Az online marketing jelentősége folyamatosan növekszik, ezért minden vállalkozás számára létfontosságú, hogy képben legyen a céljával és eszközeivel.
Kezdjük azzal, mi is az online marketing célja.
Az online marketing feladata a szolgáltatásaink és termékeink népszerűsítése az interneten keresztül. Renee Blodgett marketingguru definíciója szerint a marketing „folyamatos kommunikáció az ügyfelekkel, oly módon, hogy ez a kommunikáció oktasson, informáljon, és idővel kapcsolatot építsen. Az idővel kapcsolatos rész azért fontos, mert a bizalom építéséhez időre van szükség„.
A jó online marketing tehát
- Folyamatos kommunikáció: ez a kommunikáció történhet például fizetett hirdetésekben, saját weboldalon, blogokon, stb.
- Oktat és informál: a marketingnek értéket kell teremtenie, ha nem hasznos és érdekes az emberek számára, nem lesz hatékony.
- Idővel kapcsolatot és bizalmat épít: a kapcsolat és a bizalom együtt teremti meg az alapot egy termék vagy szolgáltatás értékesítéséhez.
Most már tisztában vagyunk az online marketing jelentésével, és azzal, mitől lesz az online marketing jó.
Online vagy digitális marketing?
Biztosan találkoztál már a digitális marketing kifejezéssel is. A digitális marketing a nagyobb halmaz, amibe sok minden tartozik, köztük az online marketing is – de például még egy rádióközvetítés vagy egy sms kampány is.
Érdemes foglalkozni az online marketinggel?
Kevés olyan piaci szegmens maradt mára, ahol az online marketing jelentősége marginális. Ezek jellemzően nagyon szűk ügyfélkörnek szóló, nagyon speciális szolgáltatások. Minden más esetben az online marketing gyakorlatilag megkerülhetetlenné vált.
Hogy miért?
A Világbank adatai szerint 2019-ben Magyarország népességének 80,4 százaléka volt rendszeres internetfelhasználó. A Covid-járvánnyal járó lezárások ezen a számon biztosan nem csökkentettek.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy Magyarország népességének durván négyötöde elérhető az interneten keresztül. Ez hatalmas szám.
Az emberek ma, amikor elmennek egy boltba megvenni egy terméket (legyen az ruha, elektronikus eszköz vagy bármi más), már előtte hosszasan kutattak a témában az interneten, elolvasták az értekéseket és teszteket, összehasonlították az árakat és tulajdonságokat.
Ráadásul a legtöbb esetben az interneten könnyebb elérni az embereket, mint a hagyományos marketing módszerekkel. Egy átlagos magyar kisvállalkozás nem tudna kifizetni egy TV-reklámot vagy egy nyomtatott magazin megjelenést, ugyanakkor havi pár tízezer forintért már PPC kampányokat kezdhet, vagy akár „seózhat” teljesen ingyen.
Nem véletlen, hogy a digitális reklámpiac még a Covid-válság ellenére is növekedni tudott 2020-ban, szemben minden más szegmenssel. A teljes magyarországi reklámköltés majdnem fele (44,7 százalék) az online marketingre ment el. Az érték még beszédesebb, ha szembe állítjuk a televíziós reklámköltések arányával, ami 26,7 százalék…
Mennyire eredményes az online marketing?
Az online marketing egyik nagy előnye, hogy sokkal precízebben célozható, mint a hagyományos, offline módszerek. Az interneten – például egy Facebook-hirdetésnél – nem probléma pontos korcsoportra, érdeklődési körre, földrajzi lokációra, viselkedésre, stb., és ezek bizonyos kombinációjára célozni a marketing üzeneteket. A hagyományos módszereknél ilyen „egyénre szabásra” nincs igazi lehetőség.
Még egy nagy előnye az online marketingnek a hagyományos módszerekkel szemben, hogy pontosabban mérhető a hatékonysága. Például erre szolgál a ROI mutató.
Az a legenda hamis, hogy a digitális marketing eredményessége teljeskörűen, 100 százalékosan követhető, de azért összehasonlíthatatlanul jobb a helyzet, mint amikor egy TV reklám eredményeit próbálnánk kimutatni.
A prezíc célzás és a pontos mérés lehetősége teszi költséghatékonnyá az online marketinget. Mivel hamar kiderül, mire érdemes pénzt költeni, nincs „ágyúval verébre” effektus, nem szükséges hatástalan, csekély megtérülésű kampányokba önteni a pénzt.
Az internetes marketingnek általában magas az elérése, ugyanakkor a konverziós arány (annak aránya, mennyien teszik meg azt, amit szeretnénk tőlük, pl. vásárlás, kattintás, feliratkozás, stb.) legtöbbször nem igazán magas. Átlagosan valahol 2-5 százalék között mozog, és nagyon gyakori az ennél gyengébb, 2 százalék alatti eredmény is.
Mit jelent ez?
Számoljunk két százalékos konverziós aránnyal. Tegyük fel, hogy van egy kazáncserével foglalkozó honlapunk, ahol szeretnénk napi 4 ajánlatkérést. Facebook hirdetésekkel szeretnénk ezt a célt elérni. Ebben az esetben napi 200 embert kellene elérnünk a hirdetéseinkkel, hogy összejöjjön a napi 4 ajánlatkérés.
Ebből egy dolog következik:
az online marketing bizony nagyon keményen mennyiségi kérdés. Ha eredményesek akarunk lenni, folyamatosan sok embert kell minőségi üzenetekkel elérni.
Nem véletlen például, hogy a SEO egyik elsődleges célja a weboldal forgalmának növelése.
Milyen online marketing eszközök léteznek?
Az internetes marketingnek nagyon sok különféle módszere és technikája van. Nézzük a legfontosabbakat!
Weboldal
A saját weboldal az erős online jelenlét alapja, egy kivételes hely az interneten, ahol minden tőlünk függ – nem egy külső platform (pl. Facebook) szabályaitól.
Ma már a saját honlap nem hogy elérhető, de szinte kötelező „tartozéka” minden vállalkozásnak, függetlenül a mérettől.
Egy jó weboldal nélkül nincs keresőoptimalizálás, értelmetlenek a Google Hirdetések, nem tudnak az érdeklődők hol feliratkozni a hírlevelünkre, stb.
A honlapkészítésnek érdemes megfontoltan hozzáállni: maga a honlap összerakása nem kell, hogy túlságosan hosszú folyamat legyen (sok weboldalt készítettem már egyetlen nap alatt), de a tervezésnek alaposnak kell lennie.
Kinek szól a honlap? Kik fogják olvasni, mit fognak keresni rajta? Mi az, amit mindenképpen elakarunk mondani magunkról (a vállalkozásunkról, termékünkről, stb.), és mi az, ami másodlagos? – ezeket, és még sok más kérdést érdemes alaposan végiggondolni, mielőtt olyan részletekkel kezdenénk foglalkozni, mint a logó vagy a design.
Néhány írásom a témában:
- Weboldal készítés kezdőknek
- Az üzleti weboldal készítés 5 aranyszabály
- A weblap készítés lépései
- WordPress alapok
Keresőoptimalizálás (SEO)
A SEO célja minél több látogatót szerezni a honlapunkra a Google keresőt (ritkább esetben Bing, DuckDuckGo, stb.) felhasználva.
A keresőoptimalizálásak három nagyon karcos előnye van:
- alapvetően ingyenes (nem szükségesek a fizetett hirdetések)
- stabil és szinte állandó eredményt hoz (nem csak addig lesznek látogatók a honlapon, amíg fizetünk egy hirdetésért)
- nagyszámú és marketing szempontból értékes felhasználót érhetünk el vele – olyanokat, akik már eleve érdeklődnek a számunkra fontos téma, szolgáltatás vagy termék iránt.
A SEO-nál alapvetően arra törekszünk, hogy a témánkba vágó lehető legtöbb kulcsszóra (olyan kifejezésekre, amelyeket az emberek beírnak a Google keresőbe) a találati lista elején jelenjünk meg.
A sikeres keresőoptimalizáláshoz több minden kell: jelentős mennyiségű és jó tartalmat kell készíteni, foglalkozni kell bizonyos technikai faktorokkal, illetve szükség lehet linképítésre is.
Ha érdekel a SEO, és profi segítséget szeretnél, én is tudok segíteni neked, például havidíjas SEO formában.
PPC marketing és más fizetett hirdetések
A fizetett hirdetések közé tartoznak az olyan hagyományosabb hirdetés típusok, mint például a bannerek és interaktív hirdetések. Ezeket nagy olvasottságú honlapokon szokták elhelyezni, hasonlóan a nyomtatott magazinos reklámokhoz. A probléma ezekkel – hasonlóan a hagyományos, offline módszerekhez -, hogy drágák, és nem lehet pontosan célozni őket.
A fizetett hirdetések újabb generációját jelentik a PPC (Pay-Per-Click) hirdetések. Ide tartoznak a Google Hirdetések és a Facebook-hirdetések is. A megrendelő a PPC hirdetéseknél nem a megjelenésért, hanem a kattintásokért fizet.
A Google Hirdetéseknél kulcsszavakat kell megadni, amelyekre a hirdetést szeretnék megjelentetni. Ezek a hirdetések a találati lista tetején (ritkábban az első oldal közepén-alján) jelennek meg. A Facebook hirdetések esetén a célcsoportot nagyon sok szempont szerint szűrhetjük (kor, lakhely, nyelv, érdeklődés, stb.)
A PPC hirdetések egyfajta licitrendszerben működnek. A Google Hirdetések esetén például meg kell adni, legfeljebb mennyit vagyunk hajlandóak fizetni egy kattintásért. Ennek megfelelően a PPC hirdetések ára nagyban függ attól, mekkora a verseny az adott szegmensben, mennyire sokan hirdetnek ugyanazokra a kulcsszavakra, célcsoportra.
A fizetett online hirdetések nagy fegyvere a remarketing. Akkor beszélünk remarketingről, amikor a hirdetésekkel kifejezetten azokat célozzuk meg ismét, akik egyszer már érdeklődtek az üzenetink, szolgáltatásunk vagy termékünk iránt. Például jártak a honlapunkon, kattintottak már korábbi hirdetésre. A remarketing kampányok legtöbbször nagyon költséghatékonyak, a konverziós arányunk pedig magas.
Gyakori kérdés, hogy mi éri meg jobban, a PPC vagy a SEO.
Az igazság az, hogy a kérdésfeltevés rossz… Nem jobb egyik a másiknál. Az igazi kérdés, hogy mi a cél. Ha azonnali eredmény kell (bevétel rögtön), akkor a PPC a helyes választás, mert a SEO csak hosszabb távon hoz eredményt. Ha az a fontos, hogy ne kelljen folyamatosan hirdetésre költeni, de legyen magas forgalom, akkor a SEO a jobb megoldás.
Fontos: akármelyik mellett döntesz, fontold meg, hogy valódi szakértővel dolgozz. Ezzel elkerülheted a felesleges idő- és pénzégetés, legyen szó SEO-ról, vagy Google Ads hirdetéskezelésről.
Tartalommarketing
Az interneten az emberek sokkal kevésbé tolerálják a direkt reklámot, mint a hagyományos eszközöknél. A jelenséget szokták „bannervakságként” is emlegetni.
Ellenben nagyon szeretik az értékes, informatív, izgalmas tartalmat. Nem véletlen, hogy a tartalommarketing egyre népszerűbb hívószó a kommunikációs szakmában. Seth Godin marketingszakértő szerint a „tartalommarketing az egyetlen marketing, amely megmaradt”.
A tartalommarketing alatt azt értjük, amikor az üzeneteinket különböző tartalom formákba csomagolva (blogcikkek, esettanulmányok, infografikák, videók, podcast, stb.) jutattjuk el a célcsoporthoz. A tartalommarketing „közvetítő közege” lehet egy blog, közösségi média csatornák, videó- és képmegosztó portál is.
Alapvetés a tartalommarketingben, hogy magának a tartalomnak jó minőségűnek kell lennie, és legtöbbször kerülni kell a közvetlen vásárlásra ösztönző üzeneteket. Sokkal inkább a célcsoporttal való kommunikáción, ismeretterjesztésen és bizalom építésen van a hangsúly.
Közösségi média marketing
A social media felületeken (Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Snapchat, stb.) zajló marketinget külön csoportként is meg szokták különböztetni.
Nagy előnye más online marketing fajtákkal szemben, hogy közvetlenül kétirányú kommunikációt tesz lehetővé, teret ad az azonnali visszajelzéseknek.
Például sok magyar vállalkozás használja eredményesen a saját Facebook-csoport lehetőségét. De ide lehet sorolni a különböző influencer kampányokat is.
Hírlevél marketing
A hírlevél marketing lényege az, hogy a saját honlapunkon a hírlevél listánkra való feliratkozásra buzdítjuk az embereket, utána pedig rendszeresen küldünk emaileket nekik.
A hírlevél küldés egy sokszor lenézett és félreértett online markeing csatorna. Sokak szerint a hírlevelek ideje lejárt, mert az emberek úgysem olvasnak már ilyesmit, és már teljesen immuninsak a hírlevelekre a fiókjukban landoló promociós levél dömping miatt.
A félreértés abból adódik, ha a hírlevelet összekeverjük a kéretlen spammel. Pedig a kettő nagyon nem ugyanaz.
A hírlevél küldés – például egy jó tartalommarketing stratégia részeként – nagyon sikeres módszer lehet. A lényeg, hogy izgalmas, hasznos tartalmat (tippeket, esettanulmányokat, kedvezményeket, stb.) kapjanak a feliratkozók az email címük megadásáért cserébe.
A hírlevél marketing három nagy előnnyel bír:
- a hírlevélre feliratkozók között nagyarányban lesznek értékes kontaktok, olyanok, akik tényleg érdeklődnek az adott témakör, szolgáltatás, termék iránt. Ezért általában a konverziós arány is magasabb: többen lesznek megrendelők, vásárlók, mint a honlapodon olvasgató „átlagos” felhasználók közül.
- gyakorlatilag ingyen bele lehet vágni: például az egyik legnagyobb hírlevél kezelő platform, a Mailchimp kétezer feliratkozóig ingyenes. Már csak ezért is érdemes egy próbát tenni vele.
- jól automatizálható: meg lehet csinálni, hogy az olvasók a feliratkozás után bizonyos sorrendben, meghatározott időközönként megkapjanak bizonyos emaileket.
Néhány alapszabály, amit a hírlevél marketingnél be kell tartani:
- a GDPR értelmében csak olyan személynek küldhetünk hírlevelet, aki kifejezetten nyilatkozott arról, hogy ezt megtehetjük. Ez megvalósítható egy megerősítő emaillel, a feliratkoztató űrlapon egy kipipálandó dobozzal, stb.
- nem szabad rossz minőségű, spam jelleggű tartalommal bombázni a címzetteket.
- lehetőséget kell adni a felhasználóknak a leiratkozásra. Aki le akar iratkozni, úgysem lesz ügyfél.
Alapvetően az emberek nem könnyen iratkoznak fel egy hírlevélre. Hogy meggyőzd őket arról, megéri nekik a lépés, érdemes valami ajándékot kínálni a feliratkozásért cserébe: prémium tartalmat, amihez máshol nem férnek hozzá (ez a legjobb), egyedi kedvezményeket (kevésbé jó), ingyenes konzultáció, stb.
Melyik lenne a megfelelő digitális marketing eszköz számomra?
Erre a kérdésre saját magadnak kell megtalálni a választ. Ha gyors eredmény kell, azonnali bevételre van szükség, akkor valószínűleg a PPC lesz a te utad. Nem sietsz, és tartós eredményt szeretnél? Akkor a keresőoptimalizálást javaslom neked. Ha nem idegen tőled a közösségi média világa, akkor érdemes megnézni a lehetőségeket az Instagramon, Facebookon, stb.
Egy tanácsom van ezzel kapcsolatban: ha csak nincs mögötted többfős csapat, ne próbálj egyszerre „mindent is” csinálni. Általában két eszköz (például blogírás és hírlevél) ügyes használata már elég az első sikerekhez. Ellenkező esetben szét fogod forgácsolni a költségkereteted és a figyelmedet is.
A másik tippem, hogy gondold végig, vannak-e iparág specifikus lehetőségek. Például, ha magánfogorvos vagy, érdemes lehet megnézni, mit csinálnak a vetélytársak, és hol lehet megelőzni őket. (Akár ki is szerezheted a teljes online fogászati marketinget!).
Köszönöm, hogy végigolvastad! Számos további írást találsz a blogomon weboldal készítés és a SEO témakörében (pl. SEO szövegírás, SEO elemzés lépései stb.).
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?