Saját honlapra minden vállalkozásnak szüksége van. Azonban az üzleti weboldal készítés sokszor nem egy döccenőmentes folyamat, ezért ebben a cikkben megpróbálok segíteni, mire kell odafigyelni.
1. Ne költs értelmetlenül
Ha az életetben most először jött el a pillanat, hogy kell egy honlap a vállalkozásodnak, akkor nagyon nehéz belőni, pontosan mire van szükséged. Mire kell költeni, és mire nem. Rengeteg ajánlat fog szembejönni az interneten, amelyek mind felhelyezhetőek egy képzeletbeli skálára, a szélén két nagyon jellemző szélsőséggel.
A nagyon olcsó ajánlat: megéri?
Az egyik szélsőség a teljesen kész honlapot igérő ajánlat 40-60 ezer forintért. Nem akarom feleslegesen szaporítani a szót, ezért inkább egyből leírom: ennyi pénzért nem lehet kész, minőségi honlapot venni. (Más eset, ha ennyiért cserébe egy saját magad által befejezhető, továbbfejleszthető alapot kapsz, de akkor ugye nem kész weboldalról van szó.)
Egyedi igényekre és célokra szabott, jó minőségű eszközökkel felépített honlap ennyi pénzért nincs.
Érdemes végigondolni: vajon mennyit fog foglalkozni egy katás vállalkozóként dolgozó fejlesztő egy olyan honlap elkészítésével, amiből minimum hetet kellene megcsinálnia havonta ahhoz, hogy elérje a 2020-as magyar bruttó átlagkereset összegét? (kb. 360 ezer forint)
Nem beszélve a marketingköltségről (mert ahhoz a havi hét megrendeléshez is vagy nagyon kiterjedt ügyfélkör, kőkemény SEO munka, vagy fizetett hirdetések kellenek) liszenszdíjakról, stb.
Az egyéni vállalkozók mellett még ügynökségek is szoktak élni a nagyon-nagyon alulárazott honlapkészítési ajánlatokkal. Ők általában futószalagon gyártják ezeket a weboldalakat, pár óra munkával lezavarva egyet. A figyelmet nyilván a jobban fizető ügyfelekre tartogatják.
De a te szempontodból egy a fontos:
A rossz minőségű munka felesleges pénzkidobás.
Semmit nem ér egy olyan honlap, amit két hónap múlva le kell cserélni, mert például összecsuklott alatta az ingyenes WordPress sablon.
A másik véglet
A minden földi és égi jót tartalmazó ajánlat. Grafikus tervezte saját logó és teljes arculat, látványos elemzések és kimutatások, teljesen egyedi fejlesztésű weboldal… Igen, Máris félmilliónál kezdődik a projekt.
Nem mondom, van, amikor mindez racionális és szükséges. Például nagyobb vállalatok, különleges design, vagy extrém szigorú biztonsági elvárások esetében. Legtöbbször (kb. 95 százalék) azonban totálisan felesleges, kidobott pénz. Egyetlen honlap sem lett még sikeres attól, hogy 100 ezer forintért tervezték a logóját.
Hanem attól, hogy gyorsan visszahozta az árát, és rövid időn belül nyereséget termelt a tulajondosának. Ez a nyereség lehet új ügyfél, vásárló, de egy elnyert pályázat is.
Nem az a fontos, hogy mennyire különleges a külcsín. Akkor sem, ha a világ legjobb designere álmodta meg, és egy egész csapat programozó kódolta 5 héten át. Hanem az, hogy a honlapon olvasható, látható tartalom és ajánlat megragadja az embereket.
Ezért én azt javaslom, ha csak nem tartozol abba a pár százalékba, ahol ez tényleg fontos, felejtsd el az egyedi fejlesztésű weboldal és az egyedi designt körülölelő mítoszt.
Az első szabály: csak arra költs, ami valóban értéket fog neked jelenteni.
Például tedd le a voksod egy gyorsan elkészíthető, de igényes WordPress alapú weboldal mellett, és fordítsd az idődet és pénzedet tartalomfejlesztésre. Írj szakmai blogot, ajánlj fel minőségi vendégcikkeket más oldalak számára értékes linkekért cserébe. Töltsd időt a célpiacot megismerésére, és dolgozz olyan üzeneteken és ajánlatokon, ami meggyőzi őket, hogy a te vállalkozásod a legjobb megoldás számukra.
Még egy dolog, amit jó ha tudsz.
Rengeteget spórolhatsz azzal, ha tanulsz.
Sokkal kevésbé fogsz függeni a fejlesztőtől, ha saját magad is tudsz új aloldalt létrehozni a weboldaladon. Ha tudod, hogyan cserélhetsz ki egy háttérképet, vagy átlátod, hová kell nyúlnod, amikor egy szöveget akarsz megváltoztatni.
2. Ne hidd el, hogy teljesen ingyen is jó lesz
Az életben nagyon kevés dolog van ingyen.
Egy jó honlap biztosan nincs köztük.
Valamivel fizetni kell: vagy az időddel, vagy a pénzeddel. Általában mindkettővel, a kérdés inkább csak az arány. Ha mindent másra akarsz bízni, akkor többet fogsz költeni, de kevesebb időd megy el. Ha mindent magadnak akarsz megtanulni és megcsinálni, akkor nagyon sok időd fog elmenni. Végtére is, egy kisebb szakmát kell kitanulnod. De valószínűleg kesevebb pénzt fogsz költeni.
De még akkor sem lesz ingyen. Lehet, hogy más munkadíját megspórolod, de a jó minőségű eszközökért fizetned kell.
Például, ha WordPressben indulsz el, már a kezdésnél kell egy sablon. Szerencsére sok ingyenes sablon létezik. De egy komoly üzleti honlap számára én biztos inkább egy fizetős, jó minőségű és rendes támogatással működő fizetős sablont választanék.
A következő lépés a WordPress bővítmények összeválogatása. Itt is vegyes a kép, bizonyos feladatokra léteznek teljesen jó ingyenes megoldások, másokra pedig nem. Például ha többnyelvű honlap kell, vagy egy szuper kalkulátor.
És persze kelleni fog egy saját domain cím, és egy megbízható tárhely is.
Több weboldalkészítő platform hirdeti magát ingyenesnek az interneten. De tudnod kell, hogy ez az ingyenesség gyakorlatilag mindig csak a csali. Előre, teljesen kezdőként nem fogod tudni megmondani, milyen plusz csomagokat, szolgáltatásokat kell majd megvenned az elvileg ingyenes szolgáltatáshoz, hogy tényleg használható legyen a végeredmény. És mindig lesz ilyen, hidd el.
Például saját domain címet szeretnél behúzni a Wixen, vagy nem akarod a saját üzleti honlapodon hirdetni az ő szolgáltatásaikat. Vagy kellene egy kapcsolati űrlap a Webnode-on, amin üzenhetnek neked. Útközben persze már nem tudsz platformot váltani, mert ezekről az „ingyenes” platformokról nem tudod átrakni más alapra a weboldalad. Vagy feladod, amit addig csináltál, vagy fizetsz.
Csak óvatosan tehát az ingyeneséggel!
Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ne lenne racionális döntés saját magad neki állni a honlapészítésnek. A weboldal készítés útmutatómban találsz is ehhez segítséget.
3. Ne pazarold az idődet
Talán ez a legfontosabb szabály. Sokan az indokoltnál brutálisan több energiát és időt ölnek bele feleslegesen a honlapkészítés projektbe. Közben nem marad idejük másra, fontosabb dolgokra.
Ne érts félre, nem azt mondom, hogy a honlap nem fontos. De fontos. Csak nem annyira, hogy ezért háttérbe szoruljon minden más, ami segít fejleszteni a vállalkozásodat.
Például szeretnének egy tök egyszerű bemutatkozó honlapot, de legalább 20 fejlesztőtől kérnek árajánlatot. Hosszú órákat töltenek azzal, hogy mindegyikkel külön egyeztetnek emailben, telefonon, akár személyesen is. Nem azt mondom, hogy nem érdemes több embert is megkérdezni, összehasonlítani az árakat, referenciákat, stb. De a végén úgyis dönteni kell, és még egyetlen döntést sem könnyített meg a túlzottan sok lehetőség.
Ha meg van a kiválasztott fejlesztő, kezdődhet is a projekt. Az elején – amíg kitart a lelkesedés – minden könnyen megy. Aztán valahogy az egész lelassul, vontatottá válik….
Rengeteg honlap készül hosszú hónapokig, aprócska, alig látható lépésekben haladva. Tapasztalatom szerint ez sokszor azért van, mert az ügyfélnek nincs ideje a tartalom (szövegek, képek) összeállításával bajlódnia. A fejlesztő pedig egy ponton túl nem tud önállóan haladni. Szüksége lenne a tartalomra, visszajelzésre, döntésekre.
(A másik gyakori ok, hogy egyszerűen nem megbízható a fejlesztő. Eltűnik, nem válaszol, jobb esetben két hónap múlva újra előkerül. Ez sem ritka, sajnos elég sok a link honlapkészítő…)
Egy lerobbant weboldalkészítő projekt aztán masszívan gyártja a veszteséget a megrendelőnek. Hiszen nem kevés energiája és pénze áll egy félkész honlapban. Ami ebben az állapotban nem is tudja betölteni a neki szánt szerepet: nem szerez új ügyfeleket, nem segít eladni semmit.
Nincs nagyobb idő- és pénzpazarlás, mint hagyni hónapokig készülgetni egy weboldalt, amit legfeljebb kettő, de akár egy nap alatt is meg lehet csinálni koncentrált munkával és odafigyeléssel.
Ezért kezdtem el az egynapos honlapkészítést. Alapos felkészüléssel, összpontosított munkával, és csak a lényegre figyelve sokszor jobb honlapok születnek, mint három hónapos tököléssel. Ráadásul összehasonlíthatatlanul simábban, zökkenőmentesebben és rövidebb idő alatt.
4. Koncentrálj a lényegre
Egy honlap készítésekor könnyű elveszni a részletekben. Sokan már a legeslegelején utat tévesztenek, amikor a színeket és a logót kezdik el tervezgetni. Miközben még nem tudják, hogy pontosan mi lesz a honlap üzleti célja, célcsoportja, és hogyan-honnan akarnak látogatókat bevonzani. (Erről bővebben is írtam a holnap készítés lépései cikkemben.)
Pedig ennek a háromnak a tisztázása a legelső és legfontosabb feladat. Ha ez nincs meg, az olyan, mintha útjelző táblák, nyelvtudás és GPS nélkül kellene megtalálnod egy pontos címet egy idegen országban. Ha a lényegre akarsz koncentrálni, a logó meg a színek a fontossági sorrend végén kell kullogjon.
Nagyon sokan azt gondolják, hogy egy honlap akkor lesz sikeres, ha folyamatosan lenyűgöző vizuális ingerekkel bombázza a felhasználókat. Vagy ha pontosan ugyanolyan, mint az adott üzletágban minden versenytársé. Még akkor is, ha azokat 12 évvel ezelőtt készítették, az akkori elvárások szerint.
Pedig a lényeg sosem a „hogyan néz ki”. A lényeg a tartalom. A vizualitás csak támogatni tudja a tartalmat, helyettesíteni nem.
Senki sem fog semmit nem fog rendelni egy honlapról, mert szép a hover effekt. Persze, hozzátehet az élményhez. Az élmény gerince akkor is a tartalom lesz: a honlapon szereplő szövegek, képek, videók minősége. Sok ügyfélnek mondtam már, hogy ha van 100 órájuk honlapkészítésre, legfeljebb 30-at érdemes a technikai részre szánni. A maradék 70 a tartalomról kell szóljon.
De a technikai résznél is a hangsúlynak azon kell lennie, hogyan tudja a honlap felépítése és a design támogatni a felhasználót a neki szánt tartalmak és ajánlatok megtalálására. Nem önmagában szép megoldásokat kell keresni, mert ez semmit sem jelent. A jó üzleti honlap nem csupán „szép”, hanem letisztult, könnyen kezelhető és pillanatok alatt kiismerhető. Olyan, mint egy régi jóbarát: biztonsággal tölt el minket, hogy kiigazodunk rajta.
5. A kész honlap csak az első lépés
Egy honlap soha sincsen véglegesen kész. Nem egy statikus valami: a sikeres üzleti honlap dinamikusan változik a mögötte álló vállalkozás és a felhasználók igényeinek megfelelően. Változik és bővül a tartalom, egyes aloldalak feleslegessé válnak, közben más, újabb elemekre és oldalakra van szükség.
Ezért jó ha tudod, hogy a honlapkészítés projektet nem lehet csak egyszerűen kipipálni. Mindig feladatot fog jelenteni, ha más miatt nem, a karbantartás miatt. Ugyanis a régi, statikus honlapokkal szemben egy korszerű weboldalon számos szoftver fut, amiket időnként frissíteni vagy cserélni kell. Erről bővebben egy másik cikkben írtam (WordPress karbantartása).
A másik, amit fontos látni, hogy egy honlap – legyen bármilyen szép és modern – önmagában egyetlen új ügyfelet sem fog hozni neked a semmiből. Valahogyan oda kell találnia a felhasználónak, ahhoz hogy meg tudd őt győzni.
Érkezhet valamilyen offline forrásból, például mert szerepel a névjegykártyádon vagy szórólapodon a honlap címe. A másik út az online marketing. Sokan gondolják, hogy elég élesíteni a honlapot, és majd maguktól jönnek a látogatók az internetről. Ez sajnos nincs így. Az interneten több tízmillió honlap van, és egyik sem ugrik az emberek szeme elé a monitoron csak úgy.
Ahhoz, hogy a weboldalad mégis elérje a kivánt célcsoportot az interneten keresztül, alapvetően két út van: keresőoptimalizálás, vagy fizetett hirdetések. Mindkettő módszer működik, és mindkettővel foglalkozni kell, pénzt és időt szánni rá. A különbség annyi, hogy a fizetett hirdetés drága, de azonnali – viszont tűnékeny – eredményt hozhat, míg a keresőoptimalizálás (SEO) jóval lassabb folyamat, de stabil eredménnyel járhat.
Ezzel mindenképpen számolnod kell, ha legalább jelentős részben az internetről szeretnél új ügyfeleket szerezni a weboldalad segítségével. Egy biztos, és ezt saját tapasztalatból is mondhatom: egy jól keresőoptimalizált, rendszeresen frissülő honlap aranyat ér. A legtöbb üzletágban – lehet bármilyen telített piac – hatalmas előnyt jelenthet a versenytársakhoz képest.
Vágj bele bátran
Ha a fentieket észben tartod, szerintem rengeteg felesleges körtől megkíméled magadat. A munka és a döntések oroszlánrésze persze Rád hárul, de remélem azért egy kicsit megkönnyítettem a feladatot 🙂
Ha bármi kérdésed van, tedd fel a hozzászólásokban, vagy írj üzenetet!
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?