Ha webshopot szeretnél indítani, az egyik kézenfekvő megoldás a bérelhető webáruház.
Ebben a cikkben körül járjuk, hogy milyen előnyei-hátrányai lehetnek egy bérelt webshopnak. És arra a kérdésre is választ keresünk, mi éri meg jobban, egy 100%-ban saját, vagy egy bérelt webáruház.
Ha jobban szeretsz videót nézni, mint olvasni, akkor iderakom vizuális formában is:
Mielőtt belevágnánk a témába, muszáj leírnom, hogy a „saját vs. bérelt webshop” téma elsősorban egy technikai kérdés.
Nem, és ezt tényleg szeretném hangsúlyozni, nem ezen fog múlni a webáruházad sikere.
Sokkal inkább a koncepción, az online marketingen és több más tényezőn. Ha többet szeretnél megtudni olvasd el a webshop indítás cikkemet.
Mi az a bérelhető webáruház?
Először is kezdjük onnan, mi a túró egy bérelhető webáruház.
A bérelhető webshop egy olyan rendszer, aminek a segítségével viszonylag gyorsan és egyszerűen indíthatsz el egy webáruházat.
A gyorsaságon és az egyszerűségen van a hangsúly. Ilyen platform például a Shopify, itthon pedig a Shoprenter vagy az Unas.
Alapesetben nem kell programozói tudásra szert tenned, komolyabban érteni a webfejlesztéshez, vagy bármi ilyesmi: a bérelhető platformok segítségével elég könnyen össze tudsz magadnak kattintani egy épkézláb webshopot, ahol nagyon hamar elkezdhetsz árulni.
A bérelhető webshopokban tényleg pár kattintással elérhető mindenféle webshopokban megszokott funkció, mint pl. különböző fizetési és szállítási lehetőségek beállítási, termékkészlet kezelés, stb.
A bérelhető webshopok abban nagyon erősek, hogy leviszik az indulási küszöböt. Azaz nagyban leegyszerűsítik a webshop indítás technikai oldalát, hiszen nagyon sok mindent készen a kezedbe adnak, anélkül, hogy fejlesztőkkel kellene egyezkedned.
És akkor tisztázzuk azt is, mit értek teljesen saját webshop alatt: minden olyan webáruházat, ami egy általad választott domain címen és tárhelyen fut, valamilyen nyílt vagy zárt forráskódú CMS, azaz tartalomkezelő rendszer alatt.
Tehát ide tartozik egy WordPress webshop, de a Wix már nem, hiszen ott nincs szabad tárhely választási lehetőség.
A bérelhető webshopok közös jellemzői
Bérelhető webshop nagyon sok féle van, ezért nehéz róluk összefoglalóan beszélni. Nézzünk néhány dolgot, ami azonban mindegyikre igaz.
Nagyon sok mindent készen kapsz
A bérelhető webshopok azt csinálják nagyon jól, hogy megnézik, mik azok a dolgok, amikre a legtöbb webshopnak szüksége van, és ezekre mind kész megoldást építenek be a rendszerbe. Például fizetési és szállítási lehetőségek, szoftver integrációk terén.
Nem kérdés a webtárhely választás
A bérelhető webshop rendszerek egyben hosztingolják is a náluk készített webshopot, ezért ez nem jelent sem pluszköltséget, sem foglalkozni nem kell vele.
A legtöbbnél létezik egy kifejezetten olcsó belépő csomag
A bérelhető webshopok árazása sajnos sokszor keszekusza, elég nehezen átlátható dolog. De a legtöbbnél szerencsére van egy olcsó belépő opció – ami jó választás lehet kipróbálni az adott platformot. Igaz ez a külföldi, és magyar rendszerekre is.
Sokszor nagyon jó a support
Azaz, ha problémád van, és írsz a rendszer készítőinek, akkor hamar választ fogsz kapni. Ez nagyon jó dolog. Többnél lehet priority supportot is vásárolni.
Nem tudsz váltani a különböző rendszerek között
Tehát, ha van egy Shopify webshopod, és azt át akarod költöztetni mondjuk egy Shoprenterre, vagy mondjuk egy saját WordPress alapú megoldás alá, akkor ez nem fog menni. Az új rendszer alatt újra kell építeni az egészet.
Ez azért van, mert a bérelhető webshopok mind zárt rendszerek. Nem érdekük a kompatibilitás kialakítása a vetélytárs rendszerekkel, és ha még érdekük is lenne, valószínűleg akkor is nehezen megvalósítható lenne fejlesztői szinten.
Árazás
Na itt aztán minden előfordul. Alapesetben mindenhol havi/éves díjas csomagok vannak, és mindenhol elérhető többféle árazású csomag is egyszerre. Az árak a havi nettó kb. 5000 forintról indulnak, a felső határ pedig a csillagos ég, havi 1-2 százezer forint is lehet.
De azt érteni kell, hogy ezek a csomagok – főleg az olcsóak – nem tartalmaznak mindent.
Nagyon sokszor a rendszeren belül plusz pénzekért tudsz megvásárolni bizonyos fontos alap funkciókat is.
Sokszor korlátozzák a csomagok azt is, mennyi terméket tudsz feltölteni. Egy sok termékes webshop esetében hamar eltudnak szaladni az árak.
Nem ritkák a nem közvetlen, hanem jutalékos plusz díjak is. Például a Shopify szép magas százalékot szed a bankkártyás eladások után – ezzel is érdemes számolni, és pontosan tájékozódni, mielőtt elköteleződnél egyik vagy másik rendszer mellett.
Design és testreszabhatóság
A bérelhető webshopoknál a design kialakítása alapvetően úgy néz ki, hogy választasz egyet az előre elkészített sablonokból, és ezeket húzhatod rá a webshopodra. Ezzel nincsen semmi baj, ha az adott sablon szép és végiggondolt, akkor jó szolgálatot fog tenni.
A probléma az lehet, ha az adott bérelhető webshop rendszer nagyon szűk keretek között engedi csak a sablon alakítását. Jellemzően az olcsóbb rendszereknél még a nagyon alapszintűnek tűnő módosításokkal is gond lehet.
Egy példa: nem régen az egyik SEO ügyfelem bérelt webshopjában a címlapon szerettünk volna elhelyezni egy értékeléseket mutató sávot. Az értékeléseket egy külső véleménygyűjtő szolgáltatáson keresztül húztuk be, ezért gyakorlatilag egy egysoros kódot kellett beszúrni csak a főoldalon a kívánt helyre.
De kiderült, hogy oda, ahová mi gondoltuk, nem lehet berakni a kódot gyárilag, csak jóval lejjebb. Mert a sablon így lett megcsinálva. Amikor megkérdeztem, oké, de akkor mi a megoldás, a rendszer készítői felajánlották, hogy egy elég magas óradíjas elszámolással berakják a kért helyre a kódot.
Na most túl azon, hogy felhúztam a szemöldököm a rendszer rugalmatlanságán, komolyan, ez a művelet bármilyen WordPress wesbhop esetében 2 kattintás lett volna.
És mi ha van fejlesztőre van szükség?
Ugye a bérelhető webshopok egyik fontos előnye kellene, hogy legyen az, hogy nincs szükség fejlesztőre a webshopod elkészítésére. Gyakori, hogy ez tényleg így van, főleg, ha jól választod ki az igényeidhez passzoló rendszert és – ez fontos – szívesen tanulod meg a használatát.
Viszont az is gyakori, hogy valakinek igenis szüksége van fejlesztőre, mert például olyan módosításokat akar, amiket a gyári beállításokkal nem tud megoldani. Vagy nem akarja kitanulni a rendszer működését, és kell valaki, aki összerakja a webshopot helyette. Ebben az esetben bizony fejlesztőhöz kell fordulni – már ha van.
Ugyanis a bérelhető rendszerekhez sokkal kevesebb külsős fejlesztő érhető el magyar viszonyok között, mind mondjuk egy WordPress alapú webshophoz, ahol tényleg szinte minden bokorban találsz valakit.
Kicsit más a helyzet, ha a külföldi helyzetet nézzük, pl. Shopify fejlesztőt szintén nem nehéz találni – itt a nyelvtudás lehet akadály.
Bérelt webshop és a SEO
Nagyon fontos kérdés, és ezzel kapcsolatban sok félreértés kering az interneten, hogy vajon a bérelhető webshopok bármilyen szempontból hátrányból indulnak-e a keresőoptimalizálás terén.
Ha nem tudod mi az a SEO, akkor egy mondatban gyorsan elmondom: a SEO, azaz keresőoptimalizálás egy online marketing munkafolyamat, aminek a célja, hogy a weboldalad sok látogatót szerezzen a keresőmotorok ingyenes találatain keresztül.
A helyzet az, hogy az általam ismert bérelhető webshopok mind hozzák azokat a technikai követelményeket, amik alapfeltételei a sikeres keresőoptimalizálásnak.
Vannak bérelhető webshop rendszerek, ahol elég nehézkes a SEO alapbeállítások kezelése, mondjuk egy sima WordPress megoldáshoz képest, de a végeredmény minden esetben rendben volt. Hangsúlyozom, hogy az én tapasztalatom szerint.
Vagyis a SEO alapján nem igazán lehet különbséget tenni bérelhető és nem bérelhető webshop között.
Bérelt vagy saját webshopot válasszak?
A bérelt vs. saját dilemma egy kicsit hasonlít a bérelt vs. saját tulajdonú lakás kérdéshez. Mindkettőnek vannak vitathatatlan előnyei és hátrányai. Érdemes róla racionálisan gondolkodni, és alaposan megnézni a matekot, hogy mi éri meg és mennyiért.
De azért egy picit érzelmi kérdés is.
Sokan nem szeretnek bérelt otthonban élni, függetlenül attól, hogy olcsóbb vagy kényelmesebb, mert mondjuk közelebb találnak bérelt otthont az iskolához/munkahelyhez, mint amit meg tudnának venni.
Szóval ha téged zavar, hogy a webshopod, amibe annyi pénzt és energiát teszel bérelt, és erősen függ egyetlen szolgáltatótól – akitől bérled a webshopot -, akkor tényleg javaslom, hogy keres más megoldást, mert később már nem nagyon fogsz tudni váltani, hiszen mint mondtam, a különböző rendszerek nagyon nehezen, vagy semennyire sem kompatibilisek egymással, nincs átjárhatóság közöttük.
A másik, hogy egy bérelt lakásban a legtöbbször csak keretek között változtathatsz a dolgokon: nem építheted át a szoba beosztást, nem rakhatod új helyre a kapcsolókat, stb. Míg a saját házadban azt csinálsz, amit akarsz.
Ugyanez igaz a saját vagy bérelt webshop kérdésre is. A saját webshopnál sokkal kevesebb a megszorítás. Egy kis túlzással, pont olyan lesz, amilyet szeretnél – és amilyet a fejlesztőt el tud készíteni. Ezt mindenképpen előnynek gondolom a saját webshop javára.
Bekerülési és üzemeltetési költség
A saját webshopok mindenképpen hátrányban vannak a bekerülési költséget nézve. Ez alól csak az kivétel, ha képes vagy saját magas összerakni például egy WordPress webshopot. Ugyanis a webshop készítés költsége fejlesztővel több százezer forintos tétel.
Tehát, ha hajlandóak vagyunk kitanulni a működését, és nem zavarnak a limitációk, akkor a bérelt webshopoknál a sajáthoz képest nagyon alacsony a belépési küszöb, olcsón és gyorsan el lehet indulni.
De itt azért szeretném felhívni a figyelmedet valamire.
A bérelt megoldásnál folyamatosan fizetnünk kell, míg a saját webshopnál inkább csak a bekerülési költség magasabb, utána a havi rendszeres teher (ha nincsenek komoly újabb fejlesztések) minimális lesz.
Hosszabb, 1-2 éves távon ezért simán lehet, hogy nem lesz különbség egy bérelt és egy saját webshop között. Vagy akár végül olcsóbb is lehet a saját webshop.
Ezt úgy tudod kikalkulálni magadnak, hogy megnézel egy szimpatikus bérelt webshop rendszert, kiválasztod valamelyik reális csomagot (nem a legolcsóbbat!), felszorzod huszonnéggyel, és megkapod a következő két éves költségedet, bekerüléssel és üzemeltetéssel együtt. Ezt még érdemes felszorozni 20 százalékkal, hogy számolj az esetleges fejlesztői költségekkel, vagy ha valami pluszt kell megvenni a rendszeren belül.
A kapott összeget érdemes szembe állítani egy saját webshop bekerülési és üzemeltetési költségével. Például kérsz ajánlatot fejlesztőtől az utóbbira, akár tőlünk, akár mástól, és megnézed, milyen összehasonlítva a bérelt költségével.
Az esetek többségében valószínűleg nem lesz számottevő különbség. És jóval kevesebbszer fog kijönni a bérelt győztesnek, mint amit előre gondolnánk.
Persze a fenti számolás rengeteget módosulhat, ha mondjuk a bérelt webshopod kialakításába külső szakértő segítséget veszel igénybe, vagy ha például a WordPress webshopodat nagyobb részt egyedül rakosgatod össze.
Tehát akkor mit éri meg választani…?
Sajnos nincs 100 százalékosan egyértelmű válasz,
Összességében, szerintem ami nagyon a bérelt webshopok mellett szól, az az alacsonyi indulási küszöb, a kezdeti egyszerűség.
Ami pedig a saját webshop mellett, az a teljes szabadság, testreszabhatóság. No meg az érzés, hogy nem függsz egyetlen szolgáltatótól, aki ki tudja, mikor húzza le a rólót, vagy változtatja meg az árazását sokkal kedvezőtlenebbre.
És mégegyszer hangsúlyozom: az, hogy bérelt vagy saját webshoppal indulsz el, egy technikai kérdés. Sokkal fontosabb, hogy az üzleti koncepciód, a marketing és értékesítési folyamatok rendben legyenek.
Ha webshop indításán gondolkodsz, nézd meg a kifejezetten kezdő webshopokra kialakított csomagunkat is.
A csomagot úgy raktuk össze, hogy mindkét oldal – bérelt és saját – előnyeit egyesítsük: az egyedi saját webshophoz képest alacsony bekerülési költség, könnyű és zökkenőmentes indulás. És tartalmaz mindent, amire szüksége lehet egy új saját webshopnak, ráadásul elérhető áron.
Sok sikert kívánok a webshopodhoz, és jelezd, ha tudunk segíteni valamiben!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?