Ha sikeres akarsz lenni a keresőben, keresőoptimalizálnod kell. Ha pedig eredményes akarsz lenni a keresőoptimalizálásban, szükséged lesz SEO stratégiára.
Leírva ez lehet, hogy evidensnek tűnik. De a valóságban rengeteg weboldalt keresőoptimalizálnak úgy, hogy egyáltalán, egy pillanatig sem foglalkoznak a stratégiai szinttel.
Sőt, még az ezzel foglalkozó cikkek többsége is inkább csak különböző SEO taktikákat és technikákat listáz – a SEO stratégiai szinjtének valódi feltárása nélkül.
SEO stratégia vs. SEO taktika
Első körben érdemes tisztázni, mi a különbség stratégia és taktika között.
Nagyon sok esetben látom ugyanis, hogy fejben egyenlőségjel van a SEO és a különféle SEO taktikák között.
Érdemes tehát erre pár mondatot fordítani.
A stratégia és a taktika közötti különbség elsősorban az időtávlatban és a célok elérésének szintjében van. Az előbbi hosszú távú terv vagy koncepció, ami meghatározza az alapvető irányvonalat és a fő célokat.
A stratégia arra ad választ, hogy mi az üzleti célunk a keresőoptimalizálással, és a cél eléréséhez milyen alapelveket fogunk követni.
Ezen a szinten dől el az is, milyen stratégiát fogunk követni a tartalomkészítéssel, a linképítéssel, milyen irányba szeretnénk fejleszteni a weboldalt.
Mindehhez a külső és belső körülményeket is figyelembe kell venni. Ide tartozik a versenyhelyzet a keresőben, a konkurencia SEO tevékenysége, vagy a rendelkezésre álló erőforrások.
Ezzel szemben a taktika rövid távú cselekvési terv, amely a stratégia végrehajtását segíti. Konkrét lépéseket, módszereket és technikákat ölel fel, amelyeket egy adott helyzetben alkalmaznak.
A SEO taktikai szintjén találjuk a mindennapi feladatokat, mint például:
- adott fókusz kulcsszóra optimalizált tartalmak elkészítése
- meta adatok kezelése
- belső linkek alkalmazása
- linképítési technika megválasztása, linkstratégia végrehajtása
- az egyes technikai SEO hibák kezelése
- AI használata az egyes SEO munkafolyamatokban
- stb.
Lehet jól alkalmazni a SEO taktikákat átfogó stratégia nélkül. De ez meg fog látszódni az eredményeken is.
És persze fordítva is igaz: hiába van stratégia, ha csapnivaló a kivitelezés, rosszak az alkalmazott SEO taktikák és technikák.
Miért fontos a SEO stratégia?
Másfél évvel ezelőtt átvettünk egy olyan weboldalt, amit előttünk már 2 éve folyamatosan keresőooptimalizálta egy marketing ügynökség. (Nem, nem mondom meg, melyik.) Felületesen nézve minden rendben volt: készültek SEO optimalizált tartalmak, épültek linkek és nem voltak nagyon kirívó technikai SEO problémák sem a honlappal.
Meglehetősen erős versenyben kellett a weboldalnak helytállnia, de még így is mellbevágó volt a 12 hónapra vetítve átlagos havi 300 kattintás, ami a Google-ból összejött.
Nem meglepő, ha azt mondom, a weboldal tulajdonosa nem volt boldog. Kellemetlen élmény, ha azt látod, hogy két éve folyamatosan költi a válalkozásod a pénzt valamire, ami egyáltalán nem hoz vállalható eredményt.
A kérdés persze, ami minket most érdekel:
Mit csináltak ennyire rosszul?
Nyilván sok mindent.
De a legnagyobb gond az volt, hogy nem volt átfogó stratégia. A SEO munka ötletszerű, kapkodó összevisszaság lett.
Ugyan készültek tartalmak, de a tevékenység mögött nem volt átgondolt koncepció:
- a célzott kulcsszavakat adhoc módon választották, láthatóan nem volt semmi tervszerűség.
- nem volt tisztázva az sem, milyennek kell kinéznie egy kész tartalomnak: az anyagok túl tövidek voltak, rosszul strukturáltak, nehezen olvashatóak, nem ösztönöztek cselekvésre. Külön-külön ezek lehetnek taktikai hiányosságok, de együtt arra utalnak, hogy nem volt stratégia, ami meghatározta volna az új tartalmakkal szemben támasztott alap elvárásokat, irányelveket.
Linképítés is volt, de ebben sem volt sok köszönet:
- a külső linkek építésére kijelölt weboldalak kiválasztásában sem látszott semmi tervszerűség. Mintha nem lettek volna szempontok (relevancia, organikus forgalom, linkprofil, stb.), amik alapján kiválasztották a weboldalakat, ahonnan célszerű lenne hivatkozást szerezni. Ehelyett onnan építettek linket, ahonnan sikerült.
- a konkrét hivatkozások sem mutattak semmilyen előzetes tervezést, sem a horgonyszövegek, sem a hivatkozott URL címek szintjén.
Mint már említettem, brutális technikai SEO hiba nem volt, de ez inkább csak annak volt köszönhető, hogy egy jól ismert CMS-t használtak weboldal motornak, nagy atrocitás így maximum szándékosan történhetett volna.
Ugyanakkor az is látszott, hogy az ügyfél nem kapott támogatást abban, miként kell kinéznie egy felhasználóbarát honlapnak. Baj volt a színkontrasztokkal, a szövegeken és gombokon a betűméretekkel, stb.
Ezek apróságok, de együttesen megint csak arra utalnak: nem volt egységes elképzelés a munka mögött, aminek a célja a weboldal üzletileg releváns organikus forgalmának hosszú távú növelése lett volna.
Helyette csak „megseóztak” ezt-azt, stratégia nélkül.
A nagy összevisszaság, és a mögötte húzodó alapprobléma, a SEO stratégia hiánya vezetett az agyzsibbasztóan rossz eredményekhez…
Fél évvel azután, hogy átvettük a projektet, már jól látszódtak az első sikeres. 12 hónap után pedig 4-5 ezer havi kattintást sikerült elérni (a kiindulási érték tízszeresét), és az emelkedés azóta is folyamatos.

Mit csináltunk másképp?
Szinte mindent.
De a legfontosabb, hogy a SEO stratégiával kezdtünk.
A SEO stratégia kialakításának lépései
Ha ideáig eljtutottál az olvasásban, akkor mostanra valószínűleg már érted, miért nélkülözhetetlen a stratégia a SEO-ban.
Itt az ideje arról beszélni, hogyan épül fel egy ütős SEO stratégia.
De előtte muszáj leírnom:
SEO stratégia nem létezhet önmagában: illeszkednie kell a vállalkozás általános üzleti és marketing stratégiájához.
Az a jó SEO stratégia, ami hozzájárul a vállalkozás hosszú távú, fenntartható növekedéséhez. Önmagában a magas organikus forgalom semmit nem ér, csak akkor ha támogatja az üzleti célokat, ide értve a márkaépítést, új ügyfelek és vásárlók megnyerését, az eladások növelését.
1. lépés: adatgyűjtés
Az első lépés mindig, de tényleg mindig, az adatgyűjtés kell legyen.
SEO stratégiát csak minőségi adatokra lehet alapozni. Feltételezésekre vagy hiedelmekre nem.
A lehető legtöbb és legpontosabb adatra van szükség:
- a vállalkozásról és weboldalról, amelynek SEO stratégiát tervezünk
- a konkurens weboldalakról (versenytárs elemzés)
- a userek viselkedéséről, keresési szokásairól (ezt leegyszerűsítve „kulcsszó kutatásnak” is nevezhetjük, de valójában sokkal több ennél: a cél ugyanis a teljes vásárlói életút feltérképezése.)
Az adatok egy része szoftveresen gyűjthető, például a keresési szokások és a konkurens weboldalak elemzésével. De fontos információforrás lehet a sales csapat és az ügyfelek visszajelzése is.
2. lépés: technikai akadályok feltérképezése, javítások ütemezése
A stratégiai tervezés szakaszában fel kell mérnünk a saját weboldalunk technikai állapotát. Mi erre egy kb. 200 tételes szempontrendszert használunk.
Ez azért lényeges, mert már a kezdővonalnál elgáncsolhatja a hatékony SEO munkát, ha nem figyelünk oda legalább a súlyosabb technikai hibákra. Elég kellemetlen, ha hónapokkal később jövünk rá, hogy hiába építünk linket és készítünk tartalmat, azért nem haladunk, mert mondjuk nincs rendben az indexelhetőség, vagy rossz a honlap kódstruktúrája.
Nincs olyan weboldal, ahol nem lehet technikai SEO vagy UX problémákat találni.
A feltárt problémákat
- prioritás szerint osztályozni kell,
- meg kell határozni, hogyan kell kinéznie a javításoknak,
- és ütemezni kell a végrehajtást.
No meg persze később ellenőrizni az egészet.
3. lépés: tartalomstratégia kialakítása
Szerintem ez egy SEO projekt legizgalmasabb része.
Ha kezünkben van a kidolgozott vásárlói életút, látjuk, mire keresnek a potenciális vásárlóink, akkor elkezdhetünk összerakni egy olyan „tartalom naptárat”, ami hosszú időre előre megmondja, mikor és milyen tartalommal mi lesz a feladatunk.
Mi az ügyfeleinknél mindig legalább hat hónapra tervezünk előre, de sok esetben akár egy évre is. Azaz 6-12 hónapra előre tudjuk, hogy
- milyen sorrendben és ütemezéssel fogunk foglalkozni a több szempont alapján (üzleti hasznosság, várható organikus forgalom, nehézség) kiválasztott kulcsszavakkal, és az ezekre optimalizált tartalmakkal.
- pontosan mit kell csinálni ezekkel a tartalmakkal (teljesen újat írni, meglévő anyagok bővíteni, stb.).
- ezek a tartalmak milyen címmel fognak elkészülni, milyen típusúak (blogcikk? termékgyűjtő oldal? stb.) lesznek, milyen URL címre fognak kerülni.
- és persze rögzítjük a tartalmakkal szembeni alapelvárásokat is (minőség, hosszúság, szövegstruktúra, stb.)
Talán ennyiből is látszik, hogy ez egy nagyon aprólékos munka.
A tapasztalatom az, ha ez a része jól sikerül egy SEO projektnek, akkor sokkal többet tettünk a sikerért, mint bármi mással.
4. lépés: linkstratégia
Akárcsak a tartalomnál, a linképítést is érdemes jó előre tervezni és ütemezni. A linképítés igazából a tartalomstratégiát támogatja: ha már látjuk, milyen kulcsszavakra kell jól szerepelnünk, ehhez tudjuk szabni a linkstratégiát is.
A linkstratégiának ki kell jelölnie:
- milyen weboldalakról szeretnénk linket szerezni,
- milyen ütemezésben és sorrendben,
- milyen tartalmakat szeretnénk erősíteni az egyes linkekkel,
- milyen horgonyszövegeket fogunk használni.
Tapasztalatom szerint semmivel sem lehet úgy ártani egy honlap SEO-jának, mint a rosszul tervezett és kivitelezett linképítéssel. Több éves távon a bénán megcsinált külső linkek egyre halmozódó problémahalmazt fognak jelenteni.
Egy rosszul beállított link, vagy rossz a horgonyszöveg utólag nehezen kigobozható feladvány lesz. Érdemes észben tartani:
míg a saját weboldalunkat tartalmi szempontból rendberakni mindig lehet, a más honlapokon elhelyezett hivatkozásokra sokkal kevesebb ráhatásunk lesz később.
Honnan tudhatom, hogy működni fog a SEO stratégiám?
Biztosan nem tudhatod. Simán előfordulhat, hogy időközben korrigálni kell – ez a dolgok természetes rendje.
Azonban van pár kérdés, amire ha pozitív választ tudsz adni, akkor jó eséllyel nem kerülsz olyan helyzetbe, ahol kukázni kellene a teljes stratégiát, és újrakezdeni a tervezést.
Íme:
- A SEO stratégia segít elérni a vállalkozás üzleti céljait?
- Illeszkedik a vállalkozás általános marketing stratégiájába?
- Reális célokat tűz ki, és reálisan látja a tervezett feladatok elvégezhezhetőségét?
- Az adott büdzséből elérhetőek a kitűzött célok?
Ha ezekre a legjobb lelkiismerettel azt tudod válaszolni, hogy igen, akkor jó munkát végeztél. És elkezdhetsz foglalkozni a stratégiában kijelölt SEO feladatok elvégzésével.
SEO stratégia tehát kell!
Bízom benne, hogy érthető és szimpatikus volt, amit ebben a cikkben olvastál. Kérdés esetén nyugodtan írhatsz nekünk.
Ha szeretnéd a weboldalad látogatószámát elterjedt hiedelmek helyett valós adatokra alapozó SEO szolgáltatással felturbózni, keress minket bátran!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?