A márkanév (brand) vállalkozásod legfontosabb erőforrása, ha marketingről van szó. Hatalmas érték, amikor az emberek közvetlenül a brandedre keresnek a Google-ban. És komoly probléma, ha a te márkádra keresnek, de utána mégis más weboldalra jutnak.
A Google és a brandkeresések
Amikor elindul egy új vállalkozás a neten a friss honlapjával, a legelső cél, amit kijelölhet magának SEO szempontból, hogy egyre több témába vágó kulcsszóra jelenjen meg a lehető legjobb helyen.
Például, indítok egy virtuális aszisztens vállalkozást. A honlapom címe govirtual.hu lesz. Okos SEO munkával, vagy egy SEO szakértő segítségével fél-1 év alatt elérem, hogy a virtuális aszisztens témában az én honlapom egyre több kattintást szed össze.
Ez eddig szuper. Egyre magasabb forgalom, egyre több érdeklődés.
De innen még bőven van feljebb.
Ugyanis – ha a honlapom tényleg kiemelkedő tartalmi szempontból, odafigyelek a márka építésre, és a megszerzett ügyfeleim jó hírét viszik a vállalkozásomnak – egy idő után megjelennek a brandkeresések. Amikor valaki már nem úgy érkezik a honlapomra, hogy a Google-be beüti a „virtuális aszisztens” kulcsszó valamely variánsát, hanem konkrétan a márkanevemre keres rá, például így: „govirtual virtuális aszisztens” vagy csak simán „govirtual”.
A sok brandkeresés általában az „érett” honlapokra jellemző. Elérni ezt a szintet üzleti szempontból rendkívül jövedelmező. A sok márkajellegű keresés a Google számára is erős jelzés arra, hogy az adott honlapot érdemes előnyben részesíti a keresőben.
Amikor félremegy a márkaneves keresés
Tehát az emberek elkezdtek a márkanevemre keresni, ez szuper!
Kivéve, ha azt veszem észre: bár egyre több a brand jellegű keresés a Google Search Console szerint, de a kattintás kevés.
Ilyenkor a felhasználók, akik azzal a céllal írták be a márkanevemet a Google keresőbe, hogy konkrétan az én honlapomra érkezzenek, valamiért eltérültek.
Ez a jelenség gyakoribb, mint gondolnánk. És üzleti szempontból rengeteg veszteséggel járhat, ha nem ismerjük fel időben, és nem teszünk ellene.
Például van olyan webshopos SEO ügyfelem, akiknél a vásárlók nagyobb része márkaneves keresésre érkezik a Google-ból. Illetve sokáig csak érkezett volna: a konkurencia sokszor elcsaklizta a brandneves keresést indító felhasználókat.
Hogyan?
Például Google hirdetésekkel (mi az a Google Ads?). Ha valaki „virtuális aszisztens” kulcsszóra indít hirdetéseket általános egyezéssel (ez a legtágabb célzási lehetőség a Google Ads-nál, gyakorlatilag ilyenkor a hirdetésünk minden keresésre megjelenik, aminek a Google szerint köze lehet a virtuális aszisztens témakörhöz), akkor jó eséllyel meg fog jelenni a hirdetése akkor is, ha a felhasználó konkrétan az én márkámra keres rá.
De az is előfordulhat, hogy a versenytársaim felismerve, mekkora erő van a márkanevemben, megpróbálnak célzottan a márkanevemre hirdetni. Ha erős a márkám, nem lesz könnyű dolguk, de azért sok zavart okozhatnak.
Sőt, a keresőoptimalizálásban is lehet a stratégia része, hogy megpróbáljuk eltéríteni a nagyobb konkurensekre szóló márkajellegű kereséseket.
A lényeg az, bőven fennáll a veszélye annak, hogy a márkanevünkre irányuló kereséseket – amikért annyit dolgoztunk – eltérítik tőlünk a versenytársak.
Mit lehet tenni a márkanevünk védelme érdekében a Google keresőben?
Nézzünk egy valódi, életből vett példát, a honlapszaki.hu-t (ez a régi brandnevünk, még a Virto megalapulása előttről).
Mivel egyre több a márkaneves keresésünk (látjuk a megjelenések szemének emelkedését a Google Search Console-ban), ezért mindent megteszünk, hogy a konkrétan ránk kereső felhasználók ne kössenek ki végül szándékukon kívül más honlapokon.
Ha valaki a „honlapszaki” kifejezésre keres rá, valami ilyesmit fog látni:
Mivel bőven hirdetnek mások a mi márkanevünkre, ezért folyamatos jelenlétet tartunk fent a Google hirdetések között, ezt látod balra felül a piros keretben. Alatta a lap alján zöld keretben azt láthatod, hogy elsők vagyunk az organikus találatok között is. Jobbra pedig a kékkel kiemelt helyen a Google kidobja a Google Cégem profilunkat, szép látványosan.
Még így is van esélyes a felhasználónak más honlapokra futnia (van ott hirdetés bőven), de azért jól láthatóan domináljuk a saját márkaneves kereséseinket.
Ami jó nekünk, hiszen potenciális, konkrétan minket kereső ügyfeleket nyerhetünk. És nekik is jó, mert oda jutnak, ahová szerettek volna, nem valami teljesen ismeretlen weboldalra.
Nézzük sorba a fenti példában mutatott megoldásokat!
1. Legyünk elsők az organikus találatok között
Ez az első, és legfontosabb lépés. Szerencsére valószínűleg, ha már számottevő mennyiségű márkaneves keresés megy a weboldaladra, akkor SEO szempontból már van olyan szinten a honlapod, hogy ez ne legyen különösebb probléma.
Általában a weboldalad címlapját érdemes optimalizálni a brandnévre. De ha a vállalkozásod márkaneve mellett fontos a személyes márkád is (pl. a mi esetünkben van a honlapszaki.hu, és van az én személyes márkám: Jobbágy András SEO szakértő), akkor utóbbira is érdemes kijelölni és SEO optimalizálni egy külön aloldalt.
Természetesen az a legjobb, ha nem csupán az első organikus találatot uralod, hanem dominálod az utána következőket is. Ebben gyakran segít egy aktív Facebook vállalkozás oldal, LinkedIn profil, stb., mert ezek is be tudnak jönni a top 5-be a márkaneves kereséseknél.
2. Hirdessünk rá a saját márkanevünkre
Minden értelmes Google Ads kampány első lépése, hogy ráhirdetünk a saját márkanevükre. Ennek ellenére sokszor találkozom vele, hogy még nagyobb ügynökségek is elfeledkeznek erről az alap dologról. Pl. a már említett webshopos SEO ügyfelemnél, ahol a vásárlók nagy része márkaneves keresésből jött, a Google Ads-t kezelő ügynökség kihagyta ezt a lépést.
Ráadásul a Google a saját márkanévre hirdetést támogatja is a maga módján: mivel nyilvánvalóan a saját weboldalunk a legjobb találat a márkanevünket tartalmazó keresésekre, ezért az ilyen hirdetések baromi olcsók, néha mindössze pár forintba kerülnek kattintásonként.
Fontos: ezért is érdemes „rendes” saját márkanévben gondolkodni.
A legjobbvirtualisaszisztens.hu sokkal rosszabb választás, mint a govirtual.hu. Az előbbi sosem lesz megkülönböztethetően a sajátunk (100 másik holnap is jó találat lehet a „legjobb virtuális aszisztens” keresésekre), ellentétben a másodikkal.
3. Google Cégem profil használata
A Google Cégem (Google My Business) egy ingyenes szolgáltatás, amibe helyi vállalkozások regisztrálhatnak. A Google Cégem profil a feltétele például a Google térképen megjelenésnek.
Elsősorban a helyi keresőoptimalizálásban betöltött szerepe miatt szoktuk emlegetni a Google Cégemet, de nagyon hasznos a brandneves kereséseknél is. Nagyon látványos, kiemelt megjelenést tesz lehetővé a találati listán asztali képernyőn és mobilon is.
A jól optimalizált Google Cégem profil átlátható, világos és minden szükséges adat ki van töltve benne. Fontosak a jó minőségű fényképek, és szuperlényegesek az értékelések.
Összefoglalás: így védd meg a márkaneved a Google-ban
Röviden tehát:
- legyél első a márkanevedre futó kereséseknél az organikus találatok között
- ha szükséges hirdess rá Google Ads-ban a brandnevedre
- és ne feledkezz meg a Google Cégem nyújtotta lehetőségről sem.
Ha pedig segítségre van szükséged bármelyik megoldáshoz, keress minket bátran!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?