakma. Hanem azért is, mert gördülékeny, élvezetes ÉS üzleti célokat támogató, minőségi szöveget írni elképesztően kevesen tudnak – még azok közül is, akik köznapi értelemben tudnak jól fogalmazni írásban.
Mielőtt kérdeznéd, egy jó szövegírót nem lehet kiváltani ChatGPT-vel, ezzel kár is próbálkozni.
Sőt, szerintem a jövőben sem lehet majd. Elképzelhető, hogy a jó szövegírók is használni fognak AI-t a gyorsabb munka érdekében. De szakértő felügyelet nélkül az AI csak szemetet gyárt, nem értékes szöveget.
Szövegírón spórolni azért is értelmetlen, mert egyébként egy SEO projekt három nagy költsége – szakértői díj, linképítés és szövegírás – közül a legkisebb.
Sokat nem lehet fogni rajta, de rengeteget lehet veszteni: minőségi tartalom nélkül nincsen sikeres SEO.
4. Jobban akarjuk tudni, mint a SEO szakértő
Szerintem már te is találkoztál a bizalmatlan vállalkozó típusával. Ő az, aki meg van győzödve róla, hogy 1. csak ő tudja, mi a jó a vállalkozásának, 2. mindenki csak le akarja húzni, amikor olyan tevékenységet javasol, például a SEO szakértő minőségi blogcikkek készítését, aminek ő nem látja át az azonnali üzleti hasznát.
A bizalmatlan vállalkozó sok energiát követel a SEO szakembertől. Gyakori konzultációkat, folyamatos győzködést, felesleges köröket és olykor összefeszüléseket. A bizalmatlan vállalkozó sokat kapkod, nincs semmire ideje, de mindent ő akar eldönteni.
A bizalmatlan vállalkozó – bár ezt nyíltan nem mondja ki – meg akarja mondani a SEO szakértőnek, hogyan kéne csinálni ezt a fránya keresőoptimalizálást.
Nem lepek meg senkit, ha azt mondom, hogy ennek nem szokott jó vége lenni.
A SEO szakértő többféle módon tud reagálni egy ilyen helyzetre. Például, ha van egyébként elég munkája, akkor elküldi a bizalmatlan vállalkozót, mert rögtön érzi, hogy túl sok energiája fog elégni az együttműködésben. Ha jól jön neki a bizalmatlan vállalkozó pénze, de nincs kedve veszekedni vele, akkor ráhagy mindent, és csendben küldi a számlákat.
A lelkiismeretes SEO szakértő persze sokáig próbálkozni fog, megértetni a bizalmatlan vállalkozóval, mit miért kellene csinálni. Türelemmel viseli a bizalmatlan vállalkozó csapongását, és szelíd vagy éppen határozott irányítással igyekszik a kijelölt ösvényen tartani.
Több esetben is tapasztaltam, hogy ez a hozzáállás működött. Kiderült, hogy a bizalmatlan vállalkozó igazából – bár magának biztosan nem vallotta meg – bizonytalanul érezte magát az online marketing területén, ezért jött ki belőle a kontrollmánia. Ha sikerül átfordítani a bizonytalanságot, akkor kialakul a bizalom is – ez pedig létfontosságú egy sikeres együttműködéshez.
Ugyanakkor ez tényleg sok energiát és empátiát követel a SEO szakértőtől. Ami nem jó a projektnek, mert ez az energia hasznosulhatna máshol is, produktívabban.
A legjobb, amit egy megbízó magával tehet, ha hagyja dolgozni a SEO szakértőt. Nem akar okosabb lenni nála a keresőoptimalizálásban.
Nem azt mondom, hogy feltétlenül teljes szabad kezet kell adni a SEO szakértőnek a teljes projekt felett. Sőt, a megbízó érdeke nyomon követni a haladást, betartani az igéreteket és ellenőrizni az elvégzett munkát.
De ne legyünk bizalmatlan vállalkozók, és ne akarjunk mindent jobban tudni annál az embernél, akit megbízunk, hogy sikerre vigye a keresőben a vállalkozásunkat.
5. A SEO szakértő nem akarja átlátni az üzletet
Nagyon sok SEO projekt csak a látogatottsági metrikákat nézve lesz sikeres. Azaz lesz forgalom, kattintás, sok megjelenés a keresőben, de az igazán átütő üzleti siker elmarad.
Mint már írtam, sok SEO szakértő tudja lézerpontosan, mi kell az organikus forgalom növeléséhez. De közölük kevesen akarnak foglalkozni a projekt üzleti oldalával.
Szerintem egy SEO projekt csak akkor lehet üzletileg sikeres, ha bizonyos alapok betonbiztosan le vannak fektetve.
Ahhoz, hogy érdemben segíteni tudjunk egy vállalkozást, plusz bevételt szerezni neki a keresőből, elég mélyen át kell látnunk egy sor kérdést. Például:
- Milyen az a piac, amin a megbízó vállalkozás dolgozik?
- Mi hozza neki a legtöbb bevételt?
- Milyen nehézségekkel küzd?
- Mit várnak el tőle a vásárlói/ügyfelei?
- stb…
De ugyanilyen fontos, hogy pontosan meg tudjuk határozni, ki a célcsoport. Nem csak azt, milyen kulcsszavak lehetnek érdekesek számunkra, nem. Hanem, hogy kik vannak a kereső másik oldalán. Kik azok a valódi emberek, akiknek érdekes lehet a megbízó szolgáltatása, terméke? Milyen problémára keresnek megoldást? Hogyan segíthet nekik a megbízó vállalkozása?
Amikor egy új projektbe kezdek egy ügyféllel, mindig az első dolog a Buyer Persona, azaz ideális vásárlói profil összerakása. A legtöbb SEO-val foglalkozó szakembernél és ügynökségnél ez nem a megszokott gyakorlat része, amin én őszintén csodálkozom. Ideális vásárlói profil nélkül hogyan tudnánk eldönteni, kihez akarunk szólni, és hogyan kell megszólítanunk?
Tapasztalatom szerint sok SEO szakember nem foglalkozik ilyen részletkérdésekkel.
Pedig ez – hogy mennyire vagyunk tisztában a megbízónk mindennapi üzleti valóságával – vízválasztó lehet egy sikeres és egy sikertelen SEO projekt között.
Kerüld el a nagy SEO hibákat!
Persze még sokáig lehetne folytatni a nagy SEO hibák felsorolását.
Ami szerintem ezekben mind közös, hogy alapvetően nem technikai vagy tudásbeli hibákról van szó. Sokkal inkább a megbízó és a SEO szakember hozzáállása, valamint az együttműködésük minősége az, ami döntő.
Ha egy tanácsot adhatok, akkor az a következő: ha keresőoptimalizáláson gondolkodsz, próbáld minél jobban megismerni a szóba jövő SEO szakemberek hozzáállását, munkamódszerét. Például egy másik cikkemben olvashatsz arról, én mit gondolok a SEO kampány sikerének feltételeiről.
Ne csak az ár alapján dönts! És ha már választottál, akkor tegyél meg minden tőled elvárhatót, hogy jó legyen az együttműködés.
Ugyanis nagyrészt ezeken fog múlni a siker.
Ha új SEO projektet szeretnél indítani, engem is megkereshetsz, megtisztelsz vele. Írj nekem bátran üzenetet!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?