A Google első helyet nézted ki magadnak. Helyes. Ebben a cikkben megmutatom, hogyan tudod megszerezni. A végén egy fontos „titkot” is elárulok, ezért erősen javaslom, hogy olvasd végig az egész cikket.
A statisztika szerint a felhasználók 99 százaléka kizárólag a Google találati lista (SERP) első oldalát nézi meg, és az első helyezett kapja a kattintások 28–40 százalékát.
Vagyis az emberek 28-40 százaléka biztosan találkozik a honlapoddal, ha egy releváns Google keresésre az első helyen jelenik meg.
Ebből világos, hogy ahol csak lehet, törekedni kell az első hely megszerezésére a Google találati listán. Nézzük meg, hogyan érdemes nekikezdeni.
De mielőtt továbbmegyünk, egy dolgot hadd mondjak el: mára a legtöbb esetben komoly küzdelem van a Google első helyeiért. Nem biztos, hogy a nulláról indulva, kevés háttértudással nyerni tudsz ebben a versenyben. Egyáltalán nem véletlen, hogy külön iparág épült ki erre a célra, lásd: A keresőmarketing jelentése.
Na, befejeztem, csapjunk a lovak közé!
1. lépés: Ellenőrizd a Google találati listát!
A legtöbben már itt el szoktak vérezni. Pedig elég könnyű megérteni a lényeget: mielőtt bármit is tennénk, fel kell mérni a terepet.
Üsd be a Google keresőbe azt a kulcsszót, amire szeretnél az első helyen megjelenni. Ha nincs ötleted a kulcsszóra, akkor kezdj kulcsszókutatással.
Jegyezd meg magadnak, mit látsz a találati lista elején.
- Látsz szöveges hirdetéseket? Mennyit? Ezeket „Szponzorált” címkével jelzi a Google. Egyébként ugyanúgy néznek ki, mint a sima találatok.
- Képes hirdetések jelennek meg legfelül? Ha termékekre irányult a keresés, akkor él ez az opció.
- A fizetett hirdetések alatt jönnek az úgynevezett „organikus” (nem fizetett) találatok. Milyen weboldalak szerepelnek ott? Milyen típusú tartalmak? Sztorizgató blogcikkek, szolgáltatást kínáló oldalak vagy termékoldalak?
- Találkozhatsz még YouTube videókkal, vagy akár AI generált válaszokkal is.
Mit tudsz meg mindebből?
Egyrészt láthatod, mennyire telített a találati lista hirdetésekkel. Ha a sok hirdetés teljesen elnyomja az organikus találatokat, akkor más megközelítést érdemes alkalmazni, mintha csak kevés, vagy nulla hirdetéssel kellene versenyezni.
Másrészt felmérheted a konkurenciát is. Képet kaphatsz róla, milyen típusú tartalmakkal szerepelnek a találati lista elején, milyen hosszúak az adott tartalmak, stb. Valami hasonlót kell majd neked is alkotni.
Ha YouTube videókat látsz legfelül, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy szöveges tartalom helyett te is videót készíts.
Harmadrészt képet kaphatsz a keresési szándékról is. Vagyis megfejtheted, a Google szerint mit keresnek azok, akik használják a kiválasztott kulcsszót.
És persze van még itt millió nüansz, de mindet nem tudjuk végigzongorázni. Egyelőre elég, ha az eddigiekre koncentrálsz.
Plusz tipp: az organikus találatok esetében ezzel az eszközzel ingyenesen kaphatsz egy közelítő értéket arról, mennyire erős az adott konkurens weboldal. Csak be kell másolnod az URL címet. 0-100-as skálán mutat egy értéket. Minél magasabb a szám, annál erősebb az adott weboldal, ami általában jó jelzés arra, mennyire lesz nehéz leelőzni.
2. lépés: SEO vagy Google Ads
A Google találati lista elejére két megközelítéssel is oda kerülhetsz.
Az egyik, ha fizetett hirdetést „adsz fel” a Google Ads rendszerében. A másik, ha a tiéd lesz a legjobb (leegyszerűsítve, a leghasznosabb, leginformatívabb, stb.) tartalom az organikus találatok között. Az utóbbihoz vezető folyamatot nevezzük keresőoptimalizálásnak (SEO).
Mindkét megközelítés működik, mindkettőnek meg vannak a maga előnyei és hátrányai. Lásd: Google Ads vagy SEO?
Ha nagyon sok a fizetett hirdetés, és az organikus találatokat gyakorlatilag keresni kell a találati listán, akkor lehet, hogy jobban jársz te is a Google Ads-szel. Más esetekben én általában a SEO-t preferálom.
A továbbiakban ezért a SEO megközelítést viszem tovább.
Ahhoz, hogy sikeres legyél a SEO-ban, nagyon lecsupaszítva három dologra van szükséged:
- a honlapodnak meg kell felelnie bizonyos technikai elvárásoknak. Bővebben lásd a Technikai SEO cikkemet.
- a honlapodnak sok és jó keresőoptimalizált tartalommal kell rendelkeznie. Erről is írtam már, Mennyi tartalom kell a sikeres SEO-hoz címmel.
- emellett szükséged van erős külső hivatkozásokra, azaz valamennyi linképítésre is.
Ez volt az elméleti alap, menjünk tovább.
3. lépés tartalmi vázlat készítése
Ott tartottunk, hogy szeretnél az első helyen szerepelni az általad kiválasztott kulcsszóra. Megegyeztünk, hogy fizetett hirdetések nélkül szeretnéd ezt a célt elérni, azaz mostantól az első ogranikus helyezés a cél.
A következő lépés egy SEO szempontú tartalmi vázlat készítése lesz.
A vázlatnak a következőket kell tartalmaznia:
- Fókusz kulcsszó és keresési szándék
- Cím
- URL cím
- Metaleírás
- A szöveget tagoló alcímek
- Egyéb fontos instrukciók (pl. mennyi kép kell, szerepeljen-e benne grafikon, stb.)
A SEO szövegírás cikkemben ezekről bőven írtam, olvasd át, hasznos lesz.
Persze itt jön a kérdés, mi alapján határozd meg a fentieket. Nos, szerintem a legjobb a találati lista élén szereplő tartalmakból indulsz ki.
Azaz általában jó megközelítés, ha hasonló tartalmat készítesz, mint ami már egyébként is jól rangsorol a Google keresőben. Csak még jobbat.
Bővebben a már említett cikkben.
4. lépés: A keresőoptimalizált tartalom elkészítése
A kezedben a vázlat, itt az idő megírni a szöveget!
Persze könnyebb dolgod lesz, ha van némi szövegírási tapasztalatod. De ha nincs, akkor se ijedj meg, mert van több lehetőség is. Az egyik rögtön az – és erre bíztatlak -, hogy próbáld meg. Ki tudja, lehet, hogy simán menni fog, adj egy esélyt magadnak. Komoly segítség lehet a már említett SEO szövegírás blogcikkem.
Ha van egy jó SEO vázlatod, de a szövegírást oly távol érzed magadtól, mint Makó Jeruzsálemtől, akkor keress a szövegírót. Szívesen ajánlok, ha írsz egy üzenetet.
Ma már a tartalmat meg lehet írni AI segítségével is.
Ezzel gyorsítani lehet a folyamatot, de jelenleg még egyáltalán nem könnyű AI-val magas minőségű szöveget íratni. Persze, nem is lehetetlen, a SEO Tréningemben erre is mutatok lépésről-lépésre technikákat.
5. lépés: Külső hivatkozások
A Google egy weboldal, vagy a honlap egy bizonyos aloldalának minőségét nem csupán a szöveges tartalom felmérése alapján ítéli meg.
Fontos az adott weboldal vagy tartalom hitelessége, „tekintélye” is. Nagyon leegyszerűsítve: nem csupán az számít, amit egy weboldal állít magáról (például, hogy ért egy témához), hanem az is, amit más weboldalak állítanak róla.
Ha egy honlapot sokszor hivatkoznak meg más, releváns és látogatott weboldalakról, akkor a Google szemében nőni fog a hitelessége.
Ma már tudjuk, hogy nem csupán a klasszikus linkeket veszi számításba a Google, hanem a hivatkozás nélküli említéseket is. Önmagában tehát a márkaépítés folyamata is segíthet a Google helyezéseid javításában – de ha SEO szempontból tekintünk az egészre, a linkek még mindig nagy szerepet játszanak.
Gyakori jelenség, hogy egy tartalom jobb élményt nyújt, mind a találati lista elején szereplő konkurens anyagok, mégsem tud előre kerülni. Hiába hosszabb, informatívabb, jobban megírt, stb.
Az ok sokszor az, hogy a találati lista elején szereplő honlapok nagyobb tekintéllyel, hitelességgel rendelkeznek: régebb óta ismertek, több és jobb külső hivatkozások van.
Ezt a versenyelőnyt linképítéssel tudod szűkíteni. Azaz, ha a saját tartalmadra hivatkozásokat szerzel más weboldalakról.
Bővebben erről a témáról a nagy linképítés cikkemben írtam.
Tipp: ha elkészült az új tartalom, várj 3-6 hetet, amíg kiderül, meddig tud felfelé jutni önerőből a találati listán. Ha önerőből nem jut fel a TOP 10-be, akkor érdemes a linképítés felé lépni.
Amit semmiképpen se felejts el
Eddig mindvégig arról volt szó, mit kell tenned, ha egy kiválasztott kulcsszóra szeretnél az első helyen szerepelni a Google keresőben.
Itt van az a pillanat, hogy eláruljam az elején említett „titkot”.
Nem attól lesz jó neked, ha X vagy Y kulcsszóra első helyen szerepelsz. Hanem attól, ha a témaköröd lehető legtöbb releváns keresésére a lehető legjobb helyen fogsz szerepelni a Google keresőben. Ezzel tudod a lehető legmagasabb organikus forgalmat a weboldaladra terelni.
A legnagyobb bukták szoktak kijönni abból, amikor valaki egy vagy két kulcsszóra fixál rá, és figyelmen kívül hagy minden mást. Pedig a legtöbb témakörben simán ezres nagyságrendben lehet releváns kulcsszavakat összeszedni.
Nem kell mindegyikre külön tartalmat készíteni, mert egyrészt fizikailag is képtelenség, másrészt egy tartalom akár több száz összekapcsolódó kulcsszóra is tud rangsorolni.
De ha komolyan gondolod ezt az egészet, akkor fel kell készülnöd rá, hogy akár több tucat blogcikket (vagy más tartalmat) is elkészíts SEO szempontok alapján.
Az egyszer biztos: a weboldaladnak a témaköröd szakértőjévé kell válnia, a lehető legtöbb altémát le kell fednie ahhoz, hogy jól tudj szerepelni a fontosabb kulcsszavakra is.
Végszó helyett: ez még csak a kezdet
Még csak most kezded az ismerkedést a SEO-val. A keresőoptimalizálás tanulható, ugyanakkor idő- és energia igényes munka.
Ha gyorsítani szeretnél, vagy biztosra menni, akkor két lehetőség áll előtted. Az első, ha egy SEO tanfolyamot használsz a tanuláshoz. A másik, ha kiszervezed a keresőoptimalizálást, például nekünk.
A döntés a tied. Addig is, a blogomon rengeteg hasznos tartalmat találsz, és persze mindenképpen iratkozz fel az ingyenes SEO ekönyvemért.
Sok sikert!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?