A hatékony horgonyszöveg megválasztása a linképítési folyamat szerves része.
A horgonyszöveg helyes használata nem különösebben bonyolult dolog, mégis könnyű elrontani.
A jó horgonyszöveg segít elérni SEO céljaidat. A rossz, erőltetett horgonyszöveg pedig akár árthat is a honlapodnak.
Nézzük, mit kell tudni a horgonyszövegről!
A horgonyszöveg jelentése
Minden link alapvetően két elemből áll. Az egyik az URL cím, amire a hivatkozás mutat. A másik pedig a horgonyszöveg, az a szöveg, amire a linket „ültetjük”. A horgonyszöveget egyébként angolul anchor text-nek nevezzük.
Például vegyük ezt a linket: kerti játszótér. Amikor a linkre kattintasz, a https://mubo.hu/kerti-jatszoter/ URL címre jutsz. Amire kattintasz, a „kerti játszótér” pedig a horgonyszöveg.
A horgonyszöveget, és ezzel magát a linket, sokszor színnel és aláhúzással jelöljük ki. Ez nagyon fontos, mert a felhasználó első pillantásra is fel tudja ismerni, hogy egy linkkel van dolga.
Amikor egy képet állítunk be hivatkozásnak, a horgonyszöveg a kép alternatív (helyettesítő szövege) lesz.
Miért fontos a horgonyszöveg?
A Google szemében minden link jelzés. Amikor hivatkozol egy weboldalra, azt jelzed a Google-nak, hogy a linkelt honlap érdekes és értékes.
Ezért fontos az, hogy a lehető legtöbb erős honlapról szerezz a te weboldaladra mutató hivatkozásokat. Erről szól a linképítés.
Elsősorban a horgonyszöveg mutatja meg a Google-nak, hogy milyen témára és kulcsszóra tartod relevánsnak a linket, amit kiraksz a honlapodra. Pl. ezzel a linkkel (blog készítés kezdőknek) azt jelzem a Google számára, hogy a linkelt oldalon értékes tartalom található blog készítés témakörben.
A Google „fejében” ez egy felhívás arra, hogy a linkelt cikket a „blog készítés” kulcsszóra érdemes rangsorolni.
A Google ma már nem kizárólag a horgonyszöveget, hanem a link szövegkontextusát is figyelembe veszi.
Hogyan ne használj horgonyszöveget?
Az első a „ne csináld” listán az az eset, amikor töltelékszavakra vagy semmitmondó kifejezésekre (pl. „részletekért kattins”, „tovább információ itt”) ültetjük a linket. Ezzel az a baj, hogy nem adunk konkrét kapaszkodót a Google-nak, hogy miért is linkeljük az adott oldalt.
A másik, amit kerülni érdemes, a túloptimalizálás. Túloptimalizálás például, amikor egy cikkre építek 150 linket, és az összes horgonyszövege potnosan ugyanaz a kulcsszó. A Google-nek ezzel az a baja, hogy messziről ordít róla a mesterkéltség.
Márpedig a Google természetes linkprofilt szeretne látni, és ebbe beletartozik az is, hogy a horgonyszövegek is természetes hatást keltsenek.
Mint annyi minden másban, itt is a mérték a lényeg. Az nem gond, ha a Google képkeresésről szóló cikket Google képkeresés kulcsszóval is linkelem. Sőt, ez SEO szempontból egy bizonyos szintig még szükséges is.
A baj az, hogy ha nem természetes az arány, más horgonyszövegű linkek nem mutatnak az adott oldalra. A Google szempontjából ez könnyen tekinthető nem természetes linkelésnek.
Márpedig a természetes linkprofil a minőségi tartalom mellett a keresőoptimalizálás legfontosabb eleme.
Tippek a horgonyszövegek helyes használatára
A jó horgonyszöveg
- természetes, nem erőszakolja meg a nyelvi szabályokat. Lehet kulcsszót használni, de csak mértékkel, és nyugodtan alkalmazz ragozott formákat, szinonímákat stb. Jó megoldás még a kulcsszóval részlegesen egyező horgonyszöveg (pl. a „barna bőrszandál” kulcsszóra szeretnél rangsorolni, a horgonyszöveg bőrszandál lesz).
- nem akar minden releváns kulcsszót egy linkbe sűríteni. A honlapkészítés, weboldalkészítés, weblap szerkesztés horgonyszövegű link nem jó. Erőltetett, és a Google számára mérföldekről látszik, hogy a találati rangsor manipulására akarod használni.
- értelmes jelentést hordoz. Ha a felhasználó számára nem egyértelmű, milyen jellegű tartalommal fog találkozni, amikor egy linkre kattint, akkor az adott horgonyszöveg nem jó. A már említett „kattints ide” és társai horgonyszövegek nem hordoznak természetes jelentést, ezért inkább ne használd őket.
A kulcsszavas horgonyszövegek mellett még érdemes használni:
- márkaneves horgonyszöveget, például Virto. Ezt sokan egyáltalán nem alkalmazzák, pedig fontos. Lényeges, hogy a márkaneves link mögött ne egy konkrét kucslszóra rangsoroló aloldal legyen. Például ha van egy Szandálfellegvár márkanevű webshopom, akkor a Szandálfellegvár link ne egy konkrét 36-os női barna bőrszandál termékoldalát hozza be, hanem a főoldalt.
- sima URL-es horgonyszöveget. Például https://virto.hu/seo-szovegiras-a-gyakorlatban/.
Hogyan találom meg az összes belső és külső linkemet?
Egy idő után nem is annyira egyszerű nyomon követni a honlapunk belső linkhálózatát és külső hivatkozásait sem. Szerencsére több eszközt is használhatunk erre:
- Google Search Console: A linkek menüpontban végigböngészhetjük a Google által indexelt összes külső és belső linkünket. Sajnos nem túl jó a felület, de azért használható.
- Screaming Frog: Ez már sokkal kényelmesebb eszköz, amivel ügyesen kigyűjthetjük a linkeket és horgonyszövegeket (meg még ezer más technikai információt is). A Screaming Frog egy letölthető alkalmazás, az alapváltozata ingyenes.
- SEO SpyGlass: A külső linkek elemzésére szintén szuper eszköz. Letölthető, és ingyenesen használható. De az ingyenes verzióban nem lehet menteni, és egyszerre csak egy honlap vizsgálható vele.
Ennyit szerettem volna megosztani a horgonyszövegekről. Ha kérdésed van, örömmel válaszolok!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?