Érdekel az online hirdetés? Van néhány orbitális hiba, amit gyakran elkövetnek, akik még csak ismerkednek a területtel. Máris mutatom!
A jól megtervezett online marketing olyan mint egy régi, klasszikus svájci óra. Egy finom kis műszer, amelyben számtalan kis alkotóelem dolgozik tökéletes összhangban azon, hogy a pontos időt lássuk.
Az online marketingben az egyik fontos alkotóelem a hirdetések megfelelő használata.
A jól működő PPC (pay-per-click) hirdetések hatalmas mértékben gazdagíthatják a vállalkozásodat. A rosszul működő hirdetések viszont koldussá tehetnek.
Nem árt tehát képben lenni az online hirdetések világában. Ebben szeretnék most segíteni 🙂
Első lépésben érdemes tisztában lenni a ma Magyarországon népszerű online hirdetési platformokkal.
Legnépszerűbb online hirdetési rendszerek magyar KKV-k számára
Nézzük sorban.
Google hirdetések
A Google részesedése a magyar keresőmotor piacon több mint 95 százalék. Gyakorlatilag monopol helyzetben van. Globálisan sem sokkal rosszabb rájuk nézve ez az arány. Nem véletlen, hogy a mammutcég bevételének jelentős része minden évben a saját hirdetési rendszeréből érkezik.
A Google-ban alapvetően kétféle módon jelenhetsz meg:
- organikusan, magas színvonalú, információgazdag tartalmakkal
- fizetett hirdetésekkel.
Az előbbivel a SEO, a másikkal a Google Ads foglalkozik. Most nekünk az utóbbi az érdekes.
A Google hirdetéseknek számos fajtája van, például:
- keresőhirdetések
- Display hirdetések
- Shopping hirdetések
- YouTube hirdetések
- stb.
A Google Ads rendszere már jó ideje egyre több összetevőből és változóból áll, elég csak a különféle célzási lehetőségekre, vagy a tavaly bevezetett Performance Max kampányokra gondolni.
Hogy ezt kompenzálja, a Google Ads felülete egyre inkább abba az irányba indult, hogy a teljesen fogalmatlan felhasználóval is el tudja hitetni: hirdetni baromi könnyű, pár kattintással is megoldható.
Szerintem ez nincs így, de erről még lesz szó.
A Facebook rendelkezik a legnagyobb felhasználói bázissal globálisan és Magyarországon is az összes közösségi média platform közül.
A Facebook hirdetési rendszer legnagyobb előnye, hogy mivel gigantikus adathalmazzal rendelkezik rólunk, felhasználokról, baromi kifinomult a célzás.
Ezért ha tudod, ki a célcsoportod, akkor Facebook hirdetésekkel valószínűleg hatékonyan el fogod tudni érni a megfelelő embereket.
Fontos a Facebook hirdetéseknél, hogy szinte folyamatosan újabb és újabb kreatívokat (képes, grafikus tartalmat) és szövegeket kell gyártani, mert elég hamar lepereg az életciklusuk.
A Facebookhoz hasonlóan az Instagram is a Meta érdekeltségébe tartozik, olyannyira, hogy a hirdetéskezelési felületet is megosztják egymással.
A statisztikák szerint 2022-ben 2,7 millió magyar Insta fiók létezett. Ez a felület jelenleg leginkább a 24-34 éves korosztályban népszerű.
Az Instagramon kattintás és megtekintés alapon fizethetünk a hirdetésekért. Elsősorban olyan termékeknél működik nagyon jól, amelyeket az emberek hajlandóak impulzus vásárlásként beszerezni.
A LinkedIn elsősorban akkor jöhet szóba, ha vállalkozásoknak értékesítesz (B2B). Ez ugyanis egy üzleti közösségi oldal. Amolyan „munkahelyi Facebook”, ahol nem a személyes tartalom van a középpontban, hanem a szakmai és üzleti élet.
Mivel most már Magyarországon is elég sokan regisztrálnak fel LinkedIn-re, ha B2B-ben utazol, akkor jó választás lehet.
Egyrészt használhatod tartalommarketing céllal, elsősorban szakmai posztokban, prezentációkban gondolkodva. Másrészt lehetőséged van hirdetni is.
Általánosságban elmondható, hogy a LinkedIn jelentősen drágább, mint a többi közösségi platform.
TikTok
A TikTok 1-2 éve hatalmas felívelésben van, bár talán továbbra is elsősorban a fiatalok között népszerű.
Nincs vele személyes tapasztalatom. Ugyanakkor az olyan szakértők, akiknek adok a véleményére, alapvetően ezt mondják: a TikTokon gyorsan és hatékonyan lehet közönséget építeni. De a konkrét monetizáció nagyon nehézkes – mármint ha nem az influenszerkedés a célod.
Mennyibe kerülnek az online hirdetések?
Erre a kérdésre sajnos nem lehet egyenes választ adni.
Tudnod kell, hogy a hirdetési platformok mind licitrendszerben működnek. Azaz egy adott témakörben nagy mértékben attól függ a hirdetési költség, hogy mennyien hirdetnek, és mennyit hajlandóak fizetni egy látogatóért, vásárlóért.
Online hirdetéseket indítani pár tízezer forintból is lehet, de ha komolyan gondolod, ennél azért nagyobb összeget érdemes szánnod az egészre.
Nyilván egyszerűbb lenne az egész, ha tudhatnád előre, hogy például 200 ezer forint hirdetési költséggel lesz havi 432 ezer forint bevételed. Vagy 687 ezer.
De sajnos nem így működik 🙁
Persze becsléseket lehet tenni. Például, vegyük azt, hogy Google hirdetéseket fogsz futtatni. A Google Kulcsszókereső eszköz szerint a te témádban 100 forint az átlagos CPC, azaz a kattintásonkénti ár. Nagy átlagban 100 kattintásból lesz egy ajánlatkérés, és csak minden harmadik ajánlatkérésből lesz fizető ügyfél.
Ebben az esetben 100 kattintásból 0,33 ügyfeled lesz. 300 kattintásból pedig egy ügyfél. A 300 felszorozva a 100 forintos CPC értékkel: 30 ezer forint.
Ha egy átlagos ügyfél 100 ezer forintot hagy nálad, akkor ez egy jó irány. Hiszen csak 30 ezret költöttél hirdetésre, van 70 ezer forint hasznod (mínusz adó, stb..). Ha csak 20 ezret fizet neked egy átlagos ügyfél, akkor – ezekkel a számokkal – csont nélkül veszteséges lesz a hirdetés.
Érdemes ezt előre végiggondolni. Mert bár a becslés mindig becslés marad, azért segíthet tájékozódni.
És akkor jöjjenek a legnagyobb hirdetési hibák, amiket elszoktak követni, nem csak kezdők!
1. Egyszerre mindenhol próbálkozni átgondolás nélkül
Hacsak nem rendelkezel nagy büdzsével, valószínűleg jobban jársz, ha kezdésnek egy, nagyon-nagyon legfeljebb kettő különböző platformon kezdesz el hirdetni.
Az a probéma a „mindent kipróbálok” attitűddel, hogy ezzel csak szétaprózod az online hirdetésekre fordítható pénzt.
Kevés pénzből pedig mindenhol csak nagyon korlátozott eredményeket fogsz látni.
Ha van havi 300 ezer forintod online hirdetésre, inkább költsd el egy (!) választott platfromon. Nem kettőn. És főleg nem 4-5 különböző helyen.
Az a javaslatom, hogy először tehát válaszd ki azt a platformot, amin szerinted leginkább eltudod érni a célközönséged. És kezdj ott hirdetni. Akkor fordulj más platform felé is, ha már az elsőn nyereségesek a hirdetések.
Hogy miként válaszd ki a megfelelő platformot? A Vállalkozás hirdetése online eszközökkel cikkemben tettem pár javaslatot, bemásolom ide is:
- ha a Google-ban azonosítható, hogy az általad kínált dologra van kereslet, akkor mindenképpen megéri Google hirdetésekkel foglalkozni. Mert a Google-t mindenki használja.
- ha nagyon pontosan lehatárolható, jól megkülönböztethető jegyekkel rendelkezik a célcsoportot, akkor jó ötlet lehet közösségi média felületet választani. Hogy melyiket, az adott célcsoporttól függ: a LinkedIn inkább csak B2B célokra lesz jó, a Facebook-on ma már egyáltalán nem aktív a legfiatalabb fogyasztói korosztály, de ettől felfelé még mindig hatalmas az elérése, stb.
- Az sem hátrány, ha használod és érted az adott platform működését. Főleg, ha saját magad szeretnél menedzselni a megjelenésedet. Fontos: nem azt mondom, hogy szeretned kell az adott platformot, de legalább értsd, mit csinálsz.
2. Online hirdetés rendes eredménymérés nélkül? Brutális hiba.
Az egyik legnagyobb amatőr szarvashiba, amit el lehet követni az online hirdetéseknél, ha nem mérjük a megtérülést. A vicc az, hogy ezt sokszor „profi” szolgáltatók is elkövetik…
Márpedig mérés nélkül honnan tudod, megéri-e egyáltalán pénzt költened hirdetésekre?
Hála a különféle analitikai eszközöknek, a megfelelő beállításokkal egészen pontosan nyomon tudod követni, mennyi új ügyfelet vagy vásárlót hoznak a hirdetéseid.
Tudom, mire gondolsz. És sajnos igazad van: sokan azért nem foglalkoznak a méréssel, mert nem tudják, hogyan álljanak neki. Nem hibáztatom őket, mert az analitika egy külön terület, és kell hozzá némi technológiai beállítottság.
De megfelelő mérés nélkül tényleg szinte értelmetlen online hirdetned. Ennyi erővel lottózhatsz is hirdetés helyett, az sem lesz kevésbé transzparens.
Öröm az ürömben, hogy az alapszintű analitikai beállításokat azért meg lehet tanulni, ha odateszi magát az ember. Vagy meg lehet fizetni egy szakembert, aki megcsinálja helyettünk.
3. Ha nem tudod, mit csinálsz, inkább ne csináld!
Nagyon fontos! Csak azért, mert a szomszéd Pistike vagy akár a YouTuber Feri azt mondta, hogy a Facebook- vagy Google-hirdetés egyszerű, ne kezdd el feleslegesen égetni a pénzed – amíg nem tudod pontosan, hogy mit csinálsz.
A PPC egy szakma. Ugyanolyan szakma, mint az autószerelés. Attól még, hogy otthonról a fotelben egy laptop a kezedben is lehet csinálni, komoly szaktudást igényel.
Hiába tűnik rendkívül hülyebiztosnak a Google Ads felülete, és lehet kampányt indítani akár 6 kattintással.
Persze, szívesen elveszi a pénzed a rendszer, ha pocsékul állítod be a hirdetéseket, neki nem lesz lelkiismeret furdalása. Csak vajmi kevés az esélye, hogy minimum alaptudás nélkül bármiféle sikert elérj az online hirdetéseddel.
Életbevágó, hogy legyen egy átfogó képed arról, hogyan működik és mit várhatsz a választott online hirdetési rendszertől. Tehét ne sajnáld az időt: olvass a témában, tegyél fel kérdéseket a hozzáértőknek és dönts megfontoltan.
Elvégre a vállalkozásod sikere a tét.
Erre indulj tovább
Szerintem kétféle módon tudsz tartós, fenntartható eredményeket elérni az online hirdetésekkel:
- ha tudsz havonta legalább 150 ezer forintot költeni, akkor fordulj szakértőhöz. És bízd rá az online hirdetések futtatását. Segíts neki minden szakmai, üzleti információval, amit kér, és figyelj oda a javaslataira. Tervezz hosszútávon, ne akarj egy hónap alatt gigamegtérülést. De értsd meg, mire megy a pénzed, és kérd számon az eredményeket.
- ha nem tudsz havi szinten 150 ezer forintot erre költeni, akkor végezz el egy (vagy több) tanfolyamot, ami megtanít használni a kiválasztott online hirdetési rendszert. Szánj rá időt, és tekints befektetésként a tanfolyam árára. És amikor már van egy stabil alaptudásod, akkor kezdd el élesben próbálgatni a hirdetéseket.
Ha kifejezetten a Google hirdetéskezelés érdekel, írj nekünk egy üzenetet, hátha tudunk segíteni.
Vagy inkább tanulni szeretnél? Van egy SEO tanfolyamunk, de az nem online hirdetés. Magyar nyelven nem rosszak az Exact Match kurzusai, de a legjobb Google Ads tanfolyam biztosan ez. Angol nyelven persze kinyílik a világ, és millió képzésből válogathatsz.
Három kérdés – ezeket kell eldöntened
Így a végére érve, szerintem ezeket a kérdéseket válaszold meg, mielőtt online hirdetésekbe vágod a fejszéd:
- Melyik platformon érem el legjobban a célcsoportom?
- Tudok-e havi szinten jelentősebb összeget fordítani online hirdetésekre?
- Megfizetek egy szakértőt, vagy inkább tanulni fogok?
Ha ezekre tudsz válaszolni, akkor most már tudni fogod, merre indulj tovább. Már csak arra kell figyelned, hogy ne kövesd el a hibákat, amiről írtam.
Sok sikert!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?