A legtöbb üzletágban és piaci szegmensben komoly online verseny folyik a közönség figyelméért.
Nagyon sok vállalkozás azonban egyáltalán nincs tisztában ennek a versenynek a természetével, és benne a saját poziciójával. Legtöbbször csak nagyon keveset tud arról, hol is tart pontosan a konkuerenseivel szemben. Hogy milyen lépésekkel zárkózhatna fel, vagy tehetne szert előnyre. Erre megoldás a versenytárs elemzés.
Miért fontos az online versenytárs elemzés új honlap készítése, vagy a régi felújítása előtt?
Az interneten minden nap kemény küzdelem megy a jobb Google helyezésekért, a célközöség eléréséért. Az online jelenlét alapja a jó minőségű üzleti honlap. Az online versenytárs elemzés az egyik legjobb eszköz arra, hogy képbe kerülj, pontosan milyen honlapra van szükséged az üzleti cél eléréséhez. (Arról már írtam korábban, hogy szerintem milyen lépései vannak a weblap készítésnek.)
A versenytárs elemzés olyan, mint a régi hajósok számára a csillagászati navigáció, amikor a látható égitestek alapján becsülték meg a helyes irányt. Versenytárs elemzés nélkül csak vaktában hajózunk, és ha nem lesz szerencsénk, nem is érünk célt soha.
A legtöbben, amikor új honlapot szeretnének, vagy felújítani a régit, rendelkeznek ilyen-olyan elképzeléssel a designról, a logóról, valamint az alap funkciókról. De sokan semmiféle tudással nem rendelkeznek arról, hogy a konkurenseik mit csinálnak az interneten, milyen honlapjuk van, és azon milyen tartalmak. Pedig ugyanazon a pályán fognak játszani, velük szemben kell megállni a helyüket a versenyben.
Ők sokszor vesznek egy honlapot, és kész. Lehet, hogy szerencséjük lesz, és ennyi is elég lesz a sikerhez. De ez ritka. Gyakoribb eset, amikor az átgondolatlan koncepció miatt igazából részben, vagy egészben pénzkidobás lesz az egész honlapkészítés.
Ha olyan honlapot szeretnél, ami jobb, mint a többieké, muszáj tudnod az erősségeiket és gyengeségeiket.
Például lehet, hogy az összes konkurensed a legmodernebb deisgntrendeket használja a weboldalán, de csapnivaló a tartalmuk. Vagy fikarcnyit sem törődnek a keresőoptimalizálással, ezért könnyen eléjük lehet vágni a keresőben.
A legjobb, ha a versenytárs elemzést már azelőtt elvégzed, mielőtt szakembert bíznál meg a honlapod elkészítésével, vagy felújításával. Így még mielőtt elkezdenél pénzt költeni, már lesz egy átfogó tudásod arról, mit csinálnak a többiek, és hogyan tudsz jobb lenni náluk. Hogy mire érdemes pénzt kiadnod, és mire nem.
A legfontosabb kérdés: kik a versenytársaid?
A konkurencia elemzés nulladik lépése, hogy meghatározd kik a versenytársaid igazából.
Sokszor rosszul mérjük fel, kik a valódi konkurenseink. Azt gondoljuk, hogy mindenki, aki hasonló üzletágban utazik, mint mi.
Pedig ez nem mindig van így. Ha kézműves söröket kotyvasztunk, és a célközönségünk a kifejezetten tudatos, különlegességet kereső sörfogyasztó, vagy az őket kiszolgáló kocsmák, akkor valószínűleg nem a Borsodi lesz a konkurenciánk. Legalábbis érdemes lesz úgy pozicionálni magunkat, hogy ne így legyen 🙂
Figyelem, ez nem jelenti azt, hogy a cégméret határozza meg, ki a versenytársad. Ha országos ingatlankereső weboldalt akarsz indítani, akkor is az ingatlan.com-mal versenyzel, ha egyébként csak egyéni vállalkozásban akartál foglalkozni az egésszel.
A versenytársad az, aki hasonló terméket vagy szolgáltatást akar eladni ugyanannak a célcsoportnak, mint te.
Az már egy további lépés, hogy ki a konkurenciád az interneten. Simán lehet ugyanis, hogy egy bitang erős szereplő, aki a való életben a versenytársadnak számít, az interneten nem, mert mondjuk klasszikus értékesítő hálózattal dolgozik, és nem akar az interneten eladni semmit. Még az is lehet, hogy van honlapja, de egyáltalán nem törődik vele, hogy a célközönséget elérje vele. Nem hirdet, nem keresőoptimalizál. Akkor online nem vele versenyzel. Vagy legalábbis nem ő lesz a kulcs viszonyítási pont.
Inkább azokra kell odafigyelni, akiknek jól megy az interneten. Például nagy organikus (=nem hirdetéssel szerzett) forgalmat fut a weboldaluk. (Erről képet kaphatsz, ha beütöd az adott honlap címét az Ubersuggestbe. Pontatlan lesz az eredmény, de a léptéket nagyjából tükrözni fogja.) Vagy a legfontosabb kulcsszavakra a legelső 10 találat között hozza őket a Google. Esetleg lépten-nyomon a hirdetéseikbe lehet botlani a keresőben vagy a Facebookon. Őket kell megfogni, ők a valódi, erős online versenytársaid. Velük versenyzel a célközönség figyelméért.
Az online versenytárs elemzés lépései
Ha azonosítottad az online konkurenciát, ideje belevetni magadat az elemzésbe. Lássunk neki!
Ha már hallottál a klasszikus SWOT analízisről (erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek), akkor nem lesz idegen számodra a megközelítés. Ha még nem, akkor sem kell aggódnod, nem űrrakétát tervezünk.
1. Weboldal szerkezet, funkcionalitás és felhasználói élmény
Az első lépés egyesével végigmenni az azonosított versenytársak weboldalain. Alapvetően ezekre a kérdésekre kell választ találni:
- Milyen a honlap szerkezete, struktúrája?
- Milyen funkciók működnek a weboldalon?
- Milyen a felhasználói élmény?
Kezdjük az elsővel. Amit fontos megvizsgálni, hogy milyen menüpontok vannak a honlapon, mekkora az aloldalak száma. Mi szerepel a kezdőlapon, hogyan működik a navigáció? Egyelőre nem érdemes azzal foglalkozni, hogy jó-e úgy, ahogy van. Egyszerűen csak rögzíteni kell, amit találunk, például egy táblázatban.
A második kérdés a funkcionalitás. Ilyen például a hírlevél feliratkozást segítő felugró ablak, a kapcsolati űrlap, chatbot, fórum, egy árkalkulátor, webshop esetén a fizetési és szállítási opciók, stb. Feltételezheted, hogy ezek a funkciók nem véletlenül szerepelnek a honlapon, hanem azért, mert tényleg működnek. Ez alapján szerezhetsz egy képet arról, milyen funkciókra lesz szükség a saját weboldaladon.
Ezt követi a felhasználói élmény felmérése. A felhasználói élmény (UX) összeségében azt jelenti, mennyire szeretik az emberek az adott honlapot, mennyire könnyű használni, és megtalálni rajta, amit keresnek. A felhasználói élményt sok minden befolyásolja, íme néhány kapaszkodó:
- Milyen a weboldal sebesség? Az emberek utálják a lassú weboldalakat, ennek ellenére rengeteg az ilyen. Sokszor már egy jobb minőségű tárhelyre váltással is szerezhetünk egy pici versenyelőnyt a többiek lassú, akadozó és hibásan működő honlapjaihoz képest.
- Mobilbarát, reszponzív-e a weboldal kialakítása? Ez ma már alapkövetelmény, mégis sok honlap nem lépte még meg.
- Milyen a design, a tipográfia? Mennyire könnyen olvashatóak a szövegek? Ezt többek között a helyes webfont kiválasztása dönti el.
- Mennyire egyszerű a tájékozódás, egyértelmű a navigáció?
- Figyeltek-e az akadálymentességre? Gyakran hanyagolt szempont honlapkészítéskor, pedig rengeteg felhasználó elérését és megtartását könnyítheti meg, ha legalább az alapokra odafigyelnek (például megfelelő színkontrasztok, ugrólinkek, alternatív szövegek a képeknél).
2. Tartalom
Fontos a desing, de a honlap lelkét mindig a tartalom jelenti. Képek, videók, hanganyagok, és mindenekelőtt szövegek. Elsősorban a tartalom az, ami bárkit meggyőz vagy elriaszt egy termék, vagy szolgáltatás kipróbálásától.
A tartalom minősége és mennyisége kulcsfontosságú, ezért a versenytárs elemzés fontos eleme feltérképezni, hogy áll a konkurencia ezen a területen.
Amire érdemes figyelni:
- Milyen tartalom szerepel a főoldalon és a fontos aloldalakon? Mennyi a szöveg, milyenek a képek, vannak-e videók vagy podcastok? Mennyire erősen van a tartalom kulcsszavakra optimalizálva?
- Van-e a honlapon blog? Ha igen, milyen gyakorisággal posztolnak? Milyen hosszúak a cikkek? Tükröz-e tudatos marketing stratégiát a blog kivitelezése? Optimalizálva vannak-e a blogcikkek egyes kulcsszavakra?
- Milyen minőségűek a szövegek, mennyire egyediek, különlegesek a képek? Sokszor látom, hogy egy-egy honlap becsületesen, szakszerűen össze vannak rakva. Csak éppen annyira összeszedetlenek a szövegek, unalmasak a képek, hogy igazából senki sem képesek megfogni, olvasásra és interakcióra buzdítani.
- Webshop esetén milyenek a termékleírások és termékképek, mennyire kidolgozottak a kategória és termékoldalak?
3. SEO: kulcsszavak, külső linkek
A versenytárs elemzés egyik legizgalmasabb lépése megvizsgálni, hogyan áll a konkurencia a SEO területén.
Van-e tudatos keresőoptimalizálási stratégiájuk, vagy csak úsznak az árral?
Lehet, hogy szerencséd van, és a versenytársaid egyáltalán nem, vagy csak rossz, elavult módszerekkel keresőoptimalizálnak. Ilyenkor hatalmas kiugrási lehetőség rejlik a profi SEO-ban.
- Mekkora az organikus, keresőből érkező forgalom a honlapon?
- Milyen kulcsszavakra optimalizálnak? Mekkora sikerrel? Milyen kulcsszavakra érkezik jelentős forgalom a honlapra?
- Mennyi, és milyen minőségű külső linkek mutatnak a weboldalra? Csak béna linkfarmos és linkkatalógusos hivatkozásaik vannak, vagy komoly, releváns szakmai oldalakról is szereztek linkeket?
- Igénybe vesznek-e valamilyen SEO szolgáltatást? Erre sok jel mutathat, például a láthatóan tudatos linképítés, a kulcsszóra optimalizált cikkek.
Rengeteget tudhatsz meg ezekről például a Screaming Frog, a Rank Tracker és a SpyGlass programmal, vagy a már említett Ubersuggesttel. Mindegyiknek van ingyenes változata, de az összes adathoz csak akkor férsz hozzá, ha előfizetést vásárolsz. A legprofibb, és egyben legdrágább eszközparkot az Ahrefs kínálja. Szerencsére ingyenesen is hozzá lehet férni néhány (limitált) funkcióhoz. Nagyon hasznos a külső link ellenörző, és a honlap SEO-erejét (Site Authority) mérő eszköz.
4. Közösségi média jelenlét, és fizetett hirdetések
Nagyon sokféle fizetett hirdetés létezik. Például a klasszikus banneres vagy interaktív hirdetések, amiket a drágaságuk miatt elsősorban nagyobb vállalatok használnak. De ide tartoznak a közösségi média platfromokon, vagy a Google-ban elhelyezett, jóval hatékonyabb PPC (Pay per Click) hirdetések is.
A versenytárs elemzés szempontjából fontos lehet átlátni, mennyire hajlandóak a konkurensek hirdetésekért fizetni.
Ezt nagyon nehéz megbecsülni, de például a Google esetében valami fogodzót adhat, ha a Google Ads kulcsszótervező segítségével végigböngésszük, átlagosan mennyit fizetnek ki egy kattintásért a nekünk is fontos kulcsszavaknál. Ebből már lehet egy elképzelésünk, hogy lesz-e esélyünk labdába rúgni, vagy inkább más módszerhez, elérései csatornához kell fordulni (például SEO).
A másik, amit szem előtt kell tartni, hogy a sikeres konkurenseink mennyire aktívak a közösségi médiában.
Milyen közösségi felületeken és milyen aktívan kell neked is megjelenned, ha el akarod érni a célcsoportot?
Kiderülhet az is, hogy a versenytársaid egyáltalán nem törődnek a közösségi média jelenléttel. Ebben az esetben ez lehet egy kiugrási lehetőség is. De mutathatja azt is, hogy ők már tudják, feleslegesen erőltetni a közösségi médiát. Mindez sok mindentől függhet, például a célcsoporttól, vagy a piac jellegétől is.
Mit tanulhatsz a végeredményből?
Ha végigcsináltad a folyamatot, most már van egy átfogó képed a konkurenseid erősségeiről és gyengeségeiről. Tudod, hogy kik a legerősebb versenytársaid, és hogyan érnek el sikereket.
A kérdés, hogy mit kezdhetsz ezzel a tudással.
Ha szeretnéd a legtöbbet kihozni belőle, használd fel egy tudatos stratégia összeállításához. A stratégia kijelöli a célt, és az odavezető utat is.
Dióhéjban például hangozhatna így: „Megelőzve a versenytársakat 8 hónapon belül szeretnék havi 1500-2000 organikus látogatót a keresőből. Ehhez kell egy új, keresőbarát módon összerakott honlap. Kell legalább heti egy cikk, a legfontosabb kulcsszavakra optimalizálva. És kell egy szakember, aki vezeti a kezem, mert bár szívesen írok blogot, én magam nem értek eleget a SEO-hoz”.
Ebben a példában valószínűleg a weboldal lesz a kisebb költség. Sokkal több pénz fog elmenni a keresőoptimalizálásra. Tehát, ha van 1 millió forint az egész projektre, nem szabad 4-500 ezret kipengetni egy egyedi fejlesztésű honlapért, akármilyen szépen hangzik is a webügynökség grafikai terveket felvonultató, és csillivilli funkciókat igérő grandiózus ajánlata.
Szerintem a legfontosabb, amit tanulhatsz a versenytárs elemzésből, hogy miként csoportosítsd a rendelkezésedre álló forrásokat.
Például, hogy mennyit kell majd online marketingre költened, és mi az az összeg, amit konkrétan a honlapra fogsz tudni fordítani. Mi az, ami tényleg fontos lesz a honlapon (funkció, tartalom, designelem)? Mi az, ami kihagyható, vagy el lehet halasztani későbbre?
Ha azt látod, hogy minden konkurensed a legújabb designtrendeket követő weboldallal hasít, és ez közrejátszik a sikerükben, akkor ne habozz nagyobb összeget költeni a sajátod honlapodra.
Amennyiben viszont már egy modern, stabil, de egyszerű és lényegretörő weboldallal is kenterbe vered a 8-10 éves weblapokkal támadó konkurenseidet, akkor ne a honlappal akarj feleslegesen nagyot alkotni. Ágyúval nem lövünk verébre. Persze, legyen megcsinálva tisztességesen, és működjön megbízhatóan. De nem az Apple-t kell meglépned. Inkább költsd a pénzt tartalomra és marketingre.
Én legalábbis így gondolom. És te?
Vélemény, hozzászólás?