Egy 2019-es márciusi adat szerint összesen 1,6 milliárd weblap érhető el az interneten. Ebből ma mintegy 748 ezer magyar, azaz .hu domain alatt van bejegyezve. Szép magas számok, igaz?
A 748 ezer magyar honlapnak azonban csak töredéke az igazán jó weboldal, amely kiemelkedik a weblapok évről-évre növekvő tengeréből.
Ez az írás arról szól, hogyan kerülhetsz a kevesek közé, mire kell figyelned, ha a célod egy igazán minőségi weboldal készítése a vállalkozásod számára.
A vállalkozói weboldal célja
Először is tisztázni kell, hogy mi egy üzleti honlap célja. A válasz roppant egyszerű, mégis rengeteg vállalkozás már itt elhasal, mert nem figyel eléggé a lényegre. Helyette jelentéktelen részleteken rugózik (egyediség, dizájnelemek, stb.), valódi eredmény nélkül.
Egy vállalkozás weboldalának célja új ügyfelek szerzése és a régiek megtartása, a kínált termék(ek) és szolgáltatás(ok) reklámja és értékesítése, végső soron pedig a bevételek növelése.
Ma egy minőségi weboldalnak három dologra kell képesnek lennie: 1) értékes információt nyújtani a felhasználóknak, 2) megnyerni és megtartani az oldalra látogatókat, és 3) a forgalmat bevétellé alakítani, vagyis meggyőzni az oldal látogatóit, hogy váljanak vásárlóvá, megrendelővé.
Ha ezeket a feladatokat mind hatékonyan elvégzi, nyugodtan beszélhetünk egy minőségi honlapról.
Mint már írtam, a weboldalak túlnyomó többsége nem ilyen. De neked minden esélyed meg van rá, hogy valóban hatékony honlapot építs. Ehhez szeretnék egy kis segítséget nyújtani a cikk további részében.
1. A minőségi weboldal gyors
Megkerülhetetlen szempont mind a felhasználói élmény, mind a SEO szempontjából, hogy egy honlap gyors legyen. Az ideális weboldal sebességhez legelőször is megfelelő tárhelyre, WordPress oldal esetén egy jól összerakott sablonra van szükséged.
Egy lassú szerverekkel dolgozó tárhelyszolgáltatóval sosem lesz elég gyors a weblapod, egy rosszul választott sablon pedig iszonyatosan lelassíthatja a weboldalad betöltési sebességét. Az utóbbi problémára megoldás, ha prémium sablont választasz (StudioPress, Avada, Divi, stb.). Nem lesz túl olcsó, de egy csomó gondtól megkíméled magad.
Nagyon sok weboldal a túlméretezett képektől lassú. Ezen úgy tudsz segíteni, ha tömöríted a képek méretét. Ökölszabályként érdemes minden kép méretét 120-150 kilobyte alatt tartani.
Szerencsére elég sok olyan eszköz van, amelyekkel a tömörítés könnyen elvégezhető a képminőség teljes romba döntése nélkül (természetesen muszáj rontani a minőségen is, ha egy 20 MB-os képből 150 KB-osat akarsz csinálni, de az eredmény így sem lesz felismerhetetlen vagy élvezhetetlen).
Én a JPEG Optimizer alkalmazást használom, remekül működik. Állítható a kép kívánt mérete és a tömörítés mértéke is. Előfordul, hogy nagyon nagy képekkel nem tud mit kezdeni. Ilyen esetben jól jön a Compresso.io, ami hasonló elvek mentén működik, és szebb a dizájnja is, de az én tapasztalatom szerint kevésbé hatékony.
A honlapod sebességét érdemes elsősorban a Google saját eszközével mérni. Ha 50 százalék fölötti az eredményed mind a mobilos, mind az asztali teszten, nincs nagy gond, nyolcvan százalék felett pedig nagyon jó az eredményed. Alternatíva lehet még a Pingdoom tesztje, amely általában kicsit jobb eredményeket mutat.
2. A minőségi weboldal felhasználóbarát
Sok esetben a weboldal az első dolog, amit egy potenciális ügyfél lát a vállalkozásodból. Az első találkozás pedig mindig maradandó hatást gyakorol az emberre. Ha ez az élmény pozitív, félig nyert ügyed van a későbbiekre nézve. De ha negatív… nos, nem véletlenül nőtte ki magát külön szakmává a felhasználói élmény tervezés (UXD).
A legfontosabb alapelved legyen az egyszerűség. Egy igazán jó honlapon a felhasználónak egy szempillantás alatt el kell tudnia igazodni. Gondolkozás nélkül tudnia kell, mit hol keressen, vagy hogy mi történik, ha egy gombra vagy linkre rákattint. Ne állítsd olyan feladat elé, amelyet nem tud intuitíven megoldani, mert akkor frusztrált lesz és visszafordul a weboldaladról.
Az egyszerűség mellett ugyancsak nagyon lényeges a mértéktartás. Ma már viszonylag egyszerűen nagyon sokféle effekttel dobhatod fel a honlapodat. Látványos, oldalról beúszó elemek, sliderek, méltóságteljesen előtűnő képek – ezekre mind van lehetőséged, ha kellően felvértezett sablont használsz. Jól hangzik, ugye?
Nos, az ilyen megoldások ugyan hozzátehetnek a látványhoz, de az esetek túlnyomó többségében elvesznek a felhasználói élményből. Ráadásul a betöltési sebességnek sem tesznek jót.
Az emberek ugyanis, különösen az interneten, rém türelmetlenek. Legtöbbször nincs kedvük a sallangokhoz, egyből a lényeget akarják.
Ne effektekkel bombázd ezért őket, hanem inkább hiteles tartalommal. Ezt sokkal jobban értékelni fogják, hiszen azért kattintottak a honlapodra, hogy konkrét műveleteket hajtsanak végre, vagy konkrét kérdésekre kapjanak választ.
És még egy dolog: a felhasználói élmény szempontjából 2022-ben már alapvető elvárás, hogy egy honlap mobilbarát (reszponzív) legyen. Muszáj, hogy a weboldaladnak legyen jól optimalizált, mobileszközökről böngészve is teljes élményt adó változata. Olyannyira lényeges ez, hogy ma már a Google is a weboldalak mobilos változatát indexeli elsőként.
3. A minőségi weboldal szép
Egy honlap szépségét kétféleképpen lehet értékelni. Egyrészt a saját személyes ízlés felől, ebben az esetben egyszerűen az szép, ami tetszik.
Egy vállalkozás számára épített weboldal esetében semmiképpen nem javaslom ezt kiindulópontnak, ugyanis simán lehet, hogy ami nekem, mint a vállalkozás tulajdonosának tetszik, a potenciális ügyfeleimnek nem fog.
Például mert túl modern, vagy nem szeretik a míves, különleges betűtípusokat. Esetleg nekem nagyon bejön a háttérben mozgó csodálatos minőségű videó, ők viszont falra másznak tőle, mert elvonja a figyelmüket a lényegről.
Sokkal jobb, ha egy vállalkozói honlap szépségét a funkcionalitás felől közelítjük meg. Ugyanúgy, mint egy szeletelőkés esetében: oké, ha ízléses nyél színe, de azért mégis csak az a lényeg, hogy a penge jól vágjon.
Egy vállalkozás weboldala akkor szép, ha a dizájn segít elérni a tulajdonos üzleti céljait.
Például új ügyfeleket, feliratkozókat szerezni, eladni egy terméket, reklámozni egy bizonyos tevékenységet. A jó webdizájn segít bizalmat ébreszteni a közönségben a vállalkozásod és személyed iránt.
Ha WordPress-t használsz, szinte végtelen mennyiségű sablonból válogathatsz, számtalan különböző dizájnt próbálhatsz ki.
Két dologra figyelj: akármilyen webdizájnt is választasz. Legyen összhangban azzal amit csinálsz, és azzal, amit szeretnél, hogy az emberek rólad és a vállalkozásodról gondoljanak. Ugyanis minden, de tényleg minden a weboldalon használt betűtípustól a színekig hatással van a képre, amely a többiek fejében összeáll arról, hogy ki vagy.
Egy tanulmány szerint az emberek értékítélete – legyen szó más személyekről vagy termékekről – 62-90 százalékban egyedül a színeken múlik. A különböző színek pedig különböző érzelmeket ébresztenek.
A kék például megbízhatóságot, stabilitást sugall (ezért használja számtalan techcég a Facebooktól a Tumblerig), a zöld frissességet, a sárga energetikusságot, a rózsaszín érzékiséget, míg a lila spiritualitást és luxust.
Ezért is iszonyatosan fontos a honlapodon használt színek tudatos kiválasztása. A legjobb, ha választasz legfeljebb két alapszínt, amelyet aztán következetesen alkalmazol mindenhol.
Ugyanilyen körültekintéssel érdemes bánni a betűtípusokkal is. Bár ezen a fronton is hatalmas a választék, egy-egy különleges betűtípus pedig sokat dobhat a webdizájnodon, ökölszabályként jobb a hagyományosabb típusokat előnyben részesíteni.
Az interneten a talpatlan (sans-serif) betűtípusokat tartoznak a legkönnyebben olvasható típusok közé, ezek tipikusan megtalálhatóak az összes népszerű böngészőben is. Ez fontos, mert ha a böngésző nem tudja beolvasni az adott karakterkészletet, abból csúnya megjelenítési galibák származhatnak.
Hasonlóan a színekhez, érdemes legfeljebb kettő, esetleg egymást kiegészítő online betűtípust választani, és ezekhez ragaszkodni mindenhol a weboldaladon. Ezt a szabályt betartva sokkal egységesebb, esztétikusabb lesz a honlap megjelenése, mintha minden szöveget más-más karakterkészlettel „turbózol” fel.
És egy utolsó tanács: használj sok üres teret. A magyar piacon rengeteg weboldal túlzsúfolt, mert a tulajdonos mindent bele akar sűríteni a lehető legkisebb felületre.
A zsúfoltság rengeteget ront egy honlap olvashatóságán, végeredményben pedig árt az üzleti céloknak is.
Te csináld jobban: a honlapod legyen tiszta, sallangoktól mentes és áttekinthető, a fontos részek (például vásárlásra, feliratkozásra, stb. felhívó elemek) kiemelésére pedig nyugodtan alkalmaz üres tereket.
4. A minőségi weboldal informatív
Már volt szó róla, hogy miért fontos egy honlap esetében a korszerű megjelenés. Ugyanakkor a szép külcsín semmit sem ér a megfelelő tartalom nélkül. Sőt, egy weboldal erejének gerincét a rajta szereplő információk összessége adja. Egy csúnya, elavult honlap is eldöcöghet jó tartalommal. Anélkül a világ legszebb weblapja sem ér semmit.
Egy vállalkozás esetén nem puszta esztétikai vágyból építünk weboldalt, hanem valamilyen üzenetet szeretnénk eljuttatni a közönségnek. Értékes információt magunkról, a vállalkozásunkról, az iparágunkról és a piacunkról, minden olyasmit, ami érdekelheti az embereket, és segíthet nekünk több ügyfelet, megrendelőt vagy vásárlót szerezni.
Ráadásul 2021-ben a színvonalas tartalom a keresőoptimalizálás egyik, ha nem a legfontosabb alappillére.
Ha azt szeretnéd, hogy a neked fontos kulcsszavakra a honlapodnak legyen esélye az első találatok között szerepelni a Google keresőjében, akkor jó tartalmat – szöveget, képeket és videókat – kell gyártanod.
Ez nem könnyű, nem megy egyik napról a másikra, de hosszú távon nagyon sikeres stratégia.
De ha nem is akarsz folyamatosan tartalmat gyártani a honlapodra, céges blogot vagy vlogot vezetni, akkor is bizonyos alapkérdéseket mindenképpen meg kell tudnia válaszolni a honlapodnak.
Ki vagy? Mivel foglalkozol? Milyen problémámat tudod megoldani? Hogyan érhetlek el? Miért jó nekem, hogy hozzád fordulok, és nem más szakemberhez?
Ezek csak a legalapvetőbb kérdések, de sok vállalkozás weboldala már itt elvérzik. Te legyél jobb náluk. Biztos vagyok benne, ha végiggondolod a saját vállalkozásodat, még rengeteg más témaspecifikus kérdést is találsz, amely fontos lehet mindenkinek, aki a te üzletágadban keres információt, szolgáltatást vagy terméket.
Válaszold meg ezeket a kérdéseket szép sorjában a honlapodon. Az eredmény egy informatív, magas nívójú szakmai honlap lesz, amely vonzani fogja a közönséget és a potenciális ügyfeleket.
5. A minőségi weboldal stabil
Egy vállalkozás weboldalának esetében kulcskérdés a stabilitás. Ki akarna azzal foglalkozni, hogy nem működnek megfelelően a weblap funkciói, nem megjeleníthető egy-egy aloldal, vagy minden második kattintásra összeomlik az egész?
A stabil honlaphoz két dolog szükséges: megfelelő alapok és rendszeres karbantartás.
A stabil alap kialakításához egy jó sablonra és megbízható bővítményekre van szükség. A sablonról már volt szó. A bővítmények a WordPress világában ugyanazt jelentik, mint az okostelefonon az alkalmazások. Egy-egy speciális feladatra rengeteg bővítmény létezik, többségük azonban szemét, ezért nagy körültekintéssel érdemes választani.
Alapszabály: csak olyan bővítményt és sablont használj, amit rendszeresen frissítenek, különben legkésőbb a következő WordPress frissítésnél hibákat fog generálni.
Egy honlap soha sincs kész. Mindig lesz mit fejleszteni, finomítani rajta.
De ha az éppen aktuális állapota teljesen ideálisnak tűnik is, a legjobb alapokra épített weboldalnak is szüksége van a rendszeres karbantartásra: frissítésekre és biztonsági mentések készítésére. Mindez heti 10 perces időráfordítással megoldható. (Az esetleges felmerülő hibák elhárítása természetesen több időt is igénybe vehet).
Ellenben ha elhanyagolod a karbantartást, honlapod először talán csak lassabb lesz, idővel azonban egyre zavaróbb problémákkal fogsz szembesülni, amelyeket ráadásul jó eséllyel egyre nehezebb lesz megoldani.
Hogyan lehet minőségi weboldalam?
Ha olyan honlapot szeretnél a vállalkozásodnak, ami megfelel a fenti kritériumoknak, először is azt ajánlom, hogy olvasd el a kezdőknek szóló weboldal készítés útmutatómat. Ha úgy döntesz, hogy saját magadnak építed fel a honlapot, sok sikert kívánok, és ne habozz kérdéseket feltenni, ha elakadnál. Amennyiben teljesen szakemberre bíznád az új weboldalad elkészítését, nyugodtan vedd fel velem a kapcsolatot.
Remélem hasznosnak találtad a cikket, és segített végiggondolni, mi tesz igazán hatékonnyá egy üzleti célra épített weboldalt. Örülök, ha hozzászólsz, és nyugodtan oszd meg azt is, ha nem értesz egyet a leírtakkal.
Vélemény, hozzászólás?