Sok vállalkozásnak van weboldala, de csak kevesen veszik rá magukat a rendszeres blogolásra. Pedig egy jó blogszekció a céges honlap üzletileg legértékesebb része lehet.
A rendszeres cikkírás macerás, időrabló tevékenység, ami nem hajt közvetlen, pénzben mérhető hasznot – gondolja sok vállalkozás, amikor ötlet szintjén szóba kerül egy céges blog elindítása. Nagyobbat nem is tévedhetnének.
Olvass tovább, és kiderül, hogy miért.
1. Miért jó egy céges blog?
A választ két részre lehet bontani. Az első az emberi tényező.
Tegyük fel, hogy egy potenciális ügyfél vetődik a honlapodra. Nem ismer személyesen téged, nincs közvetlen tapasztalata a vállalkozásodról. Viszont mielőtt bármit is venne/rendelne tőled, először meg akar győződni arról, hogy valóban értesz ahhoz, amit csinálsz.
Bizalmat kell ébresztened benne, anélkül, hogy esélyed lenne személyesen meggyőzni őt. Ennek az egyik legjobb módja az üzleti blog. Ugyanis,
ha azt látja az interneten, hogy képes vagy a saját szakterületedről összeszedett és érdekes cikkeket írni, ösztönösen elkezd bízni a szakértelmedben. Szép lassan nagybetűs SZAKÉRTŐ leszel a szemében.
Itt nem érvényes a sommás mondás, amely szerint ha valaki nem ért valamihez, akkor tanít róla. A fejekben legtöbbször pontosan fordítva működik.
A szakértőség erejével már az első PR-guruk is tisztában voltak a 20. század elején. Tudták, hogy ha szeretnénk egy bizonyos véleményt, vélekedést elterjeszteni egy közösségben, nem szükséges mindenkit külön-külön, egyenként meggyőzni.
Elég az adott téma szakértőit megnyerni, és a többiek hallgatni fognak rájuk.
Ösztönösen megbízunk a szakértőkben. Nem véletlen, hogy a fogkrém reklámokban szinte mindig szerepel, hogy tízből kilenc fogorvos ezt a terméket ajánlja. Sajnos persze az embereknek ez az általános pszichológiai sajátossága rengeteg visszaélésnek nyújt táptalajt.
Például amikor orvosnak öltöztetett színészek reklámoznak egészségesnek mondott termékeket a tévés reklámokban. A nem kellően kritikus tévénéző, ha ügyes a reklám, nem egy színészt, hanem egy orvost, azaz egy szakértőt lát, legközelebb pedig jó eséllyel megveszi a csodaterméket.
Félreértés ne essék, nem arra biztatlak, hogy kamuzz össze minden sületlenséget az interneten. Nem. De szeretném, hogy lásd,
hatalmas ereje van annak, ha szakértőként tudod pozícionálni magad. Ehhez pedig kiváló eszköz a blogírás, mert a saját tapasztalataidat, ötleteidet oszthatod meg szakmai kérdésekben.
Ha üzleti blogod révén hiteles szakértőként tudsz megjelenni az interneten, értékes információt tudsz nyújtani ingyenesen az érdeklődőknek, a közülük kikerülő lehetséges ügyfelek vásárlás/megrendelés esetén sem fognak máshoz fordulni. Még akkor sem, ha magasabbak az áraid. Tömören ez a sokat emlegetett tartalommarketing lényege.
2. A céges blog és a SEO
Térjünk vissza az eredeti kérdéshez, hogy miért hasznos egy céges vagy üzleti blog. A válasz első része az emberi tényező volt. A második része pedig a Google működésében rejlik.Ahhoz, hogy a neked fontos kulcsszavakra az első oldal találatai között szerepeljen a weboldalad (lásd a keresőoptimalizálás cikkemet), a Google algoritmusának el kell hinnie, hogy valódi szakértője vagy a területednek. Erről pedig elsősorban minőségi, színvonalas és eredeti tartalommal (szöveggel, videóval, stb.) tudod meggyőzni.
Ha jól csinálják, egy szakmai blog írása kiváló eszköz ehhez. Érdemes rendszeresen hosszabb (800-1000 szó), tartalmas és érdekes cikkeket írnod a vállalkozásod számára releváns témákból.
Az eredmény csak hosszabb távon (fél-egy-másfél év) fog jelentkezni, de még így is bőven megéri a fáradságot az egész, mert siker esetén
a jutalmad ingyenes, keresőből érkező (organikus, tehát nem hirdetésekkel vásárolt), pontosan a te témád iránt érdeklődő látogatói forgalom lesz a honlapodon.
3. Hogyan kell kinéznie egy céges blognak?
Professzionálisan és meggyőzően, ezért ha nem is életbevágó (az a tartalom), azért fontos, milyen megjelenést választasz. Ha tartalomkezelő rendszert, például WordPresst használsz, a megjelenésért egy sablon lesz a felelős. Az interneten szinte végtelen ingyenes WordPress sablont és több száz fizetős sablont találsz, ezért egyáltalán nem lesz könnyű választani.
Ha már van egy weboldalad, amit szeretnél bloggal bővíteni, akkor arra kell figyelni, hogy a blogszekció külső megjelenése, dizájnja harmonizáljon a honlapéval. Legyen egységes a teljes weboldal arculata, és lehetőleg különbözzön a többi, hasonló szolgáltatás/terméket kínáló honlaptól.
Az én véleményem az, hogy egy komoly üzleti célú weboldal esetén érdemes egy jó minőségű, fizetős sablonba fektetni. Nagyon tudom ajánlani az általam is használt Divit, gyönyörű szép, egyedi blogokat lehet vele felépíteni, bár maga az írás kicsit macerásabb lesz, mintha a WordPress beépített bejegyzés szerkesztőjét használnád.
Abban az esetben, ha csupán egy önmagában álló blogot szeretnél létrehozni, mert mondjuk igény mutatkozik egy önálló szakmai fórumra, vagy mert ezt a feladatot kaptad a munkahelyedtől, akkor elsőre felesleges fizetős sablonra pénzt áldozni.
Válassz inkább ingyenes, minimalista blogsablont, és ha később mégis többre, jobbra lesz szükséged, már lesz annyi tapasztalatod, hogy tudd, mi éri meg neked, és mi nem.
4. Miről írj egy üzleti blogban?
Bár elsőre tűnhet úgy, hogy nem így van,
egy üzleti blogon rengeteg témával lehet foglalkozni.
Céges blogot írni nagyjából olyan, mintha beszélgetnél a szakterületedről. Egyrészt írhatsz szakmabelieknek, másrészt az érdeklődő laikusoknak is, akik örülnek, hogy végre hiteles, autentikus forrásból származó cikkeket olvashatnak.
Egy üzleti blogon például bemutathatod az iparágadat, vagy a vállalkozásod tevékenységi körét. Vagyis írhatsz egyszerűen arról, hogy mit csinálsz és miért. Ennél kicsit belemenősebb, ha az adott szakma aktuális folyamatairól, újdonságaitól és trendjeiről írsz ismertetést vagy érdekes véleményt.
Rengeteg alapanyagot szolgáltathatnak a szakterületed legfrissebb hírei is, amelyek hatásait, a mindennapi életre gyakorolt következményeit segíthetsz értelmezni a laikusoknak. Írhatsz válaszcikkeket a cégeddel, vállalkozásoddal kapcsolatos leggyakoribb kérdésekre, vagy külön bejegyzésben mutathatod be a céged társadalmi, jótékonysági tevékenységét.
Egy a lényeg: ne félj attól, hogy egy-egy téma unalmas, érdektelen mások számára.
Nincsenek unalmas témák, legfeljebb nem elég jól megírt cikkek.
A szakmabeliek és a laikusok is szeretni fogják az írásaidat, ha képes vagy bonyolultabb témákat érdekesen ismertetni. A legtöbb halandónak (köztük nekem is) elsőre egyáltalán nem könnyű feladat ez, de egy kis gyakorlás árán biztosan sikerülni fog.
Bár egy céges blog alapját a szakmába vágó cikkek adják, olykor érdemes kilépni a munkád, vállalkozásod szűk kis világából, és más, jóval tágabb témákkal is foglalkozni egy-egy bejegyzésben.
Persze nem arról van, szó, hogy egy kutyakozmetikával foglalkozó blogon ossz pénzügyi vagy spirituális tanácsokat, de például írhatsz kutyás filmekről vagy akár a felelős kutyatartásról is.
A végére szeretnék még megosztani néhány gyakorlati tippet a blogoláshoz:
- a szakmai kérdésekben kifejtett véleményed mindig legyen karakteres, markáns és figyelemfelkeltő.
- Az írásaid bátorítsák az értelmes vitát.
- Vita esetén kizárólag érveket használj, kerüld a személyeskedést, légy nyitott és meggyőzhető.
- Figyelj oda a hozzászólásokra, mindig válaszolj, kérdezz vissza, alakíts ki párbeszédet.
- Ne felejtsd el terjeszteni az írásaidat a közösségi médiában.
5. Az üzleti célú blogolás legnagyobb titka
És végül a legfontosabb tanács:
Írj rendszeresen. Ha van valódi titka a blogolásnak, akkor ez az.
Remélem sikerült néhány ötleted adnom. Ha kérdésed van, vagy segítségre van szükséged, nyugodtan jelezd hozzászólásban.
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.