Az egyik leggyakoribb kérdés a keresőoptimalizálással kapcsolatban, hogy milyen hamar hoz eredményt.
Ebben a cikkben ezt a témát járjuk körül, valós példákon keresztül!
Milyen eredményt hozhat a SEO?
A keresőptimalizálás elsődleges célja nagyszámú, értékes forgalmat (valódi felhasználókat) szerezni a weboldalunkra a Google keresőn keresztül, akik aztán ügyféllé, vásárlóvá válva üzleti hasznot is hajthatnak nekünk.
A hatékony SEO segítségével:
- nőni fog az organikus (ingyenes) forgalom a honlapunkon. A nagyszámú olvasóból a korábbinál több vásárlónk, ügyfelünk lesz.
- előkelő, jól látható helyen fog a honlapunk megjelenni a Google keresőben a nekünk fontos kulcszavakra, keresésekre.
- Okos, SEO fókuszú tartalomstratégiával le fedheted a vásárlói életút teljes területét, ezzel is növelve a honlap bevételgeneráló képességét.
- rengeteg új emberrel ismertetheted meg a márkád.
Mitől függ, hogy milyen gyorsan jön az eredmény?
Az, hogy egy SEO kampány milyen hamar hoz kézzelfogható eredményt, nagyon sok tényezőtől függhet. Ezek között vannak piaci és emberi tényezők is. A legfontosabbak:
- SEO szaktudás: egy eredményes SEO projekt felépítéséhez naprakész, stabil tudás szükséges. Ezt a fajta tudást nem lehet kihagyni az egyenletből: vagy meg kell bíznod egy SEO specialistát, vagy magadnak kell megtanulnod a keresőoptimalizálást (SEO tanfolyamok).
- a SEO projektre fordítható idő, energia és büdzsé: ha sok időt, energiát és pénzt tudunk belerakni a keresőoptimalizálásba, akkor egységnyi időintervallumon belül több és jobb tartalmunk, külső linkünk lesz. Ezzel pedig gyorsítani tudjuk az eredményeket.
- a versenytársak: ha az adott témakörben sok, SEO szempontból erős versenytárs honlapot kell behozni, akkor áltlában több időre van szükség a sikerhez.
- a téma szezonalitása: ha például kerti termékeket árulunk egy webshopban, akkor a téma szezonalitása (november és február között senki nem kertészkedik) erősen hatni fog az organikus forgalomra.
- az emberi tényező: ahogy látni fogod, a SEO-hoz türelem és megfelelő hozzáállás kell. A keresőoptimalizálásnak nem kedvez a kapkodás, a jól megalapozott, folyamatos építkezés ellenben igen.
Mikor fogom látni a keresőoptimalizálás eredményét?
Előre ezt gyakorlatilag lehetetlen megmondani. Nincs a világon ember, legyen a legfelkészültebb specialista, aki előre biztosan meg tudná mondani, hogy mikortól fog felfutni az organikus forgalom, és ez mikor fog pozitív módon megjelenni a bevételekben.
Egyetlen egy dolgot elég magabiztosan ki lehet mondani:
A SEO munka eredményeire inkább hónapokat, mint heteket kell várni.
Hosszú hónapokat, ezzel érdemes előre számolni. Ha azonnali forgalomra, eladásra van szükség a honlapon, akkor érdemes megfontolni a Google Ads hirdetéskezelést.
1. Példa: a klasszikus hat hónap
A „mikor fogom látni a SEO eredményeit” kérdésre – legalábbis ha csekély látogatottságú honlapról van szó, és átlagos versenyben kell helyt állni – az általános válasz a bűvös 6 hónap. Nem tudom, hogy ezt a 6 hónapot alá támasztja-e bármiféle statisztika, de a tapasztalatom szerint ökölszabályként elég jól alkalmazható.
Az egyik ügyfelemmel 2022. januárban kezdtünk el közösen dolgozni. A kártevőirtás témájú honlap nem volt új, és korábban végeztek rajta – nagyon gyatra minőségű – SEO munkát. Bár volt egy stabil organikus forgalma, de a lehetőségekhez képest nagyon alacsony.
Az ügyfélnek a klasszikus 6 hónapos „szabályt” mondtam fel: előbb nem érdemes komoly eredményt várni, de utána – ha minden tervszerűen halad – markáns javulást fogunk tapasztalni.
Szisztematikus SEO munkába kezdtünk. Technikailag, szerkezetileg, linkprofil és tartalmi szempontból is teljesen újra kellett gondolni a weboldalt.
Hónapok teltek el anélkül, hogy az organikus forgalmi adatokban bármi változás történt volna. Ez tud lenni a SEO legidegörlőbb része: az ügyfél csak költ és költ, de nem lát semmi változást: nincs még magasabb forgalom, se több megrendelés/ügyfél.
Aztán a 5. hónapban elkezdett mocorogni az organikus forgalom, pár hét múltán (6-7. hónap) pedig brutális emelkedésbe kezdett. Irtózatos mennyiségű új megrendelés szakadt az ügyfelemre.
A látványos eredmény három dolgon múlott:
- stabil SEO stratégia és következetes végrehajtás.
- némi „szerencse”: 2022 nyarán a forróság miatt elképesztően sok darázs volt, mi pedig jó előre rágyúrtunk a darazsas kulcsszavakra és tartalmakra. A SEO munka pont akkorra érett be, amikor bedurvult a darázsszerzon: innen a rengeteg megrendelés.
- a legfontosabb: az ügyfél végig türelmesen kivárta az első 6 hónapot.
2. Példa: amikor többet kell várni
Előfordul, hogy a 6 hónap kevés a látványosabb eredményhez. Az egyik ügyfelem gluténmentes és vegán termékeket árul egy saját webshopban. 2022. januárban kezdtünk a közös munkába, gyakorlatilag a nulláról.
Ebben a témakörben a verseny az átlagosnál picit erősebb, ráadásul szükős volt a linképítésre fordítható büdzsé is. A helyzetet tovább nehezítették a Google mára teljesen általánosság váló indexelési anomáliái, az új tartalmakat olykor hónapokig nem volt hajlandó bevenni a keresőmotor.
Az egész együtt azt az eredményt adta ki, hogy még a 6. hónapban sem történt semmi.
A 7. hónap végétől folyamatos és lassú emelkedés kezdődött, átütő eredményt azonban nem láttunk. Az organikus forgalom növekedett, de nem olyan ütemben, ahogy azt szerettük volna.
Végül a karácsonyi szezon adott egy löketet a honlapnak, és úgy tűnik 1 év kellett ahhoz, hogy tényleg markánsan induljon el felfelé az organikus tartalom.
Mindebből leszűrhető tapasztalat:
- van, hogy a 6-10 hónap is kevés a jól látható eredményhez a SEO-ban.
- az új, vagy semmi/minimális organikus forgalommal rendelkező weboldalaknál nehezebb féléves távon komoly eredményt hozni.
- lehet linképítés nélkül vagy kevés linképítéssel is seózni, de akkor tovább fog tartani, amíg lesz eredmény.
3. Példa: amikor kicsit gyorsabban jön az eredmény
Amikor egy weboldal már a közös SEO munka előtt is komoly forgalmat fut a Google-ban, vagy tartalmi szempontból a SEO projekt kezdete előtt is kiemelkedő minőséget képvisel (mert például eleve odafigyeltek a tartalommarketingre), akkor jó eséllyel lehet viszonylag hamar nagyon szép eredményeket elérni keresőoptimalizálással.
Az egyik ügyfelem etikus kutyatenyésztő, a fő vásárlóközönsége külföldiekből áll. Nagyon szépen felépített marketing folyamataik voltak már azelőtt, hogy belekezdtünk volna a SEO munkába. A weboldalukon nagyon sok, igényes blogcikk szerepelt. Konkrétan keresőoptimalizálással azonban korábban nem foglalkoztak.
Más szóval adott volt egy nagyon erős bázis az organikus forgalom növeléséhez. Ráadásul gőzerővel álltak bele a közös munkába, a tartalomfejlesztésbe és a linképítésbe is.
Az eredmény magáért beszél:
Egy viszonylag kompetitív piacon 6 hónap alatt háromszorosára tudtuk emelni az organikus forgalmat, a megkeresések számai is meredeken emelkednek. Ebben az esetben már a 4. hónaptól pozitív jelek jelentek meg a Search Console adatokban.
Mit tette lehetővé a gyors sikert?
- stabil alapról lehetett építkezni
- komoly büdzsével állhattunk neki a közös munkának
- a nemzetközi (angol nyelvű) piac hatalmas, ezért jó stratégiával és pontos munkával gyorsan lehet növekedni. Cserébe persze sokszor a verseny is nagy.
Összefoglalás
A SEO nem kis részben türelemjáték. A keresőoptimalizálásban az lesz sikeres, aki ki tudja várni az eredményeket, és nem hagyja abba a SEO munkát, csak azért, mert 4-6 vagy akár 12 hónapig nem látszik a fény az alagút végén.
Várni, türelmesnek lenni sokszor baromi nehéz. Főleg, hogy közben megy el a pénz SEO szakértőre, linképítésre, szövegírásra.
Utólag visszatekintve, amikor már megjönnek a látványos eredmények, persze egyértelmű lesz, hogy megérte. De addig el kell jutni.
Ezért nagyon fontos, hogy realisztikus elvárásokkal kezdjünk bele egy keresőoptimalizálás projektbe, ne várjunk azonnali csodát. És válasszunk olyan SEO szakembert, aki nem fél erről is őszintén beszélni.
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?