Egy SEO projekt sikerességét nagyon komolyan meghatározza, hogy mennyi minőségi tartalommal rendelkezik az adott weboldal. De pontosan mire kell törekedni, mennyi tartalom kell az eredményes keresőptimalizáláshoz?
Sajnos már az elején ki kell ábrándítanom mindenkit, aki konkrét, egzakt számot szeretne.
Ilyen nincs.
Most, hogy mindenki túltette magát ezen, íme a jó hír is:
Ebben a cikkben bemutatok egy módszert, amivel kiderítheted, mennyi tartalomra van szükséged a te SEO projekted esetében.
Vágjunk bele!
Ha esetleg jobban szereted a videókat, mint olvasgatni, berakom neked ide a YouTube-os változatot is:
Miért fontos a SEO-hoz a minőségi tartalom?
A SEO munka alapvetően három alappillérből áll:
- A keresőban való sikeres szerepléshez szükséges technikai alapfeltételek biztosítása
- tartalomfejlesztés
- digitális PR, azaz leginkább linképítés
A keresőoptimalizáláshoz nélkülözhetetlen a jó minőségű, színvonalas tartalom. Ez jelenthet blogcikkeket, szolgáltatást bemutató oldalalakat, termékgyűjtő oldalakat – függően a weboldal jellegétől.
Megfelelő mennyiségű és minőségi tartalom nélkül egyszerűen nem lehet jól szerepelni a keresőben. Akkor sem, ha technikailag tökéletes a weboldal, és rendben van a linkprofil is.
Az internet több mint 90 százaléka még ma is szöveg, ezért a keresőmotorok is alapvetően a szöveges tartalmak értelmezésére vannak kiképezve. Persze fejlődtek egy csomót a képek és videók frontján is, de az elsődleges tartalomforma ma is a szöveg.
Ebből logikusan következik, hogy a SEO-hoz is szöveges tartalom kell elsősorban, hiszen a SEO a keresőmotorokra való optimalizálást jelenti.
Megkockáztatom, hogy a fenti három pillér (technikai SEO, tartalomfejlesztés, digitális PR) közül a tartalom a legfontosabb SEO szempontból.
Ha egy weboldal nem tökéletes technikai szempontból, és kevés a rá mutató link, még lehet sikeres. De csak akkor, ha a tartalmi oldala erős.
A minőségi tartalom jelentése SEO szemszögből
Mindeddig nem egyszerűen tartalomról, hanem minőségi tartalomról beszéltem. Mit jelent ez?
Leegyszerűsíthetjük úgy is, hogy az a minőségi tartalom, ami forgalmat hoz a keresőből. Például, amikor rivális oldalakat elemzünk, legtöbbször erre gondolunk: megnézzük szoftveresen, mi az a tartalom, ami forgalmat hoz nekik. Amikor igyekszünk meghatározni, nekünk mennyi tartalmat kell létrehozni, elsősorban erre koncentrálunk.
De azt javaslom, hogy amikor a saját weboldalunk tartalmáról van szó, inkább így gondolkodjunk:
a minőségi tartalom az, ami nem csupán forgalmat hoz a keresőből, de segít meg is tartani a felhasználókat a weboldunkon, és támogatja a weboldalunk üzleti céljának elérését.
Például vásárókat, ügyfeleket „konvertál” a látogatokból. Nem csak tájékoztat, esetleg szórakoztat, hanem kézzelfogható üzleti értéket teremt a weboldal tulajdonosának.
A tartalom értéke
A tartalom furcsa jószág. Az értéke egyszerre nivelállódik, és növekszik folyamatosan.
Mire gondolok?
Ahogy egyre több az interneten a tartalom, és főleg a keresőoptimalizált tartalom, az olyan jelleggű szövegek értéke, amik „csak” annyit tudnak, hogy jól vannak SEO szempontból összerakva, csökken. Mindezt gyorsítani fogja a nagy nyelvi modellek (az olyan AI eszközökre gondolok, mint a ChatGPT) terjedése is.
Tucattartalomból eddig is sok volt, és most aztán még sokkal-sokkal több lesz. Ebben a helyzetben a tartalomgyártás iszonyatosan eltolódhat a mennyiségi verseny felé – ezt pedig csak a legnagyobbak, a legnagyobb erőforrásokat megmozgató vállalkozások tudják megnyerni.
Ugyanakkor szerintem az igazán jó, emberi szempontból izgalmas, érzelmeket keltő, bizalmat és interakciót segítő „valódi” (= nem ész nélkül automata üzemmódban generált) szövegek értéke folyamatosan nőni fog.
Ha SEO-ra adod a fejed, akkor szerintem mindenképpen ebben az irányban érdemes elindulni. Hagyd az online tartalomszemét gyártását másokra, inkább készíts igazi, emberi szövegeket (képeket, videókat, stb.). Meg persze tudd pontosan, mifán terem a SEO szövegírás.
Honnan tudom, mennyi tartalom kell?
Szögezzük le gyorsan, hogy nincs egyetlen szám, amit alkalmazni lehetne. Vagyis nincs olyan, hogy öt, tíz vagy 25 minőségi tartalomra van szükség a sikeres SEO-hoz.
A kérdést inkább mindig az adott piaci szegmens kontextusában kell vizsgálni.
Azaz egyszerűen meg kell nézni, hogy az adott témakörben SEO szempontból legsikeresebb weboldalak mennyi tartalommal működnek.
Nekünk pedig legalább ugyanannyi tartalommal kell számolnunk. Előfordulhat, hogy a végén több kell, vagy akár kevesebb tartalom is elég lesz. De kiindulási pontnak ez a legjobb benchmark.
Egyszerű, nem?
A következő kérdés, hogy honnan tudod, mely honlapok sikeresek az adott témakörben. Vagyis, melyik weboldal hoz be a legtöbb forgalmat a keresőből?
Ehhez szükség lesz némi kutatómunkára. Igazából két módszer van:
- meg lehet nézni, hogy a témakör legjellemzőbb kulcsszavait beírva, mely honlapokat rangsorolja a Google a találati lista élén. Az előnye ennek a módszernek, hogy nem kell hozzá semmilyen szoftver. A hátránya: nem biztos, hogy az a sorrend, amit mi a találati listán látunk, összhangban van azzal, melyik honlap hoz be sok érdeklődőt a Google-ból.
- a másik, egzaktabb megközelítés, ha valamilyen jobb SEO szoftverrel (Ahrefs vagy SEMrush) megnézzük a találati lista élén szereplő wevoldalak organikus látogatottságát. És ez alapján határozzuk meg, mely weboldalak tartalmát érdemes részletesebben vizsgálnunk. Ez sem teljesen pontos, mert a SEO szoftverek a magyar piacon simán tévedhetnek 30-40 százalékot is, de még így is pontosabb, mintha csak tippelgetnénk. És egyébként, ha már van hozzáférésünk valamelyik komolyabb SEO programhoz, akkor tudunk keresni vetélytársakat szoftveresen is, nem kell teljesen a találati listára hagyatkoznunk.
Nézzünk egy konkrét példát!
Tegyük fel, hogy „hatha jóga” témakörben szeretnék egy weboldalt keresőoptimalizálni, és tudni akarom, mennyi tartalomra lesz szükségem.
A keresőbe beütöm a hatha jóga kulcsszót, és végignézem a találatokat. Az első találatok között szerepel Wikipédia oldal, és egy külföldi honlap gépi fordítása is, ezeket most figyelmen kívül hagyom.
A cikk írásának pillanatában két oldal érdekes az első ötből: a vadaszakos.hu és a joganeked.hu. Az előbbi az Ahrefs szerint havi 2.2 ezer organikus kattintást szerez, a másik csak nyolcszázat. (Disclaimer: egyik oldalhoz sincs közöm)
A következő lépés, hogy megnézem alaposabban a vadaszakos.hu-t, mivel vélhetően ennek magasabb az organikus forgalma. Ami érdekel:
- Milyen típusú tartalmak szerepelnek a weboldalon?
- Milyen a tartalmak minősége?
- Mennyi tartalom szerepel a weboldalon?
Először is, Screaming Frog progival (500 URL / domain címig ingyenes) kilistázom a weboldal összes URL címét. Miután kiszűrtem a címke, kategória és más felesleges URL címeket, összesen 113 cím marad.
Ennek tekintélyes része blogbejegyzés (kb. 90 db), valamint van kb. 10 jógagyakorlatos videó aloldal is. Az Ahrefs szerint az organikus forgalom 90 százalékát kb. 20 bejegyzés hozza, a többi nem igazán tesz hozzá a dologhoz.
Ha nem használnék SEO programot, akkor is hasonló következtetésre jutnék, csak sokkal lassabban: végignézném mind a kb. 90 blogcikket, kiválogatnám a hosszabb-tartalmasabb anyagokat, amik szerintem forgalmat hozhatnak. Majd ezeket ellenőrizném a keresőben is, megnézve, hogy megjelennek-e a vonatkozó kulcsszavakra.
Az eredmény: ebben a konkrét esetben minimum 20 darab jó minőségű tartalomra, leginkább érdekes blogcikkre lenne szükségem ahhoz, hogy befogjam a vadaszakos.hu-t.
Persze ennél belemenősebb kutatást is lehet készíteni, de szerintem ennyiből is lejön a lényeg.
Oké, tudom mennyi tartalomra van szükségem, hogyan tovább?
Amire mindenképpen szükséged lesz egy sikeres SEO kampányhoz:
- Kulcsszókutatás
- Technikai SEO és SEO elemzés
- Helyi SEO
- Linképítés
- És persze SEO tudás. Ezt megszerezheted egy SEO tanfolyam segítségével is, vagy fordulhatsz szakemberhez.
Sok sikert! Ha pedig segíteni tudok, nyugodtan keress meg.
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?