A Google találati listára kerülés első feltétele, hogy a weboldalad bekerüljön a kereső indexébe. Nagyon sok tartalom már itt elvérzik. Nézzük meg, mit tehetsz, hogy neked ne legyen ilyen problémád!
Ha nem jelenik meg a weboldalad a Google találati listáján, akkor nem lesz organikus forgalmad.
Az elmúlt időszakban ez egyre égetőbb probléma lett, mert a Google képviselői többször is nyíltan beszéltek/írtak arról, hogy nem céljük a világ összes létező URL címének összegyűjtése a Googel indexben.
Azaz meg kell dolgoznod azért, hogy bekerülj az indexbe. Csak azért, mert a weboldalad létezik, nem lesz feltétlenül automatikusan indexelve.
Ez főleg új weboldalak esetén komoly kihívás. Mert bizonyítanod kell a Google számára, hogy a honlapod értéket képvisel, ezért érdemes foglalkoznia vele – ez minden SEO kampány esetén prioritás.
Miért indexel a Google ilyen csigalassan?
Régebben nem volt ezzel gond, de az utóbbi 1-2 évben nagyon lelassult az indexelés folyamata. A megszokottnál több weboldalnál léptek fel indexelési probémák – ez alatt arra gondolok, amikor a Google sok hónapos csúszással, vagy egyáltalán nem indexel tartalmakat.
És nem csak gatyi, rossz minőségű tartalmakat, hanem sok esetben olyanokat sem, amikkel nincsenek minőségbeli gondok. Előfordul, hogy csak találgatni lehet, mi az oka ennek. Több esetet láttam, ahol semmi sem hozott megoldást, még a célzott linképítés sem.
Igazából senki nem tudja, miért szigorodott, és vált egyszerre megbízhatatlanabbá az Google indexelés. Több helyen a chiphiánnyal kötötték össze a jelenséget, mások szerint a Google egyszerűen belelazult a piacvezető szerepébe, és folyamatosan rontja a kereső minőségét, ideértve az indexelést is.
Én tényleg nem tudom 🙂
De egy kicsit előre rohantunk, ezért nézzük meg inkább gyorsan, hogy mi is az indexelés, és hogyan történik.
Az indexelés és rangsorolás folyamata
Azt nyilván tudod, hogy a Google segítségével az interneten található infókat, dolgokat lehet keresni.
Rosszul tudod.
Amikor a Google-ban elindítunk egy keresést, akkor nem az interneten keresünk, hanem a Google Indexben. A Google Index nem azonos az internettel, hanem egy olyan katalógus, amiben olyan URL címek szerepelnek,
- amiket a Google képes megtalálni
- és amiket elég jónak talál arra, hogy bekerülhessenek az indexbe.
Amikor a Google-ban keresést futtatunk le, akkor az algoritmus az indexben található URL címek közül fogja kiválasztani a legrelevánsabbakat, és ezeket dobja ki nekünk a találati listán.
Az egész folyamat három lépcsőben történik:
- a Google robotjai (Googlebot, avagy „pókok”) linkről-linkre ugorva keresik az új, vagy frissült URL címeket az interneten. A felfedezett tartalmakat analizálják a Google szoftverei, ezt nevezzük felfedezésnek és feltérképezésnek.
- a második lépsben a felfedezett és feltérképezett URL címek egy része (amiket a Google alkalmasnak talál) bekerül a Google Indexbe. Ezt nevezzük indexelésnek.
- ha valaki elindít egy keresést a Google-ban, akkor a rendszer előhúzza az indexből a releváns URL címeket, és rengeteg szempont alapján rangsort állít elő, amit a találati listán dob ki a usernek. Ez a Google rangsorolás.
Ez egy teljes egészében szoftverek által végzett folyamat, amivel alapesetben (és egy ideális világban) egyáltalán nem kell foglalkoznod. Egészen addig, amíg nem tapasztalsz indexelési problémákat.
Amikor indexelési nehézségekről beszélünk, akkor nagyon sok esetben egybevesszük a három lépcsős folyamat első két lépését. Sokszor ugyanis nem konrkétan a középső lépés (indexelés) hibádzik, hanem mindjárt az első.
Honnan tudom, mi szerepel a saját weboldalamból a Google indexben?
Ha gyorsan akarsz meggyőződni róla, hogy a weboldalad szerepel a Google indexben (tehát nincsen olyan hiba, vagy rossz beállítás, ami a teljes honlapot kiírná a Google indexből), akkor nyisd meg a keresőt, és írd be ezt a parancsot a keresőmezőbe:
site:”domaincimed.hu”
A találati listán a Google elkezdi majd kilistázni az indexelt URL címeid. Ha nem túl nagy a weboldalad, akkor simán lehet, hogy az összes indexelt tartalmat látni fogod.
Nagyobb weboldalaknál (ezres, vagy még nagyobb nagyságrendű URL címnél) nagy valószínűséggel nem fogod látni az összes indexelt URL címet.
De itt nem is ez a lényeg, hanem, hogy meggyőzödj róla: a honlapod általánosságban indexelhető.
Ha egy-egy konkrét URL címet szeretnél ellenőrizni, ezt is megteheted. Másold ki a kiválasztott URL címet, és rakd be a keresőmezőbe a „site:” parancsal. Így: site:domaincimed.hu/szuper-tartalom/. Ha kidobja a találati lista a tartalmat, akkor szerepel az indexben.
A fentinél jobb, átláthatóbb megoldás, ha a Google Search Console-t (GSC) bekötöd a weboldaladra, és ott ellenőrzöd, mi az, ami indexelve van. A GSC egy ingyenes eszköz, olyasmi, mint a Google Analytics, csak kizárólag a weboldalad organikus forgalmát mérheted vele.
A GSC-ben jelenleg az „Oldalak” menüpontban nézheted meg, pontosan milyen URL címek szerepelnek a honlapodról a Google indexben. És azt, hogy melyikek nem.
Ha a weboldalad EGYÁLTALÁN nem szerepel a Google indexben…
Több lehetőség van, szerintem ezek a leggyakoribbak:
- a weboldalad vadi új, ezért még nem volt ideje a Google-nak feldolgozni
- a honlapod kevés URL címből áll, és az azokon szereplő tartalom is nagyon gyenge, ezért a Googel úgy ítélte meg, nem érdemes foglalkoznia vele
- valami technikai hiba akadályozza az indexelést. Vagy a robots.txt fájlban szerepelnek rossz beállítások, vagy noindexre van téve minden. (Lásd leljebb)
Egyéb esetek is felmerülhetnek, valamint a fentiek kombinációja is. Ilyenkor azért jól jöhet egy szakértő szem, ami segít belőni, hol lehet a gond.
Ennél gyakoribb eset azért, hogy nem a teljes honlap hiányzik az indexből, hanem csak egy része. Például 10 blogcikkből csak 8, stb.
Mivel lehet segíteni a weboldalad indexelését?
Ha nagyon leegyszerűsítjük a Google az olyan weboldalakat szereti, amik:
- technikailag hoznak egy megbízható alapszintet, nem vírusosak
- jól behatárolható tematikával rendelkeznek, és a userek számára hasznos tartalmakkal rendelkeznek
- mások szerint is hasznos weboldalak, ezért rendelkeznek külső linkekkel.
Mindezek együtt emelik a weboldal általános minőségét. Az alapszabály ez: a Google szívesebben és gyorsabban indexeli az olyan honlapok új URL címeit, amelyekről már tudja, hogy értékesek és megbízhatóak.
Minél magasabb a weboldalad általános minősége, annál valószínűbb, hogy nem lesz gond az új aloldalaid indexelésével.
Ahelyett, hogy egyszeri technikai megoldást vársz az indexelési problémákra, a legokosabb, ha hosszú távon gondolkodsz, és szívós SEO munkával folyamatosan dolgozol a weboldalad általános minőségén.
Azaz: készíts szuper tartalmakat, és építs stabil linkprofilt (linképítés). Plusz szűntesd meg az esetleges technikai hibákat.
Mindez ráadásul nem csupán önmagában az indexelési problémákat szorítja majd vissza, hanem az organikus forgalom emelkedéséhez is fog vezetni. Márpedig ez a lényeg, ha SEO-ról beszélünk, igaz? 🙂
Ha indexelési gondjaid vannak, akkor persze van egy sor dolog, amit kipróbálhatsz:
- ha eddig nem lett volna, készíts oldaltérképet (sitemap.xml), és töltsd fel a Google Search Console fiókodba,
- szerezz külső linkeket,
- ne legyenek „árva oldalaid” (Orphan Pages), azaz olyan URL címek, amik semmilyen belső linken keresztül nem érhetőek el a weboldal többi részéről,
- legyen a weboldal navigációja (menük és belső linkek) átgondolt és tiszta,
- nézd át a technikai SEO beállításaid,
- tüntesd el a duplikált oldalakat (duplikáció),
- stb.
Nagyon nagy honlapoknál (sok ezres, tízezres aloldal szám felett) már érdemes számolni a crawl budget jelenséggel. Ez azt jeleni, hogy mivel a Google erőforrásai sem végtelenek, van egy limit, amit hajlandó foglakozni egy weboldallal. Ez nem egzakt, abból a szempontból, hogy sose fogod tudni, pontosan mennyi az annyi, de egyszerűen tapasztalhatod azt, hogy egy bizonyos aránynál nem fog feljebb menni az indexelt aloldalak száma.
A crawl budgetet is egyébként az általános honlap minőség javításával lehet tágítani.
Ha picit gyorsítani szeretnél az indexelésen
Akkor lehetőséged van a Google Search Console-ban egyesével beküldeni az új URL címeket. Nem rossz megoldás, de csak néhány URL cím esetén ajánlott, mert időigényes.
Ilyenkor az indexelési folyamat első lépését (pókok és a felfedezés) tudod áturgani, mert a Google-nek nem saját magának kell megtalálnia az új URL cameket.
Ha sok URL címet szeretnél egyszerre beküldeni, akkor az instant indexing a megoldás.
Ha WordPress oldalad van, előnyben vagy, mert ma már a jobb SEO bővítmények rendelkeznek ilyen funkcióval. A használat egyszerű, de aktiválni magát az instant indexing funkciót viszonylag bonyolult, szóval lehet, hogy érdemes fejlesztő segítségét kérni.
Ha nem WordPress oldalad van, és a weboldal motor, amit használsz nem rendelkezik beépített instant indexing funkcióval, akkor bizony kelleni fog egy fejlesztő, mert így nettó programozás a dolog. (Én a YouTube-on egy valamilyen helyi nyelvet beszélő indai srác rossz angol felirattal rendelkező videójából tanultam meg a dolgot, mondhatom, jó szórakozás volt!)
Az instant indexing lényege, hogy az új URL címeket API kapcsolaton keresztül is be tudod küldeni a Google indexbe. Ez nagyon meggyorsítja a folyamatot, és az a tapasztalat, hogy az így beküldött URL címeket jobban beveszi a Google.
Mivan, ha nem akarom, hogy az oldalamat indexelje a Google?
Viszonylag gyakori eset, hogy nem szeretnénk, ha a weboldalunkat, vagy akár csak egy bizonyos részét a Google felvegye az indexbe.
Erre is van megoldás, ráadásul nem is túl bonyolult.
Indexelés és a robots.txt fájl
Egyrészt a robots.txt fájlban megjelölhetjük a keresőrobotok számára, a honlap mely részeit nem szeretnénk, hogy bejárják.
Például, ha ez szerepel a valami.hu weboldalon elhelyezett robotx.txt fájlban:
„User-agent: *
Disallow: /blog/
Sitemap: https://valami.hu/sitemap.xml”
Akkor abból a Google (és minden más kereső) algoritmusai tudni fogják, hogy a valami.hu weboldal indexelhető, kivéve a valami.hu/blog/ könyvtár, azaz minden olyan URL cím, ami „https://valami.hu/blog/” sorral kezdődik.
De hozhattam volna más példát is, elég sokféle variáció létezik. És persze lehet jelezni a robotoknak, hogy szeretnénk, ha a teljes weboldal kimaradna az indexelésből. Ez kifejezetten hasznos lehet teszthonlapoknál, vagy fejlesztés alatt álló weboldalaknál.
Nem árt tudni, hogy bár a Google általában tiszteletben tartja a robots.txt fájl direktíváit, de igazából nem köti semmi, hogy így tegyen. Szóval megtörténhet, hogy a tiltás ellenére is leindexel valamit, amit nem szeretnénk.
És az is megtörténik, hogy egy új weboldalnál elfelejtik feloldani a robots.txt fájlban taláható tiltást, amit még a fejlesztés idejére állítottak be. Ez elég szívás, főleg, ha nem sikerül észrevenni hosszú hónapokig…
A noindex címkéről
A robots.txt mellett a másik megoldás a noindex címke használata. Ezt minden esetben az adott url címen található tartalom HTML kódjában, a <head> elemben kell elhelyezni.
(Tudom, hogy ez úgy hangzott, mintha értened kellene a programozáshoz. Nyugi, a SEO bővítmények korában ezt konkrétan egy kattintást jelent.)
Ezzel jelezhetjük a Google számára, hogy az adott URL címen található tartalmat ne indexelje.
Míg tehát a robots.txt-vel inkább a teljes weboldalra, vagy a weboldal egy nagyobb darabjára szoktunk beállítani javaslatokat a Google botjai számára (indexeld ezt, ne indexed azt), addig a noindexet inkább az egyedi tartalmak esetében szokás használni.
Például, amikor van a honlapunkon 100 cikk, de ebből mondjuk 30 nem elég acélos, és lehúzza a honlap általános minőségét. Ilyenkor dönthetünk úgy, hogy ezt a 30 cikket noindexre tesszük, és csak a maradékkal foglalkozunk tovább.
Indexelés nélkül nincs organikus forgalom…
Ezért életbevágó, hogy időben észrevedd, ha az indexelés a weboldaladon nem az elvárható ütemben zajlik.
Ha pedig tanácstalan vagy, miért nem elekedik a honlapod organikus forgalma, miért nem hoz megkereséseket, vásárlásokat a weboldalad, keres meg egy SEO szakértőt, például akár engem 🙂
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?