A keresőmarketing (SEM) célja minél több felhasználót elérni a népszerű keresőmotorokon keresztül.
A statisztikák szerint ma minden vásárlás nagyjából fele internetes kereséssel indul, ebből pedig egyenesen következik, hogy a jól megtervezett és végrehajtott keresőmarketingnek félelmetes üzleti értéke van.
Ha még nem találkoztál velem, hadd mutatkozzak be röviden.
Jobbágy András vagyok, keresőmarketing szakértő. Vállalkozásoknak segítek üzletileg értékes forgalmat szerezni a Google keresőből.
Most, hogy túl vagyunk a formaságokon, vágjunk a közepébe! 🙂
Mi az a keresőmarketing?
A keresőmarketing minden olyan fizetett, vagy ingyenes technikát magába foglal, ami segít minél több felhasználót hozni a keresőn keresztül a honlapunkra.
Amikor keresőről, keresőmotorról beszélünk, alapvetően a Google-re gondolunk, és joggal: a StatCounter portál szerint a Google piaci részesedése globálisan 2022. októberében 92 százalék volt, a maradék alig nyolc százalékon osztozott a Bing, az orosz nyelvterületen népszerű Yandex, a kínai Baidu és a régi motoros Yahoo.
Magyarországon a Google egyébként még erősebb, a teljes keresőmotor piac 97 százalékát fedi le, ami elég brutális arány. Tehát bár léteznek más keresőmotorok is, a mai realitás szerint a keresőmarketing „tárgya” gyakorlatilag szinte teljes egészében a Google.
Hogyan lehet forgalmat szerezni a Google-ból a saját honlapunkra?
Talán a mindennapi használat során nem tudatosítjuk magunkban, de a Google eredményes használatának van egy saját metodikája. Annyira megszoktuk, hogy már fel se tűnik, mégis naponta számtalanszor élünk vele.
A dolog lényege, hogy amikor valamire rákeresünk a Google-ben, az adott témakörben releváns kifejezéseket, úgy nevezett kulcsszavakat használunk. Például, ha szeretnék egy új fülhallgatót, de nem tudom konkrétan mit keresek (milyen márkát, típust, stb.), akkor jó eséllyel használni fogom a „legjobb fülhallgató”, „fülhallgató teszt”, stb. kifejezéseket (=kulcsszavakat).
A Google feladata, hogy az általam használt kulcsszó alapján megpróbálja azonosítani a keresési szándékot (search intent, vagyis, hogy mi a francot akarok tőle, amikor „füllhallgató teszt”-et keresek), és összeállítson egy olyan találati listát, szakszóval SERP-et, amin megtalálom, amit keresek.
Ezen a találati listán zömében hivatkozások lesznek olyan honlapokra, amik választ/megoldást tudnak adni az én keresési szándékomra. Például füllhallgató szaküzletek honlapjai, felhasználói tesztek, stb.
Ha például egy webshop meg tudja oldani, hogy a lehető legtöbb füllhallgatóval kapcsolatos keresésre, kulcsszóra jól látható helyen jelenjen meg a Google találati listán, akkor bizony ebből nagyon szép forgalmat fog szerezni. És ez a forgalom – ha mindent jól csinálnak – fizető vásárlókká fog „konvertálódni”, szép üzleti hasznot hajtva.
Ahhoz, hogy a fenti példához hasonlóan üzletileg is értékes forgalmat szerezzünk a Google keresőből, nagyon leegyszerűsítve ezt a három dolgot kell megoldanunk:
- Meg kell találnunk a számunkra releváns kulcsszavakat.
- Ezekre a kulcsszavakra a lehető leglátványosabb helyen kell megjelennünk a Google találati listáján.
- Úgy, hogy a felhasználók nagy arányban kattintsanak a mi honlapunkra vezető hivatkozásra.
A keresőmarketing fő területei és a SERP anatómiája
A keresőmarketingnek alapvetően két fő területe van: a keresőoptimalizálás (SEO), és a PPC keresőhirdetések, avagy Google Ads.(Mi az a Google Ads?)
Ahhoz, hogy értsük, mit jelentenek ezek, érdemes megnézni a Google találati lista (SERP) anatómiáját. Például, a „kültéri szauna építés” kifejezésre ezt a találati listát kapom:
A halvány lila részen PPC hirdetéseket látsz (erre utal a találatoknál a Hirdetés, vagy más esetekben Szponzorált megjelölés). Leljebb a kék részen organikus találatokat, azaz olyan honlapok linkjeit, amiket a Google saját jogukon értékesnek és relevánsnak tart az adott keresőkifejezésre.
Amikor Google hirdetéseket adunk fel, akkor a lila részre pályázunk. Amikor keresőoptimalizálunk, akkor az organikus találatok dominálása a cél (kék). Nem esett még szó a jobb oldali türkizzel jelölt részre, ide a Google Cégem alkalmazást használó vállalkozások kerülhetnek, az ezzel való foglalkozás a helyi keresőoptimalizálás része.
A hirdetések/organikus találatok aránya mindig az adott kulcsszótól függ, pontosabban attól, mennyien próbálnak hirdetni rá.
Egyre jellemzőbb (sajnos), hogy ha egy kulcsszóra sokan hirdetnek, a Google nagyobb teret enged a hirdetéseknek a találati listán. Nem csak fölül jelennek meg nagy számban fizetett találatok, hanem a lista közepén, és végén is. Ezeknél a kulcsszavaknál az organikus találatok egyértelműen háttérbe szorulnak.
SEO az organikus forgalomért
A keresőoptimalizálás (SEO) célja a lehető legnagyobb, üzletileg értékes organikus forgalmat irányítani a Google keresőből a honlapodra. Ehhez az kell, hogy a lehető legtöbb releváns kulcsszóra a lehető legjobb helyen szerepelj a Google organikus (ingyenes) találatok között a weboldaladdal.
A SEO hatalmas előnye, hogy a legtöbb témakörben tényleg elképesztő mennyiségű érdeklődőt lehet szerezni vele, ráadásul a PPC hirdetésekhez képest rendkívül költséghatékonyan.
A hátránya ugyanakkor, hogy elsősorban hosszú távon hoz eredményt. Egy új honlap esetében, jól kitalált SEO stratégiával és pontos végrehajtással, akár hat hónap is eltelhet, mire érezni fogjuk a befektett munka gyümölcsét. Cserébe az így elért eredmény (magas forgalom) általában stabil lesz hosszabb távon is.
A SEO jó választás, ha
- ha nem akarsz nagyon sok pénzt hirdetésekbe rakni
- van lehetőséged kivárni az eredményeket, elsősorban a hosszabb táv érdekel
- a témád nincsen „széthirdetve”, jól lehet érvényesülni organikus találatokkal is.
PPC hirdetés a fizetett kattintásokért
PPC (Pay-Per-Click) hirdetésnek hívunk minden olyan rendszert, ahol akkor fizetsz, ha a reklámodra kattint a felhasználó. Tehát nem a megjelenéséért, hanem kifejezetten az interakcióért adsz pénzt. Mintha sikerdíj lenne. Ilyen PPC rendszer a Google Ads, azaz Google hirdetések is.
A Google Ads egy elképesztően hatékony hirdetésrendszer, nem véletlenül, hogy a Google minden évben hatalmasat kaszál vele.
A nagy előnye, hogy szinte azonnal érdeklődőket tud szállítani a honlapodra. A hátránya, hogy csak addig, amíg fizetsz.
A Google Ads nagyon jó választás, ha:
- gyorsan kellenek az eredmények
- folyamatosan tudsz egy nagyobb összeget hirdetésekre fordítani (pl. mert bele tudod építeni a szolgáltatás/termék árába, stb.)
- olyan témakörben szeretnél a Google-n keresztül érdeklődőket szerezni, ahol jellemzően nagyon sok a hirdetés, ezért az organikus találatok kevésbé hatékonyak
Természetesen a Google Ads és a keresőoptimalizálás nem egymás ellenségei, sőt, nagyon hatékonyan lehet őket alkalmazni egymás mellett is. Ha van rá büdzsé, mindenképpen érdemes megfontolni a hirdetések és a SEO párhuzamos használatát. Persze ezt a döntést minden esetben a konkrét téma, versenytársak, piaci helyzet függvényében kell meghozni. Egy keresőmarketinggel foglalkozó szakember nagy segítség lehet ebben.
Mit csinál egy keresőmarketing szakember?
Az online marketing egy egyre inkább specializálódó iparág. Ezért, ha valaki egyaránt vérprofi SEO-ban és PPC hirdetésekben is, az olyan ritka jelenség, mint a fehér elefánt.
Sőt, inkább gyanús, ha valaki mindkét területen 100 százalékosan kompetensnek akarja láttatni magát. Egyszerűen mindkét terület annyira komplex, hogy nem igazán lehetséges őket egyszerre magas szinten művelni.
Persze vannak közös pontok (például a kulcsszókutatás szerepe), de a PPC és a SEO logikája nagyon-nagyon különbözik egymástól. Ugyanazt a felületet (Google) használjuk az ügyfeleink marketing céljainak elérésére, de teljesen más megközelítéssel.
Nem reprezentatív, de azért ide hozom a saját példámat: ugyan saját projektekben használtam/használom a PPC-t eredményesen, igazán erős tudásom és tapasztalatom a keresőoptimalizálás területén van. Bár a Google hirdetéskezelés is elérhető szolgáltatás nálunk, de ezt nem én csinálom „okosban”, hanem egy rendes PPC szakértő.
Ebből következik, hogy keresőmarketing szakember abban az értelemben, hogy a SEO és a PPC területén egyaránt részletekbe menően is pontos és naprakész szakmai tudással, nagyon komoly felhalmozott gyakorlati tapasztalattal bír, szerintem nem létezik.
Inkább vannak külön SEO meg PPC szakértők, specialisták.
Figyelem, nem azt mondom, hogy egyáltalán nincsenek keresőmarketing szakértők. De szerintem ez inkább egy megközelítést, attitűdöt jelöl, mintsem jól körülhatárolható tudáshalmazt.
Keresőmarketing szakembernek szerintem akkor nevezhetjük magunkat, ha
- Van egy általános rálátásunk mindkét területre, és az egyikben komoly, elmélyült tudással bírunk.
- Nem vetjük el már a kiindulóponton a „másik” módszer alkalmazását. Vagyis nem húzom le az ügyfélnek a PPC-t/SEO-t, csak azért mert én a másikban jobb vagyok.
- Képesek vagyunk komplex keresőmarketing stratégiában gondolkodni, beleszőve a PPC-t és a keresőoptimalizálást is.
- Képesek vagyunk használni/tovább gondolni a másik által jól elvégzett munkát, például egy kulcsszókutatást.
Gyakori kérdések a keresőmarketingről
A keresőmarketing feladata, hogy a lehető legtöbb felhasználót érje el a Google kereső segítségével. Ehhez az kell, hogy a Google találati listáin a releváns kulcsszavakra jól látható helyen jelenjen meg a weboldalunk, akár fizetett hirdetés, akár organikus találat formájában.
A keresőoptimalizálás (SEO) a keresőmarketing egyik fő területe. Míg a keresőmarketing mind az organikus, mind a fizetett forgalomra hangsúlyt helyez, a SEO kizárólag az organikus forgalomra koncentrál.
Nem jó a kérdés. Mindkét módszer nagyon hatékony a maga módján. A konkrét témától, piaci helyzettől és versenytársaktól függ, milyen szituációban melyiket éri meg jobban alkalmazni.
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?