A keresőhirdetés egy nagyon hatékony online marketing eszköz. Ha okosan használod, markánsan növelheted vele a weboldalad üzleti hasznát és értékét.
Nézzük, mit kell érdemes tudni a keresőhirdetésekről!
A Google keresőhirdetésekről: gyorstalpaló
A keresőhirdetés (search ads) a leggyakoribb Google Ads típus (Mi az a Google Ads?). A lényege, hogy a fizetett hirdetéseink a Google találati lista legjobban látható helyein jelennek meg, ha a felhasználó számunkra fontos keresést végez.
Honnan tudjuk, hogy mikor lényeges számunkra egy keresés? Nagyon egyszerű: ha a user egy nekünk releváns kulcsszót (keresési kifejezést) üt be a keresőbe.
A keresőhirdetéseinknél pontosan beállíthatjuk, milyen kulcsszavakra szeretnénk megjelentetni a reklámjainkat a Google találati listán.
A példa kedvéért mondjuk egyedi szaunák építésével foglalkozom. Ebben az esetben fontos lesz számomra, hogy a keresőhirdetéseim megjelenjenek minden releváns kulcsszóra, például a „kültéri szauna építés”-re is. Az alábbi képen lila háttérrel látható, hol jelennek meg az erre a kulcsszóra célzó keresőhirdetések.
Na most, a Google Ads rendszerében viszonylag egyszerűen beállíthatom, hogy legyen olyan keresőhirdetésem, ami megjelenik a „kültéri szauna építés” kulcsszóra.
Brilliánsan könnyűnek hangzik, nem? A felszínen tényleg annak tűnik, a mögöttes technikai háttér viszont elképesztően komplikált. Ebből a komplikáltságból némi azért lecsorog a Google Ads felhasználói szintjére is.
Például, a Google Ads rendszerében a keresőhirdetéseknél jelenleg három egyezési formát adhatunk meg, amikor kulcsszavakat választunk a kampányunkhoz:
- pontos egyezés: azaz csak akkor jelenjen meg a hirdetés, ha a felhasználó pontosan a megadott kulcsszót üti be a keresőbe
- kifejezés egyezés: amikor a Google nem csupán a konkrét kulcsszóra, hanem az értelmében egyező/nagyon hasonló kulcsszavakra is megjelenteti a hirdetést
- általános egyezés: ilyenkor a Google minden kulcsszóra elkezdi megjelentetni a hirdetésünket, ha szerinte témába vág a felhasználó által használt keresőkifejezés.
Hogy pontosan melyik egyezés típust érdemes használni, azt legtöbbször csak folyamatos teszteléssel lehet eldönteni. Meg persze nem árt résen lenni, mert a Google olykor csavar egyet a rendszeren, és változnak az egyezéstípusok is.
A keresőhirdetések előnyei röviden:
A keresőhirdetések megfelelő kezekben nagyon hatékony online marketing eszközt jelentenek. A Databox gyűjtése szerint a keresőhirdetések konverziós aránya nagy átlagban 3-6% között alakul, azaz 100 kattintásból 3-6 jutott el valamilyen konverzióig (kapcsolatfelvétel, vásárlás, stb.). Ez az arány, összehasonlítva más csatornákkal, nagyon jónak számít az online marketingben.
A Google keresőhirdetések legfontosabb előnyei:
- Pontosan azok elé kerül a hirdetésed, akik számodra releváns dolgokra keresnek a Google-ban.
- Csak a kattintásokért fizetsz, a megjelenésekért nem.
- Folyamatos optimalizálással nagyon szép eredményeket tudnak hozni.
- Nagyon pontosan lehet mérni az eredményeket/konverziókat, összekapcsolható a Google Analytics-szel.
Mikor lehet szükséged keresőhirdetésekre?
Nehéz olyan helyzetet elképzelni, amikor egy üzleti célú honlapnak ne lennének hasznosak az okosan használt Google keresőhirdetések.
A keresőhirdetések hatékony megoldást jelenthetnek neked, ha:
- szeretnéd növelni a honlapod látogatottságát, és a weboldalon keresztül érkező megrendelések, vásárlások számát
- mindezt ráadásul gyorsan, szinte azonnal
- új a honlapod, ezért még sokáig nem számíthatsz jelentős organikus forgalomra (a Google az új weboldalakat eléggé alulreprezentálja a nem fizetett találatoknál)
- ha már régi a honlapod, de még sincs elég forgalma a keresőből
- ha állandó, stabil jelenlétet szeretnél a Google keresőben
- ha időszakos szolgáltatásokat, termékpromociókat, stb. szeretnél reklámozni
Ha nem életbevágó a gyors eredmény, és szívesebben tervezel hosszú távra, akkor érdemes megfontolni a keresőoptimalizálást is. Akár a Google Ads mellé.
A keresőhirdetés elindításának folyamata
- Google Ads fiók reigsztrálása: Google Ads fiókot bárki ingyenesen regisztrálhat. Regisztráció után érdemes beállítani a konverziómérést, összekapcsolni a fiókot a Google Analytics-szel a pontos mérés érdekében.
- Kulcsszó kutatás (Erről itt írtam bővebben SEO-s szemmel: Kulcsszó kutatás kezdőknek). Erre kiválóan tudod használni a Google Ads beépített Kulcsszótervezőjét, ami megmondja, milyen kifejezésre mennyiszer keresnek az emberek, és átlagosan mennyit kell fizetni egy kattintásért.
- A hirdetések felépítése: a kigyűjtött kulcsszavakat kampányokba és hirdetéscsoportokba kell osztanod, majd meg kell írni maguknak a hirdetéseknek a szövegeit is.
- Folyamatos optimalizálás: A Google Ads akkor hatékony, ha a kapott adatok alapján rendszeresen csiszoljuk, optimalizáljuk a kampányainkat. Például javítjuk a célzást (pl. újabb kulcsszavak gyűjtése), dolgozunk a hirdetés szövegeken, valamint fejlesztgetjük a célhonlapot is.
Fontos tudnod, hogy a Google Ads egy elég egyszerűnek tűnő kezelőfelülettel rendelkezik, azonban a megfelelő tudás nélkül gyakori, hogy a hirdetők nagyon sok pénzt dobnak ki nem hatékony hirdetésekre.
Ezért mindenképpen érdemes megfontolni egy Google Ads szakértő felkérését a kampánykezelésre.
Mennyibe kerül egy kattintás?
A keresőhirdetéseknél a kattintások után fizetünk.
Hogy mennyibe kerül egy kattintás, azt nagyon sok minden befolyásolhatja. Kezdve a piaci versenytől egészen a hirdetés, vagy a landing oldal (ahová a user a hirdetésre kattinva érkezik) minőségéig.
Minden hirdető saját maga állíthatja be, hogy mennyit hajlandó fizetni egy kattintásért, ezt nevezzük licitnek. A licit mértéke is szerepet játszik abban, milyen gyakran fog megjelenni egy hirdetés a Google-ban.
Fontos azonban: a licit mértéke csak egy szempont, és még csak nem is a legfontosabb! Sokkal jobban befolyásolja a tényleges kattintási árat a hirdetés és a landing oldal minősége, és relevanciája a kiválasztott kulcsszavakra.
Azt, hogy a rendszer szerint mennyire releváns a hirdetés és/vagy landing oldal egy adott kulcsszóra, az úgy nevezett minőségi mutatóból (1-10 skála) tudhatjuk meg.
Az átlagos kattintási költség egyébként iparáganként változik. Van olyan témakör, ahol sok száz, vagy akár ezer forint is lehet egy kattintás, míg más, kevésbé kompetitív szegmensekben 20-50 forintból is kijöhetünk.
Milyen büdzsével érdemes elkezdeni keresőhirdetéseket futtatni a Google-ban?
Nehéz az ideális hirdetési büdzséről nagy átlagban beszélni. Amit biztosan ki lehet jelenteni, hogy minél magasabb a büdzsé, annál több hirdetést tudunk megjelentetni egységnyi idő alatt, ergó a kattintások száma is magasabb lesz.
Vagyis érdemes a lehetőségeinkhez képest amennyire csak lehet magas hirdetési büdzsével dolgozni. Ez mindenkinek mást jelent, a kisebb vállalkozások elindulhatnak akár havi pár tízezer forinttal is.
Ha már látjuk, hogy visszajön a befektetés, érdemes törekedni a kb. havi 100 ezres hirdetési költség megközelítésére. A tapasztalat szerint ez az összeg egy olyan határ, ahol jelentősen emelkedni szokott a kampányok hatékonysága – egyszerűen egy ilyen keretből a Google Ads rendszere is több adathoz jut hozzá, jobban tud segíteni a hirdetések optimalizálásában.
Egy tipp: ha szeretnéd a hirdetési büdzsédet szuperhatékonyan elkölteni, fontold meg a Google hirdetéskezelés szolgáltatásunkat.
Sok sikert!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?