A kulcsszókutatás a keresőoptimalizálás (SEO) egyik legfontosabb szelete, aminek a célja felmérni, hogyan és milyen kifejezéseket használva keresnek az emberek egy adott témakörben a Google-ban.
A kulcsszókutatásnak kitüntetett szerepe van a SEO munkában. A megfelelő kulcsszavak feltérképezése segít:
- elérni a célközönségedet a Google-ban
- megérteni, mi az, ami érdekli a célközönségedet
- releváns témákat találni, amiket lefedhetsz tartalmi szempontból a honlapodon
- jobban kiszolgálni potenciális ügyfeleidet / vásárlóidat az őket érdeklő információkkal
- mindezzel pedig végső soron növelheted az ügyfeleid/vásárlóid számát a weboldaladon.
Fontos látni, hogy a kulcsszókutatás nem egy olyan dolog, amit egyszer letudsz, és aztán soha többé nem kell foglalkozni vele.
A kulcsszavak ugyanis változnak, ahogy a célközönséged is: lehet, hogy a téged érdeklő emberek három éve még egy másik dologra kerestek a Google-ban, mint most.
Éppen ezért a kulcsszókutatást érdemes rendszeres időközönként újra elvégezni, hogy lépést tudj tartani az esetleges változásokkal. És persze mindig lehet újabb témaköröket találni, amelyekkel újabb embereket (=potenciális vásárlókat, ügyfeleket) érhetsz el.
A kulcsszókutatás lépései
A kulcsszókutatás folyamatát négy fontos lépésre lehet bontani. Vegyük sorra őket röviden!
A kulcsszó ötletek összeírása
Az első lépésben érdemes összeszedni egy táblázatba a „józan paraszti ésszel” kikövetkezthető kulcsszavakat. Ha például darázsirtással foglalkozunk, akkor a „darázsirtás” bizony egy elég logikus kulcsszó lehet számunkra, ebben nincs nagy meglepetés.
Érdemes azonban a lehető legszélesebb körben is végiggondolni az adott témakört. Például, ha esküvői fotózással foglalkozunk, akkor nem csupán a legnyilvánvalóbb „esküvői fotós”, „esküvői fotózás” kifejezések lehetnek érdekes számunkra, hanem gyakorlatilag minden, ami esküvővel kapcsolatos.
Miért?
Mert a célunk a lehető legnagyobb releváns organikus forgalom megszerzése a Google-ból.
Nem csak azok, akik konkrétan esküvői fotóst keresnek, hanem azok is, akik esküvő témában olvasnak az interneten mindenfélét. Valószínűleg okkal teszik: házasságra készülnek, eesetleg már szervezik az esküvőt, vagy segítenek valakinek a szervezésben. Lehet, hogy ők még nem jutottak el az esküvői fotós kérdéséig, de előbb-utóbb elfognak.
Ha már akkor megfogjuk őket a keresőben, amikor még csak mondjuk az esküvői ruhánál vagy a tökéletes helyszín felkutatásával vannak elfoglalva, már ismerősként fognak visszatérni az oldalunkra, amikor konkrétan fotóst keresnek.
Szisztematikus kutatás
Ha már vannak ötleteid, kezdj neki a szisztematikus kulcsszókutatásnak a cikk második felében felsorolt eszközök segítségével. Az igéretes kifejezéseket gyűjts külön, ezekre tudod majd a stratégiádat alapozni a következő lépésben.
Szűrd ki a szinonímákat, elírásokat, azonos jelentéssel bíró változatokat. A Google tudja, hogy ezek ugyanarra vonatkoznak. Például tisztában van vele, hogy a „kulcsszó kutatás” és a „kulcsszókutatás” kifejezés ugyanarra a dologra vonatkozik.
Amikor kulcsszavakat gyűjtesz, akkor írd ki a keresési mennyiséget (havi keresés), és a nehézséget is. Erre sok kulcsszókutató eszköz ad többé-kevésbé megbízható becsléseket.
Az összegyűjtött kulcsszavak rangsorolása
Ez a stratégia kidolgozásának lépése. Kezdd el fontosság, nehézség és keresési mennyiség szerint rangsorolni a kigyűjtött kulcsszavakat.
Az ideális kulcsszó:
- nagy keresési mennyiséggel rendelkezik (sokan keresnek rá)
- nem túl nehéz (könnyű a TOP3-ba kerülni)
- üzletileg fontos.
Persze sokszor nehéz lesz olyan kulcsszavakat találni, amik mind a három feltételnek megfelelnek. De ezek a kritériumok adnak egy jó támpontot ahhoz, hogy mit keress.
Kivitelezés
A jó kulcsszókutatás nem áll meg egy lista összeállításánál. A kiválasztott kulcsszavakra el kell kezdeni a megfelelő típusú tartalmak legyártását – csak így fog az egész folyamat eredményt hozni.
Kezd el megtervezni, hogy a kikutatott, fontos kulcsszavakra milyen tartalmat fogsz készíteni, és állj is neki az írásnak. A SEO szövegíráshoz egy másik cikkben adok hasznos támpontokat.
Mennyi idő alatt lesz eredmény?
A SEO mindig, de tényleg mindig hosszú távra szól. És bizony, a jó SEO-s egyik erénye a türelem. Idő kell ahhoz, hogy az új kulcsszó optimalizált tartalmaid beérjenek a keresőben.
Hogy mennyi? Általában inkább hónapok, mint hetek kérdése. De ezt sok minden befolyásolhatja: a honlapod értéke a Google szemében, az adott témakör, a versenytársak erőssége, stb.
5 ingyenes eszköz a kulcsszókutatáshoz
Nézzünk meg öt jól használható, ingyenes eszközt a kulcsszókutatáshoz!
A Google kereső beépített funkciói
Az első teljesen ingyenes eszköz, amivel hasznos kulcsszavakat találhatunk, nem más, mint maga a Google kereső.
Biztosan te is találkoztál már vele, hogy amikor elkezdesz egy kifejezést beírni a Google-ba, dinamikusan újabb és újabb lehetőségeket ajánl fel egy legördülő listában. Például:
Ezek bizony olyan kulcsszavak, amiket mások is használnak, és amikről a Google azt gondolja, hogy keresési előzményeink, stb. alapján hasznukra válhatnak. A funkciót „automatikus kiegészítésnek„ (autocomplete) hívja a Google.
Fontos, hogy a lista, amit feldob a kereső, nem keresési mennyiség szerint van sorba állítva. Azaz nem biztos, hogy a listában a legfelső kulcsszó a leggyakrabban használt. Ez a funkció más módon sem ad támpontot arról, mennyien keresnek rá egy adott kifejezésre.
De kiindulási alapnak, ötleteléshez nagyon hasznos eszköz. Ugyanebben segít a Google kereső két másik funkciója, a „Kapcsolódó keresések„, és a „Mások ezeket keresték még„.
A Kapcsolódó kereséseket általában a találati lista első oldalának alján találod meg, szürke színnel kiemelve. Itt az általunk begépelt kulcsszóhoz hasonló keresési kifejezéseket listáz ki a Google. A keresési mennyiségre utaló adatot sajnos itt sem találunk.
A harmadik kulcsszókutatáshoz is használható funkció a Google keresőben a „Mások ezeket keresték még” kifejezések. Ez nagyon hasonló a Kapcsolódó keresésekhez, azonban nincsen fix helye. Többnyire az organikus találatok között fordul elő, „menet közben”, nem a lap alján, mint a Kapcsolodó keresések doboz.
Google Ads Kulcsszótervező
A Google Ads Kulcsszótervező használatához szükséged lesz egy Google Ads fiókra. Szerencsére ilyet teljesen ingyenesen is nyithatsz, egy sima Gmail-es címmel.
Tényleg ingyenesen használhatod, ugyanakkor sajnos a teljes verzóhoz, ami pontosabban megmutatja a keresési mennyiségeket, csak akkor férsz hozzá, ha hirdetsz a Google rendszerében. Enélkül csak elnagyolt adatokat kapsz, például, hogy egy kulcsszóra havi szinten 100-1000 keresés megy. Azért nem mindegy, hogy 101 vagy 999! 🙂
Ami jó, hogy az ingyenes verzió is nagyon hasznos. Egy elég részletes kulcsszó adatbázist mutat meg, és elég jó tippeket ad arra is, merre indulj tovább a kulcsszókutatással. (Fent a „Keresés kiszélesítése” találatokra gondolok.)
Például a linképítés kulcsszóra keresve ezt kaptam:
A személyes véleményem, hogy régebben a Kulcsszótervező sokkal alkalmasabb volt SEO célokra is, mostanra egyre inkább egy kifejezetten csak a hirdetésekhez használható eszköz lett belőle.
Ugyanakkor nagy előnye, hogy ingyenesen rengeteg kulcsszó ötletet ad, magyar nyelven is, és némi segítséget ad valamennyi támpontot arra is, mennyien keresnek egy-egy kifejezésre.
Google Trends
A Google Trends egy nagyon érdekes, ingyenes eszköze a Google-nak.
Nem mondja meg, hogy például a „SEO” kulcsszóra mennyien keresnek rá, de egy 0-100 skálán azt megmutatja, hogy a „SEO” kulcsszavas keresések hogyan oszlanak el időben és térben. Tehát, amit nagyon jól megtudhatsz belőle, hogy hol és mikor érdeklődnek az emberek leginkább a „SEO” (vagy bármi más) után.
Például, ha bedobjuk a „horvát tengerpart” kifejezést a Google Trendsbe, és mondjuk az elmúlt 5 év adatait nézzük, akkor látni fogjuk, hogy mindig nyáron emelkedik ennek a kulcsszónak a népszerűsége, és a Horvátországhoz legközelebb eső megyékben (Zala és Baranya) használják arányaiban legtöbbet ezt a kifejezést.
Nagyon jó trükk, ha összehasonlításokat végzünk a Google Trends-vel, mert így megtudhatjuk, hogy 2 vagy 3 kulcsszónál egymáshoz viszonyítva melyik a népszerűbb kifejezés. Az alábbi példán a Google Ads és a SEO kulcsszavak elmúlt 5 évét hasonlítottam össze:
Ebből azt látjuk, hogy az elmúlt 5 év nagyobb részében Magyarországon a SEO sokkal-sokkal keresetebb kifejezés volt a Google-ban, mint a Google Ads. Érdekes, nem? 🙂
A Google Trends roppant hasznos akkor is, ha számodra fontos a helyi keresőoptimalizálás. Például, ha fajtiszta dobermannokat szeretnél értékesíteni, akkor meg tudod nézni, melyik magyar megyékben használják leggyakrabban a „Dobermann”, vagy „Dobermann eladó” kifejezéseket a Google-ban. Az információ birtokában tudsz kifejezetten ezekre a megyékre fókuszálni local SEO-val.
Ubersuggest
Az Ubersuggest egy Neil Patel nevezetű online marketing guru projektje. Régebben ingyenes volt, ma már csak napi pár lekérdezést csinálhatunk meg vele regisztrált fiók nélkül.
Ha bedobjuk például a „SEO” kulcsszót, akkor megmutatja, hogy az adatbázisa szerint havi közel 3000 keresés megy erre a kifejezésre, és egy 100 skálán megbecsüli, mennyire nehéz kulcsszó. (Vagyis mennyire nehéz elcsípni a találati lista első helyeit, ha a SEO kifejezésre keresőoptimalizálunk.) Emellett mutat ide kapcsolódó, hasonló kulcsszavakat is.
A fizetős verzió ennél sokkal többet tud, és ár/érték arányban még mindig az egyik legjobb választás. Low-budget SEO projektekhez, saját weboldalhoz ideális eszköz.
Rank Tracker
A Rank Tracker egy saját számítógépre letölthető alkalmazáscsomag, a SEO Powersuite egyik darabja. Létezik belőle teljesen ingyenes változat, ami megszorításokkal, de elég jól használható kulcsszókutatásra.
Szerencsére a Rank Trackert (és az egész szoftvercsomagot) időről-időre le lehet tölteni 30 napos, teljesértékű trial változatban, azaz minden úgy fog működni egy egész hónapig, mintha megvetted volna. Egyébként az árazásra is elég kedvező, összevetve az olyan piacvezető SEO eszközökkel, mint az Ahrefs vagy a Semrush.
A Rank Trackerrel elég komplex módon lehet kulcsszókutatást végezni, tud Keyword Gap vizsgálatot csinálni (különböző domainek összehasonlítása kulcsszó szempontból), segít kihasználni a Google ingyenes funkciót (a már említett autocomplete, stb.), sőt, TF-IDF elemzés is szerepel a funkciók között.
A Rank Tracker használatát egyébként több SEO tanfolyam is oktatja, például az általam készített SEO Tréning is.
Itt az ideje elkezdeni!
Ha szeretnéd, hogy a saját weboldalad látogatókat szerezzen a Google keresőből, akkor itt az ideje, hogy neki állj a kulcsszókutatásnak.
Talán ez a SEO legizgalmasabb része: megismerni, hogy mire hogyan és miért keresnek az emberek a Google-ban.
Ráadásul rendkívül kifizetődő is: egy erős kulcsszókutatás meg fogja teremteni az alapot ahhoz, hogy a honlapod sikeresen tudjon szerepelni a Google keresőben.
Sok szerencsét!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?