Abban az esetben, ha még nem auditáltad a weboldaladat a keresőoptimalizálás és a konverziós teljesítmény szempontjából: itt az ideje, hogy megtedd ezt a lépést!(Tusnádi István, a Usernet Blog szerzőjének vendégcikke)
Mi az a weboldal auditálás vagy honlap elemzés?
A weboldal auditálás röviden azt jelenti, hogy
az üzleti céljaidat szem előtt tartva megvizsgálod a honlapod jelenlegi teljesítményét.
A weboldal elemzés megmutatja, hogy a honlapod felépítése és működése megfelelő-e vagy sem. A folyamat végén kapsz egy átfogó képet arról is, hogy mit tudsz tenni a weboldalad teljesítményének javítása érdekében.
A weboldal audit legfontosabb előnyei
- A weboldal audit lehetőséget nyújt rá, hogy felmérd, webhelyed mennyire szolgálja hatékonyan a céljaid elérését. A folyamat során feltárhatsz néhány olyan lehetőséget, amelyek segítségével a látogatóidat ügyfeleiddé konvertálhatod.
- A weboldal audit lehetővé teszi a honlapod műszaki teljesítményének és kiszolgáló infrastruktúrájának feltérképezését. Felmérheted, hogy a honlapod megfelelően van-e a keresőmotorokra optimalizálva. Többet tudhatsz meg arról is, hogy a felhasználók miként navigálnak weboldaladon, a számukra releváns információkat mennyire zökkenőmentesen találják meg.
- A weboldal audit lehetőséget teremt a betöltődési sebesség, a SEO és a tartalommal kapcsolatos hibák észlelésére és kijavítására.
Vagyis végső soron
a weboldal auditálás segít növelni a honlapod forgalmát, és javítani a konverziós arányt.
A weboldal elemzés szempontjai
Nézzük egy alapos weboldal audit szempontjait!
1. Navigáció
Weboldalad navigációját úgy kell felépítened, hogy az átlagos felhasználó a lehető legkönnyebben megtalálja és megismerje az általa keresett információt a honlapodon. A weboldal elemzés fontos része ezért megvizsgálni, hogyan navigálnak a felhasználóid a weboldalon belül.
Hová jutnak el a főoldaladról? Könnyen haladnak a kívánt konverzióig, vagy akadályokba ütköznek? Megfelelő a menük felépítése? Logikus a honlapod struktúrája, minden aloldal és funkció ott van, ahol azt a felhasználó elvárja? Milyen az oldal webergonómiája, segíti-e a cselekvésre ösztönző elemek (CTA) használatát?
A weboldalad navigációjának ellenőrzésekor a következő szempontokra összpontosíts:
- A honlapod designja legyen egyszerű, az elrendezése következetes.
- Adj lehetőséget arra, hogy a felhasználók a fő navigációs elemből (elsődleges menü) egyből konvertálhassanak.
- Az érkeztető oldaladon (landing page) ne legyenek harmadik fél által elhelyezett, külső hirdetések és linkek. Fontos az is, hogy ezen az oldalon minél kevesebb navigációs elem legyen elhelyezve.
- A felhasználó minél kevesebb lépésből tudja végrehajtani a kívánt konverziós műveleteket
Érdemes a célközönséged is megvizsgálnod, hogy minél hatékonyabbá tehesd számukra a weboldaladon történő navigációs műveleteket. Máshogy kell felépíteni egy fiatal felnőtteknek szóló weboldalt, mint egy elsősorban idősebb felhasználóknak szánt honlapot.
2. Weboldal sebesség
Az internet legyen gyors – ezzel mindenki így van. A felhasználók hozzászoktak a sebességhez, és el is várják azt. Minél hosszabb idő alatt tölt be egy weboldal, annál valószínűbb, hogy a látogatók elhagyják, és keresnek egy alternatívát, ami jobban megfelel a weboldal sebességgel kapcsolatos elvárásaiknak. A tapasztalat azt mutatja, hogy a megfelelően optimalizált, gyorsan betöltődő és működő weboldalak átlagosan több konverziót érnek el, mint lassabb versenytársaik.
A weboldalad betöltési és működési sebességének ellenőrzésére kiváló eszköz az ingyenesen használható Google PageSpeed Insights. A használatával valós képet kapsz a weboldalad sebességéről, és az esetlegesen feltárt hibák javítására is javaslatokat kaphatsz.
3. Mobil optimalizáltság
Napjainkban az összes internetes keresés már közel 60 százaléka valamilyen mobil készülékről indul. Vagyis nagyon fontos, hogy a weboldalad minden képernyőfelbontáson tökéletesen jelenjen meg, ezáltal a weboldaladat, és az azon elhelyezett tartalmadat a legszélesebb közönséggel tudd megosztani. Ezt szolgálja a mobilbarát (reszpozív) kialakítás, amit ma szerencsére már a legtöbb WordPress sablonnal könnyen megkaphatsz.
A Google Mobilbarát tesztjével néhány másodperc alatt kiderítheted, hogy weboldalad megfelel-e ennek a kihívásnak. Amennyiben nem, a teszt javaslatokat ad arra, hogyan javítsd ki az ezzel kapcsolatos hibákat.
4. A tartalom minősége
A tartalom a weboldal legfontosabb része. A hitvány tartalmat sem a felhasználók, sem a Google nem fogja díjazni. A minőségi tartalom ellenben aranyat ér – forgalmat hoz a keresőn keresztül, és segít meggyőzni a felhasználóidat, hogy miért érdemes tőled vásárolni. Ezért fontos végiggondolnod: valóban jó minőségű a weboldaladon található összes tartalom?
A tartalom kiértékelésekor egy átlagos felhasználó szemüvegén keresztül próbáld az alábbi kérdéseket megválaszolni:
- Elégedett vagy azokkal az információkkal, amiket kaptál?
- Választ kaptál minden felmerülő kérdésedre?
- Segített a közzétett tartalom a problémád megoldásában?
- Könnyen megtalálod egy konkrét témához kapcsolódó összes anyagot?
- A tartalom elolvasása után szívesen iratkoznál fel több tartalomért? Szívesen vásárolnál terméket vagy szolgáltatást a cikk szerzőjétől?
5. Konverziós műveletek
Amennyiben a weboldalad az általad kívánt mértékben/arányban konvertál, akkor ez a pont nem vonatkozik rád. A többiek – gyanítom, hogy a többség – nyugodtan olvassanak tovább.
A hatékony cselekvésre ösztönzés (CTA), az érkeztető oldalak (landing pages) és a marketing ajánlatok minősége mind fontos szerepet játszanak a weboldalad konverziós potenciáljában és bevételteremtő képességében. A weboldal elemzés megkerülhetetlen része, hogy feltedd magadnak a következő kérdéseket:
- Megfelelően használod a cselekvésre ösztönzőket (CTA)?
- A különböző célcsoportoknak különféle ajánlatokat kínálsz?
- Megfelelően optimalizáltak az érkeztető oldalaid (landing pages)?
- Megfelelően felépített az értékesítési csatornád (Sales Funnel)?
- Milyen konverziós lehetőségeket kínálsz a látogatóidnak az értékesítési csatornád különböző szakaszaiban?
Ha megválaszolod ezeket a kérdéseket, sokkal tisztábban fogod látni, mit kell tenned a konverziós arány javításáért.
6. A weboldalad hibaüzenetei
Képzeld el azt a szituációt, hogy a weboldaladon folyamatosan valamilyen hibába futnak a látogatóid, például egy linkre kattintanak, de az adott aloldal már nem is létezik. Felhasználói szempontból ez bosszantó, a honlaptulajdonos szemszögéből pedig egyenesen veszélyes.
Amennyiben túl sok a „törött link” egy weboldalon, a látogatók arra következtethetnek, hogy valami nincs rendben a honlappal. Mindez bizalomvesztéssel jár, ami például egy webshop esetében szinte azonnali bevételkiesést is okozhat. Kiemelten fontos ezért, hogy a weboldalad auditálásakor leellenőrizd a linkeket.
Minden link jól működik? Pontosan odamutat, ahová kell? Szükség van-e átirányításra? Hasznos lehet az átirányítás például az időközben megszüntetett, vagy más url címre költöztetett aloldalak esetén. Ilyenkor 301-es átirányítást kell használni, mert ez jelzi a keresőmotoroknak, hogy a keresett oldal létezik, csak véglegesen máshová költözött – szemben a 404-es hibaoldallal, ami – ahogy a neve is mutatja – egyértelműen valamilyen hibát feltételez.
Persze egyetlen honlap sem tudja megúszni, hogy a felhasználók olykor 404-es hibakóddal szembesüljenek. Azonban egy szép, vagy éppen vicces hibaoldallal elveheted a helyzet élét, és egy egyértelműen kiemelt, például a főoldalra visszavezető linkkel biztosíthatod, hogy a látogatók továbbra is a honlapodon maradjanak.
Összefoglalás
Manapság már a weboldal tulajdonosok és üzemeltetők többsége tisztában van vele, hogy bizonyos időközönként elengedhetetlen a weboldaluk auditálása. Csak így tudnak lépést tartani a folyamatosan változó piaci trendekkel, a keresőmotorok algoritmus változásaival, és legfőképpen a versenytársaikkal.
Vélemény, hozzászólás?