Végigmentél már az összes SEO beállításokról szóló cikken, követted is a javaslatokat, mégsem hozza a weboldalad organikus forgalomban, azt, amit kellene? Megmutatom, miért.
Nagyon sokan hiszik azt, hogy a SEO = egy rakás furcsanevű beállítás elvégzése. Nem hibáztatom őket érte, hiszen nem értenek hozzá. De a valóságban a keresőoptimalizálás ennél sokkal-sokkal több.
Azonban mielőtt ebbe mélyebben is belemennék, nem szeretnélek széttárt kézzel elküldeni akkor sem, ha te konkrét SEO beállításokat keresve érkeztél ide.
A legfontosabb SEO beállítások
A SEO beállítások alatt többnyire technikai jellegű dolgokra szoktak gondolni. Ezekről egyébként kimerítően írtam a technikai SEO cikkemben is.
Nézzük meg, milyen beállításokat kell mindenképpen ismerned, ha sikeres szeretnél lenni a weboldalad keresőptimalizálásával.
Feltérképezhetőség és indexelhetőség
Amikor a Google-t használjuk, valójában nem az interneten keresünk. Hanem a Google indexében. Csak olyan tartalmakat látunk a találati listán, amiket a Google felvett az indexébe.
Az interneten fellelhető tartalmak nem „automatikusan” kerülnek bele a Google indexbe. A bekerüléshez az kell, hogy a Google algoritmusai először felfedezzék, feltérképezzék, majd indexeljék az adott URL címet. Bármelyik lépésnél technikai akadályba ütköznek a Google robotok, az adott tartalom el lesz zárva a Google találati listán megjelenés esélyétől.
Ezért mindenek előtt a Google számára bejárhatóvá kell tenni a weboldalunkat. A többlépcsős folyamatot (felfedezés, feltérképezés, indexelés) például megfelelő robots.txt beállításokkal, jól működő webhelytérképpel (sitemap) tudjuk segíteni.
Analitikai beállítások
Bármilyen marketing tevékenységnek csak akkor van értelme, ha mérjük az eredményeket. (Igen, a SEO is marketing tevékenység – ez sokszor maguk a SEO szakértők is elfelejtik.)
A SEO munka eredményeit webanalitikával tudod követni. A legfontosabb eszközöd ehhez a Google Search Console (GSC) lesz. A GSC-ben követheted a leglényegesebb SEO metrikákat (kattintások és megjelenések száma, kulcsszó pozíciók), de segít több SEO beállítás ellenőrzésében is. Például, megmutatja milyen okok akadályozhatják a teljes weboldal vagy egyes URL címek indexelését.
A GSC mellett alapnak számít a Google Analytics használata is, de ebbe most nem megyek bele komolyabban.
Keresőbarát weboldal architektúra és URL szerkezet
A SEO-t szélsőséges esetben akár a weboldal lefejlesztésénél, a kód szintjén is el lehet szúrni. Például amikor tradicionális HTML helyett JS programnyelvet akarnak használni a webtartalom megjelenítésére. Vagyis részben vagy egészben kimaradnak a weboldal kódból lényeges SEO elemek (pl. title, meta leírás, kanonikus URL címek).
Szerencsére a népszerű weboldal motorok esetében, mint amilyen a WordPress, ettől nem kell tartani.
Ugyanakkor komolyan alá lehet aknázni a SEO sikerességét egy rossz URL szerkezettel is. Például, amikor dinamikusan generált URL címeket használunk hagyományos URL címek helyett. (Pl. https://virto.hu/seo-beallitasok/ helyett https://virto.hu/?blogpost=361.)
Mobilbarát felépítés, reszponzív design
Ma már alapkövetelmény egy weboldallal szemben, hogy tökéletesen jelenjen meg kisebb és nagyobb képernyőméreteknél is. Ne csupán asztali számítógépen legyen funkcionális, hanem laptopon, telefonon és tableten is. A nem mobilbarát honlapok gyakorlatilag eltűntek a Google találati listákról.
Szerencsére ezt ma már szinte mindegyik WordPress sablon alapból tudja – bár sokszor nem hibátlanul. Ha be van kötve a Google Search Console, ott tudod követni, hogy a Google szerint megfelel-e a honlapod a mobilbarát weboldad követelményeinek.
Kliens- és szerver oldali hibakódok szűrése, átirányítások kezelése
Ha komolyan érdekel a SEO, egy ponton meg kell tanulnod értelmezned a különböző státuszkódokat. 200, 301, 302, 403, 404, 503… mindnek különöző implikációi lehetnek a keresőoptimalizálás szempontjából.
Például, tudnod kell, ha egy URL címet megváltoztatsz (például azért, mert keresőbarát URL struktúrára állsz át), akkor a régi URL címről átirányítást kell raknod az új URL címre. Különben a régi URL cím idővel szimplán kiesik a Google indexből, az újat meg vagy feltérképezi a Google, vagy nem. Vagyis előállhat a helyzet, hogy egy egyszerű URL változtatás miatt pozíciót vesztesz a keresőben – kivéve, ha tudod helyesen alkalmazni az átirányításokat.
Metaadatok (title, meta leírás, meta kulcsszó)
A metaadatok olyan adatokat jelölnek, amik nem jelennek meg a weboldalon a felhasználónak, hanem csak a HTML forráskódban találhatóak meg, de a Google olvassa őket.
Mindeképpen nagyon fontos a Title elem, más néven SEO cím vagy meta cím. Ez technikailag különbözhet attól a címtől, ami a felhasználónak megjelenik a böngészőben az adott URL címen. Például ennek a cikknek a címe, amit látsz a szöveg tetején „100+ SEO beállítás… helyett erre van szükséged”. A Title elem a forráskódban azonban lehetne tök más is.
Az, hogy mi szerepel a Title-ban az egyik legfontosabb szignál a Google számára, alapvetően befolyásolja, milyen keresésekre fog megjelenni az adott tartalom a keresőben. A jó title elemnek megvannak a maga szabályai, ami például a hosszúságot vagy kulcsszóhasználatot illeti. A Title elem jelenik meg kis kék címként a Google találati listán is.
A meta leírás hasonlóan a Title elemhez a HTML forráskód ‹head› részében kell helyet kapjon. A title-val együtt jelenik meg (többnyire…) a Google találati listán, ez az a kis leírás, amit a találati listán a kék címek alatt látsz.
A meta kulcsszó egyszerűbb falat: ez régen fontos volt, de most már hosszú-hosszú évek óta kivezette a Google a rangsoroláskor figyelembe vett szignálok közül. Ennek ellenére itt-ott még mindig találkozni vele, főleg régebben fejlesztett honlapoknál. A legjobb, ha ilyenek egyáltalán nincsenek a weboldaladon.
A fenti metaadatokat egyébként a egtöbb népszerű weboldal motor alapból képes kezelni, a WordPress esetében SEO bővítmények szolgálják ezt a célt.
Sokáig lehetne még folytatni az ilyen-olyan technikai beállítások felsorolását
De én most itt megállok vele. Őszintén megmondom miért:
ezek mind lényeges dolgok, de a SEO sikered – ebben biztos vagyok – legnagyobbrészt nem ezen fog múlni.
Sokkal inkább azon, ami most következik.
Akkor min múlik a SEO siker?
Szögezzük le mégegyszer: a helyes SEO beállítások használata csak a 0. szint, a minimum követelmény, ha valóban jelentős organikus forgalmat szeretnénk a weboldalunkra vinni a keresőből.
Mire van szükség még?
Egyrészt szükséged van tartalomra.
A számodra üzleti szempontból lényeges keresési szándékokra célzó, informatív, gördülékeny, jó stílusú, megfelelő hosszúságú, stb. tartalomra. Méghozzá komolyabb mennyiségű tartalomra.
Erről írtam egy másik cikket: Mennyi tartalomra van szükség a sikeres SEO-hoz?
Itt most legyen elég annyi, hogy még a legegyszerűbbnek tűnő témakörökben is nagyon könnyen lehet találni legalább több tucatnyi kérdést, amire érdemes lehet külön dedikált tartalmakkal célozni.
A tartalom mellett szükséged lesz külső hivatkozásokra is, azaz linképítésre.
Csak nagyon röviden: az, hogy mennyi és milyen minőségű hivatkozás mutat a weboldaladra, az egyik legfontosabb rangsorolási faktor.
Azonban valami még mindig hiányzik… valami, ami összeköti a kirakós különböző részeit. Valami, ami meghatározza, mikor, hogyan és miről írj. És azt is, milyen ütemezéssel és hogyan építs linkeket.
Útvonaltervezés a SEO-ban
Amikor a valós fizikai világban el akarunk jutni A-ból B-be, akkor elsőként (térképpel, vagy alkalmazással) útvonalat készítünk. Majd szépen követjük az adott útvonalat, esetleg szükség esetén itt-ott újratervezünk.
Kidolgozott útvonal nélkül nem indulunk el az ismeretlenbe, kivéve, ha pont az elveszés a célunk. A SEO-val ugyanez a helyzet. Ami az utazásnál az útvonaltervezés, az a SEO-ban a stratégia.
Nagyon sok SEO projekt azért megy félre, mert nincs stratégia. Nincs lefektetve, mi a cél, és azt milyen módon, milyen lépésekkel kell elérni. Vakon tövig nyomjuk a gázpedált, de hogy merre kellene mennie a kocsinak… az nincs mindig kitalálva.
A jó SEO stratégia véleményem szerint ezeken alapul:
- pontos, adatokkal alátámasztott kép arról, hogy hol tartunk jelenleg.
- pontos kép arról, mit szeretnénk, és mit tudunk _reálisan_ elérni.
- koherens, logikus és végiggondolt elképzelés arról, mit kell tenni a kitűzött cél elérése. Erre az elképzelésre kell felhúzni a tartalomstratégiát, linkstatégiát, és minden más dolgot, ami csak szükséges lehet.
Ha rendelkezünk ezzel a stratégiával, akkor már félig nyert ügyünk lesz. Innen már csak a pontos, következetes kivitelezésre kell odafigyelni, és akkor Isten sem ment meg minket az üzleti szempontból releváns organikus forgalom növekedésétől.
Egyszerűen hangzik? Sajnos a valóságban nem mindig az. De sikerre vezet – ellentétben azzal, ha néhány SEO beállítás elvégzésével szeretnéd elintézni a keresőoptimalizálást.
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?