A Yoast SEO az egyik legjobb, és egyben legnépszerűbb WordPress keresőoptimalizáló bővítmény. Ebben a cikkben bemutatom, hogyan tudod beállítani és használni a saját honlapodon.
A keresőoptimalizálás nagy munka. A SEO nagyon szerteágazó technikai oldala (mint amilyen például az ideális weboldal sebesség elérése) mellett rengeteg idő és energia a tartalom optimalizálása – főleg, ha valaki nem tudja, hogyan álljon neki.
Elsősorban ebben, a tartalom keresőoptimalizálásában ad hatalmas segítséget a Yoast SEO.
Hogyan segíti a Yoast SEO a honlapod keresőoptimalizálását?
A Yoast egyre több mindent tud, de a legfontosabb funkciói nagyjából ezek:
- a segítségével az egész honlapodra nézve globálisan, és az egyes aloldalakra lebontva is elvégezheted a legfontosabb SEO beállításokat (kulcsszavak, metaleírások, strukturális adatok, stb.). A bővítmény megkönnyíti a SEO szövegírást.
- összekapcsolhatod vele a honlapodat a Google webmester eszközeivel;
- pontosan be tudod állítani, hogyan jelenjenek meg a honlapodra mutató közösségi média posztok (Facebook, Twitter).
De ami a legfontosabb, hogy a
Yoast SEO ügyesen megtanít, hogyan készíts jól optimalizált tartalmat.
A Yoast SEO telepítése
A Yoastot ugyanúgy tudod telepíteni, mint bármelyik másik WordPress bővítményt. Kattints a WordPress admin felületen a Bővítmények –>> Új hozzáadása menüpontra, majd írd be a Yoast nevet a keresőmezőbe. A találatok között keresd ki a bővítményt, és kattints a Telepítés most, majd az Bekapcsolás gombra. A Yoast SEO jelenleg nem rendelkezik teljes, 100 százalékos magyar fordítással, ezért ha használni szeretnéd, több helyen angol nyelvű menükben és beállítások között kell mattatnod. De azért szerencsére egy csomó fontos funkció elérhető már magyarul is.Ingyenes vagy prémium verzió?
Akvitálás után kapni fogsz egy üzenetet, ami megpróbál rábeszélni, hogy használd inkább a bővítmény fizetős változatát.
Ellentétben sok bővítménnyel – ahol az ingyenes verzióból tényleg fontos funkciókat hagynak ki – a Yoast esetében mindent tud az ingyenes verzió, amire egy átlagos honlapnak szüksége lehet.
A fizetős változat ára jelenleg egy évre 89 dollár (plusz ÁFA), vagyis Magyarországról vásárolva nagyjából 35 ezer forint. Ezért az összegért például ezeket tudja a fizetős verzió pluszban az ingyeneshez képest:
- javaslatokat ad belső linkek elhelyezésére
- kulcsszótól függően javaslatokat ad egyes SEO szempontból esetleg fontos kifejezések használatára
- az ingyenes változatban egy aloldalra egyetlen kulcsszót adhatunk meg, de a prémium verzió akár több kulcsszóra, szinonímákra is optimalizálható.
Mivel a Yoast magyar tudása teljesen esetleges, ezért magyar nyevű honlaphoz sok értelme valószínűleg nincs ezeknek az extra funkcióknak. A teljes lista itt olvasható. Szerepel rajta még az átirányítások beállításának lehetősége – de például ezt egy csomó ingyenes bővítmény is tudja. A lényeg, hogy egy magyar nyelvű honlaphoz szerintem nagy valószínűséggel nem fogod tudni kihasználni a prémium változat extráit. De dönts belátásod szerint, simán lehet, hogy találasz olyan pluszt a fizetős verzóban, ami megéri neked.
A Yoast SEO beállítása lépésről-lépésre
Kezdjük az egész oldalra érvényes, globális beállításokkal. Telepítés és aktiválás után a WordPress admin felület baloldali menüben megjelenik egy SEO lehetőség, kattints rá. A legfelső, General almenüpont az általános beállításokhoz visz. A Dashboard alatt értesítéseket találsz, nincs mit beállítani, menjünk tovább a Features (általános beállítások) fülre.
Általános beálíltások (Features)
Összesen nyolc funkció közül választhatsz. A legtöbbet érdemes ON-ra állítani, de lássuk sorban:
- SEO analysis: ez a Yoast legfontosabb funkciója, mindenképpen kapcsoljuk be. Javaslatokat ad az aloldalak, bejegyzések tartalmi keresőoptimalizálásához.
- Readability analysis: segít könnyeben olvashatóvá tenni a szövegeidet, például figyel a mondatok és bekezdések hosszúságára. Nagyon hasznos funkció, mert az emberek az interneten teljesen máshogy olvasnak, mint a valós életben.
- Cornerstone content: a legfontosabb bejegyzéseinket, aloldalainkat megjelölhetjük „Sarokkő” tartalomként. A Yoast ezekhez további javaslatokat fog hozzáfűzni.
- Text link counter: ha bekapcsoljuk, a bővítmény meg fogja mutatni, mennyi belső link mutat az egyes aloldalakra. Ez azért fontos, mert minél lényegesebb egy aloldal, annál több helyen érdemes linkelnünk a saját honlapunk más részeiről.
- XML sitemaps: mindenképpen állítsd On-ra. A honlap térképre (sitemap) azért van szükség, hogy a keresőmotorok megtalálják a weboldalad összes aloldalát. Szerencsére a weboldal térképeket a Yoast autmatikusan létrehozza, és elérhetővé teszi a keresőmotorok számára is a valami.hu/sitemap_index.xml URL cím alatt.
- Ryte integration: felesleges funkció, amihez ráadásul kellene egy másik, külső és fizetős szolgáltatás is. Nyugodtan kapcsold ki.
- Admin bar menu: szintén nem életbevágó funkció. Bekapcsolt állapotban a felső menüsávban megjelenik a Yoast logója, és onnan is eléred a beállításokat.
- Security: no advanced settings for authors: ez csak akkor érdekes, ha több szerzője is van a honlapodnak. Ha bekapcsolod, a többi szerző is hozzáfér néhány speciális beállításhoz, például kizárhat egyes aloldalakat a találati rangsorból, vagy megváltoztathatja a kanonikus URL-eket. Alapesetben jobb kikapcsolva tartani.
Webmester eszközök (Webmaster Tools)
Itt adhatod meg az egyes keresőmotorok egyedi kódjait, amelyek segítségével követni tudják a honlapod organikus (keresőből, nem fizetett hirdetésből érkező) forgalmát. A Google mellett érdekes lehet még a Bing, bár sem Európában, sem Magyarországon nincsenek különösebben erős az elterjedtsége. A Yandexet orosz, a Baidut kínai nyelvterületen használják, valószínáleg számodra ezek nem lesznek érdekesek. Érdemes tudni azt is, hogy a Google Search Console-t más, hatékonyabb módon is integrálhatod. Menj ehhez a Search Console oldalára, és add hozzá a honlapot a Google fiókodhoz a Tulajdon hozzáadása –> Domain –> Folytatás gombbal. Bizonyos esetekben (például aldomainek esetén, vagy ha a weboldal URL-jében szerepel a www. is) pontosabb adatokat kaphatsz így.
Keresési megjelenés (Search Appearance) – Általános beállítások (General)
A második almenüpont a Search Appearance, ahol beállíthatod, hogyan jelenleg meg a honlapod a találati rangsorban. Az első fül a General nevet viseli. Itt választhatsz egy címelválasztót (Title Separator), ami a Google találati rangsorban az adott aloldal címe és a honlap neve között megjelenik. Mutatok egy példát, a címelválasztó az álló vonal (de lehetne kettőspont, gondolatjel, csillag és még néhány más karakter is): Ugyanitt megadhatsz néhány strukturális adatot is a honlapoddal kapcsolatban. Semmiképp sem érdemes kihagyni ezt a lépést: válaszd ki, hogy magánszemélyként, vagy szervezetként szeretnéd, hogy a Google ismerjen. Ugyanitt megadhatod a weboldalad logóját is. Ezek az adatok nem lesznek láthatóak a honlapodon, mégis nagyon fontosak.
Tartalomtípusok (Content Types)
Itt lehetőséged van beállítani, hogy ez egyes WordPress tartalomtípusok (bejegyzések, oldalak, projektek) megjelenhetnek-e a keresési találatok között. Mivel természetesen azt szeretnéd, hogy igen, jelenjenek meg, ezért a legjobb, ha itt nem nyúlsz semmihez, hagyod az alapbeállításokat, és tovább lépsz.
Media, Taxonomies, Archives
Ezekben a meüpontokban szintén hagyd érintetlenül az alapbeállításokat. A Media részben tilthatnád meg, hogy a Google a keresési találatok között megjelenítse a honlapodon használt képeket. A Taxonomies és Archives résznél ugyanezt tilthatnád meg a kategória, címke és szerzői oldalakra nézve. Ez azonban teljesen felesleges, ráadásul hatalmas öngól is lenne: a megfelelően keresőoptimalizált képekkel, és a jól beállított kategória oldalakkal is sok organikus látogatót szerezhetsz a keresőből.
Morzsamenük (Breadcrumbs)
A morzsamenük általában az egyes aloldalak tetején, vagy alján jelennek meg. A feladatuk megmutatni, hogy pontosan hol járunk a weboldal szerkezetében. Mutatok egy példát:
A morzsamenük hasznosak lehetnek a felhasználók tájékozódása és a SEO szempontjából is. Sajnos azonban nem mindegyik WordPress sablon támogatja őket. A StudioPress sablonok például igen, de a Divi nem.
RSS
Ez egy kevésbé fontos lehetőség, szerintem nem érdemes foglalkoznod vele.
Közösségi média beállítások (Social)
Az Fiókok (Accounts) fül alatt meg tudod adni a összes közösségi média fiókod URL címét. Ezzel egy kis segítséget adsz a Google-nak: jelzed, hogy ezek a fiókok mind összetartoznak. A másik három fül alatt be tudod állítani, hogyan jelenjen meg a főoldalad Facebookon, Twitteren és Pinteresten. Az első kettő esetében minden aloldalnál külön is elvégezheted ezeket a beállításokat, így mindig a megfelelő borítóképpel és szöveggel fog megjelenni az oldalad ezeken a közösségi média csatornákon.
Yoast SEO használata a honlapod tartalmának optimalizálására
A Yoast telepítése és aktiválása után minden oldalad és bejegyzésed szerkesztő felületén megjelenik egy új szekció, ami így néz ki:
Ha érdekel a SEO, akkor azt tanácsolom, hogy mindig ellenőrizd és használd ezt a szekciót, mert segít finomhangolni és optimalizálni a szövegedeidet.
A legfontosabb dolgok, amiket itt beállíthatsz:
- milyen kulcsszóra akarod optimalizálni a szöveget;
- hogyan jelenjen meg az oldalad a keresési listában;
- hogyan jelenjen meg az oldalad, ha megosztod Facebookon vagy Twitteren.
Focus keyphrase
Ebben a mezőben adhatod meg, hogy melyik kulcsszóra szeretnéd optimalizálni az adott aloldalt, szöveget. Ha megadod a kulcsszót, a Yoast egy rakás tanácsot fog adni, hogy szerinte hogyan érdemes változtatni a tartalmon a jobb helyezés érdekében.
Google Preview
A Yoast itt megmutatja, hogy mobil és asztali nézetben hogyan fog festeni az oldalad a keresési listában. A Snippet editor vagy Kivonat szerkesztése gombra kattintva három mezőt állíthatsz be:
- SEO cím (meta cím): a cím, ami alatt megfog jelenni a bejegyzésed/oldalad a keresőben. Alapesetben az aloldal/bejegyzés címe, de meg is változtathatod. Például ennek a blogcikknek a „rendes” címe „Yoast SEO beállítása és használata WordPress honlapokon”. De ez túl hosszú lenne SEO címnek, ezért az csak ennyi: „Yoast SEO beállítása és használata”. A metacím maximum hosszasága kb. 50 karakter. Ha túl hosszú, vagy túl rövid a SEO címed, alatta a csúszka narancs vagy piros színű lesz. Írd át úgy, hogy zöld legyen.
- Keresőbarát név vagy Közvetlen hivatkozás: a bejegyzés/aloldal slug-ja, vagyis a domainnevet (sajathonlapom.hu) követő URL cím. Alapértelmezetten ugyanaz, mint amit a szerkesztő legtetején beállítasz közvetlen hivatkozásként.
- Metaleírás: Egy legfeljebb kb. 150 karakteres szöveg, ami megjelenik a keresési listában a SEO cím alatt. Gyakorilatilag egy nagyon rövid marketingszöveg, amivel szeretnéd rávenni az embereket, hogy a te oldaladra kattintsanak az összes többi találat közül. Szintén piros-narancs-zöld csúszka figyelmeztet a megfelelő hosszúságra.
Fontos tudnod: egyáltalán nem biztos, hogy végül pontosan az általad megadott SEO cím és metaleírás fog megjelenni a keresőben. A Google hajlamos kísérletezni, és olykor saját maga választ leírást és címet az eredeti tartalomból. Amit te beírsz, inkább egy ajánlás a Google számára: „nézd, én ezt akarom megmutatni/elmondani”. Rajta múlik, hogy elfogadja-e. Azért az esetek többségében elfogadja 🙂
SEO Analysis
A SEO Analysis felirat mellett láthatsz egy arcocskát. Amikor a Yoast úgy érzi, hogy jó munkát végeztél, ez az arcocska zöld. Ha nagyon nem tetszik neki valami, pirosra vált, az átmenet a kettő között a narancssárga szín. A feliratra kattintva megjelenik egy ellenőrző lista. Érdemes végignézni, és amit csak lehet, javítani. Mindenképpen érdemes például arra törekedni, hogy az oldal címében szerepeljen a kulcsszó, legyenek a szövegben külső és belő hivatkozások, legyenek rendben a SEO cím és metaleírás hosszúságok. Szintén – helyesen – kérni fogja, hogy legyenek képek a szövegben, és figyelmeztet, ha nincs kitöltve a képek alternetív szövege (ALT text). Amennyiben túl tövid a szöveges tartalom, azt is jelezni fogja a Yoast. Fontos tudni, hogy ma már nem igen lehet 200-400 szavas cikkekkel labdába rúgni a keresőben. Igyekezz minél hosszabb, de nem feleslegesen bőlére eresztett, hanem valódi, releváns tartalmat nyújtani a felhasználóknak. A Google ezt szereti.
A Yoast összes javaslatát vakon kell követni?
Nem fogsz tudni mindig a Yoast kedvében járni, és nem is kell. Legtöbbször azért nem, mert bár a Yoast nem tud rendesen magyarul, a Google tud. És tökéletesen ismeri a magyar ragozás szabályait.
A Google pontosan tudja, hogy például a „Yoast SEO beállítás” és a „Yoast SEO beállítások” összetartozó kifejezés. A Yoast nem.
Nem érdemes túlzottan foglalkozni az olyan javaslatokkal sem, amik szerint nem szerepel elégszer a kulcsszó a szövegben (Keyword density). Ma már biztosan nem azért nem fogsz bejutni az első találatok közé, mert a te cikkedben csak négyszer szerepel az „ipari víztisztítás” kifejezés, míg a konkurencia szövegében ötször. Szintén esetleges, hogy szükség van-e a kulcsszóra a metaleírásban. Ezt nagyon erőlteti a Yoast, pedig a hivatalos Google álláspont szerint a metaleírás nem közvetlen rangsorolási tényező. Inkább egy figyelemfelkeltő jelzés a felhasználónak, hogy „hé, kattins ide!”. Ha sokszor odakattint – magas átklikkelési arány (CTR) -, akkor az egy pozitív jelzés a Google felé. De nem azért, mert szerepel benne a kulcsszó, vagy sem. Hanem azért, mert a Google látni fogja, hogy ez az oldal tényleg releváns a húsvér felhasználó számára.
Olvashatóság (Readability)
Rendkívül lényeges rész. Bár a Yoast elsősorban az angolt érti, (és az angolban például általában sokkal rövidebbek a mondatok, mint a magyar nyelvben), mindenképp próbálj eleget tenni a javaslatainak. Négy faktort vizsgál, ebből az első három a fontos magyar nyelven:
- Subheading distribution, azaz az alcímek eloszlása a szövegben. Tagold a szövegedet néhány bekezdéseként H2 és H3-as címsorokkal! Elsőre furán hat majd, de hidd el, sokkal könyebben olvashatóvá teszed vele az oldaladat a felhasználók számára. Ez minden honlap egyik legfontosabb célja, nem véletlen hogy ugyanez a szempont áll középpontban az online betűtípusok kiválasztásakor is.
- Paragraph length, vagyis a bekezdések hosszúsága. Az interneten egy bekezdés legfeljebb három-négy mondatból áll. Az ennél hosszabb bekezdéseket érdemes kettészedni.
- Sentence length: a mondatok hosszúsága. Igyekezz rövid, pontos mondatokat írni. A kettőnél több tagmondatból álló mondatokat szedd szét.
Facebook és Twitter beállítások
A Social fülre kattintva állíthatod be, hogy pontosan milyen címmel, leírással és képpel jelenjen meg az oldalad, ha belinkeled Twitteren vagy Facebookon. Nagyon hasznos funkció, mert alapesetben a Facebook például a saját kénye-kedve szerint választ borítóképet az adott oldalon fellelhető összes képből, ráadásul hajlamos elég bután vágni is. (A Yoast SEO plugin prémium verziója a Google Preview-hoz hasonlóan mutatja meg a Facebook és Twitter előképet is).
Összefoglalás: akkor megéri a Yoast SEO-t használni?
Szerintem mindenképpen tegyél vele egy próbát. Akár ismerkedsz a keresőoptimalizált tartalom készítéssel, akár már profi szövegíró vagy, a Yoast egy csomó újat fog tudni tanítani neked. Ha pedig kérésed van, írd meg hozzászólásban!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Andi mondta
Nagyon hasznosak és érthetőek a cikkeid! Hálás köszönet!
Jobbágy András mondta
Kedves Andi! Köszönöm szépen! 🙂
Herda Nagy László mondta
Én próbáltam be állítani sehogy sem sikerül
Jobbágy András mondta
Szia László! Hol akadtál el? Végig mentél a cikkben leírt lépéseken?
Kecskeméthy Lilla mondta
Sokat segített! Köszönöm!