A keresőoptimalizálás (SEO) komplex folyamat. A Google rengeteg szempontot vesz figyelembe a honlapok rangsorolásakor, ezért nagyon sok mindent kell egyszerre szemmel tartani, ha sikeresek akarunk lenni a keresőben.
Ebben a cikkben olyan SEO tippeket gyűjtöttem össze, amelyekkel viszonylag egyszerűen és hatékonyan növelheted a honlapod forgalmát.
1. Keresd meg és javítsd a technikai hibákat
Még a SEO-szakemberek is szívesen megfeledkeznek olykor a technikai SEO elemeiről. Nem csoda: a technikai SEO fárasztó, pepecs munka, nehéz elmagyarázni az ügyfeleknek, miért van rá szükség, ezért nehéz is kiszámlázni.
Sokszor ráadásul nem lehet előre biztosan tudni, hogy egy-egy hiba fáradságos és költséges javítása valóban megtérül-e majd. Ráérünk a technikai hülyeségekkel foglalkozni később, kezdjük az izgalmasabb dolgokkal – sokan így állnak neki egy SEO-projektnek.
Az igazság viszont ez: ahhoz, hogy egy weboldal sikerrel versenyezzen a Google keresőben, muszáj alapvető technikai követelményeknek megfelelni. (Főleg, ha a honlapod nem egy régi, nagy forgalommal és sok külső linkkel rendelkező weboldal, mert ezeknek többet elnéz a Google.) A technikai követelményeket a Google hivatalos SEO irányelveiben találod meg. Baromi unalmas olvasmány, de mindenképpen hasznos.
Létezik egy sor rendkívül fontos, és viszonylag egyszerűen kipipálható technikai dolog, amire egyszerűen kötelezó odafigyelni:
- A honlap legyen elérhető a keresőmotor számára. Ezen nincs mit magyarázni, ha a kereső algoritmusok nem tudják bejárni az oldaladat, akkor nem is fog megjelenni a találati listán. A honlapnak rendelkeznie kell elérhető XML oldaltérképpel, a fontos tartalmak nem lehetnek letiltva a robots.txt fájlban vagy más módon. A 4xx és 5xx kezdetű technikai hibákat javítani kell.
- Az átirányítások megfelelő kezelése. Ha nincs rendesen kezelve, komoly gondokat okozhat, ha a Google indexeli egy honlap http-vel és https-sel kezdődő URL címét is, és ugyanez a helyzet a www. kezdetű és www. nélküli URL változatokkal is. Ezek duplikációnak minősülhetnek (lásd leljebb). Fontos, hogy az egyszer már indexelt, de később megszünetett aloldalak megfelelően át legyenek irányítva a weboldalon belül.
- SSL tanúsítvány használata. Ma már nem kérdés, hogy minden honlapnak rendelkeznie kell érvényes tanúsítvánnyal. Léteznek nagy tekintélyű, régebbi honlapok, amik sikeresek maradnak SSL nélkül is. De ez egyre ritkább, egy új oldal esetében pedig megengedhetetlen, hogy ne https://-sel kezdődjön az URL.
- Igyekezz rövid és átlátható URL címeket használni. A jó URL rövid, nincsenek benne ékezetek és más speciális írásjelek. A jó URL pontosan utal az adott aloldalon található tartalomra, és könnyen átlátható, olvasható az ember számára. Rossz: virto.hu/2021/legjobb-cikkeim/hogyan-seozz-profin-weboldalt-hogy-tied-legyen-a-vilag-legforgalmasabb-weboldala-3-honapon-belul-2/. Jó: virto.hu/profi-seo
- Legyen mobilbarát honlapod. Ma már nem lehet olyan weboldallal labdába rúgni a keresőben, aminek nincs tabletekről és okostelefonokról is elérhető, teljes értékűen használható verziója.
- Törekedj a magas betöltési sebességre. Mindenki a gyorsan betöltődő honlapokat szereti. Ezt tudja a Google is, ezért törekszik előnyben részesíteni a gyors weboldalakat a lassúakkal szemben.
Részletesebben ezekről a SEO elemzés cikkemben írtam.
2. Először a könnyű kulcsszavakat célozd meg
A keresőoptimalizálás a kulcsszavakra épül. Ezért ha az organikus találatokból szeretnéd a weboldalad forgalmát növelni, akkor a weboldal témájához passzoló kulcsszavak megtalálása (kulcsszókutatás) és optimalizálása kritikusan fontos.
A kulcsszavakat érdemes három szempont szerint kategorizálni:
- forgalom: mennyie használják az adott kifejezést a keresőben
- SEO-nehézség: mennyire nehéz előre rangsorolni az adott kulcsszóra
- keresési szándék: a Google szerint milyen tartalmat keresnek azok, akik az adott kifejezésre rákeresnek. Például lehet egy kulcsszó kereskedelmi vagy tranzakciós célú (amikor konkrétan vásárolni szeretnének egy terméket vagy szolgáltatást), információs (amikor információt keres egy témakörben), lokális, képes vagy videós keresés.
Nagyon sokan ott rontják el, hogy a friss weboldalukkal egyből a legnagyobb forgalmú (és sok esetben tranzakciós célú) kulcsszavakra próbálnak optimalizálni.
Azonban legtöbbször a nagy forgalmú kulcsszavak a nehezebbek. Ezért érdemes az elején minél több kisebb forgalmat hozó, de könyebb kulcsszót megcélozni. És csak később ráfordulni az igazi „nagyhal” kulcsszavakra.
Példa
Például, van egy számunkra fontos kulcsszó, amire havi 1000 keresés megy, de nagyon nehéz az élbolyba bekerülni a találati listán. A weboldalunk friss, alig 4 blogcikk van rajta, és nincsenek még erős külső linkeink sem. Írunk egy baromi erős tartalmat az adott kulcsszóra, de a legjobb esetben is csak a második oldalig fogunk feljutni a találati listán a nagy verseny miatt. Ezzel elenyészó kattintást fogunk elérni.
Sokkal okosabb, ha írunk 5 nagyon jó cikket 5-10 könnyű, havi 10-20 keresést érő kulcsszóra. Ahol kisebb a verseny, könyebb az első találatok közé bekerülnie egy új honlapnak. Ezzel a megközelítéssel esélyünk lesz havi 100+ olvasót a weboldalra hozni.
Long-tail kulcsszavak
Sok témakörben nagy az átfedés a könnyebb és az ún. „long-tail” (hosszú farok) kulcsszavak között. A „hosszú farok” keresőkifejezések 3-5 szóból állnak, és általában valamilyen nagyon specifikus információt keresnek velük a felhasználók.
Pl. a „vállalkozás indítása” kulcsszóra nagyjából havi 3600 keresés megy, magas SEO verseny mellett. Ez egy általánosabb kereső kifejezés, olyanok fogják használni, akik még nincsenek képben a lehetséges vállalkozási formákkal (egyéni, KATA, stb.). Ellenben a „katás vállalkozás indítása ügyfélkapun keresztül” hosszú farok kulcsszó sokkal specifiksabb, de hoz havi 10 keresést, nagyon alacsony verseny mellett.
Ha még most kezded a SEO-munkát, akkor az elején koncentrálj a kisebb forgalmú, de könyebben dominálható kulcsszavakra.
Eszközök a kulcsszó kereséshez
A kulcsszó kutatáshoz számos eszközt használhatsz:
- Google kereső: ingyenes és mindig kéznél van. Inkább kiegészítő eszköznek jó, önmagában nem jutsz messzire vele.
- Google Trends: szintén ingyenes. Mint a neve is mutatja, elsősorban trendeket lehet követni vele. Jól használható pl. szezonális kulcsszavaknál (pl. karácsonyi díszek)
- Google Search Console: a weboldalad kersőben mutatott teljesítményét mérheted vele. Megmutatja az összes kulcsszót, amire megjelenik a honlapod.
- Google Ads Kulcsszótervezője: ingyenesen is használható, de pontosabb adatokat csak akkor mutat meg, ha hirdetsz a Google rendszerében. (Mi az a Google Ads?)
- Ubersuggest: napi pár keresésig ingyenes, egyébként egy nem túl magas havi díjért cserébe nagyon sok mindent megmutat.
- Keywordtool.io: ingyenes, de a részletes adatokért fizetni kell. Elég borsos az ára.
- Rank Tracker: ez egy saját számítógépre letölthető SEO eszköz. Ingyenesen használható egy korlátozott verzió, de a fizetős is racionális választás ár/érték arányban. A legdrágább fizetős csomagot (amiben a Rank Tracker mellett három másik eszköz is benne van) kipróbálatod egy hónapig ingyenesen ide kattintva.
- Ahrefs: minden-az-egyben SEO eszköz, talán a legjobb, és viszonylag pontos adatokat ad a magyar internetre is. Az árai brutálisak, leárazás vagy ingyenes változat nincs, még a 7 napos próbaverzióért is fizetni kell. De a kulcsszó keresőjét ingyen is ki lehet próbálni.
3. Figyelj a keresési szándékra (search intent)
Nem mindegy, milyen céllal keresnek a felhasználók, és arra milyen eredményeket várnak.
A Google pontosan tudja, hogy egy adott kulcsszóra milyen találati listát akarnak látni az emberek.
Képeket? Informatív cikkeket? Termék- vagy kategóriaoldalakat? Épp ezért fontos lépés a felhasználók keresési szándékának a megértése.
Szerencsére a keresési szándék feltérképezéséhez nem kell semmilyen speckó eszköz, elég a Google kereső. Ha nem vagy biztos abban, hogy milyen tartalmat kell gyártanod az adott kulcsszóra, akkor írd be a keresőbe, és vizsgáld meg az első 10 találatot.
Nagy számban fordulnak elő blogcikkek? Akkor írj te is egy ütős cikket. Termékoldalak jelennek meg? Akkor neked is a terméked oldalát kell felfejlesztened, például egyedi szövegekkel, jobb képanyaggal, videóval, vásárlói véleményekkel, stb.
4. Válaszold meg a felhasználók problémáit
Ha a weboldaladon szolgáltatásokat árulsz, esetleg webshopot üzemeltetsz, érdemes az ügyfelek/vásárlók gyakran felmerülő kérdéseire is figyelmet szentelned. Gondolj bele, nem véletlenül népszerű a gyakorikerdesek.hu 🙂
Érdemes ezért összegyűjtened a termékeiddel, szolgáltatásaiddal kapcsolatos leggyakoribb és legfontosabb kérdéseket, és előre megválaszolnod őket a honlapodon.
Például, ha nagyon sokszor kerül elő egy kérdés, akkor érdemes egy egész kifejtős cikket szentelni a válasznak. Így ha valaki a Google-ban rákeres a problémára, jó eséllyel egyből a te cikkedel fog találkozni.
Ez egy win-win helyzet.
A vevő is jól jár, hiszen azonnal megkapta kérdésére a választ. És te is, mert megnő az esélyed arra, hogy nálad fog vásárolni.
Ugyancsak nagyon hasznos, ha a cikkeid végére összefoglaló jelleggel írsz egy „legfontosabb kérdések és válaszok az adott témában” jellegű blokkot. Ha WordPress oldalad van, használhatod erre a Yoast SEO bővítményt is, ami azért jó, mert külön mikroadatokkal látja el a blokkot, így akár a találati listán is megjelenhet lenyitható kérdezz-felelek formában.
Ha még nem látod tisztán, milyen gondokkal/problémákkal küzdenek a leendő vásárlóid, akkor keresgélhetsz gyakorikérdéseken vagy Facebook csoportokban is.
5. Kerüld a duplikált tartalmakat
A duplikált tartalmat nem szereti a Google. Minél több duplikált tartalom található egy honlapon, annál nehezebb dolga lesz a keresőben.
A duplikált tartalom nem feltétlen a más weboldalakról átemelt „plagizált” szövegeket jelenti (bár ezeket is utálja a Google). Hanem azokat a tartalmakat, amelyek ugyanúgy megjelennek a weboldalad több URL-címe alatt is. (pl. Ha ugyanazt a cikket szóról-szóra két külön címmel is megjelentetem a honlapon, két különböző URL cím alatt.)
A duplikált tartalom nagyon sokszor fordul elő a webshopoknál. Legtöbbször a termékleírások, és a különböző kategória oldalakon található szűrők miatt alakul ki sok-sok duplikáció.
Termékleírások
Webshopok ezrei követik el ugyan azt a hibát, hogy a gyártó által megadott pár soros termék leírást illesztik be minden termékük alá. Ez egyszerű duplikáció.
A Google keresőrobotokat könnyen össze lehet vele zavarni, ugyanis nem tudja eldönteni, hogy a sok azonos tartalomból melyik az eredeti. Ezért sokszor az összeset hátrébb sorolja a keresőben. Ha két külön terméknek ugyanaz a leírása, akkor lényegében egymás ellen fognak versenyezni a keresőben.
Kategória oldalak szűrői
A kategória oldalakon az adott termékkategória/család összes eleme megjelenik, amelyeket általában különböző szűrők használatával (ár, népszerűség, szín, stb.) tud rendezni a felhasználó.
Amikor a vásárló szűrőt használ, akkor látszólag semmi más nem történik, csak felcserélődik a termékek sorrendje. Azonban arra figyelni kell, hogy ezzel egy új URL is keletkezik, amit a Google annak rendje és módja szerint le fog indexelni.
A több URL cím, pontosan ugyanazzal a tartalommal duplikációnak fog minősülni, amit a Google nem szeret.
Hogy ezt elkerüld, úgy nevezett kanonikus címkét kell megadnod. Ha WordPress-t haszált, sok gondod nem lesz vele, a Yoast SEO tudja ezt is.
6. A felhasználóknak írd a tartalmat
Sokan követik el azt a hibát, hogy kulcsszavakkal tömik tele a cikkeiket. A 8-10 évvel ezelőtti tapasztalatok alapján azt gondolják, hogy ezzel még ma is ”manipulálni” tudják a keresőt. A valóságban azonban ez ma már túloptimalizáláshoz vezet. A Google pedig könnyen kiszúrja az ilyen ”hibát”, és annak rendje és módja szerint be is árazza. Azaz bünteti.
A Google olyan tartalmakat akar megmutatni a felhasználóknak, amiket ők hasznosnak fognak találni. Ez a kulcs minden SEO tevékenységhez: csak akkor lesz esélyed előre jutni a keresőben, ha a honlapod segít a felhasználóknak megtalálni azt, amit keresnek. Igaz ez a SEO cikkírásra is.
Ha cikket írsz egy témában, törekedj arra, hogy a tartalmad egyedi legyen, legalább 1000 szavas. Járd körbe alaposan az adott témakört, mert a kereső olyan oldalakat akar mutatni a felhasználóknak, ahol minden kérdésére megkapja a választ.
Ha minden cikked minőségi, és folyamatosan publikálod a friss tartalmakat, sokkal könnyebben fogod tudni növelni a weboldalad forgalmát.
7. Használj „noindex”-et a gyenge tartalmakhoz
A Google az indexelt aloldalak összesített minősége alapján ítéli meg a honlapodat.
Figyelj arra, hogy csak azok az oldalak legyenek indexelve, ahol egyedi és kidolgozott szöveg található. Minden más oldalt érdemes kizárni az indexelésből, azaz noindex-re állítani.
Gyenge minőségű oldalak lehetnek például a ”köszönő oldalak”, a kosár oldal, feliratkozási oldal, stb.
WordPress esetén a noindex címkét a Yoast Seo bővítménnyel fogod tudni beállítani a legegyszerűbben. A beállítást a bejegyzés szerkesztésénél az advanced fül alatt találod.
8. Figyelj oda a honlapod mobilos változatára
Ma már a keresések több mint fele mobilról érkezik, épp ezért a Google is előtérbe helyezte az okostelefonon kereső felhasználókat. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Google először a weboldalak mobilos verzióját térképezi fel. Csak akkor fordul az asztali változathoz, ha nincs mobilos. (Ezt hívják „mobile-first indexing”-nek)
Ma már az elavult, rendes mobilváltozat néküli honlapok nem tudnak labdába rúgni a SEO versenyben. Akkor sem, ha 5-6 évvel ezelőtt még jól szerepeltek a keresőben. Nagyon sok honlaptulajdonossal beszélek, akik azért határozzák el magukat a rendes mobilváltozat nélküli weboldaluk felújítása mellett, mert az egykor szépen teljesítő weblapjuk két éve csak egyre mélyebbre süllyed a találati listán.
Szerencsére most már nem kell sokat tenned a jó telefonos megjelenésért. Például gyakorlatilag az összes WordPress sablon reszponzív, azaz tudja ezt a funkciót, legalább alapszinten.
Sőt, egyes sablonoknál szabadon változtatható egymáshoz képest a mobilos és az asztali számítógépes verzió tartalma. Csábító lehetőség, de nem érdemes élni vele.
Törekedj arra, hogy a mobilos tartalomnak pontosan egyezzen meg az asztali gépen látható tartalommal.
9. Meta leírás és meta cím (title tag) használata
Az aloldalak címe (title tag) a legfontosabb SEO faktorok között szerepel. Fontos tudnod, hogy a felhasználók 80%-a csak az oldalak címét olvassa el, és az alapján dönt. Első körben a Google is a title tag alapján dönti el, milyen tartalommal van dolga.
A meta cím lefeljebb nagyjából 65 karakterből állhat, ezt érdemes ki is használnod. Azonban ha túl hosszú, a Google automatikusan le fogja vágni a végét.
Figyelj, hogy a fő kulcsszavad mindig szerepeljen a címben, kerüld az üres szavakat. Ha nem léped túl a 65 karaktert, érdemes a brand nevet is megadni a cím végén, például egy kötőjellel elválasztva.
A meta leírás (description) nem közvetlen rangsorolási faktor, de nagyon fontos közvetett hatása lehet.
Tegyük fel, hogy a felhasználók a találati listán olyan meta leírással találkoznak, amire sokan és szívesen kattinanak. Javulni fog az áttkattintási arány (CTR), és szerencsés esetben – főleg, ha jó minőségű a tartalom – az átkattintó felhasználókat sikerül is az oldalon tartani. Összességében ez egy erős jelzés lesz a Google számára, hogy egy jó honlapról van szó, amit érdemes előkelő helyen megjeleníteni a találati listán.
Neked melyik a kedvenc SEO tipped?
Írd meg hozzászólásban!
(A cikk megírásához nagy segítséget nyújtott Salánki Dániel)
Hogyan tovább?
Ha hasznosnak találtad a cikket, akkor több mindent is tehetsz:
- Mentsd el a könyvjelzők közé, hogy bármikor gyorsan visszatalálj.
- Iratozz fel a SEO hírlevelemre
- Kövesd be a LinkedIn profilomat és a YouTube csatornámat.
- Vedd felem a kapcsolatot, ha SEO szakértőt keresel a weboldaladhoz.
Vélemény, hozzászólás?