Amikor a Google találati listán szeretnél jól észrevehető helyet biztosítani a weboldaladnak, akkor alapvetően két lehetőséged van: a keresőoptimalizálás és a Google hirdetések. Ebben a cikkben összehasonlítom a két megoldást!
Persze van egy rövid válasz is a „Melyik a jobb, a SEO vagy a Google Ads?” kérdésre, de előre szólok, nem lesz túl kielégítő. Így hangzik:
Attól függ.
Tényleg attól függ, de megértem, ha úgy érzed, ennyivel nem sokra mész. Ezért a továbbiakban ízekre szedem ezt az „attól függ”-öt, hogy kapj konkrét segítséget a döntésedhez.
Vágjunk bele!
(Ha inkább videót nézel, mintsem olvasol, ideteszem a videós változatot is!)
SEO vs. Google Ads: előnyök, hátrányok
A keresőoptimalizálás (SEO) és a Google Ads a keresőmarketing két fő ága. Mindkettővel közvetlenül a keresőből tudunk nagyszámú forgalmat (valódi felhasználókat) a honlapunkra hozni.
Nézzük meg nagyon röviden Google találati lista (SERP) anatómiáját, hogy értsük a különbséget a SEO és Google Ads között. Például, a „kültéri szauna építés” kifejezésre ezt a találati listát kapom:
A halvány lila részen Google Ads hirdetéseket látsz (erre utal a találatoknál a Hirdetés, vagy más esetekben Szponzorált megjelölés). Leljebb a kék részen organikus találatok jönnek. Azaz olyan honlapok linkjeit, amiket a Google saját jogukon értékesnek és relevánsnak tart az adott keresőkifejezésre, kulcsszóra. Ezeket a helyeket célozzuk a SEO-val. (A jobb oldali türkiz résszel most nem foglalkozunk, de oda is SEO-val lehet kerülni.)
Régebben a hirdetések és az organikus találatok elég látványosan elváltak egymástól, de mára ez megváltozott.
A Google az elmúlt években sokat dolgozott azon, hogy a fizetett találatok belesimuljanak a találati listába, ráadásul ma már nem csupán az első oldal tetején botolhatunk fizetett hirdetésekbe, hanem bárhol (az oldal közepén, alján, második oldalon, stb.).
Ugyan a SEO és Google Ads között rengeteg a közös pont (a találati lista, mint közös felület; kulcsszavak; a weboldal tartalmának minősége és relevanciája), de a kettő gyakorlati használata nagyon különbözik.
A Google Ads esetében főleg egy PPC hirdetésrendszerben kell eligazodnunk, míg a SEO-nál nagyobb a hangsúly az egyes tartalmak optimalizálásán, a honlap általános minőségének folyamatos és tervszerű javításán.
SEO előnyök és hátrányok
A keresőoptimalizálás kizárólag hosszú távon működik. Azaz
nem szabad tőle azonnali eredményt várni, sokkal inkább 6-12 hónapos távokban érdemes gondolkodni.
A SEO a legtöbb témakörben nagyon szép eredményeket tud hozni (hosszú távon!), de mindenképp előny, ha az adott téma nincsen „széthirdetve” a keresőben, azaz lehet organikus találatokkal is érvényesülni.
Általában hosszú távon olcsóbb, mint a Google Ads, mert az okosan megtervezett és kivitelezett SEO stratégia évek múltán is stabil eredményt tud hozni, még akkor is, ha már nem költünk keresőoptimalizálásra.
Hátránynak lehet felhozni, hogy a SEO rövid távon nem hatékony, és bár nagyobb időintervallumokat vizsgálva olcsóbb, mint a Google Ads, azért a keresőoptimalizálás sem olcsó mulatság. Felkészült, komoly szakértővel, jó minőségű tartalmak gyártásával és hatékony linképítéssel a SEO havi több száz ezer forintos tétel lehet.
Google hirdetések: előnyök, hátrányok
A Google Ads egy bitang erős PPC hirdetési rendszer, ami nagyon hatékonyan tud valódi érdeklődőket szállítani a honlapodra – ha jól használod.
A legfontosabb előnye, hogy szinte azonnal meg tudsz vele jelenni a keresőben, nem kell hónapokat várnod az első eredmények pislákoló jeleire, mint a SEO esetében.
Ennek ellenére a Google hirdetéseknél is fontos hosszú távú stratégiában gondolkodni, és nem csak ötletszerűen dobálni bele a pénzt, mert ez ritkán vezet szép eredményre.
A Google Ads fő hátránya, hogy hosszú távon mindenképpen drágább, mint a keresőoptimalizálás. Hiszen a hirdetéseid csak addig jelennek meg, amíg folyamatosan fizetsz a kattintásokért.
Ugyan Google Ads kampányokat havi pár tízezer forintból is tudsz indítani és fenntartani, az igazság az, hogy az ilyen kis költségvetéssel nem nagyon lehet jó eredményt elérni. Ahhoz, hogy a rendszerből ki tud hozni a legtöbbet, havi szinten legalább 100 ezer forint feletti összeggel kell számolni. Persze ez erősen függ a konkurenciától is. Ha sokat hirdetnek egy témában, akkor drágábbak lesznek a hirdetések is.
A Google hirdetéseknek több fajtája van, például: keresőhirdetések, Display hirdetések, YouTube hirdetések, stb.
Várható eredmények
A SEO és a Google Ads hatékonyságát két dologban lehet mérni:
- a honlapra érkező forgalom (felhasználó szám) alakulása,
- konverziók számának alakulása.
Az első, a forgalom sajnos túl gyakran kerül egymagában a középpontba. Persze nagyon szép, ha egy honlapon havonta 10-20 ezren (vagy még többen) járnak. De önmagában ez, a weboldalt fenntartó vállalkozás szempontjából, nem igazán érdekes.
Ami sokkal érdekesebb, hogy az adott marketing tevékenységgel – SEO munka és/vagy Google hirdetéskezelés – mennyi konverziót (ajánlatkérést, feliratkozást, vásárlást, stb.) és mennyi bevételt fog realizálni a vállalkozás.
Mind a SEO, mind a Google Ads akkor sikeres, ha nem csupán forgalmat, hanem konverziót is szállít a megrendelőnek.
A tapasztalatom szerint az organikusan, SEO-val szerzett forgalom 0.5-1.5 százaléka fog konvertálni egy okosan kitalált és összerakott weboldalon. Azaz 100 felhasználóból nagyjából egy fog mondjuk árajánlatot kérni egy munkára.
Logikusan minél magasabb releváns (!) forgalmat kell csinálni, hogy sok konverzió legyen. Vagyis – kicsit visszatérve ahhoz amit előbb írtam – önmagában a forgalom nem érdekes, de egy jól kitalált SEO projekt esetében többé-kevésbé pontos fokmérője lehet, mekkora haszonnal fog járni a keresőoptimalizálás a weboldal mögött álló vállalkozásnak.
Például, ha tudjuk a Google Analytics adatokból, hogy a weboldalunkon a konverziós arány 0.7 százalék, és a havi organikus forgalom pedig 1000 kattintás (azaz minden 1000 kattintásból átlagosan 7 db ajánlatkérés szokott bejönni), akkor ahhoz, hogy az ajánlatkérések száma havi 70 legyen, 10 ezer kattintásra van szükségünk.
Ugyanez a konverziós arány az okosan használt Google hirdetések esetében inkább 2-4 százalék. Tehát itt kevesebb kattintással lehet ugyanezt az eredményt elérni.
Ugyanakkor emlékezz arra is, hogy a Google Ads kattintás ára sokszorosa lehet egy SEO-val szerzett kattintás árának!
Tehát Google hirdetésekkel a 70 ajánlatkéréshez 1750-3500 kattintásra lesz szükség valószínűleg. Persze ezt nagyon sok minden befolyásolhatja, de számoljunk ezzel az iparági átlaggal.
Költségek
A Google Ads esetében viszonylag könnyen számolhatunk előre a költséggel is.
Folytatva az előbbi példát, ha a mi témánk esetében egy kattintásért átlagosan 100 forintot kell fizetni (erre a Google kulcsszótervezője tud adni becslést), akkor 175.000-350.000 forintot kell majd Google hirdetésre költenünk az 1750-3500 kattintás elérésére. Plusz a kampánykezelési költség, ha profival dolgozunk.
Elég jól átlátható, nem?
A SEO esetében bonyolultabb előre számolni, mert ott több tétel alakíthatja az árakat:
- a SEO szakértő díja
- a tartalomírás költsége
- a linképítés költsége
És mindegyik tétel függ a konkurenciától. Ha a versenytárs honlapoknak sok és erős hivatkozása van, akkor nekünk is többet kell linket építeni.
Ezért van az, hogy a SEO árakat laikusként elég nehéz átlátni és értékelni ár/érték szempontból. Nincs is nagyon egységes árazási stratégia a piacon.
Én a teljes transzparenciára törekszem, ezért minden esetben úgy adok ajánlatot SEO-ra, hogy:
- a versenytárs honlapok gyors elemzése alapján megbecsülöm mennyi linkre és tartalomra lesz szükség a kitűzött cél eléréséhez
- adok egy becslést, hogy a szükséges linkek és tartalmak megszerzése mennyibe fog kerülni 12 hónapos távon
- de hangsúlyozom, hogy ez mind becslés, és menet közben változhatnak a számok. Előfordulhat, hogy kevesebb is elég lesz, de az is, hogy kicsit több kell.
- az ajánlatban az egyetlen fix tétel a saját szakértői díjam lesz. Ezt jelzem is az ajánlatkérőnek.
Persze így adni ajánlatot sokkal macerásabb, mintha hasraütésre mondanék egy számot, de a nap végén mindenki jobban jár: az ügyfél pontosan tudja, mi mennyibe fog kerülni, és milyen kockázatokkal kell számolnia. Ez neki is jó, meg nekem is.
(Bővebben a SEO árakról egy másik cikkemben olvashatsz.)
Keresőoptimalizálás ÉS Google Ads
Eddig nem nagyon volt szó róla, ezért most már mindenképpen érdemes hangsúlyoznom:
A SEO és a Google Ads nem egymás ellenségei, versenytársai. Sőt. Az összehangolt SEO és Google Ads munka elképesztően jó eredményeket tud hozni.
Logikus, hogy miért. Minél többször jelenünk meg a weboldalunkkal a releváns kereséseknél, annál nagyobb eséllyel fognak a mi honlapunkra jönni a felhasználók.
Ha a találati lista minden lehetőségét kihasználjuk a megjelenésre – az organikus és a fizetett hirdetéseknek fenntartott helyeket is -, több esélyünk van nagyobb gyakorisággal a célcsoportunk szeme elé kerülni a keresőben.
Az emberek nem úgy használják a keresőt, hogy én most akkor csak az első honlapot fogom lekattintani (hirdetés), vagy hogy én akkor is átgörgetem az összes gonosz fizetett hirdetést, és csak az organikus találatokra vagyok hajlandó kattintani.
Sokszor valóban lekattintják az első találatot, de ebből gyakran nem lesz vásárlás vagy megrendelés. Inkább visszatérnek a találati listára, és keresnek tovább. Minél gyakrabban találkoznak a mi tartalmainkkal a találati listán, annál valószínűbb, hogy a honlapunkra tudjuk csábítani őket. Ha pedig már a honlapunkon vannak, megnyílik az esély a konverzióra (vásárlás, kapcsolatfelvétel, stb.) is.
Talán már ennyiből is érthető, mit akarok hangsúlyozni. Ha van rá lehetőség, kellően nagy a keresőmarketingre fordítható büdzsé, akkor mindenképpen érdemes SEO-ban és Google Ads-ban is gondolkodni.
A két csatorna erősíti egymást.
Egészen konkrétan is: a keresőoptimalizált tartalmakra legtöbbször olcsóbb a Google hirdetés. A Google hirdetésben sikeres weboldalaknál pedig egy csomó kész adat támogathatja a keresőoptimalizálást (jól konvertáló kulcsszavak, stb.).
Néhány példa a döntéshez
Minden helyzet, minden honlap, minden vállalkozás más és más. Hogy segítsek tovább gondolkodni, összeírtam néhány példát, amikkel gyakran találkozom. Hátha találsz köztük olyat, amiben magadra ismersz 🙂
- „Minimális a marketingre fordítható büdzsém, de tudok várni, és szívesen tanulok” – Ebben az esetben a legjobb, ha keresel és elvégzel egy jó SEO tanfolyamot. Ha felszedted a szükséges tudás, el tudod kezdeni saját magad a weboldalad keresőoptimalizálását.
- „Kevés a pénz, és azonnal kellene eredmény” – Sajnos erre nem nagyon lehet mit tanácsolni. A marketing alapvetően befektetés, fontos érteni, hogy nem működik pénz nélkül. Ez hatványozottan igaz, ha keresőmarketingről van szó. Ráadásul semmi sem hoz azonnal, rögtön eredményt. Egy jól felépített Google Ads kampánynál is időt vehet igénybe, mire megszerzed az első vásárlót/megrendelőt.
- „Csináltunk egy weboldalt, de nem jön rajta megkeresés/vásárlás. Mi a teendő? A büdzsénk korlátozott, de ha megtudsz győzni, akkor szívesen teszünk bele pénzt” – Növelni kell a weboldal forgalmát. Ha nem sürget a tatár, és hosszú távon gondolkodsz, akkor a SEO-t javaslom. Amikor már a SEO működik, olcsóbban és hatékonyabban tudsz a Google hirdetésekbe is bele vágni.
- „Stabil vállalkozás vagyunk, és a főnök szeretné, ha több megrendelőt szerezhetnénk online. Viszont elég türelmetlen típus, nem akar félévet vagy még többet várni az eredményre. Azt mondja, hogy szívesen költ többet, de látni akarja az eredményt” – Az igazság az, hogy valamennyi türelemre mindenképp szüksége lesz… Mindenesetre én a Google Ads-t javasolnám.
- „Nem akarunk hirdetésre kattintani, mert hosszú távon nem tűnik rentábilisnek. De fontos számunkra, hogy jól láthatóan jelenjünk meg a keresőben” – Akkor nektek a SEO lesz a jó út.
- „Jól működik a honlapunk, de úgy érezzük, hogy még lehetne jobb is. Már megtanultuk, mennyit ér a jó marketing, és szívesen költünk rá” – Érdemes belevágni a SEO-ba és a Google hirdetésekbe is. A Google Ads hozza a lead-eket, amíg elkezd működni a SEO munka. Ha már működik az organikus lead szerzés, akár leljebb is lehet csavarni a Google Ads költést.
Remélem segítettem! Ha kérdésed van, esetleg új projektet szerentél indítani, keress minket bátran!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?