A Domain Authority (DA) az egyik leggyakrabban használt metrika a SEO iparágban. De pontosan mit jelent, és mennyire kell foglalkozni vele? Nézzük meg!
Mi az a Domain Authority (DA)?
A Domain Authority (DA) a Moz által kifejlesztett, 0-tól 100-ig terjedő skálán mérhető mutató, ami egy weboldal keresőmotoros rangsorolási potenciálját becsüli meg.
Minél magasabb az érték, annál nagyobb az esélye annak, hogy az oldal jól szerepel a Google találati listáin (SERP). Legalábbis elvileg.
A DA érték talán a legelterjedtebb mérőszám a SEO iparágban, teljesen általános ez alapján belőni weboldalak értékét, erősségét. Hasznos, mert leegyszerűsít egy komplex problémát (mennyire lehet erős a weboldalam a Google szemében?) egyetlen mérőszámra.
De pont ez a leegyszerűsítés miatt nem érdemes túlértékelni a fontosságát. A DA érték lehet egy jó mutató, de csak relatív értelemben, például benchmarkoláshoz, versenytárs oldalak felületes összehasonlítására.
Hogyan befolyásolja a weboldalad organikus forgalmát a DA?
A fenti definíció alapján azt várnánk, hogy a magas DA érték együtt jár a magas organikus forgalommal.
Azonban ez nincs így.
A DA érték – mivel a linkprofilra koncentrál – viszonylag egyszerűen manipulálható, egy kis leegyszerűsítéssel csak sok link kell hozzá. Rengeteg weboldal van magas DA értékkel, mégis nullához közelítő organikus forgalommal.
Hogyan lehet ez? Úgy, és ezt nagyon-nagyon szeretném hangsúlyozni, hogy
a DA érték marhára nem érdekli a Google-t.
Nem használja a rangsoroláshoz, nincs hatással a Google találati listára. Ez feketén-fehéren ott áll a Moz honlapján is. A DA érték egy Google-tól független mérőszám, ami megpróbál a linkprofil alapján következtetni arra, mennyire kedvelheti a kereső az adott honlapot.
A DA érték ezért az égegyadta világon semmilyen igazi hatással nincs a valós organikus forgalomra.
Érdemes érteni azt is, hogy
a „Hogyan tudom a weboldalam DA értékét növelni?” kérdés teljesen értelmetlen. Ne a DA értéket növeld, hanem az organikus forgalmad.
Ha magas lesz az organikus forgalmad, a témaköröd elismert forrásává válik a honlapod, előbb-utóbb valószínűleg a DA értéked is magas lesz. De ez nem előfeltétel, hanem következmény.
A magas DA érték kergetése helyett inkább:
- javítsd a weboldalad technikai SEO-ját és felhasználói élményét
- készíts releváns és minőségi tartalmakat, amik a felhasználók keresési szándékát kielégítik
- építs erős linkeket megbízható weboldalakról.
Arra bíztatlak, hogy fejleszd a SEO tudásodat (például SEO tanfolyammal), vagy szervezd ki a keresőoptimalizálást szakértőnek vagy ügynökségnek.
DA érték és a linképítés
A hagyományos SEO gyakorlatban a DA érték adta meg (és sokaknál ma is ez adja meg), hogy mely oldalakról érdemes hivatkozásokat szerezni linképítéskor.
A megközelítés egyszerű, mint a szög:
olyan oldalakról kell linket szerezni, amiknek magasabb a DA értéke, mint a saját honlapnak.
A cél, hogy a saját weboldal DA értéke folyamatosan nőjjön, és szépen utolérje a konkurens honlapok DA értékét.
Szerintem ez a megközelítés téves,
hiszen azon alapul, hogy a DA érték hiteles mérőszáma a weboldal értékének. Holott tudjuk a gyakorlatból, hogy ez nagyon sokszor nem így van. Hiszen magas DA értékű honlapoknak is lehet 0 organikus forgalma.
Összességében nem árt, ha linképítés közben figyelünk a DA értékre is, de messze fontosabb az organikus forgalom nagysága, a tematikus relevancia, és az, hogy konkrétan milyen formában kerül ki a hivatkozásunk a linképítésre kiválasztott weboldalra.
Domain Authority: hasonló mérőszámok
Bár a DA érték a legelterjedtebb mérőszám a SEO szakmában, több másik hasonló is van, amiről érdemes tudnod.
Az Ahrefs „Domain Rating” (DR) mérőszáma
A Domain Rating (DR) az Ahrefs SEO szoftver által használt mérőszám. Kizárólag a weboldal linkprofiljára koncentrál, azt nézi meg, hány és milyen minőségű weboldalak hivatkoznak rá. Az érték egy 0-tól 100-ig terjedő skálán jelenik meg.
Akárcsak a DA érték esetében, itt is az a helyzet, hogy a magas DR pusztán azt jelzi, hogy az adott honlap sok (az Ahrefs szerint) megbízható linket kapott. De önmagában ez a mérőszám sem garantálja, hogy érdemes onnan linket szerezni.
Az Ahrefs ingyenesen is engedi, hogy korlátozott számban leellenőrizd weboldalak DR értékét ezzel az eszközzel.
A Semrush „Authority Score” (AS) jelentése
Az Authority Score (AS) a Semrush SEO szoftver által használt összetett mérőszám, amely egy weboldal általános minőségét és megbízhatóságát értékeli, különösen annak linkprofilja alapján.
A skála itt is 1-től 100-ig terjed: minél magasabb a pontszám, annál nagyobb a weboldal feltételezett hatása más webhelyekre mutató hivatkozásaival.
Az Authority Score három fő összetevőre épül (fontossági sorrendben):
- Linkerő: a weboldalra mutató hivatkozások mennyisége és minősége
- A weboldal becsült havi organikus Google forgalma
- Spam jelek, azaz különböző szűrőkkel megpróbálja észrevenni a rengeteg mesterséges hivatkozással rendelkező, de organikus forgalommal nem bíró portálokat.
Mint látod, itt bejön a linkprofil mellett a becsült organikus forgalom is a képbe, ezért valamivel kiegyensúlyozottabb képet tud adni az AS egy weboldal értékéről, mintha kizárólag a linkprofilt figyelné. A nagyobb hangsúly azonban az AS esetében is a linkprofilon van.
A SEO Powersuite „Domain InLink Rank” mérőszáma
A SEO Powersuite szoftvercsomag is saját mérőszámot használ a weboldalak erősségének a meghatározására, ez az InLink Rank. Kizárólag a weboldal linkprofilját súlyozza, és ez alapján adja meg az értékét. A Google eredeti PageRank mechanizmusát próbálja modellezni.
Napi gyakorlatban én ritkán használom. Saját, 2019-es tanulmányuk szerint a Domain InLink Rank korrelál legjobban a valós Google helyezésekkel – azonban ezt az állítást nem tudom független forrásból ellenőrizni. Ami tény, hogy a Moz is hasonlót állít a DA értékről.
Domain Authority: hasznos lehet, de…
nem érdemes túldimenzionálni. A DA érték önmagában semmilyen hatással nincs a weboldalad szereplésére a Google keresőben.
Pusztán egy nagy tág, külső becslés a honlapok potenciális erősségéről. Nem több, és nem kevesebb.
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?