A ChatGPT már évek óta velünk „él”. Mostanra nagyjából letisztult, hogy – a kezdeti bombasztikus várakozások után – miként lehet igazából használni a mindennapi SEO munkában. Nézzük, mit tud a ChatGPT SEO!
Nem könnyű erről kiegyensúlyozottan írni, mert a ChatGPT megjelenésének pillanatától valódi világvége-hangulat alakult ki körülötte, százával születtek a cikkek és videók, amikben (többek között) a SEO szakma végét is hirdették.
Bár mostanra talán lecsillapodtak a kedélyek, 2023. első felében még rengeteg várták, hogy a SEO szakma heteken belül elesik, és mindent a szuperokos ChatGPT vesz át – ráadásul még mindig találkozni ezzel, a tapasztalat fényében elég alaptalan véleménnyel.
Ebben a cikkben végigveszem, mi az amire jól használható a ChatGPT a SEO munkában, és mi az, amiben nem.
Ha rövid választ kellene adnom a SEO és a ChatGPT kapcsolatára, akkor ezt mondanám:
Az AI – beleértve a ChatGPT-t is – egyre több SEO-munkafolyamatot gyorsít, de a humán szakértelem nélkül továbbra sem hoz áttörést. És ez nem is várható a közel jövőben.
De azért érdemes ezt bővebben kifejteni.
Vágjunk bele!
Mi az a ChatGPT?
A ChatGPT az OpenAI által fejlesztett mesterséges intelligencia-alapú chatbot, ami 2022 végén vált mindenki számára elérhetővé.
Bár jól hangzik a mesterséges intelligencia, érdemes ezt konkretizálni, mert az AI sok mindent jelenthet. A ChatGPT egy LLM, az az „nagy nyelvi modell”. A célja az, hogy természetes, emberihez hasonló módon válaszoljon kérdésekre, beszélgessen, segítsen szövegírásban, programozásban, tanulásban vagy bármilyen más nyelvi feladatban.
A ChatGPT üzleti felhasználhatósága elképesztően széleskörű: roppant hatékonyan lehet vele hatalmas adathalmazokat elemezni, gyorsan átfogó tudást szerezni számtalan témában, fordítani, ésatöbbi.
Mire jó a ChatGPT SEO szempontból?
Rengeteg mindenre. Példák:
- Adatelemzés
- Tartalomkészítés, az összes lehetséges szöveges műfajban
- Metaadatok generálása (címek, meta leírások)
- Tartalom elemzés, akár nagyméretű dokumentumok villámgyors kivonatolása
- Kutatás, új témakörök gyors megismerése
- Kódolás (HTML-től Google Sheet függvényekig)
- Sturkturális adatok generálása
A ChatGPT egyik legnagyobb erőssége, hogy a fizetős változatban saját GPT-eket is készíthetünk. Ezek olyan applikációk, amiket egy-egy feladat megoldására képezhetjük ki.
Ez azért fontos, mert
a ChatGPT-t a SEO-ban elsősorban egyes munkafolyamat részek gyorsításához, automatizálásához lehet a legjobban használni.
Olyan feladatok tartozhatnak ide, mint a keresési szándék elemzése a Google találati lista adatai alapján, a konkurens URL címek elemzése, és mindezek alapján vázlatok készítése az új tartalmakhoz. Ezekhez van lehetőség külön-külön saját GPT-eket létrehozni, ami egy elég kényelmes és hatékony megoldás.
Talán ennyiből is látszik, sajnos vagy nem sajnos, de tény, hogy
SEO tudás nélkül nem fog a ChatGPT sem érdemlegesen segíteni a keresőoptimalizásban. Ha nem tudod, mit kérdez és mire figyelj, nem fogsz helyes válaszokat kapni.
Nagyon fontos, hogy a hatékony AI felhasználás alapkritériuma a hatékony promptolás. Használható válaszokat enélkül alig-alig fogunk tudni kicsikarni a ChatGPT-ből.
Szerencsére, a híresztelésekkel ellentétben, a promptolás nem külön szakma, és viszonylag egyszerűen megtanulható. A saját SEO tanfolyamomban is beszélek a jó promptolás elemeiről, módszereiről.
A ChatGPT alkalmatlan arra, hogy teljes egészében kiszervezd neki a SEO munkát
A ChatGPT – és igazából bármelyik jelenleg elérhető LLM chatbot – arra egészen biztosan alkalmatlan, hogy teljes egészében átvegye a SEO munkát.
Ugyan rengetegen próbálkoznak „mindenható” automatizmusokat építeni ChatGPT vagy más LLM alapú agentekkel felturbózva, a tapasztalat az mutatja, hogy ezeknek az eredményessége a túltolt hype ellenére nagyon erősen megkérdőjelezhető.
Az okok:
- A SEO túl komplex ahhoz, hogy tényleg hatékonyan és minimális hibával dolgozó, átfogó applikációba lehessen sűríteni.
- A ChatGPT – akár a többi LLM – nagyon, de tényleg nagyon hajlamos a hallucinációra, azaz egy csomó mindent légből kapott adatokkal próbál meg megérvelni. Egy kutatás szerint a o4-mini modell hallucinációs rátája 48 százalék volt, ami döbbenetes magas szám. A jó promptolás javíthat a hallucináció mennyiségén, de végleges eltüntetni nem tudja.
A fentiek miatt egyszerűen szükség van emberi kontrollra a SEO folyamatok felett, még akkor is, ha egyes részmunkákat hatékonyan meg lehet csinálni az LLM-ek segítségével is.
Ne dőlj be ezért az olyan csodálatos ígéreteknek, amik mindenre is jó SEO AI agenteket ajánlanak, amikkel csodálatos módon fillérekért megoldják majd neked a keresőoptimalizálást.
Nem fogják.
SEO munkafolyamatok, amikre kevésbé jó a ChatGPT
Bár tényleg sok feladatot meg tud gyorsítani a ChatGPT használata, van néhány terület, ahol tényleg nem érdemes ráhagyatkozni.
Egyedi, kreatív munka – legyen szó SEO stratégia alkotásról, vagy akár szövegírásról
Az LLM-ek meglévő mintákból dolgoznak, ezért kreativitást elvárni tőlük felesleges. Márpedig a kreativitás több szinten áthatja a jó SEO munkát, a stratégiai tervezéstől a keresőoptimalizált tartalmak előkészítéséig és megírásáig.
Ha valódi vállalkozás számára szeretnénk valódi vásárlókat szerezni a Google-n keresztül, mindenképp szükség egyedi gondolkodásra, nem elég, ha a meglévő mintákat másoljuk észnélkül.
Bár a ChatGPT a szövegírásban nagy segítség lehet értő kezek alatt, de ha rám hallgatsz, nem akarod a tőle kapott szövegeket egy az egyben, emberi szerkesztés nélkül kirakni a honlapodra. Ez a legritkább esetben fog valódi üzleti eredményekhez vezetni.
Kulcsszókutatás és weboldal elemzés
Bár tele a YouTube olyan videókkal, amikben önjelölt sámánok mutatják meg, hogyan kell pillanatok alatt csodálatos kulcsszókutatást végezni a ChatGPT segítségével, jobb ha tudod, hogy szegény nem alkalmas eszköz erre.
A ChatGPT annyit tud, hogy saját adatbázisából dolgozni viszonylag okosan előrejelzi neked, hogy egy nagyobb témakörnek milyen altémakörei lehetnek. Nevezhetjük ezt „tematikus térkép” generálásnak.
De a kulcsszókutatás más. A ChatGPT nem fér hozzá a Google kulcsszóadataihoz, nem tud még megközelítőleg pontosan sem előrejelzni keresési volumeneket. Ha ad is pontosnak tűnő adatokat, ez csak hallucionáció lesz.
Kulcsszókutatásra jelenleg sokkal jobbak az erre specializálódott, bevett SEO szoftverek.
Ugyanez a helyzet a weboldalak SEO szempontú elemzésével. A ChatGPT például nem fog külső linkprofilokat elemezni, hivatkozásokat súlyozni erősség szerint, stb. Ehhez nincsen meg az eszköztára.
De még a puszta technikai SEO elemzésre sem megbízható, megfelelő promptolás mellett sem. Pedig tényleg azt gondolná az ember, hogy ez az terület, ahol nagyot tudna alakítani, hiszen kevés a tere a hibának, kódokat kell vizsgálni és egzakt válaszokat hozni.
De a tapasztalat az, hogy nagyon nagy hibaaránnyal dolgozik, félreértelmez és hallucinál. A technikai elemzést jelenleg sokkal megbízhatóban megoldja a hagyományos elemző szoftver + SEO szakértő kombináció.
ChatGPT SEO: egy eszköz a sok közül
A ChatGPT szakember kezében nagyon ütős eszköz tud lenni a SEO munkában.
Ez nem kevés – de jelenleg még nem több ennél. Én szkeptikus vagyok azzal is, hogy ez radikálisan változni fog.
A hatékony SEO továbbra is naprakész és átfogó tudást, szakértelmet, pontosságot és sok türelmet kíván. A ChatGPT berobbanása sok mindenen változtatott, de ezen nem.
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?