„A SEO halott.” – hallottuk már ezerszer. Aztán jött az AI, és tényleg megváltozott minden. Vagy mégsem?
Ez a bejegyzés tisztázza, mit jelent az AI keresés, és hogyan lehet valódi eredményeket elérni az AI által vezérelt találati felületeken is. Megnézzük, miért nem érdemes olyan új csoda buzzwordokkel dobálózni, mint az AI SEO vagy a GEO.
Adatokkal alátámasztva érvelek amellett, hogy átgondolt SEO munka nélkül bizony nem lehet jó eredményeket elérni az AI keresésekben sem.
Vágjunk bele!
AI SEO, AEO, GEO, Relevance Engineering… mi van?
Amióta megjelentek az AI eszközök, nagyon sokan prédikálnak amellett, hogy a klasszikus keresőoptimalizálás elavult, és valami tök másnak kell átvennie a helyét.
A „halott” SEO helyett ma már AEO-ra (Answer Engine Optimization), GEO-ra (Generative Engine Optimization) vagy egyenesen RE-re (Relevance Engineering) van szükség, ha nem akarunk lemaradni az AI eszközökben a konkurencia mögött.
Ezekhez képest még visszafogott megoldás odabigyeszteni az AI-t a SEO elé, hogy meglegyen a menőn hangzó AI SEO szókapcsolat.
Én úgy gondolom, hogy a sok új megjelölés a gyakorlatban pusztán egy régi szolgáltatás trendi újracsomagolása: ez pedig – ne lepődj meg! – a SEO.
Határozottan állítom, hogy jó SEO munkával nem csupán a klasszikus Google helyezéseid lesznek jobbak, hanem több említést és láthatóságot fogsz elérni az olyan AI eszközökben, mint például az AI-alapú áttekintések vagy a ChatGPT.
Nem hiszed? Olvass csak tovább! 🙂
AI keresés: mit jelent?
Fontos tisztázni néhány fogalmat, például azt is, mit jelent egyáltalán az AI keresés.
- AI: mesterséges intelligencia, de jelenleg ezt a kifejezést használjuk az LLM-ekre. A kettő én is szinonímaként alkamazom a továbbiakban.
- LLM: nagy nyelvi modell (large language model), azaz olyan rendszerek, amik természetes nyelvet értelmeznek és hoznak létre gépi tanulással bemagolt iszonytató mennyiségű adat felhasználásával. (Legjobb összefoglaló itt)
- AI kereső: olyan LLM, ami hozzáfér az internethez, és képes adatokat kinyerni akár valós időben is webes dokumentumokból. AI keresőként tud funckionálni a ChatGPT vagy a Google Gemini-je is. Egyes LLM rendszereket szoktak kifejezetten „AI keresőként” brandelni, például Perplexity – de működésben nagyjából pont ugyanazt csinálja, mint a többi.
Az AI keresés tehát az, amikor egy AI keresőként is funckcionáló LLM-et használunk információ gyűjtésre az interneten. Ez az LLM lehet mondjuk a ChatGPT, vagy akár a Google találati lista „AI-alapú áttekintése” is.
A könnyebb megértés érdekében érdemes megnézni azt is, hogy miben különbözik egymástól a hagyományos webes keresés, és az AI keresés.
Felhasználói szempontból a legnagyobb különbség a keresésre adott válaszok tálalása.
Míg egy hagyományos Google találati listán (SERP) ezt látjuk:

Addig az AI keresés outputja, ebben az esetben az „AI-alapú áttekintés” így néz ki:

Az első esetben kapunk egy listát, tele hivatkozásokkal, amik a keresésünkre releváns tartalmakra vezetnek. A második esetben pedig kapunk egy koherens összefoglalót, amit az LLM rakott össze több forrásból.
És ez csak a felszín. Mert az output mögötti „gépház” is erősen különböző a hagyományos keresés és az AI keresés között. Az weboldala forgalmáért aggodó cégtulajdonosként ezt mindenképpen érdemes tudnod.
Az LLM-ek működési mechanizmusa fundamentálisan más, mint a hagyományos Google rangsorolás.
A klasszikus Google (többnyire) teljes webdokumentumokat vizsgál, rendszerez és rangsorol. Nem manipulálja az ott szereplő tartalmakat, pusztán odavezető hivatkozásokat listáz.
Az LLM azonban egységekre szedi szét az elérhető tartalmat, kiszedi belőle a legrelevánsabbnak tartott részletet, ezt összekutyulja máshonnan szedett tartalommorzsákkal, majd az egészet egyben, szintetizálva, gyakorlatilag új szövegként interpretálja.
Karcosabban fogalmazva, ha weboldal tulajdonos vagy, akkor gyakorlatilag ez történik:
az AI elcsórja a tartalmadat, és újat állít elő belőle. Örülhetsz, ha legalább megemlít.
Ez mindenképpen negatív fejlemény a megszokott webes ökoszisztémához képest. De most már ebben kell sikeresnek lenni.
Az AI keresés és a Google
Gondolom az elmúlt pár évben te is olvastál már legalább egy cikket arról, hogyan veszik át az új AI eszközök a Google helyét a keresőmotor piacon.
Hát, egy frászt.
A valós adatok szerint a Google továbbra is dominálja a globális keresőpiacot, ráadásul gyorsabban növekszik, mint az összes új AI versenyző. Nem fogadnék nagy tételben arra, hogy ez változni fog a következő 3-5 évben.
Az AI eszközök nem ölik meg a Google-t. De az AI technológia egyértelműen újraszabja a hagyományos keresést, és magát a Google találati listát is.
Az első fecske a magyar nyelven 2025. májusban aktivált „AI-alapú áttekintések” (vagy „AI összefoglalók”) funkció. Ez egy Gemini LLM által hajtott modul, ami a Google indexben szereplő tartalmak interpretálásával igyekszik megválaszolni a keresési szándékot.
A következő lépés az „AI Mode” funkció lesz, ami egyelőre még csak az Egyesült Államokban elérhető. Ez nagyon hasonlóan működik, mint a ChatGPT „beszélgetős” felülete.
Míg az „AI-alapú áttekintések” a hagyományos találati lista részeként működnek, az AI Mode teljesen különálló felület. A Google kommunikációja szerint idővel az AI Mode lesz a kereső elsődleges felülete.
Milyen hatása van az AI megjelenésének a Google találati listán?
Weboldal tulajdonos és SEO szempontból a legnyilvánvalóbb (és egyben legkegyetlenebb) változás a keresőből származó organikus forgalom brutális csökkenése.
Ugyanis sem az AI összefoglalók, sem az AI Mode nem sürget átkattintásra. Minek kattintanál egy weboldal linkjére, ha már a kereső felületén megkapod a választ?
Az eddigi tapasztalatok alapján csak az AI alapú áttekintések átlagosan 20-40 százalékos forgalomcsökkenést okoznak a weboldalaknak. Az összefoglalók jellemzően az információs jellegű kereséseknél jelennek meg, tehát elsősorban azokat a honlapokat érintik hátrányosan, amik sok ilyen keresésre rangsoroltak jól.
Ez nagy érvágás a hirdetésekből, vagy affiliate hivatkozásokból élő honlapok számára.
Ugyanakkor a helyzet nem reménytelen, hiszen ha belegondolsz, a Google a kattintásaidat el tudja venni, de a vásárlóidat nem tudja kiszolgálni.
Sőt, továbbra is hozzád tudja terelni a potenciális vásárlókat – ha látható tudsz maradni a keresőben az új körülmények között is. El kell érned, hogy idézzen, hivatkozzon és listázzon az AI.
Ehhez viszont optimalizálnod kell az AI keresésekre.
Hogyan lehet optimalizálni AI keresésre?
Most jön a meglepő rész.
Egy kicsit feljebb azt mondtam, hogy az LLM-ek működési mechanizmusa fundamentálisan más, mint a hagyományos Google rangsorolás.
De ennek ellenére simán kijelenthető jelenlegi tudásunk szerint, hogy
az LLM válaszokban megjelenés esélye erősen korrelál a Google találati lista helyezéseivel.
A Google „AI-alapú áttekintés” elem által idézett források 95 százaléka egyébként is szerepel a klasszikus találati lista első oldalán. Az AI Mode esetében ez az arány 97 százalék.
Vagyis a Google AI keresés funkciói (amiket a Gemini elnevezésű LLM „hajt”) túlnyomórészt olyan tartalmakat idéznek, amik egyébként is jól rangsorolnak a keresőben.
Hogyan lehet ez?
Nos, a válasz elég kézenfekvő. Úgy tűnik, hogy a Google felhasználta a keresőmotor fő rangsorolási rendszereit a Gemini LLM tréningelésére. Vagyis az LLM nagyjából ugyanúgy ítéli meg, mi a megbízható forrás, és mi nem, mint a „klasszikus Google”.
Ha most arra gondolsz, hogy oké, ez biztos csak a Google esetében működik így, akkor mutatok még egy adatot.
Egy kutatás 10 ezer ChatGPT keresést hasonlított össze 300 ezer Google találattal. Az eredmény: az ChatGPT említések is erősen korrelálnak a Google keresési helyezésekkel.
A „Hogyan lehet optimalizálni az AI keresésekre?” kérdésre ezek után egyértelmű válaszom van.
Mivel a Google keresési helyezések erősen korrelálnak az LLM említésekkel és idézésekkel, ezért az AI keresésekre leginkább klasszikus SEO-val lehet optimalizálni.
Ez természetesen nem azt jelenti, hogy minden maradhat a régiben. Az LLM-ek eltérő működési mechanizmusa miatt új szempontokat és teendőket kell felvenni a SEO munkafolyamatokba.
Ezeket összefoglaló néven nevezhetjük AI SEO-nak is. Vagy akár a SEO-t is átnevezhetjük mindenestül AI SEO-nak. Nem számít. A valóságban tényleg „csak” annyi történik, hogy a hagyományos SEO egy új területtel bővül.
Ez az új terület persze meghatározóvá fog válni, de az eddig felhalmozott SEO tudás és gyakorlat továbbra is hatékony marad az új körülmények között is.
Praktikus AI SEO tanácsok
Szeretnék megosztani veled három praktikus SEO tanácsot, ami segíthet több LLM említést szerezni a weboldaladnak.
Legyen elérhető a weboldalad az LLM feltérképező botok számára
Hasonlóan a Google-hoz, az LLM eszközök feltérképező robotokat (botok) használnak a webes tartalmak megismerésére. Ha ezek számára nem bejárható a weboldalad, akkor nem sok esélyed van megjelenni az AI keresők válaszai között.
A különféle LLM-ek robotjainak elérését ugyanúgy a robots.txt és .htaccess fájlokban tudod szabályozni, mint a Google esetében.
Érdemes tudnod, hogy sok szerverszolgáltató korlátozza például a GPTbot-ot (Az OpenAI web crawlere), mert hajlamos „megőrülni”, és brutális terhelés alá venni a weboldalakat a folyamatos lekéréseivel.
Figyelj a tartalmaid idézhetőségére
A LLM-ek teljesen máshogy dolgozzák fel a tartalmakat, mint a hagyományos Google.
Nem a teljes webdokumentumot (egy adott URL címen található összes tartalom) értelmezik és értékelik, hanem egyszerre különböző webdokumentumokból ragadnak ki relevánsnak értékelt részleteket, és ezeket szintetizálják.
Az LLM-ek ezért előnyben részesítik a világos, rövid bekezdésekkel, listákkal és alcímekkel tagolt szövegegységeket. Fontos, hogy ezek a szövegegységek önmagukban is koherensek legyenek, a teljes tartalom kontextusa nélkül is.
Digitális PR és márkaépítés nélkül nehéz lesz
Amikor egy LLM képet akar kapni arról, hogy mennyire tartja megbízhatónak a weboldaladat, akkor nem csak az ott található tartalmat fogja megnézni. Hanem azt is, mit mondanak az internet más szegleteiben a márkádról, a weboldaladról.
Ezért életbevágó, hogy minél több megbízható weboldalon szerezz magadnak említéseket, hivatkozásokat.
Egyébként ez sem kifejezetten újítás a „sima” SEO-hoz képest: a hagyományos Google rangsorolás is előnyben részesíti a nem csupán sok linkkel (lásd linképítés kisokos), hanem erős brand szignálokkal (márka említések, brand keresések) rendelkező weboldalakat.
A különbség csak annyi, hogy jelenleg az LLM-ek sokkal könnyebben manipulálhatóak ezek a téren, mint a sokkal érettebb Google rangsorolási mechanizmus.
A SEO értéke csak növekszik az AI keresés korában
Lehet, hogy felvetődött benned a kérdés: megéri még keresőoptimalizálni, ha az AI miatt csökken az elérhető organikus forgalom?
Nos, az valószínű, hogy a jövőben kevésbé lehet a SEO sikerességének mérőszáma az organikus forgalom, mint eddig. Szerintem valamilyen formában az AI válaszokban megjelenés aránya, amolyan share of voice lesz fontos metrika.
De ettől még a SEO munka értéke nem csökken. Attól még, hogy kevesebb a kattintás, nem lesz kevesebb vevő a piacodon. Őket továbbra is el kell érned.
A vásárlóid továbbra is nagy valószínűséggel a Google-t fogják használni keresésre – ezért a lehető legnagyobb láthatóságra kell törekedned a keresőben.
A kereső ökoszisztémája az AI funkciók megjelenésével csak komplexebb lesz. Az eredményekhez ezért egyre komplexebb SEO szaktudás kell.
Egy új fejezet kezdődött a keresésben. A nyertesek most is azok lesznek, akik képesek alkalmazkodni.
Mi azon vagyunk, hogy az ügyfeleink köztük legyenek.
Gyakori kérdések
Az LLM technológia (AI) rengeteg módon használható a SEO munkához, például: gyors információ gyűjtés és szintetizálás, találati lista elemzés, tartalom elemzés, SEO vázlatolás, SEO szövegírás.
Nem. Az AI egy képzett SEO szakember kezében nagyon hatékony eszköz lehet, de akkor is csak eszköz. Bővebben írtam erről a ChatGPT SEO cikkemben.
AI keresésnek nevezzük, amikor a keresésre adott válaszként a felhasználó nem egy internetes hivatkozásokat tartalmazó listát kap, hanem a témában fellelt információt egy LLM (AI) értelmezi, szintetizálja és interpretálja a user számára.
A magukat „AI keresőként” pocizionáló LLM-ek megközelíteni sem tudják a Google piaci részesedését a globális keresőmotor piacon. Ugyanakkor a Google maga is vezet be AI keresés funkciókat, ilyen az „AI-alapú áttekintések” elem, valamint az egyelőre (2025) csak az USA-ban elérhető „AI mode”.
Az AI SEO a hagyományos keresőptimalizálás új rétege, aminek a célja a márkánk láthatóságának növelése a különböző LLM-ek válaszaiban.
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?