Ha komoly megoldás kell, akkor felejtsd el a WordPresst, mert csak az egyedi weboldal jöhet szóba – hirdeti sok honlapfejlesztéssel foglalkozó vállalkozás. De vajon egy átlagos kis- és középvállalkozásnak tényleg szüksége van egyedi fejlesztésű weboldalra? Vizsgáljuk meg közelebbről a kérdést.
Amikor egy vállalkozás saját üzleti honlapot szeretne, saját domain címmel és tárhellyel, némi kutakodás után szembesül vele, hogy alapvetően két lehetőség között dönthet.
Az első, hogy rendel egy erre szakosodott webfejlesztőtől/ügynökségtől egy egyedi weboldalt (hogy ez pontosabban mit jelent, arról mindjárt).
A másik opció, hogy egy ingyenes forráskódú tartalomkezelő-rendszer, például a (messze legnépszerűbb) WordPress mellett kötelezi el magát, és választ egy szimpatikus sablont az interneten található kismillió közül. Utóbbi esetben – autós hasonlattal – a WordPress lesz a weboldal „motorja”, a sablon pedig a „karosszéria”, amely a megjelenésért felel.
Bár rengetegen használják megelégedéssel, még mindig sok káros tévhit (megbízhatatlan, lassú, nem biztonságos, „csak egy blogmotor”, stb.) tartja magát a WordPressről. Az egyedi weboldalra ezzel szemben szokás úgy gondolni (a szakmában és a laikusok között egyaránt), mint a műfaj egyértelmű királyára.
„Az egyedi fejlesztésű honlap a legjobb és legigényesebb megoldás minden vállalkozás számára, legfeljebb nem mindenki tudja vagy akarja megfizetni, ezért barkácsolnak sokan összevissza a WordPressben. A WordPress egyébként is csak hobbi-blogolásra jó, nem komoly, pénzkereső munkára”. Te is hallottad már ezt a véleményt? Kár, hogy nem sok igaz belőle.
Egy weboldal üzleti szempontból ugyanis sosem attól jó, hogy egyedi fejlesztésű vagy éppen WordPress-alapú. Hanem attól, hogy pénzt hoz a tulajdonosának. Ez pedig nagyon sok mindenen múlik, legkevésbé azonban az egyedi vs. WordPress döntésen.
De mit jelent egyáltalán az, hogy egy weboldal egyedi? Nem is annyira egyszerű erre egyértelmű választ adni, ugyanis több különböző dolgot értenek és ígérnek „egyedi” címke alatt. Vegyük sorba ezeket.
Egyedi honlap = egyedileg leprogramozott weboldal
A klasszikus eset, amikor az egyedi alatt olyan honlapot értünk, amit a fejlesztője a megrendelő igényei szerint saját maga, „nulláról” programozott le.
Ez a legdrágább és legidőigényesebb megoldás, amit egy megrendelő választhat.
Még akkor is, ha a webprogramozók legtöbbször előre megírt saját keretrendszert és modulokat használnak. Az egyedi fejlesztéshez még így is sok-sok óra programozói munkára van szükség, ami nem olcsó mulatság.
Az előnye a teljesen egyedileg programozott weboldalnak, legalábbis elméletben, az, hogy a kód sokkal tisztább lesz, mintha egy számtalan különböző funkcióval megtömött ingyenes tartalomkezelő-rendszerre (CMS) – ilyen a WordPress is – épülne a weboldal. A tisztább kód pedig gyorsabb, biztonságosabb, stabilabb működést eredményez.
A valóság persze ennél bonyolultabb.
Egyáltalán nem biztos, hogy az egyedi honlap végül tényleg stabilabb, gyorsabb megoldás lesz. A webprogramozók között is nagy a szórás, ami a tudás és a munka minőségét illeti. A másik sarokban pedig a WordPresst folyamatosan fejleszti egy vérprofi programozócsapat. Minden évben jobb és jobb lesz.
Az egyedi módon kódolt weboldal rejt magában még egy nagy kockázatot. Egy WordPress weboldal esetében a tulajdonos, ha belefektet némi munkát az alapok megtanulására, saját maga is fejlesztheti, alakíthatja honlapját. Például bővítmények segítségével könnyen adhat hozzá új funkciókat.
Egy egyedi honlap esetében ez nincs így. Minden egyes változtatásért a készítőt kell zargatni. Mi lesz, ha egyszer csak többé nem éred el? Vagy nem hajlandó tovább foglalkozni egy 2-3 éve „befejezett” honlappal? Sajnos ezek nem ritka esetek. Ilyenkor az egész weboldal megy a levesbe, mert senki nem fogja más ki tudja milyen minőségben megírt kódját toldozgatni-foltozgatni.
Ne érts félre, nem az a kérdés, hogy egy profi webprogramozó által fejlesztett egyedi honlap jobb lesz-e, mint egy elavult bővítményekből és hulladék ingyenes sablonból összetákolt, érdemi karbantartást sosem látott WordPress weboldal. Egyértelmű, hogy igen.
A kérdés inkább az, hogy milyen előnye származik egy átlagos megrendelőnek abból, ha egyedi honlapot programoztat le, és nem inkább egy prémium eszközökkel körbebástyázott, profin beállított WordPress weboldalt rendel.
Gyorsabb lesz az egyedi weboldal? Lényegesen nem valószínű. Stabilabb, esetleg könnyeben keresőoptimalizálható? Aligha. Biztonságosabb? Nem biztos. Profibb benyomást kelt? Egy laikus felhasználó nem fogja tudni megmondani a különbséget.
Persze bizonyos esetekben jogos az egyedi kód. Például, ha különleges biztonsági igények merülnek fel, vagy olyan extra funkciókra van szükség a weboldalon, amiket csak nagyon nyögvevelősen lehetne megoldani WordPressen belül.
Egyszóval olyan helyzetekben, amelyek ritkán merülnek fel egy átlagos magyar kkv életében. Ha te is közéjük tartozol, egyetlen szempontra koncentrálj:
az új honlap a legrövidebb időn belül hozza vissza az árát, segítsen új ügyfeleket, vásárlókat, megrendelőket szerezni, és növelni a vállalkozás bevételeit. Ez a dolga, ezért fizetsz érte. Vajon jobban teljesít ezen a téren egy már induláskor is sokkal-sokkal drágább, egyedileg programozott weboldal?
Nekem erős kétségeim vannak. Legalábbis semmi hitelesnek tűnő adatot, tényt nem találtam, ami tudná bizonyítani, hogy egy egyedi kóddal megírt weboldal jobban vonzaná és kiszolgálná az ügyfeleket, mint egy igényesen összerakott WordPress honlap.
Egyedi weboldal = egyedi webdesign
Gyakran a saját, különleges designnal rendelkező honlapokat nevezik egyedi weboldalnak. Egyedi webdesign készíthető az előző pontban tárgyalt egyedileg programozott weboldalra, de megoldható a WordPress berkein belül is, például egy saját fejlesztésű sablonnal. Vagy akár egy jó Visual Builderrel, mint amilyen a Divi vagy az Oxygen.
Az egyedi webdesign lényege a különlegesség, az egyszeriség, a kitűnés a tömegből. Fontos lehet a saját márka és arculat megerősítésében.
Hogy van-e szükség egyedi webdesignra, sok mindenen múlhat. Például egy bizonyos méret felett nem engedheti meg magának egyetlen cég sem, hogy ne legyen teljesen egyedi, senki és semmi mással össze nem téveszthető arculata, beleértve a webdesignt is. Akár egy kisebb vállalkozás számára is lehet racionális ok arra, miért kell egyedi webdesign. Például mert igényli a célpiac, az ügyfélkör vagy maga az adott iparág.
Azonban ez nem túl gyakori. Egy átlagos kis- és középvállalkozásnál üzleti értelemben valószínűleg nem igazán lesz mérhető az egyedi webdesign előnye egy jó minőségű kész sablonéval szemben. Az viszont biztos, hogy lényegesen drágább lesz, mert több munka lesz vele.
Persze kellemetlen tud lenni, ha átvesszük a friss weboldalunkat, és egy hónap múlva azt látjuk, hogy a legnagyobb vetélytársunk pontosan ugyanarra a sablonra húzta fel a saját honlapját. De azért ez ritka, ráadásul a kiválasztott sablon igényes testreszabásával, átalakításával elkerülhető.
A döntés a tied, te tudod, mennyire fontos neked üzletileg az egyedi webdesign. Egy biztos,
egy kisebb vállalkozás esetében érdemes nagyon alaposan megfontolni, hogy meg fog-e térülni az egyedi webdizájnért, grafikai tervezésért elköltött extra pénz.
Oké, akkor szerinted mit csinál egy okos kisvállalkozó?
Elsősorban igyekszik ésszerű keretek között tartani a költségeket és a kockázatokat. Egy 600-800 ezer forintos egyedi honlap készítése sokkal lassaban és nehezebben fog megtérülni, mint egy kevésbé költséges, de ugyanazt a funkcionalitást és minőséget nyújtó „nem egyedi” weboldal.
Éppen ezért az okos kisvállalkozó nem akar teljesen egyedi kódot, hanem megelégszik valamelyik elterjedt tartalomkezelő-rendszerrel (CMS), elsősorban a WordPressel. Nem azon lovagol, hogy technikai vagy esztétikai szempontból tökéletesen különleges lesz-e a végeredmény, mert tudja, hogy önmagában ez nem sokat jelent.
Sokkal inkább ügyel arra, hogy az alapok rendben legyenek; hogy jó minőségű eszközök adják a weboldal gerincét. Nem éri be kevesebbel, mint egy fizetős prémium sablonnal, mert színvonalas megjelenést szeretne. Nem dől be olyan honlapkészítőnek, akik 30 ezer forint árelőnyért cserébe ingyenes sablonra próbálják rábeszélni, mert „jó lesz az is”.
Ugyanakkor tisztában van azzal is, hogy a szuper design önmagában semmit sem ér, ha nem sikerül megtölteni hiteles és kiemelkedő tartalommal. Ezért sem vár el előzetes grafikai tervet, és nem rémül meg, ha a honlap elindításakor még nincs logó. Tudja, hogy nem ez a fontos.
Észben tartja a honlapkészítés lépéseinek helyes sorrendjét, próbál a felhasználók, a weboldal célközönsége fejével gondolkodni, és ugyanezt várja el a megbízott honlapkészítőtől is. Olyan weboldalt építtet, ami megadja a felhasználóknak, amit keresnek.
De képes belátni azt is, hogy egy honlap önmagában nem szuperfegyver. Egy frissen fellőtt weboldalra nem fognak maguktól rátalálni az ügyfelek és vevők. Ehhez vagy jelentős pénzen hirdetést kell vásárolni, vagy keresőoptimalizálásba kell sok-sok munkaórát beleölni. Nem fél szembe nézni azzal sem, hogy a legjobb weboldal sem ér semmit, ha rossz a rajta kínált szolgáltatás vagy termék.
És talán a legfontosabb, hogy olyan WordPress szakértőt választ, aki a lényegre koncentrál. Arra, hogy olyan honlap szülessen, amely stabil, gyors és könnyedén használható, a belefektetett pénzért és munkáért cserébe pedig érdeklődőket, ügyfeleket és bevételt hoz a vállalkozásnak.
Ha így tesz, minden esélye meg lesz, hogy sikeres legyen az interneten.
Vélemény, hozzászólás?