Az utóbbi időben gyakorlatilag hetente találkozom ezzel a mondattal, amikor ügyfelekkel vagy érdeklődőkkel beszélgetek: „Már beállítottuk a SEO-t, de nem működött. Nem értjük, miért.” Ilyenkor beindul a légvédelmi sziréna a fejemben.
Mert olyan van, hogy a SEO nem hozza az előre elképzelt eredményeket. (Most tekintsük el attól, hogy ezek az elvárások realisztikusak voltak-e.) Sok oka lehet ennek: a belevitt erőforrásokhoz képest túl erős a verseny az adott piaci szegmensben, nem volt szakszerű a SEO munka, stb.
De olyan nincs, hogy „beállítottam a SEO-t”.
Előre lelövöm a poént, aztán menjünk a probléma mélyére:
A SEO-t nem lehet beállítani.
Bizonyos technikai SEO-val kapcsolatos dolgokat be lehet állítani, de úgy általában a keresőoptimalizálást nem.
A SEO-t nem beállítani kell, hanem csinálni. Folyamatos munka.
De mégis, miért akarjuk beállítani a SEO-t?
Nekem úgy tűnik, hogy egyszerűen ezért: összekeverjük a keresőoptimalizálást a SEO bővítményekkel.
Utóbbiakat ugyanis „be lehet állítani.”
A gyanúmat megerősítette, amikor múltkor visszakérdeztem egy érdeklődőnél, mégis pontosan hogyan állították be a SEO-t. Azt válaszolta, hogy valami furcsa nevű dologgal, ami vigyorgó zöld fejet ad ki, ha tetszik neki a WordPress oldal seózása.
Erre gondolt:
Ha nem lenne ismerős neked, ezt a legnépszerűbb WordPress SEO plugin, a Yoast csinálja.
Jó, megértem. Ki ne örülne ennek a boldog kis zöld fejnek? Csak hát sajnos semmi köze nincs az eredményes SEO-hoz.
Mutatok egy példát. Jó, elég szélsőséges lesz, de szerintem jól példázza a dolgot.
Vegyük a „Citrancsos kavalkád a varázslatos szószokkal” című miniesszét. Lenyitható alakban rakom ide, hogy akit nem érdekel, ne kelljen keresztül szenvednie magát rajta.
Citrancsos kavalkád a varázslatos szószokkal
„Az aliggalám furcsa világokba kapaszkodik, mialatt narancssárga esernyők szállnak alá a tejúton. Citrancsos kavalkád bizony.
A csokoládé íze összekeveredik az időjárással, és a kék madarak táncot járnak a bolygók közötti cseresznyevirág mezőkön. Az óriás hajótök vitorlái lebegnek a lila teák tengerén, és a háromlábú szivarok szimfóniát játszanak a sörhab orgonáin.
Az idő olyan, mint egy nyúl, amelyik kabrióban hajt a repülő horgony mellett, és a szivárvány szirmokkal borított autópályán kering, miközben a szél szóval kommunikál a kócos palacsinta fákkal. A zongora éppen felhők között röpköd, és a szürke sütemények bolondokat táncolnak a neon sünök alatt.
Az éjszaka megébred, és a zöld könyvek meséket suttognak a kagylóknak, mialatt az ötujjú macskák szinkronizált módon nyújtózkodnak az álom száműzésének hajnalán. Az értelmetlen varázslatok birodalmában járunk, ahol a guruló dinnyék a szivárványvárosba vezetnek, és a cirkáló uborkák harmonizálnak a pöttyös teakannákban.
A Dimenziók Örök Táncának Pantomimja egy olyan abszurd kaland, amely a szokásos valóság határait messze túllépi. Ahogy a narancssárga esernyők alábuknak a tejúton, a csokoládé íze egyre intenzívebbé válik, és az időjárás eltűnik egy füstös rózsaszín függöny mögött.
A citromsárga széllovasok kavicsokat dobnak a tűzpiros hold felé, miközben a zöld zongora felhőkön száguld, és a sárga bolygók a lélegzetelállító virágmezőkön repülnek át. Az éjszaka csendjét a lila malacok cserépszimfóniája töri meg, és a narancssárga sünök varázslatos díszleteken átsétálnak.
A kékséggel szőtt esőgolyók a kék madarakat szórakoztatják, miközben a sörhab orgonái a kandúrok körül cikáznak. A cirkáló uborkák pedig képzelt világukban vitorláznak az óriás hajótök alatt, amely most éppen fánk-kormánnyal vezeti őket.
A szavak összeolvadnak a tejfölös szemekkel, és a palacsinta fák csillagokká változnak, melyek egy hatalmas füstölgő teáskanna tetején ragyognak. Az ötujjú macskák pedig alattomosan ugrálnak az éteri nádban, miközben az idő a szürke sütemények között cseveg.
Az órátlan időben a narancssárga esernyők suhognak, a cseresznyevirág mezők illata pedig szertefoszlik a lila teák tengerében. A szivárványok mosolyognak, miközben a szavak bábozzák a fák varázsát. Az értelmetlen színek és hangok összefonódnak, teret adva egy világnak, ahol minden lehetséges, még a legképtelenebb gondolatok is.”
Elolvastad? Sajnálom, igen, tényleg nincs értelme. Mielőtt kérded, nem az én agyam pattant el ennyire, hanem a ChatGPT írta.
Viszont a Yoast bővítmény szerint ez egy tulajdonképpen kiváló anyag a „citrancsos kavalkád” kulcsszóra. Kipróbáltam, kicsit kibővítve, értelmetlen meta leírást, képet, stb. hozzáadva vigyorgó zöld fejet kaptam.
Gondolom rájöttél, mennyien keresnek a „citrancsos kavalkádra”. Igen, nulla alkalommal. Mi következik ebből?
Ha nem tudom mit csinálok, akkor kegyetlenül félre fog vezetni egy SEO bővítmény. Örülök majd magamnak, mekkora király vagyok (hiszen írja a plugin!), csak hát nem lesz értelme.
Nem lesz nagyobb organikus forgalmam.
Nem lesz több megkeresésem.
Nem lesz több ügyfelem/eladásom.
A lényeg
Az üzenet, amit szerenték átadni neked ebben a cikkben, hogy
A SEO-t nem lehet pár kattintással elintézni. A SEO tudatos tervezést, és pontos kivitelezést igényel. Legalábbis akkor, ha tényleg komolyan gondoljuk.
Szóval nem ott dől el a dolog, hogy melyik a legjobb SEO plugin. Ha nem érted, miről szól és hogyan működik a keresőoptimalizálás, ne akadj le a SEO bővítmény kérdésnél. Telepítsd akármelyiket, és inkább tanulj a SEO-ról. (SEO tanfolyamok)
Tisztázzuk a SEO optimalizált honlap készítés legendáját is
Ha már itt tartunk.
Mert ez a másik, amivel állandóan találkozom. Hogy a SEO nem nagy dolog, megcsinálja egyszer a honlapfejlesztő, és kész.
Ha ideáig eljutottál az olvasásban, akkor te már tudod, hogy ez nem ilyen egyszerű. Mégis sokan ragadnak meg ebben a tévképzetben.
De ez igazából nem a laikusok hibája. Sokkal inkább a fejlesztőké.
Az első terület, amivel üzletszerűen foglalkoztam, a weboldal készítés volt. Már akkor nem értettem, hogy sok weboldal fejlesztő miért „SEO optimalizált honlapokat” árul. Az ilyen honlap szinte mindig egy dolgot jelentett: sima WP honlap, amire fel van telepítve a Yoast bővítmény. (Vagy a Rank Math, vagy a All in One SEO, stb – ugyanaz.)
Mivel mindenki SEO optimalizált honlapot árult, én is rendszeresen megkaptam a kérdést: a honlap, aminek a készítésére ajánlatot teszek, ugye keresőoptimalizált lesz? Ugye az első oldal tetején fog megjelenni az X kulcsszóra?
Volt, hogy majdnem elcsábultam, de végül mindig az igazat mondtam: „A SEO nem úgy működik, hogy mi bennfentesek arréb húzunk két csúszkát, meg kipipálunk három kockát, aztán dőlnek a Google-ból az érdeklődők. A SEO hosszútávú munka. Ha én készítem a honlapot, az úgy lesz megcsinálva, hogy alkalmas legyen egy ilyen hosszútávú SEO munkára is”.
Az esetek nagy részében elfogadták.
Ezt csak azért mesélem el, hogy ha legközelebb SEO optimalizált honlapfejlesztésről hallasz, akkor el tud helyezni a megfelelő dobozban a dolgot.
Mire jó egy SEO bővítmény?
Nagyon sok mindenre. Én is minden WordPress honlapra, amihez csak közöm van, telepítek SEO bővítményt. Többnyire a Yoast-ot, de igazából mind ugyanazt tudja, legfeljebb a UI-ban (User Interface) van különbség.
Például:
- beállítja a kanonikus URL-eket
- lehetővé teszi a metaadatok gyors megadását
- kezeli a 301-es átirányításokat
- XML oldaltérképet készít
- Stb.
Ja, és persze a SEO bővítmények adnak tippeket az egyes tartalmak optimalizálásához, azonban ezek egy részét érdemes NAGY fentartásokkal kezelni, mert nagyon félre tudnak venni. Pl. a Yoast állandó vekergése, hogy a fókusz kulcsszó nem szerepel az első bekezdésben. Értelme nincsen, de legalább nem ismeri fel, akkor sem, ha ott van, csak ragozott formában…
Természetesen adnak okos tippeket is, amik hasznosak egy kezdőnek, és jó, ha emlékeztetik bizonyos best practice-okra a haladókat is. Főleg a mondat és bekezdés hosszúsággal, tördeléssel kapcsolatos ajánlatai lehetnek nagyon értékesek – de ezek is legfeljebb közvetve befolyásolják az organikus forgalmat.
És akkor mire NEM jó egy SEO bővítmény?
Egy „viszonylag” fontos dologra:
A SEO bővítmény nem fogja növelni a weboldalad organikus látogatottságát. És nem fog tőle javulni automatikusan a helyezésed semmilyen kulcsszóra. Erre egészen egyszerűen alkalmatlan.
A SEO bővítmény pusztán egy eszköz, amivel bizonyos SEO-hoz kapcsolódó feladatok egyszerűbbé, gyorsabbá tehetőek. Ennyi, és nem több.
De ha nem a király SEO plugintól fog a honlapod jobban szerepelni a Google-ban, akkor mitől?
Most felsorolhatnék ezer dolgot, de ha nagyon lecsupaszítjuk, akkor így néz ki:
- Legyen a honlap általános minősége rendben, ideértve a technikai SEO paramétereket is
- Arról írj szuper tartalmakat, amikre szeretnél jó helyen szerepelni a Google-ban.
- Legyenek jó minőségű, értékes linkek, amik a weboldaladra mutatnak.
Röviden ennyi.
Ha komolyan érdekel a SEO, és az, ami kihozható vele, egyelőre tedd félre a „melyik SEO plugint válasszam” kérdést. Ne fecséreld az idődet, hanem foglalkozz azzal, ami tényleg számít.
Egy kis segítség:
- Milyen hamar hoz eredményt a SEO? (Példákkal)
- Mennyi tartalomra van szükség a sikeres SEO-hoz?
- A keresési szándék nyomában
- Nagy SEO hibák, amikre rámehet az egész projekt
- SEO kampány: a siker 4 feltétele
- Linképítés: az alapoktól a gyakorlati tippekig
- SEO árak: miért és mennyibe kerül a siker valójában?
Sok sikert!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?