A havidíjas keresőoptimalizálás az egyik legelterjedtebb együttműködési forma megrendelő és szolgáltató között a SEO piacon. Ebben a cikkben részletesen bemutatom, milyen előnyei vannak a havidíjas SEO-nak más konstrukciókkal szemben.
Mit jelent a havidíjas SEO?
A SEO az angol Search Engine Optimization rövidítése, a jelentése magyarul keresőoptimalizálás. Gyakorlatilag egy online marketing eszköz, célja a weboldalad organikus (azaz Google keresőből érkező) forgalmának növelése.
A SEO mára egy külön szakmává alakult, sőt, megindult a különböző részfeladatokra specializálódás is (helyi keresőoptimalizálás, seo szövegírás, linképítés, stb.).
Amikor egy profi szakembert szeretnél megbízni a weboldalad SEO-jával, az egyik gyakori konstrukció, szolgáltatási forma, amivel találkozni fogsz, a havidíjas keresőoptimalizálás lesz.
Havidíjas keresőoptimalizálás esetén a honlaptujdonos és a SEO szakértő (vagy ügynökség) általában 12 hónapos, vagy még hosszabb távú szerződést kötnek.
A szerződésben rögzítenek egy havidíjat, amit a megbízónak minden hónapban fizetnie kell. Cserébe a SEO szakember az előre megbeszélt feladatokat folyamatosan végzi a megadott ütemben.
A havidíjas a legkorrektebb, és nem mellesleg leghatékonyabb formája a SEO együttműködésnek.
Meg is mutatom, hogy miért.
A havidíjas keresőoptimalizálás előnyei
A havidíjas SEO szerintem azért jó konstrukció, mert:
- illeszkedik a SEO munka szemléletéhez,
- jól átlátható, korrekt alapot teremt az együttműködéshez,
- kidomborítja, hogy a SEO a gyakorlatban együttműködést, közös munkát jelent a megrendelő és a SEO szakember között.
Kezdjük az alapokkal: a keresőoptimalizálás MINDIG hosszútávú feladat. A SEO-ban nem hetekben, hónapokban gondolkodunk, hanem években. A cél nem a villámgyors, hanem a tartós eredmény.
Az eredményes SEO többnyire megfontolt, folyamatos és állhatatos építkezést jelent, egy jól kidolgozott stratégia mentén.
És ennek a hosszú távra gondolkodó munkának a havidíjas SEO nyújtja a talán legideálisabb formát. Ez még hatványozottabban igaz a webáruház keresőoptimalizálásra.
A másik nagy előnye a havidíjas SEO-nak, hogy jól kalkulálható költség a megrendelőnek, és persze jól kalulálható bevétel a SEO szakembernek/ügynökségnek is. Ez az átláthatóság nagyon jó alap egy korrekt üzleti együttműködéshez.
A harmadik előnye, hogy más konstrukciókkal szemben a havidíjas SEO-nál nagyobb hangsúlyt tud kapni az ügyfél és a SEO szakember közös munkája, együttműködése.
Ugyanis egy hosszabb távú SEO projekt esetében nem működik a „teljesen kiszerveztem, többet ne legyen gondom vele” típusú megközelítés.
Sőt, a honlap tulajdonosának aktívan részt kell vennie a munkában:
- első körben meg kell értenie, miről szól a keresoptimalizálás és milyen eredményt remélhet az egésztől.
- a honlaptulajdonos látja át, hogyan és mit ad el, milyen szolgáltatást nyújt, és kik jelentik a célcsoportját, milyen speciális jellemzői vannak a piaci szegmensnek, amiben aktív. Ez a szakmai tudás nélkülözhetetlen egy sikeres SEO kampányhoz.
- szakmai információval kell segítenie a szövegírást (vagy a SEO szakember útmutatása alapján saját magának kell megírnia a SEO célú cikkeket, termékleírásokat, stb.).
- részt kell vennie a linképítésben, használnia kell a kapcsolatrendszerét a legjobb szakmai linkek megszerzése érdekében.
Havidíjas SEO árak
A havidíjas keresőoptimalizálásnál alapvetően három tételből áll össze az ár.
- a SEO specialista vagy ügynökség díja (aki stratégiát készít, SEO elemzést gyárt, stb.)
- a linképítés költsége;
- a SEO szövegírás költsége.
Az már árazási stratégia kérdése, hogy pontosan mi kerül bele a havidíjba. Tapasztalatom szerint jobb, ha a havidíjban csak a SEO szakember költsége jelenik meg. Minden más költség pedig a havidíjon felül. Így a megrendelő pontosan átlátja, pontosan mire mennyit költ.
Amikor a linképítési költség is benne van a havidíjban, a SEO szakértő vagy ügynökség oldaláról nagy a kísértés, hogy a saját profitját növelje a linképítés költségeinek rovására. Ezt szerintem érdemes elkerülni.
Minden SEO projekt egyedi, más és más a munka- és időigényük. Ezért nem igazán lehet pontos összeget mondani arra, hogyan alakulnak ma a havidíjas SEO árak Magyarországon.
Tudomásom szerint valahol nagyjából 50 és 500 ezer forint között változik egy havidíjas projektben a SEO szakértő/ügynökség díjazása. Erre még rájöhet a másik két költség, a linképítés és a szövegírás.
(Bővebben a kérdésről: SEO árak (2024): miért és mennyibe kerül a siker valójában?)
Drága a havidíjas SEO?
A drága és olcsó relatív kategóriák. Természetesen egy átlagos egyéni vállalkozónak havi 200-300 ezer forintot előteremtenie egy éven keresztül csak keresőoptimalizálásra nagyon komoly kihívást jelent.
Ugyanakkor érdemes a SEO költségét más online marketing csatornákkal összevetni, például a fizetett hirdetésekkel.
Tegyük fel, hogy van egy honlapunk, ami havi 10 ezer látogatót tud felmutatni SEO révén. Ezért 12 hónapig átlagosan 300 ezer forintot fizettünk ki keresőoptimalizálásra, szövegírással, linkekkel együtt. Összesen ez 3.6 millió forint.
Ugyanez az eredmény Google hirdetésekkel, kattintásonként 100 forintos költséggel számolva 12 millió forint. A különbség több mint 8 millió forint a SEO javára, egy év alatt.
Elképzelhető persze, hogy a Google hirdetésekkel egy picikét jobb konverziós arányt lehet elérni, de azt a nyolcmillió forintot nehéz lesz behozni.
Ráadásul a SEO hosszú távon is működik: némi ráfordítással a havi 10 ezer látogató tartható lesz a következő évben is, azaz a második évben már nem nyolc millió forint lesz a különbség, hanem bőven 10 felett.
Milyen hosszú egy havidíjas SEO együttműködés?
A legtöbb SEO szakember/ügynökség minimum 4-6 hónapra szerződik csak le. Ennek elsősorban az az oka, hogy rövidebb idő alatt nem lehet mérni az eredményeket. Korábban nincs értelme kiszállni egy ilyen projektből, mert kidobott pénz.
A másik ok, hogy a SEO szakember/ügynökség részéről bőven a kampány első harmadában van a legtöbb munka. Gyakorlatilag előre dolgoznak, amiért a fizettséget a fix havidíjas rendszerben csak később kapják meg. Azaz komolyat buknának egy projekten, ha az ügyfél a harmadik hónapban kiugrana a megállapodásból.
Sikerdíjas keresőoptimalizálás: menekülj, amíg tudsz
A sikerdíjas keresőoptimalizálás egy visszaszorulóban lévő műfaj, de még mindig jó páran kínálják a piacon. A reklámszöveg általában valami olyasmi, hogy a sikerdíjas SEO azért jó, mert nincs benne kockázat, hiszen csak akkor kell fizetnie a megrendelőnek, ha a SEO szakember/ügynökség hozza az ererdményt.
Ez nagyon szép és jó, csak ott a bibi, hogy mit nevezünk meg sikernek és eredménynek.
A helyzet az, hogy a sikerdíjas SEO-val legtöbbször azokat az ügyfeleket lehet behúzni, akik nagyon nem értik a keresőoptimalizálás alapjait, működését.
A sikerdíjas SEO-nál ugyanis az a a „siker”, ha a honlap az első (vagy első három, öt, stb.) helyen szerepel néhány kijelölt kulcsszóra. Már ez sem árulkodik profi szemléletről, mert a keresőoptimalizálási harc sosem 1-2 kulcsszóért megy. Sokal inkább egy teljes témakör, akár több száz kulcsszó dominálásáért.
De a sikerdíjas keresőoptimalizálásnál a SEO szakember/ügynökség abban lesz érdekelt, hogy a kijelölt kulcsszavak könnyen uralhatóak legyenek – akár azon az áron is, hogy érdemleges forgalmat egyáltalán nem hoznak a honlapra.
Magyarul fals célokat jelölnek ki, vidáman teljesítik őket, és ezt adják el sikerként. Te meg fizetsz érte.
Bizalomhiányos konstrukcióból nem lesz SEO siker
Mélyebben belegondolva igazából semmi meglepő nincs abban, hogy a sikerdíjas SEO egy rossz termék. Maga a konstrukció is egy bizalomhiányos alapszituáción alapul: a megrendelő nem bízik meg a szakemberben, és rá akarja hárítani a teljes kockázatot. Ha rosszul sül el, nem fizet és kész – gondolja.
Mert kockázat minden SEO projektben van: előre nem láthatóan megerősödhet egy versenytárs a keresőben, vagy egy nagyobb Google algoritmus frissítés átír mindent.
Nos, ezzel a kockázattal a SEO szakember tökéletesen tisztában van. Nem is veszi magára ezt a kockázatot – mint ahogy a megrendelő hiszi -, hanem inkább olyan igér, amit nem kunszt elérni.
Az, hogy ebből lesz-e üzleti haszna a megrendelőnek, teljesen mellékes.
A másik probléma, hogy a sikerdíjas SEO arra ösztönzi a szakembert/ügynökséget, hogy a lehető leggyorsabban szállítsa az eredményt, hiszen akkor keres a munkán. A gyors eredmény hajszolása pedig teljesen szembe megy a keresőoptimalizálás logikájával, ezért nem is lehet károkozás nélkül megoldani.
Ilyen például, ha a SEO szakember/ügynökség a gyors siker érdekében PBN-es vagy egyenesen linkfarmos hivatkozásokkal felnyomja a honlapot a találati listán. Mindenki boldog, hiszen kézzelfogható a siker.
A probléma, hogy hosszú távon nem lesz az. A honlap menthetetlenül el fog süllyedni a találati listán, esetleg kap egy kiadós Google büntetést. Ráadásul valószínűleg sikerült hosszú évekre, akár örökre is tönkrevágni a weboldal linkprofilját.
Egyszóval a sikerdíjas SEO-t érdemes elkerülni, mert igazán jól nem lehet kijönni belőle. Bármilyen csábító is a gondolat, hogy nem kell előre fizetned.
Milyen más árazási módozatok léteznek még?
A havidíjas és a már említett sikerdíjas megoldáson kívül létezik még óradíjas és projektalapú díjazás is.
Az óradíjas SEO szolgáltatásnak elsősorban tanácsadás esetén van igazán értelme, valamint olyan esetekben, amikor valamilyen nagyon jól körülhatárolható, és viszonylag gyorsan kérdést kell megoldani. Például egy kisebb indexelési problémát, vagy duplikációk kezelését.
A projekt alapú díjazásba tartozhat egy kulcsszókutatás, linképítési kampány, helyi keresőoptimalizálási beállítások elvégzése, egy weboldal audit vagy egy-egy összetetebb SEO probléma megoldása.
Ha érdekel a havidíjas keresőoptomalizálás…
Akkor jó helyen jársz, mert tucatnyi magyar vállalkozásnak tudtunk már segíteni közelebb kerülni az üzleti céljaikhoz SEO-val.
Örömmel segítünk neked is.
Nincs más dolgod, mint írni egy üzenetet, a többit pedig személyesen el fogom mondani. Remélem, hamarosan beszélünk!
Gyakori kérdések
Havidíjas SEO esetén a SEO szakértő egy havi díjért cserébe folyamatosan végzi a honlap keresőoptimalizálását. Havidíjas SEO szerződést általában hosszabb távra (minimum 6 hónap) szoktak kötni.
A havidíjas SEO szolgáltatás legtöbbször komplex, felöleli a SEO mindhárom nagy területét (Technikai SEO, On-Page SEO, Off-Page SEO)
A linképítés fontos, de csak akkor van értelme, ha a honlap egyébként technikai és tartalmi szempontból is rendben van.
Egy teljesen új honlapnál 6 hónappal érdemes minimum számolni, amíg számottevő eredmény lesz látható. Régebbi, komolyabb tartalommal rendelkező weboldalaknál általában már hamarabb is jelentkeznek az első eredmények.
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?